Varulvslekarnas anmälningstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mammas

Trådstartare
Hej alla Seniorer!

Detta är en tråd för varulvslekar, som hittills har hållit till på Äldre Ungdom. Eftersom flertalet av oss som leker har passerat 25-strecket tyckte vi att det var dags att flytta över lekarna till Senior, eftersom det då är här vi bör hålla hus.

Vad är då en varulvslek?

Det går att beskrivas ungefär som ett textbaserat rollspel. Det finns en person håller i leken, en lekledare, och ett gäng deltagare. Dessa deltagare får olika roller tilldelade sig av lekledaren (via PM), som de sedan ska hålla tyst om i leken. Leken består i stort sett av några onda (varulvar, det brukar vara mellan och tredjedel till en fjärdedel av lekens deltagare) och resterande goda. De onda vet i normalfallet om varandra och kan diskutera leken utanför tråden, exempelvis via PM. De goda vet i normalfallet inte om någon annan roll än sin egen.

Leken växlar sedan mellan dag och natt. Varje dag ska alla deltagare utifrån vad som skrivits i tråden resonera fram vem eller vilka hen tror är ond och rösta på den. Den som får flest röster när deadline för dagen är röstas då ut och är död, då får alla veta vilken roll denne person haft. Detta skriver då lekledaren i en uppdatering. De som är döda får inte längre skriva i tråden, det är bara "levade" spelare som gör det. När det sedan blir natt får de onda välja ut person som de dödar - detta meddelar de till LL som då skriver i tråden, när denna person dör får resten veta vilken roll personen haft.

I början är det lite som att leta efter en nål i en höstack men varefter leken fortskrider kommer mer information fram som gör det lättare att lokalisera de onda, vilket är de godas mål i leken. Leken är över när antingen alla onda är döda eller när de onda är fler än de goda (reglerna för när de onda kan vinna är något flytande men brukar fastställas av respektive lekledare i början av varje lek).

Under de övergripande kategorierna goda respektive onda kan det finnas olika roller med olika specialförmågor - hädanefter kallade specialroller. Vi har till exempel den goda siaren som varje natt kan fråga lekledaren om vilken roll en deltagare har, eller ängeln som varje natt kan välja att beskydda någon från att bli dödad av varulvarna. Dessa specialroller sköter alltså sina specialförmågor via PM till lekledaren, precis som varulvarna sköter sina val till natten. Det kan även finnas onda specialroller, de har då speciella förmågor men ingår oftast inte i lyan utan vet då inte vilka de andra onda är. Men angående alla specialroller kommer detta att specificeras av respektive lekledare i början av varje lek.

Detta är alltså anmälningstråden för lekarna, där man kommer att kunna anmäla sig till framtida lekar. Alla som vill vara med skriver alltså upp sig på en lista här i tråden och när det blir tillräckligt många och den som anmält sig som LL tycker att det passar så startas leken i en separat tråd. Oftast är det "kört" för att vara med i en lek när det dragits igång men för det mesta går det att kastas in om inte första deadline varit, lekledaren kan då lotta om vissa roller och därmed göra att det fortfarande inte går att lista ut vilken roll den nya kan ha. Men det är upp till varje lekledare att bestämma.

Om det är någon som har några frågor är det bara att ställa dem här, vi bits inte (iallafall inte utanför lekarna! ;)).
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

I den lek som kommer att startas härnäst är det Sasse som är lekledare. Den kommer att köras igång ikväll men eftersom anmälningstråden startas här först ikväll (den har tidigare legat på Äldre Ungdom) kommer det att gå bra att hoppa in fram till 12:00 imorgon torsdag. Detta anmäler du antingen genom att lägga till dig på listan här i tråden eller genom att skicka ett PM till Sasse.

LL: Sasse

1. Myrten
2. Pegasus63
3. Mammas
4. Memmis
5. Koppen
6. Libra
7. tink
8. glömmerallt
9. Killaloe
10. _CorpseBride_
11. Niyama
12. Lillgrådis
13. Blacksmithfarm
14.
15.
16.
17.
18.
19.
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Om ni undrar lite hur det ser ut i en lek finns det några gamla som ni kan läsa, det är alltid lite lättare när man ser exakt hur det ser ut istället för att bara få det förklarat för sig.

Länk till den senaste leken.
Länk till den näst senaste leken.

