Vart i Sverige vill du resa?

Den är inte speciell att titta på, den är speciell att bo i som sagt. Och man brukar höra om städer från folk som har bott i dem (känner få som någonsin flyttat till Uppsala som vill därifrån).
Nu är det ju väldigt OT men jag tycker inte Uppsala är speciellt alls att bo i. Ser inget speciellt med själva stan. Utbudet av det mesta är ganska dåligt eftersom det ändå går att åka till Sthlm. Naturen runt omkring är dötrist. Nä, dagen jag flyttade från Uppsala var en av de bästa dagarna i mitt liv :D.
 
Jag har haft en idé under rätt lång tid att jag vill bila genom hela "småstadssverige". Dvs att köra genom landet på de mindre vägarna. Stanna i alla städer jag aldrig varit i, fika på bedagade caféer med vaxdukar, besöka stadsmuseerna och uppleva alla de där små ställena som man inte ser från motorvägen. Men jag inser också att det inte kommer att bli av. I alla fall inte i någon sorts närbelägen framtid. Vilket kanske är bra? Då kan jag fortsätta att hålla fast i min romantiska bild av småstadens café med rutiga dukar och hembakade bullar som kanske inte skulle kunna infrias genom att faktiskt åka dit.
 
n är inte speciell att titta på, den är speciell att bo i som sagt. Och man brukar höra om städer från folk som har bott i dem (känner få som någonsin flyttat till Uppsala som vill därifrån).

Då är jag ett sådant där undantag som bekräftar regeln :D Längtade ständigt efter att få flytta därifrån under mina år som student i Uppsala. Dock är det en väldigt rolig stad att vara student i!

För att svara på ursprungsfrågan så skulle jag gärna besöka Blekinge, har aldrig varit där men hört att det ska vara väldigt fint.
 
Jag har haft en idé under rätt lång tid att jag vill bila genom hela "småstadssverige". Dvs att köra genom landet på de mindre vägarna. Stanna i alla städer jag aldrig varit i, fika på bedagade caféer med vaxdukar, besöka stadsmuseerna och uppleva alla de där små ställena som man inte ser från motorvägen. Men jag inser också att det inte kommer att bli av. I alla fall inte i någon sorts närbelägen framtid. Vilket kanske är bra? Då kan jag fortsätta att hålla fast i min romantiska bild av småstadens café med rutiga dukar och hembakade bullar som kanske inte skulle kunna infrias genom att faktiskt åka dit.
Den tanken är du inte ensam om! :banana:
Jag vill göra det i en pärlvit Amazon eller kanske PV, ha gott om tid, och hitta de där ställena du tänker på. För de finns kvar här och var, jag ser dem ibland men är oftast för stressad eller har fel fokus för att stanna till.

(Och på litet grann samma tema; Göta kanal. I en öppen (viktigt) träsnipa med tufftuffmotor och all tid i världen.)
 
Senast ändrad:
Den tanken är du inte ensam om! :banana:
Jag vill göra det i en pärlvit Amazon eller kanske PV, ha gott om tid, och hitta de där ställena du tänker på. För de finns kvar här och var, jag ser dem ibland men är oftast för stressad eller har fel fokus för att stanna till.

(Och på litet grann samma tema; Göta kanal. I en öppen (viktigt) träsnipa med tufftuffmotor och all tid i världen.)

Jag har faktiskt bokat Göta kanal till våren. Visserligen blir det inte särskilt långsamt tempo eftersom det fortfarande är i "bokningssäsong" då man åker i grupp. Inte i öppen träsnipa heller för den delen. Jag har köpt ny segelbåt och ska få hem den till västkusten. Men jag ser verkligen fram emot att sakta glida fram på kanalen och kunna äta lunch på ett ställe där man kan förtöja precis utanför uteserveringen.
 
Den tanken är du inte ensam om! :banana:
Jag vill göra det i en pärlvit Amazon eller kanske PV, ha gott om tid, och hitta de där ställena du tänker på. För de finns kvar här och var, jag ser dem ibland men är oftast för stressad eller har fel fokus för att stanna till.

(Och på litet grann samma tema; Göta kanal. I en öppen (viktigt) träsnipa med tufftuffmotor och all tid i världen.)
Om du kan meka tror jag nog att jag kan hitta en vit amazon åt dig, till ett schysst pris. Jag är tämligen säker på att den står kvar i garaget hos mitt ex efter att jag slutade ha den för att "övningsköra" på vår väg för tjugo år sen...
 
Sthlms skärgård via segelbåt, underbart vackert.
Österlen
Falsterbonäset
Öland
Gotland

Sen vill även jag uppleva norra Sverige där jag inte varit och kanske även testa typ Fjällbacka även om västkusten hitills inte varit en favorit.
 
Jag har faktiskt bokat Göta kanal till våren. Visserligen blir det inte särskilt långsamt tempo eftersom det fortfarande är i "bokningssäsong" då man åker i grupp. Inte i öppen träsnipa heller för den delen. Jag har köpt ny segelbåt och ska få hem den till västkusten. Men jag ser verkligen fram emot att sakta glida fram på kanalen och kunna äta lunch på ett ställe där man kan förtöja precis utanför uteserveringen.

Berätta gärna om du hittar uteserveringar. Jag åkte den för visserligen sisådär 25 år sen men hujeda mig så dött! Verkligen en av livets besvikelser.
 
Jag har haft en idé under rätt lång tid att jag vill bila genom hela "småstadssverige". Dvs att köra genom landet på de mindre vägarna. Stanna i alla städer jag aldrig varit i, fika på bedagade caféer med vaxdukar, besöka stadsmuseerna och uppleva alla de där små ställena som man inte ser från motorvägen. Men jag inser också att det inte kommer att bli av. I alla fall inte i någon sorts närbelägen framtid. Vilket kanske är bra? Då kan jag fortsätta att hålla fast i min romantiska bild av småstadens café med rutiga dukar och hembakade bullar som kanske inte skulle kunna infrias genom att faktiskt åka dit.

Då kan du haka på oss. Min make ska alltid välja de minsta kostigarna och längsta senvägarna. Stanna och klappa kossor i hagar, in på små fik, köpa nån lokal honung eller titta på nått som en skylt pekat på.
Våra resor tar alltid dubbel så lång tid som det är tänkt.
Charmigt men också drygt när man bara vill komma fram.
 
Jag har faktiskt bokat Göta kanal till våren. Visserligen blir det inte särskilt långsamt tempo eftersom det fortfarande är i "bokningssäsong" då man åker i grupp. Inte i öppen träsnipa heller för den delen. Jag har köpt ny segelbåt och ska få hem den till västkusten. Men jag ser verkligen fram emot att sakta glida fram på kanalen och kunna äta lunch på ett ställe där man kan förtöja precis utanför uteserveringen.

Håverud har restaurang med servering och båtförtöjning strax nedanför akvedukten.
 
Jag har haft en idé under rätt lång tid att jag vill bila genom hela "småstadssverige". Dvs att köra genom landet på de mindre vägarna. Stanna i alla städer jag aldrig varit i, fika på bedagade caféer med vaxdukar, besöka stadsmuseerna och uppleva alla de där små ställena som man inte ser från motorvägen. Men jag inser också att det inte kommer att bli av. I alla fall inte i någon sorts närbelägen framtid. Vilket kanske är bra? Då kan jag fortsätta att hålla fast i min romantiska bild av småstadens café med rutiga dukar och hembakade bullar som kanske inte skulle kunna infrias genom att faktiskt åka dit.
Med allra största sannolikhet kommer jag att göra så, antingen i sommar eller nästa sommar och då är planen att besöka bekanta i Norge och köra Sverige upp och Norge tillbaks och så får det ta den tid det tar. Dock blir det inte jättelångt för det pallar jag inte utan planen är Røros som vändpunkt.

Apropå vit gammal Amazon så finns det fler som har planer, eller kanske en Duett. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 601
Senast: Niyama
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp