Vem bär skuld i en otrohetsaffär? (utbruten ur Min man var otrogen)

Bukefalos 30 år!

Då så tar vi det igen.

Att köpa sex är olagligt.
Att sälja sex är lagligt.

Har Horan någon skuld till att Mannen är otrogen mot sin fru genom att köpa sex?

Jag är mycket väl bekant med lagboken.
Vart vill du komma med att ställa den frågan, och med det språkbruket dessutom?

(Om jag hade en man som jag fick reda på köpte sex, hade separationen blivit omedelbar. Jag lever inte med någon som betraktar kvinnors kroppar som handelsvara. Om han sen kallade det "otrohet" hade jag tappat det. Han handlar med utsatta kvinnors kroppar.)

Jag tycker du är sjukt ofräsch som använder ordet hora, mer än en gång dessutom.
Just i det här fallet tror jag att det är en syftning till hora-madonna-komplexet som diskuteras, därav ordvalet och stor bokstav. Med reservation för att jag kan ha fel, men så tolkade jag det iom att komplexet diskuterades tidigare i tråden.

Jag tycker du är sjukt ofräsch som använder ordet hora, mer än en gång dessutom.
Visst är det så.

Men värderingen av ordet är en del av frågeställningen.
Eftersom att det handlar om vem som har skulden så sätter man automatiskt ett värde i ordet.

Kan du ansvara på om kvinnan som säljer sex har del i skulden?

Så du tycker inte det är ett krav när du skriver att "eller slippa bli avskedad i en neddragning"? Har du missat att du har skrivit det? För det är dina ord. Det är ingenting jag läser in, eller så ser du inte det som utpressning helt enkelt.
Nej det är ingen som har krävt något.
Utan någon som på eget initiativ försöker hitta en väg till att behålla sitt jobb.

Många försöker göra ett så bra jobb som möjligt medan andra provar om det går att gå sängvägen i stället.

Och igen, snygg eller inte har inte med saken att göra faktiskt. Så lägg ner det här med "den snygga tjejen" för det låter bara fånigt, det har inte med utseende att göra, väldigt sällan iallafall.
Jo det spelar en enorm roll i sammanhanget.
Vackra människor tar sig ofta fram via relationer och kan vara mycket lyckosamma i att använda sex som valuta för att uppnå olika mål i livet.

Och igen då skriver jag, hur visste den här "snygga tjejen" om att hon fick vara kvar på jobbet om hon hade sex med chefen och hur ens vågade hon gå på chefen om det utan att någon hint om det funnits?
Det är naturligtvis en chansning.
Men att bygga relationer och skaffa sig lojalitet ger i princip alltid fördelar i de flesta sammanhang.

Men i just det här fallet så var planen att utöva utpressning med att berätta för Frun om hon inte blev den Nya Frun.

Det är naturligtvis en chansning.
Men att bygga relationer och skaffa sig lojalitet ger i princip alltid fördelar i de flesta sammanhang.

Men i just det här fallet så var planen att utöva utpressning med att berätta för Frun om hon inte blev den Nya Frun.
Dom flesta bygger inte relationer och lojalitet genom sex faktiskt, det gör dom flesta på andra sätt..

Och oavsett, en som vill utpressa en annan och ger falska intentioner är ju bara inte sunt övht. Hur man kan vara så åt det onda hållet även ifall den andra har ansvar för otrogenheten förstår jag inte. Båda är ju illa på var sitt sätt.

Nej det är ingen som har krävt något.
Utan någon som på eget initiativ försöker hitta en väg till att behålla sitt jobb.

Många försöker göra ett så bra jobb som möjligt medan andra provar om det går att gå sängvägen i stället.
Jag kan nästan lova dig att en som gör ett bra jobb och för företaget framåt och som är pålitlig och duktig går före en som bara tar sig upp genom sexet. När det väl gäller så lär dom flesta chefer överge en som beter sig på det sättet och då står dom där med antagligen inte jättebra meriter dessutom.

Skulle faktiskt inte säga att många ligger med sina chefer av den anledningen ärligt talat.

Jo det spelar en enorm roll i sammanhanget.
Vackra människor tar sig ofta fram via relationer och kan vara mycket lyckosamma i att använda sex som valuta för att uppnå olika mål i livet.
Nej, folk som tänker enbart på sex bryr sig faktiskt sällan om utseendet i sej självt, speciellt inte dom som ligger för utpressning och kunna hota den andra eller folk som regelbundet är otrogna. Överlag skulle jag säga att folk som är otrogna ofta eller köper sex osv är intresserade av sexet och situationen mer än personens utseende.

Dessutom förändras utseendet och vad man tycker om det efterhand som man lär känna en person. Antingen mot det bättre eller mot det sämre. Personlighet går långt före utseende i dom flesta fall.

Visst är det så.

Men värderingen av ordet är en del av frågeställningen.
Eftersom att det handlar om vem som har skulden så sätter man automatiskt ett värde i ordet.

