Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Jag tycker du gör en tankevurpa här. Alla barn gillar inte maten med kött heller, och det serveras en hel del kötträtter som också är grytor och liknande, liksom vegetariska, "enkla" rätter.

På mitt barns skola får de bla denna veckan
potatisbullar med lingon/blodpudding med lingon,
bosnisk kycklinggryta/kikärtsbiffar med klyftpotatis,
broccolisoppa/kycklinglasagnette
(även en tredje rätt varje dag som jag inte redovisar nu)

Jag tror mitt barn föredrar det vegetariska alternativet majoriteten av dessa dagar.
Håller med dig.
De flesta barn äter när de bli hungriga. Jag tycker att ett större problem är hur det på många skolor ser ut med logistiken. På mitt barns skola har de 5 minuter de ska sitta stilla och vara tysta efter att ha tagit mat , sen har de 15 minuter på sig att äta, när det är 5 minuter kvar på de 20 minutrarna är det ”matstopp” då får man inte ta mer. De äter lunch kl 10.30 i förskoleklass.
Vad som serveras tycker jag är sekundärt till allt då de flesta jag pratat med har samma erfarenhet. Mitt barn äter det som serveras i skolan, därmed inte sagt att samma mat äts om den serveras hemma 🙄.
Jag älskade skolmaten och tyckte den var fantastisk, men hade turen att gå på skolor där maten lagades på plats, bra salladsbuffé och alltid ett vegetariskt alternativ. Och hade inte den stress som jag hör att barnen har idag. Kött eller inte är en ickefråga för min del..

Håller med dig.
De flesta barn äter när de bli hungriga. Jag tycker att ett större problem är hur det på många skolor ser ut med logistiken. På mitt barns skola har de 5 minuter de ska sitta stilla och vara tysta efter att ha tagit mat , sen har de 15 minuter på sig att äta, när det är 5 minuter kvar på de 20 minutrarna är det ”matstopp” då får man inte ta mer. De äter lunch kl 10.30 i förskoleklass.
Vad som serveras tycker jag är sekundärt till allt då de flesta jag pratat med har samma erfarenhet. Mitt barn äter det som serveras i skolan, därmed inte sagt att samma mat äts om den serveras hemma 🙄.
Jag älskade skolmaten och tyckte den var fantastisk, men hade turen att gå på skolor där maten lagades på plats, bra salladsbuffé och alltid ett vegetariskt alternativ. Och hade inte den stress som jag hör att barnen har idag. Kött eller inte är en ickefråga för min del..
Spånar vidare.

Det är också intressant att argumentet med "föräldraansvaret" som så ofta dras, inte alls används här. I många andra sammanhang så är det föräldrarna som ska ta ansvar för massa saker, inte skolan. Men hade barnen bara lärt sig (hemma) att äta det som serveras utan gnäll så hade det ju inte varit ett problem med skolmaten.

Jag har två barn och dom har lärt sig att smaka på det som serveras och att man inte behöver tycka om maten för att äta den. Dom har otroligt sällan åsikter om skolmaten utan äter allt.

Om barnen inte lär sig äta det som serveras hemma, så tycker jag det är vettigt att dom får lära sig det i skolan.

OBS. Så klart ska maten vara vällagad, barnen ska ha tid på sig att äta, äta i trivsam miljö osv! Jag menar inte att använda det som ett argument för att servera dålig mat!

Nej det är väl snarare det vanligaste. Men det är ju konstigt som allmän sanning att det är den mat barn måste tycka bäst om, eller vara det enda barn i allmänhet äter. Om ett barn inte från unga år fått den typen av mat flera gånger i veckan så lär det inte nödvändigtvis vara den enda mat barnet äter.

Om barnet tex vuxit upp i Thailand lär det ju vara sannolikare att hen gillar thailändsk mat. Så därav, vi påverkar våra barn till att föredra nuggets, det är inte bestämt av gudarna.
Haha. Nej, naturligtvis är det inte bestämt av gudarna. Jag berättar bara vad jag har upplevt under sisådär 20-25 år. Vad det beror på - förutom gudarna - vet jag dock inte... :D

Spånar vidare.

Det är också intressant att argumentet med "föräldraansvaret" som så ofta dras, inte alls används här. I många andra sammanhang så är det föräldrarna som ska ta ansvar för massa saker, inte skolan. Men hade barnen bara lärt sig (hemma) att äta det som serveras utan gnäll så hade det ju inte varit ett problem med skolmaten.

Jag har två barn och dom har lärt sig att smaka på det som serveras och att man inte behöver tycka om maten för att äta den. Dom har otroligt sällan åsikter om skolmaten utan äter allt.

Om barnen inte lär sig äta det som serveras hemma, så tycker jag det är vettigt att dom får lära sig det i skolan.

OBS. Så klart ska maten vara vällagad, barnen ska ha tid på sig att äta, äta i trivsam miljö osv! Jag menar inte att använda det som ett argument för att servera dålig mat!
Jag är vuxen och äter enbart mat jag tycker om.

Spånar vidare.

Vårt problem har varit att skolmaten oftast inte håller samma höga kvalitet som maten vi lagar hemma. Hos oss serveras inga nuggets och pommes. Vällagad riktig mat de allra flesta dagar. Ibland tar man nån genväg men inte varje vecka.

Flera rätter som barnet älskar när vi serverar det hemma ratas i skolan för skolans versioner inte är goda. T.ex. panerad fisk med potatismos. Hemma älskar hon både fisken och moset (oavsett om vi panerat själv eller köpt sprödbakad torsk) men skolans är oätbar. Moset är förmodligen pulvermos på skolan och hemma gör vi det på riktiga potatisar och riktigt smör. Skolans mat håller helt enkelt inte måttet i hennes ögon som är van vid vällagad god mat hemma.

Haha. Nej, naturligtvis är det inte bestämt av gudarna. Jag berättar bara vad jag har upplevt under sisådär 20-25 år. Vad det beror på - förutom gudarna - vet jag dock inte... :D
Jo men då tänker ju jag att det går att ändra på med tiden :D speciellt iom att vi inte mår så bra av den mat vi äter idag alla gånger.

För mig verkar det som att de får mycket godare mat i skolan nuförtiden än vi fick. Men att det å andra sidan säkert inte gjorde så mycket att vår mat var äcklig hyggligt ofta. Minns absolut att maten var läskig många gånger, men det bidrog mest som ett intressant samtalsämne :) har inget som helst minne av att jag gick hungrig efter att jag fått den (det fanns ju dessutom obegränsat med knäckebröd och smör). Det enda akuta problem jag minns var tiden då matatanterna 1 la upp maten för en 2. tvingade en äta upp den. När de till slut fick nya riktlinjer och lät en ta mat själv var det inga problem.

Jo men då tänker ju jag att det går att ändra på med tiden :D speciellt iom att vi inte mår så bra av den mat vi äter idag alla gånger.

För mig verkar det som att de få mycket godare mat i skolan nuförtiden än vi fick. Men att det å andra sidan säkert inte gjorde så mycket att vår mat var äcklig hyggligt ofta. Minns absolut att maten var äcklig många gånger men har inget som helst minne av att jag gick hungrig efter att jag fått den.

Jag tror inte att anledningen till att vi inte mår bra av maten vi äter idag är pga köttet. Utan snarare pga all ultraprocessad mat och tillsatser.

Vårt problem har varit att skolmaten oftast inte håller samma höga kvalitet som maten vi lagar hemma. Hos oss serveras inga nuggets och pommes. Vällagad riktig mat de allra flesta dagar. Ibland tar man nån genväg men inte varje vecka.

Flera rätter som barnet älskar när vi serverar det hemma ratas i skolan för skolans versioner inte är goda. T.ex. panerad fisk med potatismos. Hemma älskar hon både fisken och moset (oavsett om vi panerat själv eller köpt sprödbakad torsk) men skolans är oätbar. Moset är förmodligen pulvermos på skolan och hemma gör vi det på riktiga potatisar och riktigt smör. Skolans mat håller helt enkelt inte måttet i hennes ögon som är van vid vällagad god mat hemma.
Vi har heller aldrig kört på nuggets osv. Alltså det har ju hänt (eller hm nuggets har aldrig hänt, men färdiga köttbullar och sådant har såklart hänt), men inte mer än ngra gånger per år. Ungen äter typ allt, utom ibland inte allt av mina mer vilda experiment.

Jag tror inte att anledningen till att vi inte mår bra av maten vi äter idag är pga köttet. Utan snarare pga all ultraprocessad mat och tillsatser.
Självklart!
Nej (oprocessat) kött är ju bra i lagom mängd. Dock har jag för mig att vi äter för mycket av det och såklart för mycket av total mängd mat. Förutom att nästan ingen äter 500 gram grönsaker om dagen.
(och att tonårstjejer och kvinnor i fertil åldertyvärr verkar äta minst av köttet men behöver mest).

Att bara gå ned till köttmängden (och matmängden) från 80-talet hade ju hjälpt mycket för hälsa och klimat.

Har för mig att det man direkt hittat som problem med ultraprocessat är att det är så väldigt lätt att äta för mycket av det också. Sedan är ju inte allt ultraprocessat dåligt såklart.

Som sagt, maten ska så klart vara vällagad. Sen är det ju väldigt svårt att få till samma matlagning i ett storkök som hemma.

Jag misslyckas med maten ibland. Ibland lagar vi sånt barnen inte tycker om. De får äta ändå :).

Jag upplever tvärtom mot många här att typ alla mina vänners barn (och mina egna) äter mycket mer av förskola/skolas mat än vad de gör hemma.
Mina barn säger jämt att deras favoritmat är ”allt som XX (förskolans kock) lagar”. Ofta säger de ”sånt äter jag bara på förskolan” om allt från oliver till sallad och tacos.

Offentliga kök kan ju inte laga mat efter vad enskilda människor tror. De behöver ju laga mat efter vad vetenskapen säger (vilket så klart också avser matsalsmiljö, näringsinnehåll osv)
Men de kan ju inte sätta parametern "barnen äter lika mycket oavsett rätt som serveras" till en konstant, eftersom det inte är så det funkar. I det vetenskapliga och erfarenhetsmässiga underlaget måste också ingå att man ser till att servera mat som passar och som intas i tillräcklig mängd av alla som den är till för i den verkliga världen.

Att säga att felet när det inte händer ligger på barnen eller deras föräldrar är en väldigt grund analys. Ska maten som serveras bara passa barn till veganer och vegetarianer som utgör runt 10 procent av befolkningen? Då har man missat en central del av sitt uppdrag.

Vårat barn får ofta otroligt vällagad mat från grunden hemma. Skulle ändå säga att hen äter mer varierat i skolan/på förskolan. Så jag tror inte det handlar om att maten inte håller måttet. Jag har alltid tröstat mig med att barnet växer och äter på fsk/skola när mat ratas hemma. Tänker att du bara får tänka tvärtom 🤣
Kan ju också tillägga att många barn äter som hästar hemma hos oss, men ratar liknande rätter hemma. Potatismos äter mitt barn i skolan men aldrig hemma trots vällagat från grunden där vi provat alla möjliga recept…

Senast ändrad:
Jag är vuxen och äter enbart mat jag tycker om.
Så kan det ju vara. Då kanske man får äta bara knäckebröd som någon var inne på. Eller så har man föräldrar som baserat på skolmatsedeln skickar med en macka de dagar matsedeln verkligen inte passar (jag är inte kräsen men kan inte för allt i världen äta tex falukorv av någon anledning, så har full förståelse för kräsenhet). Men att göra det till en veg eller inte veg fråga blir konstigt för mig som har ett normalkräset barn som slevar i sig potatis och purjolökssoppa på skolan men vägrar äta det hemma trots kopierat recept 🙈.

Vårat barn får ofta otroligt vällagad mat från grunden hemma. Skulle ändå säga att hen äter mer varierat i skolan/på förskolan. Så jag tror inte det handlar om att maten inte håller måttet. Jag har alltid tröstat mig med att barnet växer och äter på fsk/skola när mat ratas hemma. Tänker att du bara får tänka tvärtom 🤣

Hur tänker du nu? Min 16-åring säger att vårt potatismos är gott och skolans är inte det. Mitt barn äter definitivt inte mer varierat i skolan. Hemna äter hon bra. I skolan bröd och grönsaker oftast då maten inte är god. Det står hon sig inte på en hel eftermiddag.

Jag upplever tvärtom mot många här att typ alla mina vänners barn (och mina egna) äter mycket mer av förskola/skolas mat än vad de gör hemma.
Mina barn säger jämt att deras favoritmat är ”allt som XX (förskolans kock) lagar”. Ofta säger de ”sånt äter jag bara på förskolan” om allt från oliver till sallad och tacos.
Precis samma här 🙋. Försökt kopiera recepten gav upp när allt bara ratades. En så simpel sak som morot (hur olika kan det smaka??) åts länge bara på förskolan..

Hur tänker du nu? Min 16-åring säger att vårt potatismos är gott och skolans är inte det. Mitt barn äter definitivt inte mer varierat i skolan. Hemna äter hon bra. I skolan bröd och grönsaker oftast då maten inte är god. Det står hon sig inte på en hel eftermiddag.
Nej men då får hon ju i sig hemma. Många barn äter mer varierat i skolan än hemma, bla mitt som verkligen sällan möter halvfabrikat i hemmet.. ratar hen en måltid kan jag vara lugn med att hen fått i sig i skolan. Och fylla på med frukt och eller kvällsmacka.
Och om problemet är köttets vara eller icke vara förstår jag inte vad potatismos har med saken att göra?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka