Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Det är väl förmodligen många familjer som äter t.ex. fiskpinnar, falafel och pommes frites? Inget jättekonstigt med det, tänker jag.
Falafel tror jag oftast man steker när man gör den hemma, fiskpinnar är väll lite nödmat iom att de har så lågt näringsinnehåll (de färdiga) och pommes är väll mer "festmat" och vi gjorde dom oftast i ugnen.

Det är väl förmodligen många familjer som äter t.ex. fiskpinnar, falafel och pommes frites? Inget jättekonstigt med det, tänker jag.
Eller schnitzel, piccata, panerad rotselleri, panerad tofu, zucchinibiffar, japanska köttbullar, panerad rödspätta, Wallenbergare - finns massor med gott, nyttigt och fina matupplevelser man kan skapa med panering och stekpanna.

Jag kommer åter till att det är nyttigt att barn äter och det är svårt att säga att något är onyttigt om man inte samtidigt kollar på mängd över tid och annat intag. (En stor portion panerad rödspätta till mättnad är nyttigare än en grillad morot som äts lite av och kompletteras med en halv påse chips för att nå mättnad - eller som inte kompletteras alls.)

Senast ändrad:
Falafel tror jag oftast man steker när man gör den hemma, fiskpinnar är väll lite nödmat iom att de har så lågt näringsinnehåll (de färdiga) och pommes är väll mer "festmat" och vi gjorde dom oftast i ugnen.
Ja, jag menade ju kanske inte att man nödvändigtvis tolkar ordet friterat superstrikt, dvs att du lägger den i en fritös. Jag ser att fler barn äter och uppskattar panerad fisk än t.ex. fiskgratäng.

En aktivistrapport från dem som av klimatskäl vill lägga ner svenskt jordbruk, och vill göra alla till veganer.
Jag är genuint nyfiken på varför vissa tror att veganer vill lägga ner svenskt jordbruk?

Jag äter inte kött men är väldigt mån om att köpa närproducerat och helst köper jag direkt av bonden för att jag vill att hen ska få bra betalt.

I ditt påstående läser jag in att de svenska bönderna är kött och mjölkproducenter (vilket de givetvis är till en del) men även havremjölk tillverkas av havre från svenska bönder.

Baljväxter, potatis och andra grönsaker odlas av svenska bönder.

Svenskt jordbruk är jätteviktigt!

Jag är genuint nyfiken på varför vissa tror att veganer vill lägga ner svenskt jordbruk?

Jag äter inte kött men är väldigt mån om att köpa närproducerat och helst köper jag direkt av bonden för att jag vill att hen ska få bra betalt.

I ditt påstående läser jag in att de svenska bönderna är kött och mjölkproducenter (vilket de givetvis är till en del) men även havremjölk tillverkas av havre från svenska bönder.

Baljväxter, potatis och andra grönsaker odlas av svenska bönder.

Svenskt jordbruk är jätteviktigt!
Många svenska jordbruk är byggda kring både växtproduktion och djurhållning (det sitter ihop och vi är en av ganska få länder i världen som kan ha en riktigt hållbar djurproduktion som gynnar biologisk mångfald istället för att utmana den) och kommer att även framöver med glädje producera råvaror för bra livsmedel åt både veganer, vegetarianer, blandkostare och för andra preferenser.

Jag håller med om att svenskt jordbruk är jätteviktigt och att vi inte förstör förutsättningarna för det genom aktivistisk politik från en pytteliten minoritet som tycker att det räcker att fortsätta med bara en viss del av verksamheten.

Många svenska jordbruk är byggda kring både växtproduktion och djurhållning (det sitter ihop och vi är en av ganska få länder i världen som kan ha en riktigt hållbar djurproduktion som gynnar biologisk mångfald istället för att utmana den) och kommer att även framöver med glädje producera råvaror för bra livsmedel åt både veganer, vegetarianer, blandkostare och för andra preferenser.

Jag håller med om att svenskt jordbruk är jätteviktigt och att vi inte förstör förutsättningarna för det genom aktivistisk politik från en pytteliten minoritet som tycker att det räcker att fortsätta med bara en viss del av verksamheten.
Är det inte lite nedlåtande att kalla miljöforskning och klimatomställning för aktivistisk politik från en pytteliten minoritet. Kanske förvisso är personer med hög kunskap om klimatomställning och miljö en minoritet men för mig blir det ändå väldigt märkligt.

Jo men finns verkligen denna aktivistiska politik på riktigt? Eller är det typ tre militanta veganers åsikter som vissa klumpar ihop med Miljöpartiet och sen säger att Miljöpartiet vill lägga ner svenskt jordbruk?

Det som de flesta är överens om är att vi behöver äta mindre kött både för hälsan och klimatet och då är det väl jättebra att köpa svenskt närproducerat kött från djur som gått ute och betat på mark där det inte går att odla mat för som är lämpligt för människor att äta direkt.

Att skippa importerat kött borde vara en självklarhet.

Kan inte sluta tänka på att vid en kris så kan vi äta helt veganskt om inget kommer in i landet och om vi minskar djurantalet.

Om inget kommer in i landet så gäller det ju även konstgödsel och då är det väl extrem olämpligt att minska på djurmänden.
Vi har även ingen egen produktion av växtskyddsmedel som behövs för att producera mycket av dom vegetabilier vi äter.

Är det inte lite nedlåtande att kalla miljöforskning och klimatomställning för aktivistisk politik från en pytteliten minoritet. Kanske förvisso är personer med hög kunskap om klimatomställning och miljö en minoritet men för mig blir det ändå väldigt märkligt.
Nu avsåg jag just den lilla minoritet som varit i ropet, en forskargrupp på Chalmers och kanske något mer lärosäte, som visat upp både aktivism och fundamentalism i frågan om att sprida ideologi om kostval. Där forskningen inte varit av den klass den borde ha varit eftersom det funnits kraftiga ingångsbias. Inte miljöforskning och klimatomställning i någon bred mening.

Kan inte sluta tänka på att vid en kris så kan vi äta helt veganskt om inget kommer in i landet och om vi minskar djurantalet.

Om inget kommer in i landet så gäller det ju även konstgödsel och då är det väl extrem olämpligt att minska på djurmänden.
Vi har även ingen egen produktion av växtskyddsmedel som behövs för att producera mycket av dom vegetabilier vi äter.
Om WW2 inte hade vänt när det gjorde det har Storbritannien förmodligen fallit inom mindre än ett år pga bristen på mat i avsaknaden på djur och gödseln de producerar. Inga gödningsmedel kunde längre komma in i landet och det var så hårt reglerat vilka djur som fick finnas, så trots att all mark som gick att odla upp började skördarna minska och kraven på bönderna blev allt hårdare. Vid minst ett tillfälle sköts en farmare ihjäl när de skulle konfiskera gården då myndigheterna ansåg att han odlade för lite. De som inte höll måttet blev av med gårdarna.

Bara under de första veckorna av krigsutbrottet avlivades även hundratusentals katter och hundar enbart i London på uppmaning av myndigheterna.

Om WW2 inte hade vänt när det gjorde det har Storbritannien förmodligen fallit inom mindre än ett år pga bristen på mat i avsaknaden på djur och gödseln de producerar. Inga gödningsmedel kunde längre komma in i landet och det var så hårt reglerat vilka djur som fick finnas, så trots att all mark som gick att odla upp började skördarna minska och kraven på bönderna blev allt hårdare. Vid minst ett tillfälle sköts en farmare ihjäl när de skulle konfiskera gården då myndigheterna ansåg att han odlade för lite. De som inte höll måttet blev av med gårdarna.

Bara under de första veckorna av krigsutbrottet avlivades även hundratusentals katter och hundar enbart i London på uppmaning av myndigheterna.
Intressant, har aldrig hört om det. Tack🙂

Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop med tråden, men avlivningen av husdjur verkar ju ha blivit lite av ett missförstånd eller en missbedömning av hur informationen skulle tolkas av djurägare. https://vethistory.rcvsknowledge.org/the-national-air-raid-precautions-for-animals-committee/
"NARPAC initially produced the pamphlet Advice to Animal Owners which suggested rehoming animals in the country, in a manner similar to the evacuation of children from towns and cities into rural locations. Alternatively, it suggested “If you cannot place them in the care of neighbours, it really is kindest to have them destroyed.” In addition to the widely distributed pamphlet, this advice also appeared in many national newspapers. It’s thought that within a week of the outbreak of war on 3 September 1939 between 400,000 and 750,000 pets were killed...Nevertheless, something had to be done to stop these drastic actions. In October 1939 the Labour MP Herbert Morrison was appointed Minister for Home Security as part of the Wartime Coalition Government. He requested that NARPAC create new measures to reassure the public and to stop the animal slaughter.

Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop med tråden, men avlivningen av husdjur verkar ju ha blivit lite av ett missförstånd eller en missbedömning av hur informationen skulle tolkas av djurägare. https://vethistory.rcvsknowledge.org/the-national-air-raid-precautions-for-animals-committee/
"NARPAC initially produced the pamphlet Advice to Animal Owners which suggested rehoming animals in the country, in a manner similar to the evacuation of children from towns and cities into rural locations. Alternatively, it suggested “If you cannot place them in the care of neighbours, it really is kindest to have them destroyed.” In addition to the widely distributed pamphlet, this advice also appeared in many national newspapers. It’s thought that within a week of the outbreak of war on 3 September 1939 between 400,000 and 750,000 pets were killed...Nevertheless, something had to be done to stop these drastic actions. In October 1939 the Labour MP Herbert Morrison was appointed Minister for Home Security as part of the Wartime Coalition Government. He requested that NARPAC create new measures to reassure the public and to stop the animal slaughter.
Nu handlade inte mitt inlägg huvudsakligen om just husdjuren utan om att landet stod inför en kommande svältkatastrof då det pga kriget inte kunde importera någon form av gödsel öht och ransoneringarna hade medfört att det var brist på naturgödel då det inte fanns tillräckligt med djur på gårdarna, skördarna sjönk kraftigt.

Regeringen som först uppmanade folk att avliva sina husdjur fick även de tänka om då bristen på framförallt katter innebar att mängden råttor ökade och de i sin tur förstörde det som skördades.

Absolut går det att göra god vegetarisk mat men jag vet inte vilka barn man känner om man tror att bönröror liknande hummus går hem hos barn generellt. Bönors smuliga och torra konsistens är nåt många ogillar. Blomkålscurry tror jag att många barn också skulle vara skeptiska till. Det skulle jag också vara då jag vill ha nåt protein i maten och inte vill äta så mycket som är så gasbildande som blomkål och bönor.

Ost istället för kött är däremot gott och mättande! Jag lagar ibland halloumistroganoff istället för korvstroganoff (gillar inte falukorv). Eller steker upp halloumi och har det till pasta med nån pastasås.

Tacos med vegetarisk färs hade nog gått hem hos många barn. Jag har provat det med quornfärs och det funkade utmärkt!
Man kanske känner sitt eget i alla fall? Men håller med om att barn i gemen är mer sjåpiga, nu, men det är ju någonting ganska nytt.

Bönröror som hummus är inte smuliga eller torra, jag är inte överförtjust i naturella vanliga bönor eller kikärtor bara men bönröror är gott.

Blomkål är väl inte speciellt gasbildande och blomkålscurry känns bara som vanlig mat, inget konstigt.

Vet inte hur mycket bättre ost är för klimatet eller hälsan än kött. Men det är säkert bättre. Tänker att man kan rätt och slätt bara halvera mängden kött man äter i rätten.

Jag har aldrig provat quornfärs och liknande, jag skippar isf "köttliknande produkt" i rätten istället.

Men det vi gör helst är nog helt enkelt äta mindre andel kött och större andel grönsaker. Tex folk brukar anklaga vår korvstroganoff för att inte vara det iom att det är mest grönsaker i. Eller en morotssoppa eller ngt.

Oumph, tofu, quorn och sojaprodukter har ofta ett väldigt bra innehåll av protein och järn som man behöver i vegetarisk mat.
Just som direkt ersättning för kött tex sojakorv eller quornbullar är det oftast bara mina icke vegetariska vänner som använder när jag blir bjuden på mat. Men bitar, "färs" och annat är praktiskt. Tofu är ju en produkt i sig själv och inte en ersättning för kött. I asiatisk mat så kombineras den ofta med kött i maträtter.
Ok enligt de två Meny program jag hört om det så är det inte alls så. Men du har säkert rätt.
Problemet är att det inte räcker med att de innehåller järn, de måste också inte innehålla fytinsyra.

Nej det är väl snarare det vanligaste. Men det är ju konstigt som allmän sanning att det är den mat barn måste tycka bäst om, eller vara det enda barn i allmänhet äter. Om ett barn inte från unga år fått den typen av mat flera gånger i veckan så lär det inte nödvändigtvis vara den enda mat barnet äter.

Om barnet tex vuxit upp i Thailand lär det ju vara sannolikare att hen gillar thailändsk mat. Så därav, vi påverkar våra barn till att föredra nuggets, det är inte bestämt av gudarna.

Senast ändrad:
Nej det är väl snarare det vanligaste. Men det är ju konstigt som allmän sanning att det är den mat barn måste tycka bäst om, eller vara det enda barn i allmänhet äter. Om ett barn inte från unga år fått den typen av mat flera gånger i veckan så lär det inte nödvändigtvis vara den enda mat barnet äter.

Om barnet tex vuxit upp i Thailand lär det ju vara sannolikare att hen gillar thailändsk mat. Så därav, vi påverkar våra barn till att föredra nuggets, det är inte bestämt av gudarna.
Och iom att vi bryr oss så mycket om våra barns säkerhet, överlevnad och trygghet i allting annat, så varför inte när det gäller mat och rörelse? Det är så konstigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka