Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Men de kan ju inte sätta parametern "barnen äter lika mycket oavsett rätt som serveras" till en konstant, eftersom det inte är så det funkar. I det vetenskapliga och erfarenhetsmässiga underlaget måste också ingå att man ser till att servera mat som passar och som intas i tillräcklig mängd av alla som den är till för i den verkliga världen.

Att säga att felet när det inte händer ligger på barnen eller deras föräldrar är en väldigt grund analys. Ska maten som serveras bara passa barn till veganer och vegetarianer som utgör runt 10 procent av befolkningen? Då har man missat en central del av sitt uppdrag.

Jag har inte skrivit något om mängd mat?

Jag säger att det är omöjligt att varje dag laga mat som alla tycker om.

Den mat som lagas ska vara hälsosam, näringsriktig och kunna ätas i en miljö och under tid som är lämplig. Och de avvägningarna behöver göras utifrån vetenskap (och beprövad vetenskap) inte utifrån vad folk tycker.

Eftersom det är omöjligt att alla barn ska tycka om maten varje dag så behöver barnen också äta mat de inte tycker om. Och det tycker jag att de behöver lära sig, av föräldrarna eller av skolan.

Senast ändrad:
Nej men då får hon ju i sig hemma. Många barn äter mer varierat i skolan än hemma, bla mitt som verkligen sällan möter halvfabrikat i hemmet.. ratar hen en måltid kan jag vara lugn med att hen fått i sig i skolan. Och fylla på med frukt och eller kvällsmacka.
Och om problemet är köttets vara eller icke vara förstår jag inte vad potatismos har med saken att göra?

Ja, alltså, jag är inte orolig att hon ska svälta eller få nån brist på nåt. Men hon orkar ju inte lektionerna på eftermiddagen eftersom hon inte har fått i sig energi på lunchen.

Ja, alltså, jag är inte orolig att hon ska svälta eller få nån brist på nåt. Men hon orkar ju inte lektionerna på eftermiddagen eftersom hon inte har fått i sig energi på lunchen.
Alltså människokroppen löser det där.
Den tillverkar energi av fett och i nödfall muskler.

Det är ju inte så att muslimer faller ihop på eftermiddagen under Ramadan.

Alltså människokroppen löser det där.
Den tillverkar energi av fett och i nödfall muskler.

Det är ju inte så att muslimer faller ihop på eftermiddagen under Ramadan.

Fast nja?

Barn ska inte fasta. Det finns problem med barn som fastar under ramadan, det märks i skolan. Koncentrationen blir sämre.

Nej men det verkar som hon inte kommer få det, då får ni väl skicka med en macka? Jag trodde det var ett litet barn det handlade om. En 16-åring kan väl ta ett mellanmål, köpt eller egengjort. Hade ungdomen ätit om det var mer kött i skolmatsedeln?

Nej men det verkar som hon inte kommer få det, då får ni väl skicka med en macka? Jag trodde det var ett litet barn det handlade om. En 16-åring kan väl ta ett mellanmål, köpt eller egengjort. Hade ungdomen ätit om det var mer kött i skolmatsedeln?

Ja. Men en del vegetariska funkar här hemma också. T ex. Halloumistroganoff. Hon beställer gärna plantbeef istället för kött på Max (iofs med extra bacon).

Ja. Men en del vegetariska funkar här hemma också. T ex. Halloumistroganoff. Hon beställer gärna plantbeef istället för kött på Max (iofs med extra bacon).
Men jag fattar fortfarande inte problemet om det rör sig om en 16-åring? Hen kan väl gå
och köpa mat om skolmaten (de flera olika alternativen) inte passar? Eller finns det en diagnos eller liknande som jag missat?

Samma här. Inte sitter jag och har kväljningar mellan varje tugga.
Finns ju ett spann mellan "tycker om" "kan äta" "går ned om man är jättehungrig eller normalt artig" och "har extremt svårt att äta" och "kväljningar".

Den stora merparten har ju väldigt få matvaror som hamnar i de två sista kategorierna och det är mat man stöter på väldigt sällan. Folk pratar ju isf om saker som ostron, messmör, tartex, små miniålar på macka eller liknande som ganska sällan dyker upp när någon bjuder på mat. (och om det dykt upp oftare och man artigt plågat i sig det några gånger så kan man vänja sig och gilla. Typ tvålsmaken i koriander)

Ett tag när ungen växte skickade jag med ett äpple till eftermiddagen. (när jag var liten fanns ju melliskuponger när man var på mellanstadiet :) det är nog svårt för alla barn att få i sig mycket nog att det ska räcka hela eftermiddagen.)

Så du tycker inte att skolmaten bör hålla en viss kvalitet?
Hur hög kvalitet någonting än har så kan det ju vara så att det inte är en persons älsklingsrätt ändå? Tänker att det kanske inte behöver vara själva kvaliteten på moset som är fel utan kanske smaken eller konsistensen, som kanske ett annat barn tycker bättre om än det barnet skulle gillat ditt potatismos?

Inte när det serveras smaklöst pulvermos och panerad fisk med soggig panering.
Själv hade jag en bisarr förkärlek för fiskpinnar med soggig panering ur ugnen :rofl: men hade extremt svårt för tjockpannkaka och "lingonsylt", å andra sidan är knäckemackor nyttigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka