Håller med dig.Jag tycker du gör en tankevurpa här. Alla barn gillar inte maten med kött heller, och det serveras en hel del kötträtter som också är grytor och liknande, liksom vegetariska, "enkla" rätter.
På mitt barns skola får de bla denna veckan
potatisbullar med lingon/blodpudding med lingon,
bosnisk kycklinggryta/kikärtsbiffar med klyftpotatis,
broccolisoppa/kycklinglasagnette
(även en tredje rätt varje dag som jag inte redovisar nu)
Jag tror mitt barn föredrar det vegetariska alternativet majoriteten av dessa dagar.
De flesta barn äter när de bli hungriga. Jag tycker att ett större problem är hur det på många skolor ser ut med logistiken. På mitt barns skola har de 5 minuter de ska sitta stilla och vara tysta efter att ha tagit mat , sen har de 15 minuter på sig att äta, när det är 5 minuter kvar på de 20 minutrarna är det ”matstopp” då får man inte ta mer. De äter lunch kl 10.30 i förskoleklass.
Vad som serveras tycker jag är sekundärt till allt då de flesta jag pratat med har samma erfarenhet. Mitt barn äter det som serveras i skolan, därmed inte sagt att samma mat äts om den serveras hemma
Jag älskade skolmaten och tyckte den var fantastisk, men hade turen att gå på skolor där maten lagades på plats, bra salladsbuffé och alltid ett vegetariskt alternativ. Och hade inte den stress som jag hör att barnen har idag. Kött eller inte är en ickefråga för min del..