vem FÅR rida din häst

Sv: vem FÅR rida din häst

Min tränare och min syster får rida min häst. Det enda jag går med på i övrigt är att de får skritta ut på långa tyglar. (och då ska jag känna ryttaren väl)
Annars rider och tränar jag min häst själv.
Jag vill ha det så dels för att jag vill att hästen ska ridas på samma sätt som jag själv rider och dels för att hästen tidigare tog alla chanser för att hänga i ryttarens händer. Om någon försöker rida med stöd i handen istället för en lätt tygelkontakt faller hon genast tillbaka till "hänga i handen beteendet". (och det vill jag inte)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Enbart personer jag litar på.

Min mor (trots att hon knappt vågar då hon tycker Micha är för stor) Min tränare.

En gång lät jag även min tränares anställde sitta upp och ta några språng då jag blev dålig men hästen behövde hoppa.

Min häst är snäll och gör inget dumt så vem som helst kan nästan sitta upp och rida runt utan att det skulle bli någon skada men jag vill inte låta vem som helst sitta upp. Det är min häst och då är det jag som vill rida :)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Inte vem som helst. Det är bara de få och de som är "mesiga" och hellre är för försiktig än för tuff just för min häst är väldigt känslig och svår. Kräver man mycket av henne så blir hon jobbig. Och trots jag haft henne i 2 år så är vi fortfarande i vårt projekt: Möblera om muskler och gå i rätt form. Så om någon rider henne på fel sätt så är vi tillbaka på ruta 1.
Rider de henne så är det på hackamore, ska de enbart skritta kan de rida på bett. Hon har haft problem med att acceptera bett och därför är det hackamore som gäller. Jag har haft 2 personer jag känt de kan rida henne.

Men när det gäller att prova lite så får min familj och sambo göra. Det gör de på egen risk också då hon är temperamentsfull och pigg att rida :D

Oftast kör jag så hon ska gå hårt dagarna innan jag åker bort och så får hon skrittas eller vila helt de dagarna jag är borta. Det funkar prima!
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Inte många får rida min häst!
Tränare får såklart rida och känna på, och någon enstaka gång per halvår kan jag låta någon annan rida. Småbarn som jag leder, eller någon duktig ryttare.´
Min häst är jättesnäll men testar när ryttaren ställer krav. Barn är han en ängel mot, men han är pigg. Han är också ganska känslig och har förändrats och formats efter mig genom åren, men med tanke på hur han var tidigare då han reds av fler ryttare vill jag inte riskera det.
Jag tänker också på säkerheten. Jag vill inte att något ska hända varken min häst eller den som rider honom när jag inte är med.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Min pojkvän som bara ridit för/med mig får rida, mamma ibland (han börjar bli odrägligt lat när hon rider), om det är något litet barn kan han väl gå som ponnyridningshäst.

Men han är jobbig när inte jag ridit på länge (han är ofta lat ändå, men det blir för mycket).

Däremot är han den bäste nallebjörnen man kan tänka sig. Är vi på något event med honom kan man ge sig katten på att det står minst två superglada flickor i hans box när man kollar till honom. Och han står nöjt och blir matad och klappad! :o:D
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Min lillasyster rider på min häst två dagar i veckan, för vi delar ju trots allt på min supersnälla c ponny. Mamma har ridit honom några gånger hittills, ja vi har ju inte haft honom så länge än - köpte honom i somras ;)
Men nu så har jag opererat benet och måste ha gips i FYRA veckor! Inte alls kul, när det började gå så bra med plutten.
Så nu sköter lillasyster den mesta ridningen och min kompis rider ut på honom 2 dgr i veckan då min syster inte får göra det själv för mamma xD
Jag tycker oxå det känns jobbigt när folk vill rida på min häst, det känns dessutom som om vissa av dem typ tror att de verkligen har rätt till det när de känner mig så bra :S
Inte helt kul att se på när gudasnälla ponnyn försöker att göra rätt när de bara ger helt fel signaler.
Men nu har jag ju som sagt inte så mycket val ;)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Finns ingen anledning att någon annan ska rida min häst. När jag själv har haft problem med henne har jag tagit hjälp av tränare. Nuförtiden tycker jag dock att det är rätt roligt att sätta upp lite ovana ryttare på henne. Men förstås bara när jag står på marken och hjälper till. Är löjligt tillfredställande att se hur snäll och duktig min häst är med dessa ryttare. Och ryttarna tycker att det är väldigt roligtt eftersom det är en känslig hyfsat välriden häst som gör vad de de ber om:). Får mig att känna att jag gjort ett bra grundjobb med henne.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Har en medryttare som hjälper mig ca 2-3ggr i veckan.
jag sätter inte upp så många människor på min polle eftersom han är så pigg och då händer det att dom drar honom hela tiden :P och det vill jag inte!
 