Kan du ansvara på om kvinnan som säljer sex har del i skulden?
Det är ett "intressant" ord då män gärna menar att prostitution är "världens äldsta yrke" (...) och något självklart och inte alls negativt - samtidigt som de gärna använder h-ordet när de vill nedvärdera en kvinna i alla tänkbara orelaterade sammanhang. Så visst är det ett laddat ord.

Jag vill ha svar på värderingen av den prostituerade kvinnans skuld vid en otrohet.

Kan du svara på den frågan?

Här beskrivs exakt det som menas.
Men det blir ju jättekonstigt att jämföra en frivillig handling med en ofrivillig. Sexköp är en sorts övergrepp, ett offer för övergrepp har ingen skuld till handlingen.

Sex mellan två samtyckande vuxna är något helt annat.

Ditt exempel blir därför jättekonstigt.

Jämförelsen blir ungefär som:
Jag och min man har en överenskommelse om att han inte ska boxas, men hans kompis Kalle tog ändå med honom till en boxningsträning och de boxades. (Samtyckande vuxna där båda valt att ha sex)

Jag och min man har en överenskommelse om att han inte ska boxas, men han gick ut och slog ned Kalle på stan. (=övergrepp=sexköpet).

Jag har nyss bett en person att sluta tjafsa med mig om mina livsval utifrån hans egna, om man nu ska dra in bibliskt tjafs i det hela. Han har upprepade ggr varit otrogen med bl a mig och andra kvinnor när han jobbat inom UN, så jag är ganska trött på hans föreläsningar. :meh:

Vad värre är, jag tror att han utnyttjat kvinnor i krigszoner som varit utlämnade för att få hjälp. 🤬

Tack men nej tack för fler föreläsningar om du inte vill att jag ska börja snacka om otrohet så tagelskjortan inte börjar skava. Alltid lätt att tala om för andra vad de ska göra och att se grandet i sin grannes öga men inte pålen i sitt eget.

Men det blir ju jättekonstigt att jämföra en frivillig handling med en ofrivillig. Sexköp är en sorts övergrepp, ett offer för övergrepp har ingen skuld till handlingen.

Sex mellan två samtyckande vuxna är något helt annat.

Ditt exempel blir därför jättekonstigt.

Jämförelsen blir ungefär som:
Jag och min man har en överenskommelse om att han inte ska boxas, men hans kompis Kalle tog ändå med honom till en boxningsträning och de boxades. (Samtyckande vuxna där båda valt att ha sex)

Jag och min man har en överenskommelse om att han inte ska boxas, men han gick ut och slog ned Kalle på stan. (=övergrepp=sexköpet).
Jättebra jämförelse.

Fungerar även bra på om mannen våldtar en annan kvinna.
Det går liksom inte att skylla på att hon "var utmanande och lockade honom" för att ge henne skulden.
Vilket många ändå gör.

Eller i alla fall ansvaret.
Hon borde täcka sin kropp bättre.
I vissa kulturer i skynken från topp till tå, för att inte ha "skulden".
I andra kulturer är det att inte ha så kort kjol.

Jättebra jämförelse.

Fungerar även bra på om mannen våldtar en annan kvinna.
Det går liksom inte att skylla på att hon "var utmanande och lockade honom" för att ge henne skulden.
Vilket många ändå gör.

Eller i alla fall ansvaret.
Hon borde täcka sin kropp bättre.
I vissa kulturer i skynken från topp till tå, för att inte ha "skulden".
I andra kulturer är det att inte ha så kort kjol.
Men VARFÖR sprutar du ur dig alla de här sunkiga exemplen i en tråd om otrohet?

Och? Om folk inte kan respektera varför man inte vill ha en toxic person i sitt liv (någon som dessutom vill förstöra ens liv…) så kanske det är good riddance till dom andra ändå?

Vart har jag sagt att du ska anfalla en kvinna för att hon hänger på din man? Jag hade förväntat mig att mannen sa tack men nej tack och satt personen på en stol om hon inte kan stå upp.
Tja jag har typ tröttnat på ordet toxic i prat om vänner, de flesta jobbiga människor gör det inte med flit, det är ju rent av synd om vissa. (typ jobbig eller ibland jobbig duger för mig)

De flesta har inte hundratals bekantskapskretsar att välja mellan och har inte lika lätt som du har att hitta nya gamla härliga barndomsvänner.

Vännerna har säkert lika svårt att hantera det här som en själv har, de flesta människor är inte jätteduktiga på att fixa problem.

Sedan, För det finns ju alltid stolar att tillgå...? Män som druckit en öl är alltid snabbtänkta, aldrig chockade och har alltid ett snabbt, effektivt och vältränat fysiskt rörelsemönster. Om du tror det är väldigt lätt att omplacera en kladdig person som är ganska full utan att vara hyggligt övertygande och precis i rörelsemönstret så har du aldrig sett en.

(Jag har själv råkat ut för en sådan man i ett cykelrum en sen kväll och var tvungen att ta till en rejäl knuff för att bli av med honom (säga stopp och sådant funkade inte). -han blev självklart sårad och sa typ -varför är du så våldsam innan han gick. Fulla människor är inte helt lätta.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka