Tycker ändå att det
@MiaMia skriver är intressant - vad är det för "skuld" som uppstår i samband med en otrohetsaffär och hur ska den skulden regleras?
Utan att gå in på en massa detaljer så har jag varit otrogen i ett tidigare förhållande (och var även samtidigt "den andra kvinnan" eftersom både jag och den jag hade en affär med var gifta på varsit håll). Efter att det hela uppdagades så var min dåvarande man, numera ex, helt uppfylld av min skuld till honom. Den var så stor, menade han, att han skulle kunna göra vad som helst mot mig och säga vad som helst till mig och behandla mig hur illa som helst och han skulle ändå inte kunna göra något som uppvägde min stora, stora skuld. Och någonstans där så kände jag att det var läge att lämna. För jag ville inte, vad jag än hade gjort och hur illa det än uppfattades av min man, fortsätta leva i ett förhållande där jag hela tiden skulle ses som "den skyldiga", den som var lite sämre än min man. Det blev så toxiskt, så icke-konstruktivt, att jag inte ville vara kvar. Efter det så känner jag mig väldigt lite benägen att dela ut moralisk skuld. Om ens partner har varit otrogen har man såklart all rätt att vara ledsen, besviken och arg och man är självklart i sin fulla rätt att lämna förhållandet. Men jag tror inte på att dela ut skuld, jag tror bara det är destruktivt och för mig har det ett stråk av den kristna bikten och botgöringen som jag inte heller riktigt gillar.