Sv: vem FÅR rida din häst

KL
Jag får hjälp med min häst ibland, nån gång i månaden av min syster samt en kompis. (Det gäller då ridning utan att jag är med, främst uteritter) Båda personerna litar jag på väldigt mycket och vet att vi har samma syn på hästhantering och ridning.
Skulle inte släppa upp vem som helst. Inte ens en sk duktig tävlingsryttare med bra meriter. (Särskilt inte... kanske jag ska säga eftersom jag gjort det en gång och ångrar det djupt) Vissa ryttare har så höga krav på sig att de ska vara duktiga, de vill se bra ut inför andras ögon och det är då det bara blir SÅ FEL. De slutar lyssna på hästen.

Så. Jag är noga. Men inte omöjlig. :D
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Förra veckan fick någon annan sitta på min häst för första gången nånsin, och då rida ut en sväng i skogen.
Varför? -Min häst är 4 år och känslig. Och tidigare har jag inte haft någon anledning att sätta upp någon annan.
Men nu ska jag låta den tjejen rida henne någon mer gång, och detta för att det kan vara bra att ha någon "vikarie" om man blir sjuk länge tex.

Samma sak med min förra häst, ytterst få som fick rida henne. Men det var inte direkt många som var sugna heller ;)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag är väldigt snål med att låna ut min häst. Min häst är min och därför tar jag hand om honom själv 7 dagar i veckan, 365 dagar om året ;)
Han är rätt känslig men egentligen inte någon komplicerad häst alls så jag tror inte alls att någon skulle få problem om den fick låna min häst och fara ut själv. Men jag rider som sagt själv och ser till att det vilas några dagar i veckan :) De enda som har ridit min häst förutom jag är mina två tränare, min o-ridkunniga pojkvän (skritt på lång tygel och tappra försök till att lära sig styra ;)) och några kompisar som också har egna hästar. Men då är jag alltid med och kontrollerar så allt går rätt till :D
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Ingen!

Red själv in honom som 3-åring. Ingen annan har någonsin suttit på honom.
Nu är han 18år o jag ser ingen anledning att någon ska sitta upp på honom.
Förmodligen så hade det inte gått så bra eftersom han är känslig o enbart van vid mig. Så han hade nog blivit rädd.
// Linda
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Mitt sto som jag har haft längst och nu mera bara funkar som promenadhäst kan jag låta alla som inte väger för mycket rida min syster red henne innan hon fick jobb och min andra systerson rider henne ibland när han hälsar på pappa och en kompis har ridit henne.

Min val som är en egen uppfödning slängde jag upp alla möjliga i början så som båda mina systrar, pappa, systerson, jobbarkompis endast mina systrar har ridit och haft egen häst innan dom andra helt oerfarna
Och detta för att jag ville att han skulle vara van vid att ha olika menisker på ryggen nu mera rider bara jag han och ibland rider någon av mina systrar han ute i skogen.
När jag var och pluggade så red min ena syster honom regelbundet.
Skulle dock vilja se någon hoppa han så man kan se hur det ser ut.

Och ponnyn blir inte riden hos mej då alla är för stora.

Efter som det bara är mina hästar som står på pappas gård så blir det inga som frågar om dom får rida men om jag stallar upp dem på någon ridanläggning så skulle jag utan problem låna ut val för ute ridning men träningen vill jag ta hand om själv egoist som jag är :D

Kram
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Min bästa kompis får rida min häst. Hon har ridit honom mycket förut så de känner varandra. Hon kommer ibland och hälsar på och då kan det hända att hon rider lite.
Annars ingen. Har jag inte tid att rida så får han vila.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Ingen får RIDA min häst. Däremot har min sambo (som också är ryttare-har 2 egna hästar) fått skritta ut på henne 1 gång med mig som sällskap på dotterna ponny.

Visst är det säkert nyttigt för hästen att ha olika ryttare men jag vill inte ha andra på min häst helt ärligt. Speciellt inte eftersom hon bara är riden i ca 6 månader.

Dotterns ponny är jag inte lika noga med men han är så liten att det inte finns många i stallet som av den orsaken skulle kunna rida honom.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Den som törs :angel: Eller snarare de som jag törs släppa upp, pållan är snäll men har lite bus och egna idéer för sig ibland så är inte jag med vill jag inte sätta upp någon som jag inte är hundra på klarar av henne, är jag med kan jag låta vem som helst sitta upp en stund. Dock inte barn då hon inte är en lämplig barn-häst.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

kl

Just nu är det bara jag eftersom jag inte äger hästen själv. Annars får de som kan tillföra något alt. inte göra skada sitta på mina hästar.. har aldrig haft "svåra" eller "känsliga" eller "speciella" hästar på det sättet att ingen annan utom jag kan sitta på dem, tror att det ibland kan sitta i ens egna kropp och knopp och inte hästens ;) Självklart sätter jag inte upp någon som jag tycker rider fruktansvärt dåligt på mina hästar av uppenbara skäl, men annars tycker jag det bara är kul att få nya idéer och infallsvinklar från olika ryttare - alla har ju olika sätt att lösa problem m.m och jag anser mig inte själv ha den heliga lösningen på alla mina hästars svårigheter.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Kanske ska tillägga att just nu har jag heller inget behov av att någon annan rider min häst - jag skulle helst vilja rida honom själv minst 3-4 gånger om dagen eftersom han är såååå fantastisk att sitta på!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag har medryttare två dagar i veckan, mor och dotter. Mamman är duktig, har ridit större delen av sitt liv, KAN rida ordentligt helt enkelt. Dottern är lite yngre, men är supermjuk och väldigt snäll och pålitlig - det prioriterar jag över att kunna jobba hästen perfekt, för det kan inte jag heller ;) Jag skulle inte överleva utan medryttare, har precis börjat åttan med ett TON läxor varje vecka, så det är väldigt skönt att ha dem! För övrigt har väl min tränare hoppat upp två gånger för att "förstå" hur hon är, och en annan superduktig kille som jag ridit lite för, nån gång ibland låter jag mina kompisar rida lite, som tack för deras sällskap, men mindre på sista tiden. Jag är inte så sträng med det, men ingen förutom mina medryttare rider när jag inte är med. Måste tillägga att även om det är en ponny jag har, (vilket det är xD) så är hon extremt svår! Duktig ja, har tom (!) bott på ridskola, även om det var en utan nybörjare, men jag menar allvar, ETT LITET glapp eller ryck så studsar hon som en studsboll xD Så ibland blir folk sura och tycker jag är "possessive", men anledningen är (förutom att hon är min ponny förfan) att hon gillar inte att ha olika ryttare helt enkelt :) Jädra långt svar det blev x'D Kan inte komma ifrån att jag älskar att skriva om min lilla Brettski :angel:
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Min häst är väldigt snäll så de flesta någorlunda hyfsade ryttare kan rida honom eftersom han inte hittar på en massa hyss. Det krävs väl en lite mer rutinerad ryttare för att få honom att jobba på ett bra sätt.
Jag har en kompis som rider honom de ytterst få gånger jag har behov av hjälp och det funkar bra. Kan även tänka mig att låta andra personer rida honom om jag t ex skulle bli skadad.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år. Jag har ridit i ca 7 år. Jag har alltid velat ha en häst men inte riktigt fått klartecken från mina föräldrar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 069
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp