Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 060
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är alltså Ingen alls som sagt sig vara emot ett jämställt samhälle, vilket du ville påskina.

Vad med denna kompletta besatthet att alla levande människor ska vilja placera sig i feministfacket?

:rofl:

Den här tråden tyder på det motsatta.

Att vara feminist är inte att sätta sig i ett fack. Det är att vilja (och kämpa för, i den mån en själv vill, kan och orkar) ha ett jämställt samhälle!

Men varför känner du att du ska kunna identifiera dig med varenda en som kallar sig feminist? Då kan du ju inte kalla dig själv någonting i slutändan bara för att du stöter på någon som gör eller tycker något du inte gillar.

Exakt. Och det blir väldigt svårt att identifiera sig som människa eftersom det finns idioter till människor. Men bara för att det finns många idioter som är människor så betyder inte det att en måste identifiera sig med dessa för att få kalla sig människa.

Exakt. Och det blir väldigt svårt att identifiera sig som människa eftersom det finns idioter till människor. Men bara för att det finns många idioter som är människor så betyder inte det att en måste identifiera sig med dessa för att få kalla sig människa.
Och därför är det onödigt att slänga på sig en -ism bara för att. Då blir man associerad med gruppen i stort och litet och om man inte känner ett behov eller vilja av det så struntar man i det. Jag känner inget behove av att identifiera mig med feminism så därför gör jag inte det.

Men varför känner du att du ska kunna identifiera dig med varenda en som kallar sig feminist? Då kan du ju inte kalla dig själv någonting i slutändan bara för att du stöter på någon som gör eller tycker något du inte gillar.

Mycket bra poäng. Är som när någon politiker (räknar inte SD här nu) gör bort sig, då får indirekt alla skit som röstar på dem och förväntas stå för det den här politikern nu gjorde, tex slå frun eller supa sig redlös eller varför inte köpa toblerone med fel kort.
Att man har EN sak gemensamt med en viss grupp innebär för guds skull inte att man måste ha allt gemensamt. Då blev det liksom inga grupper/gemensamma nämnare alls :meh:

Men precis, det blir ju helknäppt.
Det finns människor som är idioter men de är inte idioter just på grund av att de är människor så jag fortsätter kalla mig människa.
Det finns kvinnor som är idioter men de är inte idioter pga sitt kön så jag fortsätter kalla mig kvinna.
Det finns hundmänniskor som är idioter men de är inte idioter pga sitt intresse så jag fortsätter kalla mig hundmänniska.
Det finns centerpartister som är idioter men de är inte idioter pga sin partitillhörighet så jag fortsätter kalla mig centerpartist.
Det finns feminister som är manshatare men de är inte manshatare för att de är feminister så jag fortsätter kalla mig feminist.

Alltså jag kan go on forever men orkar inte.
@durachiny

Och därför är det onödigt att slänga på sig en -ism bara för att. Då blir man associerad med gruppen i stort och litet och om man inte känner ett behov eller vilja av det så struntar man i det. Jag känner inget behove av att identifiera mig med feminism så därför gör jag inte det.

Vilken grupp pratar du om? "Gruppen" feminister? Jag vet inte hur många som återupprepat att det finns olika inriktningar inom feminismen. Läser du ens vad som skrivs? Är hela gruppen feminister manshatare och därför vill du inte identifiera dig med feminismen?

Lite misslyckad parallell.
Människor är vi av biologi och födsel.
Men nej, det är ju inte alltid "man" är så stolt över att vara människa, nej.
Människa väljer vi inte om vi är eller inte.

-ister väljer vi nog om vi är eller inte.
och det är rätt trevligt att faktiskt inte behöva vara en -ist.

De som är pålästa och insatta (eller bara gör en enkel googling) förstår att feminism kämpar för jämlikhet. Om en inte känner att en står för det så ska en naturligtvis inte kalla sig för feminist.

Men precis, det blir ju helknäppt.
Det finns människor som är idioter men de är inte idioter just på grund av att de är människor så jag fortsätter kalla mig människa.
Det finns kvinnor som är idioter men de är inte idioter pga sitt kön så jag fortsätter kalla mig kvinna.
Det finns hundmänniskor som är idioter men de är inte idioter pga sitt intresse så jag fortsätter kalla mig hundmänniska.
Det finns centerpartister som är idioter men de är inte idioter pga sin partitillhörighet så jag fortsätter kalla mig centerpartist.
Det finns feminister som är manshatare men de är inte manshatare för att de är feminister så jag fortsätter kalla mig feminist.

Alltså jag kan go on forever men orkar inte.
@durachiny
Jag vill inte associeras med vissa delar och individer/rörelser inom det och det fyller ingen funktion för mig att göra det. Varför ska jag kalla mig feminist om det inte bidrar med något positivt men jag känner att det kan vara negativt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 419
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 066
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka