Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Jag skulle vilja säga att en stor del av problemet är att det inte är personalens fel (på kommunala skolor). Dom lagar inte maten. Det kommer som hel- eller halvfabrikat från kommunens storkök. Det värms eller slutförs i skolans kök, med väldigt liten möjlighet för personalen att påverka slutproduktens kvalitét.

Det är en omöjlighet att klara av den mängden portioner, på den budgeten, och få riktigt god mat som resultat.

Däremot så skulle dom kunna låt bli i att förstöras salladen med diverse dressingar, exempelvis rivna morötter med citron 🤢.
Fast här kvittar det ju om det är vegetariskt eller inte. Är maten kass så är maten kass oavsett.
jag tänker att om de kan göra köttbaserad mat som ungarna gillar kan de göra vegetarisk dito. Gillar de inte maten överhuvudtaget är det ett lika stort problem som det var när jag gick i skolan.

För mig är det inte vegetariskt. Kött i ett tidigt förstadie.
Jag vet att det inte är så för alla men de allra flesta är lakto-ovo 😊
Själv kallar jag mig för vegetarian men äter ibland fisk, inte alla vet vad pescetarian är även om restauranger vet det numer 😊

I Indien kan man vara vegetarian men ändå äta vissa delar av kyckling ”the vegetarian parts of a chicken” som min frus kollega sa 😄

Jag vet att det inte är så för alla men de allra flesta är lakto-ovo 😊
Själv kallar jag mig för vegetarian men äter ibland fisk, inte alla vet vad pescetarian är även om restauranger vet det numer 😊

I Indien kan man vara vegetarian men ändå äta vissa delar av kyckling ”the vegetarian parts of a chicken” som min frus kollega sa 😄
Nu måste jag få veta vilken del av kycklingen som är vegetarisk! 😅 Jag vet vilken del som var det när jag styckade fågel sist, men jag tror inte den skulle hamna på tallriken i en restaurang. (Spoiler: nej, det är inte äckligt, det är alla osmälta frön och annat som ligger kvar i the crop.).

Ja, du har länkat till en annan rapport.

En rapport som är väldigt vag och grov.

Livsmedelsverket är en svårhanterlig myndighet, som har en tendens att välja sin egen verklighet, i synnerhet vad gäller gränssnittet mellan vad som är mat, och vad som är jordbruksprodukter.

Dessutom så har man baserat näringsbehovet i den rapport du länkar till NNR-23, de mycket tendensiösa näringsrekommendationerna som publicerades häromåret.

Livsmedelsverket är en organisation som det är mycket svårt att kommunicera med.

Inte heller Jordbruksverket har den koll du verkar tro att man har.

Jag vet inte hur ofta du brukar använda deras iof digra statistikdatabas, men där saknas ett flertal dimensioner.

Vi har efterfrågat data som man som primärproducent tycker borde finnas där, men den saknas.

Det vore intressant att veta på vilket sätt Jordbruksverket saknar koll och hur det påverkar rapportens trovärdighet.
Vad som klassificeras som Livsmedel är inte alltid upp till Livsmedelsverket, det finns EU-regler att följa där. Men i den här rapporten är det alltså först produkterna i den form de kommer till slutproducent som räknas, inte slaktkroppar el dyl.

Vad är problemet med att man i rapporten utgår från NNR-23?

Minns med fasa när jag gick i lågstadiet och vi tvingades att äta upp maten på tallriken. En av gångerna när jag delade en köttbulle"hängde delarna ihop med ett hårstrå ... :wtf: Äckligaste köttbullarna jag någonsin ätit, kokta i brun sås, kändes slemmiga och svampiga, enda smaken var avsmak. :crazy:

På mellanstadiet brukade jag gömma mig på toaletten ibland när vi var uppställda och fick tåga på led till matsalen. En rätt eller färdigbredda knäckemackor. Inga rivna morötter om det inte serverades med maten, typ vitkål och lingonsylt. :cautious:

Gymnasiet var en dröm, salladsbar om man inte ville ha maten men mer än ett alternativ att välja mellan.
Jag har samma erfarenhet, jag vägrade äta i skolbespisningen från mellanstadiet när mobbingen startade och ända upp i högstadiet och det berodde dels på maten och dels på att jag ständigt blev attackerad på nåt sätt, som knuffar så jag tappade brickan, knuffar så jag tappade mjölktetran som naturligtvis sprack och så fick jag skit för det också av mattanterna eftersom ingen såg när det hände, då var det bättre att strunta i att ens gå till bespisningen.

Gymnasiet däremot där blev vi en tight grupp som även umgicks på fritiden och kunde stanna kvar i skolan och spela nåt spel om det var skitväder ute, läraren hade nog inte tolererat någon som helst mobbing, han var gammal boxare så det hände minst en gång i veckan att nån hamnade i spånlådan, det gick ju inte att låta bli att mopsa lite.:devil::laugh: Vi hade skitkul allihop och det berodde på lärarna som var toppen och lite "halvgalna" men på rätt sätt.:love:

Det vore intressant att veta på vilket sätt Jordbruksverket saknar koll och hur det påverkar rapportens trovärdighet.
Vad som klassificeras som Livsmedel är inte alltid upp till Livsmedelsverket, det finns EU-regler att följa där. Men i den här rapporten är det alltså först produkterna i den form de kommer till slutproducent som räknas, inte slaktkroppar el dyl.

Vad är problemet med att man i rapporten utgår från NNR-23?
NNR-23 ärväldigt omdiskuterat, tendensiöst - bygger på ett vehetariskt ideal av ideologiska skäl och utgår till stora delar från mat som inte på ett rimligt sätt kan tas fram i Sverige.
I synnerhet i en krissituation, när insatsvaror blir bristvaror, så behöver man utgå från sådana matvaror som kan produceras med mindre mängd insatsvaror och som faktiskt fungerar i vårt klimat, i vår jordmån, och med odlingssäsong.

Det är många växter som inte klarar att växa färdigt och hinna mogna här.
Andra växter fungerar ej med våra långa dygn.
Något vi kan odla här är gräs och foderbaljväxter, även längst i norr. Vi kan också utnyttja naturliga lågavkastande gräsmarker.

Näringsrekommendationer i Sverige behöver utgå från sådant som att få fram i verkligheten, inte sådant som kan tas fram någon annan stans på jorden.

Potatis, spannmål, sådana baljväxter som fungerar här, många grönsaker som kan växa på friland eller ouppvärmda växthus, och intw minst animalier som kan utnyttja naturbeten och spannmål och baljväxter som fick för dålig kvalitet för att duga till människor.

NNR-23 ärväldigt omdiskuterat, tendensiöst - bygger på ett vehetariskt ideal av ideologiska skäl och utgår till stora delar från mat som inte på ett rimligt sätt kan tas fram i Sverige.
I synnerhet i en krissituation, när insatsvaror blir bristvaror, så behöver man utgå från sådana matvaror som kan produceras med mindre mängd insatsvaror och som faktiskt fungerar i vårt klimat, i vår jordmån, och med odlingssäsong.

Det är många växter som inte klarar att växa färdigt och hinna mogna här.
Andra växter fungerar ej med våra långa dygn.
Något vi kan odla här är gräs och foderbaljväxter, även längst i norr. Vi kan också utnyttja naturliga lågavkastande gräsmarker.

Näringsrekommendationer i Sverige behöver utgå från sådant som att få fram i verkligheten, inte sådant som kan tas fram någon annan stans på jorden.

Potatis, spannmål, sådana baljväxter som fungerar här, många grönsaker som kan växa på friland eller ouppvärmda växthus, och intw minst animalier som kan utnyttja naturbeten och spannmål och baljväxter som fick för dålig kvalitet för att duga till människor.

Fast NNR-23 i det här sammanhanget handlar ju inte om diet utan om mängd kalorier, protein, fett kolhydrater och spårämnen. Och det rör sig ju dessutom bara om det som går att producera i Sverige.

Fast NNR-23 i det här sammanhanget handlar ju inte om diet utan om mängd kalorier, protein, fett kolhydrater och spårämnen. Och det rör sig ju dessutom bara om det som går att producera i Sverige.
Nja.

Går att äta?

Försök nu inte att blanda bort korten. NNR-23 handlar om vilken kost som enligt den grupp (huvudsakligen brittiska forskare) är lämplig att äta. NNR-23 tar INTE hänsyn till vilken mat som med framgång går att ta fram i Sverige.
Detta är den huvudsakliga kritiken mot NNR-23.

Att man baserat sig på på NNR-23 i rapporten, betyder att ingen hänsyn tas till Svensk långsiktiga produktionsförmåga.

Nu har jag endast snabbt läst rapporten du länkade till, och kopplingen mellan faktiskt mat, och det som står i rapporten är svag.

För att verkligen förstå den där rapporten, så behöver man läsa mer än rapporten i sig, eftersom den mest framstår som lite statistik jonglerande, där man inte får reda på hur grunddata valts ut.
Vilka delmängder av statistik valde man egentligen ut? Vilka matematiska modeller har man använt? Hur har man anpassat NNR-23 till att enbart handla om sådan mat som går att ta fram i Sverige?
Metoderna är endast översiktligt beskrivna i det av dig länkade materialet.

Jag använder alltså Jordbruksverkets statistikdatabas ett antal gånger per år, för att ta fram relevant fakta, och det finns en väldigt stor mängd statistik att hitta rätt bland.

Det betyder också att om man vill driva en tes som man redan bestämt sig för, t.ex. att Svenskt jordbruk är ett särintresse, och/eller att jordbruk borde egentligen endast bedrivas på de mest högavkastande jordarna i Sverige av rejäla industrijordbruk, eftersom vi ändå producerar mer än vi kan äta upp, så har man gjort ett gott arbete när man skapat rapporten.

Dessutom:
Vi äter ju inte kalorier, fett, kolhydrater eller mineraler utan faktiskt mat.
Ett sådant tänkesätt närmar sig de idéer som fanns en bit in på 1960-talet, när man tänkte i termer utav att kunna ersätta mat med ett piller.

Det här är nog också kärnan i problemen med offentlig kost:
Jag har genom åren haft en hel del att göra med kommuners kostchefer, och vissa ser inte MATEN, måltiden, utan de ser huvudsakligen en korrekt sammansättning av kalorier, kolhydrater, fett etc, medan andra kostchefer ser måltiden: smak, konsistens, lukt, utseende, och måltidssituationen samt näringsvärdena som en helhet att försöka få ihop över tid.

De kostchefer som är genuint intresserade av skapa en god matupplevelse inom de tillgängliga resurserna, är också de som har elever och äldre som är mer nöjda med maten. Med spännande och intressanta maträtter, som serveras i en trevlig miljö så äter både elever och äldre ordentligt. Och kostcheferna prisas med med utmärkelser av typen "årets skolkök".

De kostchefer som ser mest ser maten som ett antal näringsvärden, med litet intresse för måltidsupplevlsen, kanske fixar budgeten, men går inte till historien för den mest aptitliga maten, utan klagomålen på trist, "icke god" mat brukar vara betydligt fler.

En fotnot:
Jag skulle med samma metoder som använts i rapporten kunna hävda att det ensilage jag använder till mina djur innehåller en massa kalorier, energi och protein, mineraler o.s.v., problemet är ju bara att en människa kan inte tillgodogöra sig ensilaget direkt, utan att det processas på något sätt.

Ett lämpligt sätt att processa ensilage så att det kan användas som mat till människor, är använda en biogasgenerator i form av en idisslare.

När barnet var barn hade vi en sommarkompis hos oss vid lunchtid. Bodde normalt i ett "finare" område vid Stlm.
Jag serverade soppa och tjejen såg obekväm ut. Hon frågade vad sakerna var. Det var morötter, mangold, vitbetor, potatis och nässlor. Och spenat. När jag nämde spenaten blev hon lättad och sa -det tycker jag inte om.
Det övriga hade hon inte smakat så det kunde hon inte rata :D
Vårt barn var van vid allt möjligt hemodlat och tvekade inte.

Om man är van vid pizza, pulvermos, färdiga köttbullar, pulversås etc så är det väldigt mycket hemlagat som är obekant och konstigt.
Jag hade backat den soppan redan vid mangold och igen vid vitbetor och slutligen vid spenaten 🫣

Jag äter typ inget utan nån form av kött till, är det svårt att förstå? Pannkakor är ju tydligen vegetariskt men det är ett undantag. Det äter jag.

Det jag har provat som har varit vegetariskt, alltså specifik mat till vegetarianer, har varit i det närmaste oätligt för mej. Jag är restriktiv med min mat och även om jag har lärt mej att smaka, så är det inte mycket som går hem. Det jag inte gillar klarar jag inte av att äta. Det handlar både om smak och konsistens. Är det verkligen så konstigt att man inte gillar smak eller konsistens. Jag har svårt med smaker och det får absolut inte vara mjöligt eller lämna nån beläggning i munnen.
Fisk är till exempel åxå en grej som jag inte kan äta. Gillar varken smak eller konsistens.
Det där låter ju som en ätstörning i mina öron.
ARFID
https://www.habilitering.se/kunskap...-maltider/arfid-nytt-namn-pa-kand-atstorning/

Man kan inte basera mat till alla skolbarn efter att några har en ätstörning.
Dessa några med ätstörning får väl beställa specialkost om de inte kan äta annars.

Jag själv fick matfobier av skolmaten. Började redan i ettan när jag skulle tvingas äta upp en bit kräftströmming. Vedervärdigt! Min mamma ringde dagen efter till rektorn och skällde ut denne för att man tvingat hennes barn att äta upp.
Sedan dess har jag en livslång avsky för fisk.

Många av de andra rätterna var inte heller några höjdare, jag upplevde kött mer och mer motbjudande. Ända sedan gymnasiet har jag haft perioder då jag inte ätit några som helst djur, och sen snart 15 år är jag vegetarian. Tänk om det hade funnits flera rätter på menyn på den tiden, men det var över 40 år sen och då skulle man i princip äta det som bjöds och inte fjompa sig.
Jag blev tvingad att äta grynkorv , vem fan äter grynkorv??? Resultat : jag spydde över bordet och en mycket arg mamma agerade pitbull
Det skulle vara spöstraff för fplk som gör så!

Ja, detta! Jag tycker också att det är sjukt konstigt att folk inte är mer ifrågasättande till KÖTTET som serveras. Hur många frågar egentligen på en restaurang om kycklingen är från Estland eller Sverige? Om fläskfilén är dansk eller svensk? Hur många hade accepterat att bli serverade antibiotikafylld kyckling varje dag, om man hade vetat hur mycket skräp den kan innehålla?
Är det inte mer värt att bråka om att barnen serveras dåligt kött, än att bråka om att det serveras broccolisoppa, palak paneer, pannkakor och rödbetsbiffar nån gång i veckan?

Blir galen på människor.
Vi som är lite äldre är uppväxta på antibiotica kött och inte har vi tagit skada av det.

Jag äter typ inget utan nån form av kött till, är det svårt att förstå? Pannkakor är ju tydligen vegetariskt men det är ett undantag. Det äter jag.

Det jag har provat som har varit vegetariskt, alltså specifik mat till vegetarianer, har varit i det närmaste oätligt för mej. Jag är restriktiv med min mat och även om jag har lärt mej att smaka, så är det inte mycket som går hem. Det jag inte gillar klarar jag inte av att äta. Det handlar både om smak och konsistens. Är det verkligen så konstigt att man inte gillar smak eller konsistens. Jag har svårt med smaker och det får absolut inte vara mjöligt eller lämna nån beläggning i munnen.
Fisk är till exempel åxå en grej som jag inte kan äta. Gillar varken smak eller konsistens.
Du o jag

Jag kanske har missat något i debatten, lätt hänt känns det som, men vad är det vår landsbygdsminister fäktas emot egentligen?
Vem är det som säger att det bara ska vara växtbaserad mat i skolan?

Jag har inte sett någon offentlig debatt där någon tagit ställning för enbart växtbaserad mat i skolan. Utan det jag sett är livsmedelsverkets råd om mindre rött kött och blankett.

Det blir mer och mer vegetariskt i skolan. Fler dagar utan alternativ till det. Skolmaten är ju inte direkt känd för att vara vällagad vilket säkert ger många barn en onödigt negativ bild av vegetarisk mat. Skolor säger att vill lära eleverna att äta varierat. Sen får vi föräldrar jobba hårt för att reparera skadan dåligt tillagad skolmat har gjort. Skadan är att många barn får för sig att de inte tycker om vissa ingredienser/rätter för att skolans version inte var god.

Jag hatade fisk som barn och fågel förekom inte öht. Har i princip slutat helt med kyckling sedan >15 år och äter än idag sällan fisk.

Just panerad fisk är en rätt som många barn tycker om och äter. På en tidigare skola (grubdskola) min dotter gick på hade de det varannan vecka just för att eleverna åt så bra av det.

Fisk och kyckling förekommer rätt ofta i skolmatsalar numera. När de inte har enbart vegetariskt så skulle jag säga att kyckling och fisk hör till vanligheterna.

Fisk äter varken barn eller vuna

Jodå, på en skola dottern gick på hade de panerad fisk varannan vecka just eftersom det var så populärt bland barnen. Det var en skola som hade alla åldrar mellan förskola och nionde klass. Men den skolan hade vällagad mat. Inte från kommunens storkök utan från samma kök som Engelska skolan som låg i närheten. Det var den bästa skolmaten enligt min dotter. Ingen av de kommunala skolor hon gått på har en kommit i närheten! Så det går uppenbarligen att laga god skolmat. Tyvärr verkar många kommuner inte kapabla till det.

Ja, detta! Jag tycker också att det är sjukt konstigt att folk inte är mer ifrågasättande till KÖTTET som serveras. Hur många frågar egentligen på en restaurang om kycklingen är från Estland eller Sverige? Om fläskfilén är dansk eller svensk? Hur många hade accepterat att bli serverade antibiotikafylld kyckling varje dag, om man hade vetat hur mycket skräp den kan innehålla?
Är det inte mer värt att bråka om att barnen serveras dåligt kött, än att bråka om att det serveras broccolisoppa, palak paneer, pannkakor och rödbetsbiffar nån gång i veckan?

Blir galen på människor.
Såg att en av Sveriges största hamburgerkedjor skulle byta till danskt kött förste juni :down:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka