vem FÅR rida din häst

Sv: vem FÅR rida din häst

Hej,
jag låter inte många rida min häst
Det är bara jag min mamma, en medryttare.
Bara FÖR ATT! :
Hästen får så olika ridstilar från olika ryttare som kan göra så att den blir jobbig att rida på så sätt ett TEX! om du ber hästen att rygga på ditt sätt, och hästen inte fattar ett skit eftersom att den har fått en annan stil med att hur man ryggar , på så sätt förstörs din ridning på din egna häst, då är det väll inte så himla roligt längre, när du måste arbeta hela tiden för att hästen ska förstår din ridning och så kommer det massa andra ryttare som tjatar in sin ridstil på hästen
Den är som svenska o engelka, för den som inte kan engelska och den säger
'' Troth'' och så säger du ''trava''
och att du just då lärt dig ordet Troth för att förstå vad det betyder.. Och så kommer '' trav'' som gör så att du glömmer bort '' troth''
mycket text, men det ä lärorikt för dig ;)
Och detta är just därför min häst bara rids av 3 ryttare.. Helst bara 1-2 st ..:grin:
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Ingen just nu, har en åring :)

Men med tiden kommer jag anställa en tjej som skall rida in han. Så hon kommer får ju såklart rida.
Samt min tränare, min syster, några väldigt hästkunniga duktiga kompisar och så kan jag nog låta pojkvännen hoppa upp ibland oxå.

Så var det iaf med min förra häst!
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag har varit extremt motvillig till att någon annan alls ska rida min häst, men nu när jag blivit lite äldre har jag insett att det faktiskt kan vara en stor fördel att släppa lite på kontrollen ;)
Dels för avlastning genom medryttare, NEJ jag är inte den enda som kan rida min häst och NEJ hon har inga såna specialbehov som inte en normal vettig och duktig ryttare kan lösa. Det var jag ganska övertygad om förut, eller iallafall orolig för :D
Däremot låter jag inte vem som helst rida i den bemärkelsen att jag vill veta vem det är och ha en uppfattning om den personens ridning. Dessutom vill jag självklart bli tillfrågad och jag lånar inte ut min häst enbart för andras nöjes skull utan då ska det ge mig något i utbyte.

jag har haft två medryttare, först min kusin som jag ridit ihop med väldigt stor del av mitt liv, och nu min fd stallkamrat som jag kännt i flera år iom stallet. De båda har fungerat som "motionerare" åt min häst, tagit ut henne i skogen och visserligen arbetat henne lite men inga regelrätta träningspass direkt. Det passar mig jättebra för då får jag huvudsakligen sköta det jag tycker är roligast - träning, och ändå får min häst komma ut och ha skoj i skogen!

Andra som gärna får rida min häst är någon som jag ser upp till ridmässigt, min tränare eller någon annan som är duktigare än jag. Jättespännande att se min häst riktigt fint riden och där kan man ju även få ideer och hjälp till sin egen ridning!
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag är väldigt återhållsam med att låta andra rida min häst. Den som ridit honom förutom jag är den unghästutbildare som red in honom, i övrigt har han bara haft mig i sadeln. Han är bara 4 år så det har ju lite med saken att göra. Hans mamma har jag låtit någon mer prova men hon är en ganska svår dam och inget man sätter en nybörjare på (tyvärr, hon hade behövt skrittas lite sporadiskt för sitt höga nöjes skull). Min dressyrtränare hade jag släppt upp på unghästen utan att blinka, men hon är nog den enda. Har en kompis som tävlar mycket hoppning, hon hade också fått ta en tur. Men jag vill gärna vara med under tiden. Sjukt hönsig är jag, men han är ju min lilla bebis :grin:

Blir förmodligen samma sak med hans lillasyster, när det är tid för henne att bli ridbar. Det tar tid att vara så återhållsam, men jag vill veta att allt blir rätt och enda sättet är faktiskt att göra allt själv.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

hädanefter, ingen. har varit utomlands i två veckor och då har en liten tjej lånat min häst 2-4 gånger, (har inte ens fått klarhet på det än). hon hade bara skrittat och travat, hette det, och allt hade gått så bra... MY ASS. igår när jag skulle hämta henne var det första hon gjorde att tigga och naffsa mig i händerna - hon har alltså gett henne godis ur handen, vilket jag totalförbjudet då hon efter en liten äppelbit inte slutar tigga på fleeera veckor, och blir allmänt odräglig. när jag skulle sadla upptäckte jag att den var smutsig och repig, när jag skulle dra åt sadelgjorden fick jag dra lite extra nu när hon stått, och då vänder hon sig om i luften och hugger! jag har dratt betydligt mer och inte en enda gång under de två åren jag haft henne har hon gjort det, och nu började jag bli arg på riktigt. bettet hade stora, vassa klumpar kvar som hon inte tvättat bort, och tränset var grått istället för svart. var vid detta laget så arg att jag kokade.
sen skulle jag gå ut och sitta upp och hon drar genast ner huvudet och ska börja beta, vilket hon slutade med efter bara ett par dagar hos mig när hon helt enkelt inte fick - nu var vi tillbaks igen. väl ute lyssnade hon varken framåt eller bakåt, hon var skänkeldöv (några har sett ungjävlen sitta och banka som en dåre) och bara allmänt odräglig att ha och göra med. när jag krävde av henne blev hon sur och började bråka direkt. var så gråtfärdig och arg på samma gång att jag inte visste om jag skulle börja tjuta eller skrika som en dåre.
och denna hästen är verkligen den snällaste häst som gått i ett par järnskor. jag kan göra allt med henne. dra jackor och grejer över huvudet, när en långtradare dånar förbi klipper hon knappt med öronen och min fina avsittning när vi ridit barbacka är att jag glider bak på rumpan på henne. allt sånt där, en riktig stjärna, men tydligen bara för mig. har litat på henne till 100 % från första dagen och hon har ALDRIG gjort något dumt, hon kände väl det direkt. nu var hon helt förändrad, för denna tjejen hade varit så rädd för henne.

och nu kom ungen och hennes mamma och frågar om inte dom kan få låna min häst en gång i veckan på lektion nu när ungens häst är sjuk. fick verkligen kämpa för att inte skratta svinen i rakt i ansiktet, och sen fick dem en utskällning som hette duga. nej fyfan, ursäkta, men det blir inte en enda till som får röra min häst utan att jag är HELT med på att vi delar samma idé om god hästhållning, och som kan rida.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Just nu får ingen, förutom jag rida min häst. Innan dess har hon haft många som åkt runt på henne, och några som testat rida henne seriöst. När jag har låtit folk åka runt på henne har jag fått problem efteråt, så därför har jag valt att bara jag ska få rida henne nu ett tag, så vi kan backa några steg, och få henne att fungera som jag vill och fokusera på oss helt enkelt. Inte för hon är något svår, men hon kan gå emot när man ställer krav och jag vill kunna lösa saker och ting själv, så JAG lär mig hur jag tar mig ut jobbiga stunder, även ifall de kan ta tid att få det rätt på rätt sätt. :)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

"Min" ponny var det nästan bara jag som red. I o med att jag bara hade honom på foder ville jag ju inte sätta upp folk hit o dit hursomhelst.
Var sällan borta. O då var det ibland tjejen som hade honom innan mig som red, litade på henne eftersom att hon haft honom i 5 år innan jag tog över honom. Annars var det någon annan hyfsat duktig som jag förmodade skulle klara av honom. Han är väldigt stark o pigg, trots att han har 27 år på nacken nu :p
Han hade gått på ridskola så hände nån gång ibland att jag lånade ut honom till nån liten tjej. Tvingade pojkvännen att sitta upp också :laugh:

Egentligen kunde han ridas av dom flesta, men jag ville ha honom för mig själv bara :)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag skulle kunna slänga upp vem som hälst på min häst :P eller ja, sålänge dom väger under 75 kg ;) Nu är ju hon visserligen en 4h häst och används till uthyrning för erfarna ryttare samt ponny ridning. Men hon är inte snäll för det :P
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Vad många det är som inte vill låta någon annan rida!

Märkte när jag skaffade häst att folk till höger och vänster direkt säger att "men vad kul, då ska jag rida!", de rekommenderar vänner som vill rida och så vidare.

Personligen har jag inte några problem med att låta någon annan hoppa upp för hästens skull. Däremot är jag rädd att någon ska sitta upp och råka ut för hennes små tester och drösa i backen och bryta nacken.:o

Har erbjudit mig att låna ut min häst till stallkompisars vänner om de vill rida tillsammans, konstigt nog har ingen nappat? :devil:
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Är sällan jag låter någon rida min pålle. har väl bara varit 2-3 st som fått sitta upp sedan jag köpte henne för 4 år sedan, och ingen har fått rida ett helt ridpass utan bara fått skritta någon liten vända när jag går brevid.

Iof har ingen velat sitta upp mer än någon minut, hon har ett par år på nacken och är fd ridskoleponny, men visst fan är det krut i henne :D

I teorin skulle jag nog kunna tänka mig att låna ut henne nån gång i veckan till en duktig liten ryttare som rider henne som jag vill att hon ska ridas, men i praktiken så är jag alldeles för överbeskyddande.
Hon är väldigt känslig och man måste vara väldigt försiktig när man hanterar henne, både i stallet och på ryggen. Troligt är väl att hon har blivit rejält spöad mer än en gång, därför känns det extra viktigt för mig att jag kan lita på precis alla som kommer i kontakt med henne, om det så bara är för en fodring.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Har haft min häst i 7 år, och på dom 7 åren är det bara 3 stycken som ridit min häst utan att jag vart med. 2 av mina systrar samt min storasysters kompis. Den enda som verkligen ridit min häst är min storasyster (ca 15 gånger). Lillasyrran och storsyrrans kompis har bara vart ut i skogen på mystur, mest skritt och lite trav (2 gånger typ...). Då dom flesta gångerna tillsammans med min storasyster.

Jag känner att jag inte har något behov av att andra rider min häst.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

jag låter bara en kille galopp träna min polle , och så får min mamma rida han hur mkt hon vill :) och det är för att han är väldigt speciel :)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

*kl*

Inte vem som helst. Min herre är ganska speciell och tolererar inte att vem som helst sitter upp! Det måste vara någon han gillar, annars är det ingen mening (han springer rakt fram med huvudet rätt upp i vädret och öronen slickade längs nacken :D Rätt kul att se faktiskt...). Däremot inte sagt att man behöver vara så himla duktig, men man ska ha rätt attityd till honom.

Min förra dressyrtränare (som har tävlat st george) satt upp en gång för att känna lite på honom och hon var väl van vid snälla storhästar som gjorde som man sa åt dem. Grejen är att man INTE kan säga åt min obstinata lilla pålle någonting, för då sätter han sig omedelbart på tvären! Han gick inte i form en enda gång, så efter femton minuter gav hon upp, gav mig tyglarna och sa "hm, han är inte så lätt som han ser ut" :D Men om man fjäskar för honom, säger att han är duktig, är mjuk och ber honom att arbeta så gör han det. men "säga åt", det går inte! Och det känns inte meningsfullt att ha någon som rider runt på honom när han bara går och spänner sig.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag resonerar så att jag vill ha en lättriden häst som de flesta kan rida, annars har jag missat något i utbildningen av min häst. Självklart skall dessa personer rida på ett trevligt sätt för hästen, inget slitande och dragande i munnen och sparkande i sidorna på min häst. Dock rider ingen utan att jag är med, det vet jag ingen jag skulle låta göra. Detta för att jag hinner rida han såpass som han behöver gå, och är jag på semester/inte kan rida så kombinerar jag det med vila för hans del, så jag har inget behov av det.

Min mamma och lillebror som bara rider någongång dåochdå travar och skrittar han själva i paddocken utan problem. Mindre barn får rida när jag leder. Samt en lite flicka som har ridit på ridskola (lite hästvana med andra ord) får rida han själv i paddocken i skritt, trav och galopp. Har även ridkunniga kompisar som rider nån gång i halvåret på han, dels för att då kan dom känna sådant som jag inte känner för man blir ju hemmablind, samt att jag vill se hur min häst reagerar på olika ryttare.

Jag strävar somsagt efter att min häst ska bli en lättriden häst som så många som möjligt ska klara av på ett bra sätt. Jag arbetar min häst mkt på marken och med hjälp av det kan jag hjälpa han att förstå vad en mindre rutinerad ryttare kräver av han ibland när han inte förstår.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Just nu är det ingen annan som får sitta på honom, han är under inridning just nu och är bara sutten på en gång än så länge. När han är lite mer sutten på och kan lite skänkar och tygelhjälper så får gärna en av mina kompisar rida honom lite även om jag inte är med och det är bara för att han ska lära sig att någon annan rider honom och om jag inte kan just då. Det finns faktiskt en tjej till som skulle få rida honom fast då vill jag vara med.
Jag skulle låta nån mer rida på honom i fall han var inriden ordentligt och snäll att rida.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

nu har ju jag ingen egen häst längre, mennär jag hade kvar min valack så fick nog alla rida honom som ville, under min uppsikt om det var någon ovan.
Det har jag mkt tillbaka av nu när jag inte har egen häst (letar dock lite efter en ny häst) för jag får rida kompisars hästar, dom som inte hade nån när jag hade min.

oj, ny här, det skulle inte vara svar till hon som de blev utan skulle bara vara ett inlägg XD
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag har nu haft min häst i snart 10 år och det är många som har provat honom. Jag har inga problem att låta andra rida honom. Så länge de åker häst så är han snäll som ett lamm, kan bli andra bullar om man börjar kräva massa saker :devil:

Men just nu är det bara jag och min medryttare som rider honom. Men skulle någon fråga och som jag vet kan rida, så visst kan de få prova honom!! :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år. Jag har ridit i ca 7 år. Jag har alltid velat ha en häst men inte riktigt fått klartecken från mina föräldrar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 069
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp