Bukefalos 28 år!

Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan tanke är också tankevurpan att det finns att avla på, utanför SKK. Då tänker jag så här (siffrorna helt tagna ur luften):

Säg att det finns 3000 cavalier och 3000 pudlar i avelsålder i SKK. Hälften av dem är av andra könet, den största majoriteten av de som har seriös rasavel i tankarna och är uppfödare inom SKK skulle inte ställa upp på blandrasavel utan det är oftast enstaka individer som har lilla ”Sune” som är så fin och vill ”gärna ha valpar” med ”Lilla Lotta” som ju är så kär i hemmet och ”väldigt snäll”.

Så, från 1500 individer att välja på med historik och/eller mentaltester enligt rasförordningen, så står man alltså med kanske du har ca 20-100 individer kvar att välja mellan, istället för 1500. Dessa kanske har gjort vissa tester men det finns inte dokumenterat annat på ett papper i handen men nog kan jag med erfarenhet säga att det tillhör ovanligheterna.

Det går faktiskt inte att tro, även om man faktiskt KAN råka hitta den perfekta individen bland dessa, säga att det är seriös avel när man anser att majoriteten i rasen är sönderavlad och ha kvar en bråkdel av de ”sönderavlade” att välja mellan till sin egna avel.

Det går bara inte.
 
Jag tänker också att även om de "avelshanar" som godkänns av cockerpooföreningen är hälsotestade lär föräldradjuren till den hunden i sin tur inte vara det. Mor och far till den hunden kan ju vara absolut vad som helst eftersom det inte finns några papper, register eller krav. Att basera aveln på individer som inte är det bästa man kan hitta är att börja i fel ände tycker jag.
Man kan tycka vad man vill om SKK, men tillgängligheten till hälsodata, sportdata och prestationer långt tillbaka i generationerna vore otroligt svår att återskapa för den som vill avla utanför registreringen.
 
Du vill ha en frisk hund och därför kollar du på cocker istället för cavalier. I mina ögon är cocker kanske inte den bästa matchen om enda kriteriet är en frisk hund?

Du vill ha en allroundhund som är ”medelmåtta på allt” och dessutom liten. Därför blir cockern för stor och du överväger blandrasavel eller att förändra en befintlig ras.

Varför inte titta på de raser som faktiskt uppfyller kraven du uppger dig ha, dvs vara sund, liten och allroundhund? I mina ögon finns det inte bara en ras som passar till det, men gillar du spaniel så varför inte titta på papillion? Om du ändå kan tänka dig en pudelblandning så varför inte en ren pudel? Där har du en käck liten hund som kan hävda sig i de flesta sporter.

Jag tycker det låter som att du har fastnat vid utseendet mest av allt, faktiskt.. Eftersom du hellre förändrar en ras för att den ska passa dig än att välja en ras vars standard som uppfyller dina krav.

O andra sidan, är du fast besluten att föda upp cocker så finns det ingen som tvingar dig att hålla dig till standardens mått även om du SKK-reggar. Du kan ju dra nytta av alla fördelar hos SKK men välja att använda de allra minsta hundarna i avel för att då fram en dvärg-variant av cockern. Nog för att du kommer ses som oseriös av många eftersom storleken verkar vara prio ett men det finns säkert några som kommer uppskatta ditt arbete med inställningen ”utseendet spelar ingen roll och standarden är fel” typ, men inget hindrar dig. Dock tenderar all utseendeavel, vilket dvärgavel är, att bli extremt och gå åt fanders till slut.

Personligen tycker jag ju att det är vettigare att skaffa en ras som man faktiskt vill ha, cavalier i det här fallet, och försöka görs nånting bra av det, dvs avla fram friska individer som gynnar rasen. Istället för att skaffa en ras som man egentligen inte vill ha och sedan göra om den så att den passar en själv vilket definitivt inte gynnar rasen.

Det är trist att allt tolkas som så extremt. Jag önskar mig lite mindre än cocker, men att därifrån gå till dvärgavel.. Skulle jag avla cocker skulle jag inte avla mindre än vad hundarna vill. Dock är cocker inte för mig en idealisk hund för att den är för stor. Inte riktigt samma sak som att dvärgavla.

Papillon ska jag kolla upp.

Däremot om något gynnar rasen skiter jag faktiskt fullständigt i. Det är väl där skor klämmer, ser egentligen inte vitsten med rasavel. Att avla en frisk trevlig hund runt 10 kg, på individ är vad jag vill.
 
Det är trist att allt tolkas som så extremt. Jag önskar mig lite mindre än cocker, men att därifrån gå till dvärgavel.. Skulle jag avla cocker skulle jag inte avla mindre än vad hundarna vill. Dock är cocker inte för mig en idealisk hund för att den är för stor. Inte riktigt samma sak som att dvärgavla.

Papillon ska jag kolla upp.

Däremot om något gynnar rasen skiter jag faktiskt fullständigt i. Det är väl där skor klämmer, ser egentligen inte vitsten med rasavel. Att avla en frisk trevlig hund runt 10 kg, på individ är vad jag vill.

Det som inte fungerar med individavel är ju alla de där producerade valparna som med största sannolikhet inte blir det du tänkt dig. Visst, säg att du får din hund efter x antal kullar, men alla de där andra som riskerar att bli spretiga och kanske svåra att hitta hem till då?
 
[QUOTE="Fruentimber, post: 19269085, member: 133389

Vad är det du blir trotsig mot? Har svårt att förstå vad du menar.
[/QUOTE]

Att blandras köpare är oseriösa. I detta inlägg skrev du om din ras, men inte i det jag svaras de på

Många tycker så, kronprinsessan har fått mycket kritik för val av hund (från början Madelenes val och estelle ville ha en lika som kusinerna)


Varför tillåter SKK Ovtjarka då? Det ger jättekonstiga signaler. Känner till rasen rätt väl och tycker det är jätteknepigt. Alla! Jag träffat, med olika stam har avlivas vid 3 år för att de är livsfarliga, men SKK gör reklam för dem på köpa hund, med en liten varning, ingen förstahund 😫
 
Det som inte fungerar med individavel är ju alla de där producerade valparna som med största sannolikhet inte blir det du tänkt dig. Visst, säg att du får din hund efter x antal kullar, men alla de där andra som riskerar att bli spretiga och kanske svåra att hitta hem till då?

Därför tittar man mycket på blocket och ser vad som INTE finns där.

Sedan tänker jag att vad är det värsta jag kan få fram (utan mutationer) mår denna bra? Hittar den hem?

Vad gör jag tex med en lågställd strävhårig cockerpoo med lockig underull?

Hem hittar den nog har inte sett sådan på blocket annars behåller jag, jag avråder från avel och hjälper till med pälsen. Nerrakat funkar på de flesta
 
"Käbbla"?
Det upplever jag inte att någon i tråden gör.

Eftersom du vill ha en seriöst avlad cocker måste du ju alltså vända dig till en seriös cocker-uppfödare. Dessa vill inte heller stödja blandrasavel.

Jag får nog ärligt säga att det är hyckleri i min mening att först fördöma uppfödare för att de ställer ut och är med i SKK, och sedan själv vilja förändra en ras för att man personligen anser den för stor. SKK eller inte, så är det inte särskilt seriös avel i mina ögon.

Jag har aldrig fördömt alla inom SKK. Jag är extremt individualistik och det måste inte alla vara.

Men visst du har rätt. Jag skulle ju inte skryta om detta när jag köper valp, men inte heller leta BIS. skulle nog säga att jag vill ha en idealisk familjehund, det är ju dant
 
Därför tittar man mycket på blocket och ser vad som INTE finns där.

Sedan tänker jag att vad är det värsta jag kan få fram (utan mutationer) mår denna bra? Hittar den hem?

Vad gör jag tex med en lågställd strävhårig cockerpoo med lockig underull?

Hem hittar den nog har inte sett sådan på blocket annars behåller jag, jag avråder från avel och hjälper till med pälsen. Nerrakat funkar på de flesta
Det fungerar ju med En sådan hund, men vad händer när du efter tre kullar fortfarande inte fått fram din perfekta hund och kanske flera lågställda, strävhåriga cockerpoos, och kanske en handfull med kassa höfter också, som kan vara nedärvt från de icke hälsotestade farföräldrarna?
Jag ropar på @starcastle som vet mycket om hur det är att avelsarbeta fram en ny ras. :)
 
Vitsen med renrasavel är att du vet ungefär vad du får. Om du vill ha en typ av hund som väger runt 10 kg är det bra att veta vad som ligger bakom i åtskilliga generationer. Med blandningar riskerar du att det dyker upp både 5- och 15-kilos hundar.

Plus att "en frisk trevlig hund på runt 10 kg" - jag vet ingen uppfödare som inte vill ha friska och trevliga hundar. De har förståss en hel del andra krav också, i synnerhet de som avlar för bruks. Men om det är dina enda krav borde det finnas många raser som passar.

Ingen tvingar dig att regga i SKK heller. Då faller utställning bort för både dig och dina valpköpare. Däremot kan du aldrig kräva att dina valpköpare hälsotestar, tävlar eller ens går en enda valpkurs.
 
Jag råkar vara lite insatt i just föreningen Cockerpoo Sverige. Jag upplever att man har goda avsikter men bristande kunskap. Det är bra att det tjatas om hälsoundersökningar på avelsdjur, men ingenstans nämns vikten av att kolla hela släktlinjen. Det är mycket individavel. Det finns ju inget öppet register där man kan kolla hälsa och meriter hos potentiella avelsdjurs släktingar. Jag tycker dessutom att patella och ögonlysning verkligen är en lägsta nivå som inte är mycket att skryta med.

Mentaliteten tummas det med. Det är ganska vanligt med översexuella hanar som anses behöva kastreras för att fungera i vardagen. Jag vet också åtminstone en tik som parats trots bristande mentalitet, hon behövdes dessutom hållas i under parningen. Hon upplevdes som lugnare mentalt efter valpkullen, något som hon kanske ändå hade blivit vid 4-årsåldern. Den mentala utvärderingen av lämpliga avelsdjur verkar mest bestå i "tycker du om din hund? Bra, ögonlys och kolla patella så är det fritt fram sen" och det är många som tycks vilja ta en kull på sin hund utan annan anledning än att det vore mysigt/kul.

Föreningen och många i den uppvisar sin bristande kunskap när de räknar procent. Det funkar ju faktiskt inte så att man kan se om en hund är 15% pudel genom att kolla bak i stamtavlan och räkna från första generationen... I praktiken vet man inte hur många procent som nedärvs, efter första generationen förstås då det är 50/50. Det är vanligt att man försöker "balansera" procenten vilket känns okunnigt.

En stor andel av de som dras till Cockerpoo - målgruppen alltså - är oinsatta förstagångsägare som tycker cp är söta och verkar trevliga, ibland är någon i familjen allergisk också. Inte sällan vill de ha en specifik pälstyp och färg men nämner inte mycket om andra önskade egenskaper.

Jag skulle klassa föreningen som pseudoseriös, framställer sig gärna som en organisation som satsar hårt på hälsan i främsta rummet men i praktiken brister kunskapen vilket gör att det inte alls blir så seriöst som det kanske först låter för en oinsatt och ny valpspekulant.

Jag rekommenderar dig inte att börja med cockerpooavel.

Tycker du är hård, gillar verkligen engagemanget hos eldsjälarna. Sedan blir ju problemet med bristande standard att det spretar, men det har också positiva effekter som genetisk variation
 
Jag tänker också att även om de "avelshanar" som godkänns av cockerpooföreningen är hälsotestade lär föräldradjuren till den hunden i sin tur inte vara det. Mor och far till den hunden kan ju vara absolut vad som helst eftersom det inte finns några papper, register eller krav. Att basera aveln på individer som inte är det bästa man kan hitta är att börja i fel ände tycker jag.
Man kan tycka vad man vill om SKK, men tillgängligheten till hälsodata, sportdata och prestationer långt tillbaka i generationerna vore otroligt svår att återskapa för den som vill avla utanför registreringen.
Släkten är ju oftast pudel eller cocker och går att spåra i samma utsträckning som andra hundar?
 
Släkten är ju oftast pudel eller cocker och går att spåra i samma utsträckning som andra hundar?

Fast är det verkligen de hälsotestade och eventuellt premierade hundarna som går i blandrasaveln? I så fall måste man ju fortsätta använda renrasiga och registrerade hundar och då känns det lite sniket att i samma andetag tycka avelsarbetet och registreringen bland rasklubbarna är helfel. Känner jag i alla fall.
 
Tycker du är hård, gillar verkligen engagemanget hos eldsjälarna. Sedan blir ju problemet med bristande standard att det spretar, men det har också positiva effekter som genetisk variation
Att jag är hård är för att jag är insatt och påläst. Att man vill väl och har ett brinnande engagemang, vilket jag inte förnekar att många har, betyder tyvärr inte per automatik att avelsarbetet är toppen. Det finns som jag nämnde stora brister i hur man ser på aveln, och stora kunskapsluckor i hur genetik funkar.

Det är ju en lätthanterlig hundtyp som ofta är mild och förlåtande, inga skarpa hundar med stor integritet och mycket allvar direkt, och därför finns det ganska god marginal för felbeteenden. Jag tycker inte att det betyder att produkten är eftersträvansvärd bara för att den går att sälja.
 
Jag tänker också att även om de "avelshanar" som godkänns av cockerpooföreningen är hälsotestade lär föräldradjuren till den hunden i sin tur inte vara det. Mor och far till den hunden kan ju vara absolut vad som helst eftersom det inte finns några papper, register eller krav. Att basera aveln på individer som inte är det bästa man kan hitta är att börja i fel ände tycker jag.
Man kan tycka vad man vill om SKK, men tillgängligheten till hälsodata, sportdata och prestationer långt tillbaka i generationerna vore otroligt svår att återskapa för den som vill avla utanför registreringen.
Sen är inte hälsotester a inom SKK kompletta, oftast testas bara de bästa. Många raser testas inte alls för tex HD.
Men visst bra är det, men inte heltäckande
 
Att jag är hård är för att jag är insatt och påläst. Att man vill väl och har ett brinnande engagemang, vilket jag inte förnekar att många har, betyder tyvärr inte per automatik att avelsarbetet är toppen. Det finns som jag nämnde stora brister i hur man ser på aveln, och stora kunskapsluckor i hur genetik funkar.

Det är ju en lätthanterlig hundtyp som ofta är mild och förlåtande, inga skarpa hundar med stor integritet och mycket allvar direkt, och därför finns det ganska god marginal för felbeteenden. Jag tycker inte att det betyder att produkten är eftersträvansvärd bara för att den går att sälja.


Det är just det jag gillar med hunden! En annan fråga visserligen än kunskapsnivån men den är verkligen förlåtande. Typ allt blir ju bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp