Min favoritpizza alla kategorier är con patate, dvs potatispizza.

Tunn utkavlad/dragen pizzadeg läggs på het plåt. Över degen i nämnd ordning:
Tunt lager ost. Västerbotten är godare än originalet parmesan.
Tunt skuren (använd osthyvel) skalad rå potatis. Skivorna läggs bredvid varandra.
Flingsalt. Färsk rosmarin som läggs på sista fem minutrarna om man vill.

Det är viktigt att allt är tunt. Pizzan ska vara ganska torr och frasig. Extremt enkelt och mycket, mycket gott.

En annan favorit från samma pizzeria i Rom är med bara ost och karl johansvamp. Jag köpte en bit av varje en lunch för många år sedan och den har fortfarande delad guldplats bland bästa pizzaupplevelserna någonsin. Med dessa bitar trängs en helt nygjord Margharita från en italiensk bergsstad. Jag älskar faktiskt kött, men just riktig italiensk pizza föredrar jag tydligen vegetarisk.
 
Pizzadegen är satt på jäsning. Det är fredag!

Jag behöver lite inspiraton. Vad är godaste toppingen på en vegopizza? Behöver inte vara vegansk. Själv är jag löjligt förtjust i stekta och vitlöksmarinerade auberginer men omväxling förnöjer.

Jag gillar Dr Oetkers fryzpizza med spenat och ricotta så jag föreslår det: Tomatsås, spenat, ricotta (eller en röra av spenat-ricotta i klickar) samt mozzarella. När jag värmer på en sådan brukar jag göra den lite roligare med färsk tomat, champinjoner och parmesan också.
 
Min absoluta favorit!
received_1536833446718211.jpeg
 
Rödlök, oliver, paprika, ananas, jalapeños (ett måste!) svarta oliver, och eventuellt kronärtskocka! Vegetarisk ost också förstås, även om jag brukar ha vanlig ost och förmdligen skinka på min. :)


Jag tänker på kall sås och sallad som en side dish, inte som topping.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Kivina
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
989
Senast: Milosari
·
Mat Jag ska ha hem ett par vänner på middag nästa helg. En av dem är vegan och den andra äter inte gluten. Jag har sedan länge bestämt att...
Svar
11
· Visningar
1 295
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp