"Världens sämsta hundägare"

Red_Chili

Trådstartare
Då och då känner jag mig som världens absolut sämsta hundägare. När någonting inte går som planerat eller om unghunden på annat vis inte uppfört sig. (gamlingen är en klippa, hon uppför sig "alltid" bra).

Hur kan man tänka och vad kan man göra, för att inte känna för att sälja hunden för 1 spänn på blocket för att sedan kunna lägga sig framför ett tåg?

Jag vet att jag inte är ensam om att då och då känna mig som världens sämsta hundägare, men jag vet inte hur jag ska komma bort från känslan av att vara det.

Sv: "Världens sämsta hundägare"

Man behöver ofta lite omväxling i det läget.
Själv löste jag det med hundvakt en helg, och numer har jag sambo som avlastar mig så jag inte behöver göra allt. Alternativt tar jag bort alla krav, och så nöjer vi oss med enkla saker som inte kan gå så fel, närmsta gräsplan och en boll funkar för oss.

Ibland behöver man en liten paus, och jag tror att både jag och hunden uppskattar det.

Annars kan man åka till en av parkerna i Stockholms innerstad och sitta och titta på hundrastgården, och överlägset och liiite fördomsfullt konstatera att det är samma hundar där dag efter dag, och de verkar aldrig gå någon annan stans.

Då känner jag mig bättre, för hur usel jag än är ibland som hundägare så går vi i alla fall riktiga promenader:D

"problemet" där är väl att min unghund är så vild att ingen kan tänka sig att vara hundvakt..
Det är även svårt att hålla sig till "enkla saker som inte kan gå fel" då det känns som om allt på något vis kan gå fel.
Är hon inomhus kan hon tugga på saker, ute kan hon få för sig att dra i kopplet, är hon lös så lyssnar hon inte alltid...

Jag brukar försöka titta på andra hundar och lägga märke till alla "dumheter" som finns där, men jag hittar sällan någon som beter sig värre än min (om jag inte ser någon som verkligen håller på att strypa sig själv i kopplet för att den drar, vill säga..)
Största problemet är väl att hon inomhus tuggar på ALLT, trots att tuggben ligger framme hela tiden och jämför man med vad man läser här på buke om vad valpar haft sönder, pratar man med vänner, uppfödare eller vilken hundmänniska som helst, så hör jag aldrig någon som inte blir förvånad över att höra hur mycket hon tuggat sönder för själva har de aldrig haft någon som varit i närheten av att vara så jobbig som min dam.

Tell me about it.
Ibland kändes det som om man ville lämna Uno i skogen när han för 2999872 gången kissade inomhus.
Så du är inte ensam, det är bara att hålla ut och hoppas på bättre tider.

Vi kan bilda klubb!

Har två huliganer som gör lite som de vill just nu. Mina föräldrar som alltid ställt upp som hundvakt har sagt ifrån sig uppdraget :crazy: Jag kan inte gå på bio eller planera något där inte hundarna kan vara med. Visst finns det guldhjärtan som "tjatat" att få vara hundvakt åt en. Men när jag vet vad som kan hända så drar jag mig från att lämna iväg dem. Och dessutom skulle jag inte vilja belasta någon med båda två just nu. Nä, det är nog bara att bita ihop, be om ursäkt för deras beteende och fortsätta kämpa. Det blir bättre, det vet jag (och du också) och då kan vi skörda framgångarna som vi får efter det slit vi haft med terroristerna. Keep Up! :D

Om du inte kan planera något där hundarna inte kan vara med, hur blir det då om du ska jobba eller vara hemifrån på annat vis?

Min unga dam var hemma med gamlingen i en timme tidigare i veckan. De sov båda två.
Idag fick hon för sig att börja riva hemmet efter 15-30 minuter.
Så är det hela tiden. Ibland fungerar någon timme utan problem, ibland kan jag knappt gå på toa utan att något går sönder :crazy:

Jag har fått lösa det med att bygga en hundgård med hus som de är i medan jag jobbar. När min son kommer hem tar han in dem därifrån och då har de varit i hundgården c:a 5 timmar. Det konstiga är att där inne förstör de aldrig något (hittills i a f, peppar, peppar). För tio minuter sedan gnagde den ena av spårlinan av kevlar då hon låg strax bakom mig. Jag trodde det var en hudknut hon tuggade på, suck. Min tidigare hund gjorde aldrig något sådant här. En gång åt hon upp sockret i sockerskålen. Det var allt. Medan dessa två hittar på allt djävulskap de kan. Du skulle se min mobiltelefon eller sonens Nintendo DS. Ingen idé att köpa något nytt nu. Får vänta ett till två år.

Jag har tyvärr (eller inte :p) varit i den situationen, men funderar på om det inte vore en idé för dig att skaffa en bur hon kan vara i när du inte kan ha koll på henne?

Jag tror att om du minskar risken för att det sker olyckor, så sker det mindre olyckor, och då orkar du bättre med dom som sker.

Största problemet är väl att hon inomhus tuggar på ALLT, trots att tuggben ligger framme hela tiden och jämför man med vad man läser här på buke om vad valpar haft sönder, pratar man med vänner, uppfödare eller vilken hundmänniska som helst, så hör jag aldrig någon som inte blir förvånad över att höra hur mycket hon tuggat sönder för själva har de aldrig haft någon som varit i närheten av att vara så jobbig som min dam.

Ska vi tävla i den frågan?

Här är min lista från Kenzos "slyngel"tid
*1 Ullkappa
*X antal handskar
*Korgar
*1 träningsjacka (samma TVÅ gånger, lagade den en gång dum som jag var)
*1 nätvärkskabel
*1 trägrind
*1 hundkorg
*4 koppel
*X antal pennor
*Knapparna på X antal tröjor
*1 byrå
*1 kom-ihåg tavla
*Anteckningar
*1 baksäte av i föräldrarnas bil
*
Kommer inte ihåg mer just nu, vissa saker förtränger man ju med tiden

Idag är Kenzo duktig när han är ensam. Men Ayasha som jag och sambon hämtade hem i januari har tagit över hans roll. Trots att hon numera sitter i bur när vi är borta så fortsätter ändå skadorna komma. Hon är nämligen så fräck att hon springer iväg och hämtar något ibland när vi är hemma
*9 skor
*2 ulltofflar
*Alla mina anteckningar för en termin
*Biblioteksbok
*2 block skrivpapper (dvs 1000 papper)
*Madrassen som hon har i buren
*Innersulor till X antal skor
*1 Hallmatta
*X antal filtar

hinner inte skriva mer nu och minnet tryter. Jag skall ut ikväll och skall försöka komma på något att ha på fötterna eftersom Ayasha i förrgår tuggade sönder mitt sista par finskor

Wahidahs lista på söndertuggade saker:
Två dyra mattor. (några tusenlappar per matta)
En lädersoffa.
En tygsoffa.
Matbord + stolar.
Säng + bäddmadrass.
Datorstol.
Tapet.
Golv (var litet hål efter förra hyresgästen, W gjorde hålet större).
Blyerspennor
Papper + tidningar.
Påsar. Lipsyl + hudkräm.
Mobilladdare.
Datormus.
Soptunna i plast.
Växter.
Minneskortsläsare...
Småkartonger.

Sedan har hon lyckats välta ner tallrikar och glas som stått på bord och hon har pissat på en matta så att den sedan fick slängas. Hon har även pissat på min morgonrock.

Jag kan ha glömt någonting.

jag har tänkt skaffa bur, men det har inte blivit av och i nuläget finns det inga pengar att köpa någon för. :(

jag har tänkt skaffa bur, men det har inte blivit av och i nuläget finns det inga pengar att köpa någon för. :(

Och det hon tuggar sönder? Vad kostar det att ersätta? Jag och sambon hade snålt med ekonomin, men valde ändå att köpa en bur och det är vi glada för. Vågar knappt tänka på vad damen annars kostat oss :crazy:

Hmm ok, du kanske vinner i flest söndertuggade saker :angel:

Det har jag inte ersatt än, så jag vet inte... :crazy:
men visst har du rätt i att det kommer bli dyrare att ersätta det än att köpa bur.
Får kolla med föräldrarna eller någon om de kan låna ut pengar till burköp...

Världens sämsta hundägare har nog korsat min hjärna både en och två gånger sen min lilla boxer kom hit :crazy:. Hon är helt enkelt jävla bångstyrig vissa dagar. Men så är hon ju blott 10 veckor också... förhoppningsvis blir det hund av henne också, och mitt tålamod kommer få växa utöver mitt förstånd.

Jag avundas dig inte!!!

Dock har jag lösningen: skaffa den där avancerat otroligt rika Jyrkki-kopian som är ute efter just dig med just två creme-färgade salukis :angel: , se till att han köper dig ett stort hus - madrassera valfritt stort rum - in med vovven! Saken är biff! :D:idea::bow:

Har du klurat på VARFÖR hon förstör så mycket? Jag tycker inte att det låter normalt, visst att unghundar kan tugga lite, speciellt när de byter tänder men din dam är ju ganska stor nu och vad jag förstår har problemet knappast minskat.
Låter som någon form av stressbeteende. Är hon ordentligt ensamhetstränad? Kan hon ha ont någon stans? Behöver mer aktivering? Byta foder kanske?

Det låter ju inte som ett normalt beteende för en välmående hund. Jag köper inte riktigt förklaringen "vinthundsunghund". Hoppas du inte tar illa upp.

Jamal tugga ju på en hel del saker för men inte nu längre och jag gjorde så att när han hade tuggat på nå åkte munkorgen på direkt så då fick han gått ligga och kolla på medans dom andra gnagade på ben och andra godsaker och ja nu skulle han aldrig komma på tanken att gnaga på nå som inte är hans.

Men jag vet ju på samma gång med att din unghund är 1000gånger viladre en min. Men vi har gjort lika med våra schäfrar som har viljat tuggat på allt och detta har funka så kanske värt ett försök iaf? och en tyg munkorg går ju inte en på en 100lapp.

Jag avundas dig inte!!!

Dock har jag lösningen: skaffa den där avancerat otroligt rika Jyrkki-kopian som är ute efter just dig med just två creme-färgade salukis :angel: , se till att han köper dig ett stort hus - madrassera valfritt stort rum - in med vovven! Saken är biff! :D:idea::bow:

Bästa förslaget hittills :banana:

Jag håller med dig om att det inte låter normalt.
Hon var värst under första halvåret, sedan, i samband med första löpet (runt 7 månaders ålder) blev hon en ängel. Hon var en helt fantastisk hund.
Sedan blev hon halt och har varit halt till och från ett bra tag och då fått mycket mindre motion än hon vill ha. Det tog hon istället ut på att ha sönder saker.
Nu har hon nyligen blivit bra igen och hon är MYCKET lättare nu, men fortfarande ingen ängel.

Hon är inte helt ordentligt ensamhetstränad nej, jag vet med mig att jag varit dålig på den punkten. När hon är "ensam" (är alltid med äldre hunden) så sover hon - ett tag. När hon sedan vaknar så sätter hon ofta igång och river runt.
Hon har inte behövt vara ensamhetstränad då jag inte har behövt lämna henne ensam och troligtvis kommer det dröja länge innan jag behöver lämna henne.
Småstunder, som när jag går till affären och så, fungerar oftast fint.

Ett av problemen har varit att vi flyttat runt galet mycket. Tusen gånger om. Vid varje flytt har jag fått börja om med ensamhetsträningen. Nu har jag dock lyckats fixa så att vi bor på ett och samma ställe och ska göra så ett tag framöver.

Ett annat problem är jag själv.
Mitt humör åker bergochdalbana. Jag är antingen på topp eller i botten. Jag är dessutom perfektionist och har fått kämpa oerhört mycket med att inse att allt inte kan vara perfekt hela tiden. Dessutom är jag lättstressad. Wahidah är otroligt signalkänslig, så när jag blir stressad far ju hon runt som en jag vet inte vad. Orkan. Allt eftersom jag insett hur hon och jag fungerar så har allt blivit bättre, men vi är långt ifrån så bra som jag vill ha det än.
Jag litar inte på mig själv. Jag litar inte ens på vad jag skriver, sålänge det inte är rena faktabaserade grejer. Om en timme kan jag få för mig att allt jag skriver just nu är ren galenskap. Sedan, om två timmar, kan jag tycka att allt är vettigt igen. Det är inte konstigt att det blir kaos. Därför är Zala (gammelhunden) så bra för mig. Hon får mig att lugna mig, tänka vettigare och mer realistiskt, hon får mig att fungera och hon är den absolut bästa i hela världen.

Varje dag får hon en långpromenad och hon får springa lös någon dag då och då. Hon får mental träning någon gång ibland också. Så motionsbiten är det numera bra med. Jag märker att hon blivit bättre nu när hon fått börja röra sig igen.

Foderbyte är på G men jag vet inte vad jag ska byta till..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 031
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V