En sak som kan vara bra att tänka på är att det krävs lite tid och engagemang att vara med. Det krävs att man kommer in en gång om dagen för att rösta och skicka eventuella PM, och för att kunna rösta måste en ha läst det som skrivits under dagen av andra. Det kräver inte flera timmar (men det går alltid att lägga ner det såklart ;)), men minst varje dag bör man ha tid att komma in på buke innan man deltar i en lek. :)
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Så roligt! Det ska bli jättekul att få leka med några som man inte känner utan och innan sedan tidigare. För VL är ett väldigt uppslukande men roligt koncept, kan jag lova... rekommenderas varmt till tveksamma. :laugh:
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Var har du lekt tidigare? Jag har lekt lite på ulvspelsforumet som några från AoH hade tidigare (nu har de ju lekarna i det vanliga AoH-forat igen).
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Jag snodde konceptet härifrån efter att bara ha deltagit från läktaren under min Bukefalostid, och överförde Varulvslekandet till ett forum på en frågesportsajt (vetgirig.nu). Där utvecklade jag/vi det dock lite annorlunda med lite mer rollspel från deltagarna och inte så många specialroller men i gengäld rätt att outa dessa. Det tyckte jag iofs var kul. Men nu spelar jag här, och avser att rätta in mig helt efter de regler som gäller här. Åtminstone tills jag eventuellt någon gång i framtiden själv är lekledare. :D
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Aha, okej! Ja, men visst har du varit med här också förut? Du hade med dig någon från det forumet också om jag inte minns helt fel? Eller så är det fler som tagit det härifrån och lekt på andra forum? :)
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Ähum. Jo, jag lockade ju över ett par deltagare därifrån hit för något år sedan eller mer - men jag var själv aldrig aktiv i Bukefalosvarianten då heller. Det hela blev dock tämligen misslyckat den gången, både för de som jag tipsat om att komma hit och pröva lyckan och minst lika mycket för de som redan var med här och undrade vad det var för ufon som kommit in i leken. Det blev nog en olycklig VL-kulturkrock och åtminstone en lite för udda person från "mitt" forum för att smälta in rakt upp och ner här...

Känn dock ingen oro för min del. JAG tänker inte sabba något beprövat koncept som förstagångsdeltagare utan jag kan nog anses lite mer... öh... normal? Dvs jag kan föra mig i möblerade rum och rättar mig efter uppsatta regler oavsett om jag är van vid något annat - och jag vet att det tristaste som finns är deltagare som inte är aktiva.

Så jag lovar att gå in för det hela med ambitionen att det ska tillföra något för BÅDE mig och övriga deltagare... skulle det efter avslutad omgång visa sig att det inte var så bra ändå, så tackar jag för mig då. Men jag ska göra mitt bästa i alla fall! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Det var det jag hade för mig, att det var lite av ett misslyckande då, med frustration från båda läger.

Jag upplevde det som väldigt svårt när jag spelade på AoHs forum första gången. De hade helt andra informella regler som jag inte alls hängde med på. Även om jag såklart följde reglerna som var uppsatta hade vi helt olika stilar (även om stilar kan skilja mellan deltagare inom ett forum var det otroligt mycket större skillnad mellan mig och alla som lekte där då), vilket skapade en hel del förvirring till en början. Nu kom ju en hel del lekare från oss till AoH och det har även varit ett helt gäng från AoH som lekt här, vilket gjort att lekarna förändrats, men det är ju bara naturligt. Så jag tror säkert att du som kommer utifrån kan komma med många nya infallsvinklar som blivit helt förbisedda av oss här. :)

Förresten: Välkommen tillbaka! :)
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Förresten: Välkommen tillbaka! :)

Tack och bock! Bukefalos är ju faktiskt mitt "äldsta" forum, även om min aktivitet här kanske inte varit överväldigande genom åren... men nu har jag kavlat upp ärmarna och stretchat tangentbordsfingrarna. :D
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

AoH? Jag blir nyfiken och har googlat men hittar inget forum som överensstämmer, ett det kan vara men som inte verkar finnas kvar. Om ni inte får skriva ut det här (?) kan väl nån av er pm:a mig? Känner mig förvirrad!
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Alltomhundar, tror att jag får skriva ut forumnamn så länge jag inte länkar? :)
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Jag gissar att det kan vara ett forum som har med allt om hundar att göra? I alla fall har jag läst att det pågått varulvslekar också där (nej, jag är inte medlem där själv).
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Aha! Det var det jag trodde men trodde inte det fanns kvar längre, jag har i alla fall inte kommit in där på länge.

Edit: Du kanske inte heller skrivit att det finns kvar, kom jag på :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Jag visste inte att det skulle upphöra, men kom inte in där nu iaf så det kanske är nedlagt?
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Som jag har förstått det så är det någon form av problem med någonting (med andra ord har jag inte förstått något alls :D ) Forat ligger iaf tillfälligt på annan plats. Jag vet inte om man får länka till andra forum men du kan ju prova att byta ut "om" mot "för" :angel:
 
Sv: Varulvslekarnas anmälningstråd

Jag har saknat ditt spammande :D


LL:

1. glömmerallt
2. Sasse
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 615
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 890
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp