Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lingon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 418
  • Visningar Visningar 10 201

Bukefalos 30 år!

Nej, jag har förstått att många är kräsna. Måttet är ju inte hur god maten är utan om den uppfyller näringskraven.
Så bara maten uppfyller näringskraven är ok? Det kvittar att potatisen inte är helt färdiga/sönderkokta, att pastan är sönderkokt, fisken simmar fortfarande, maten är smaklös, blodpuddingsbitarna och potatisbullarna är hårda så man kan använda dem som mordvapen snarare än att vara goda att äta?

Bättre att blanda alla sallader med vinäger och allt annat man kan komma på istället för var för sig så man kan välja? Bättre att serverra näringriktig vegetarisk mat som är dålig tillagad och smakar illa?

Man är bara "kräsen" för att man tycker att skolmat OCKSÅ borde vara god?

Så bara maten uppfyller näringskraven är ok? Det kvittar att potatisen inte är helt färdiga/sönderkokta, att pastan är sönderkokt, fisken simmar fortfarande, maten är smaklös, blodpuddingsbitarna och potatisbullarna är hårda så man kan använda dem som mordvapen snarare än att vara goda att äta?

Bättre att blanda alla sallader med vinäger och allt annat man kan komma på istället för var för sig så man kan välja? Bättre att serverra näringriktig vegetarisk mat som är dålig tillagad och smakar illa?

Dina exempel är inte näringsriktigt ok och om andra ungar äter med god aptit så brukar det handla om preferenser.

Nej inget av det där tycker jag är ok, men det var väldigt lite med vegetarisk skolmat att gör och borde gå att lösa med dialog. Nu har väl du inga barn i skolan längre?

Nej, jag har förstått att många är kräsna. Måttet är ju inte hur god maten är utan om den uppfyller näringskraven.
Det är nånstans där jag tycker att du och @Rumpnissen missar vad uppdraget handlar om. Jag tycker att rätterna ska uppfylla basala näringskrav, men de måste också vara tillgängliga för så många barn som möjligt att tillgodogöra sig av den näringen.

Om rätt A är näringsriktig men bara äts av hälften av barnen, så är den mindre lämplig än rätt B som är lite sämre näringsmässigt och äts av många fler. Uppdraget i huvudsak är inte att fostra barnen att äta billig, näringsperfekt och klimatsmart mat, det är att se till att så många som möjligt kan klara skoldagen. Kan man servera båda och om man vill uppmuntra till att äta rätt A så funkar det bäst. Rätt A är till och med mycket mindre hälsosam än rätt B för ena hälften av barnen.

Det är nånstans där jag tycker att du och @Rumpnissen missar vad uppdraget handlar om. Jag tycker att rätterna ska uppfylla basala näringskrav, men de måste också vara tillgängliga för så många barn som möjligt att tillgodogöra sig av den näringen.

Om rätt A är näringsriktig men bara äts av hälften av barnen, så är den mindre lämplig än rätt B som är lite sämre näringsmässigt och äts av många fler. Uppdraget i huvudsak är inte att fostra barnen att äta billig, näringsperfekt och klimatsmart mat, det är att se till att så många som möjligt kan klara skoldagen. Kan man servera båda och om man vill uppmuntra till att äta rätt A så funkar det bäst.
Fast de flesta barn äter ju rätt bra i skolan. Äter de rätt b och det är viktigt med kött för föräldern serverar man väl något man vet att barnet äter hemma med kött. I min kommun är all mat som serveras näringsriktig. Däremot har barnen för kort tid på sig att äta..

Finns ju ett spann mellan "tycker om" "kan äta" "går ned om man är jättehungrig eller normalt artig" och "har extremt svårt att äta" och "kväljningar".

Den stora merparten har ju väldigt få matvaror som hamnar i de två sista kategorierna och det är mat man stöter på väldigt sällan. Folk pratar ju isf om saker som ostron, messmör, tartex, små miniålar på macka eller liknande som ganska sällan dyker upp när någon bjuder på mat. (och om det dykt upp oftare och man artigt plågat i sig det några gånger så kan man vänja sig och gilla. Typ tvålsmaken i koriander)
Har så gott att det vattnas i munnen och tycker om och sedan kväljningar. Går att äta om du är jättehungrig finns inte 🙈

Inte för att mamma inte försökte att få i mig grönsaker när jag var liten, hon försökte ge det enskilt utan annat, erbjuda ofta och även gömma det i mat jag tyckte om.

Har så gott att det vattnas i munnen och tycker om och sedan kväljningar. Går att äta om du är jättehungrig finns inte 🙈

Inte för att mamma inte försökte att få i mig grönsaker när jag var liten, hon försökte ge det enskilt utan annat, erbjuda ofta och även gömma det i mat jag tyckte om.
Den typen av ätstörning finns ju. Då finns specialkost att få vid behov. Jag fattar inte hur det är kopplat till trådstarten där barn behöver kött varje dag.

Fast de flesta barn äter ju rätt bra i skolan. Äter de rätt b och det är viktigt med kött för föräldern serverar man väl något man vet att barnet äter hemma med kött. I min kommun är all mat som serveras näringsriktig. Däremot har barnen för kort tid på sig att äta..
Blir lite avundsjuk, i Göteborg var det ingen av 80 rätter som var näringsriktig på något så viktigt som järn😪.
Och detta när det kommer ut rapport på rapport om hur många som lider av järnbrist ökar bland främst unga.

Dina exempel är inte näringsriktigt ok och om andra ungar äter med god aptit så brukar det handla om preferenser.
Andra ungar har inte ätit med god aptit. på mina barns skolor har det varit stora problem med att ungarna inte åt och de slängde mycket när de skulle smaka. Sådana här saker kom fram då. Mat som annars är god är inte god i skolan.

Nej inget av det där tycker jag är ok, men det var väldigt lite med vegetarisk skolmat att gör och borde gå att lösa med dialog. Nu har väl du inga barn i skolan längre?
Min yngsta är 19 så det är inte så länge sedan hon gick i grundskolan. Det har rätt mycket med vegetarisk skolmat att göra när skolan misslyckas med all matlagning inte bara kött. Dialog har man haft men det är som att prata med en vägg. Budget. Och förbud för elever att gå till affärer och pizzerior under skoltid. det var resultatet.

Den typen av ätstörning finns ju. Då finns specialkost att få vid behov. Jag fattar inte hur det är kopplat till trådstarten där barn behöver kött varje dag.
Har väl svängt lite och inlägg om att dom flesta barn äter när dom blir tillräckligt hungrig, beror på föräldrarna och erbjuds inte det hemma som barn.

Har aldrig hört att genen för supersmakare kallas ätstörningar.

Om rätt A är näringsriktig men bara äts av hälften av barnen, så är den mindre lämplig än rätt B som är lite sämre näringsmässigt och äts av många fler. Uppdraget i huvudsak är inte att fostra barnen att äta billig, näringsperfekt och klimatsmart mat, det är att se till att så många som möjligt kan klara skoldagen. Kan man servera båda och om man vill uppmuntra till att äta rätt A så funkar det bäst. Rätt A är till och med mycket mindre hälsosam än rätt B för ena hälften av barnen.

Men nu konstruerar du två scenarios och säger att man behöver välja.

Jag menar att man inte behöver välja på A eller B.

Nej supersmakare eller kräsenhet eller arfid finns ju. De flesta barn äter eller svälter inte ihjäl om de inte äter.
Haha, är ju en gen så kanse inte konstigt att jag har många runt mig med samma upplevelse.

Svårt att inte erbjuda annat istället för att vänta ut tills barnet blir hungrig nog att äta när BVC ojar sig massor runt att barnet inte följer kurvan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka