Sv: "Världens sämsta hundägare"
Jag håller med dig om att det inte låter normalt.
Hon var värst under första halvåret, sedan, i samband med första löpet (runt 7 månaders ålder) blev hon en ängel. Hon var en helt fantastisk hund.
Sedan blev hon halt och har varit halt till och från ett bra tag och då fått mycket mindre motion än hon vill ha. Det tog hon istället ut på att ha sönder saker.
Nu har hon nyligen blivit bra igen och hon är MYCKET lättare nu, men fortfarande ingen ängel.
Hon är inte helt ordentligt ensamhetstränad nej, jag vet med mig att jag varit dålig på den punkten. När hon är "ensam" (är alltid med äldre hunden) så sover hon - ett tag. När hon sedan vaknar så sätter hon ofta igång och river runt.
Hon har inte behövt vara ensamhetstränad då jag inte har behövt lämna henne ensam och troligtvis kommer det dröja länge innan jag behöver lämna henne.
Småstunder, som när jag går till affären och så, fungerar oftast fint.
Ett av problemen har varit att vi flyttat runt galet mycket. Tusen gånger om. Vid varje flytt har jag fått börja om med ensamhetsträningen. Nu har jag dock lyckats fixa så att vi bor på ett och samma ställe och ska göra så ett tag framöver.
Ett annat problem är jag själv.
Mitt humör åker bergochdalbana. Jag är antingen på topp eller i botten. Jag är dessutom perfektionist och har fått kämpa oerhört mycket med att inse att allt inte kan vara perfekt hela tiden. Dessutom är jag lättstressad. Wahidah är otroligt signalkänslig, så när jag blir stressad far ju hon runt som en jag vet inte vad. Orkan. Allt eftersom jag insett hur hon och jag fungerar så har allt blivit bättre, men vi är långt ifrån så bra som jag vill ha det än.
Jag litar inte på mig själv. Jag litar inte ens på vad jag skriver, sålänge det inte är rena faktabaserade grejer. Om en timme kan jag få för mig att allt jag skriver just nu är ren galenskap. Sedan, om två timmar, kan jag tycka att allt är vettigt igen. Det är inte konstigt att det blir kaos. Därför är Zala (gammelhunden) så bra för mig. Hon får mig att lugna mig, tänka vettigare och mer realistiskt, hon får mig att fungera och hon är den absolut bästa i hela världen.
Varje dag får hon en långpromenad och hon får springa lös någon dag då och då. Hon får mental träning någon gång ibland också. Så motionsbiten är det numera bra med. Jag märker att hon blivit bättre nu när hon fått börja röra sig igen.
Foderbyte är på G men jag vet inte vad jag ska byta till..