vem FÅR rida din häst

vinkelina

Trådstartare
hur har du det? låter du andra rida på din häst/ponny?

varför/varför ej

jag har själv en hjälpreda om jag inte kan pga jobbet. hon tar ca 2 dagar i veckan.

har en i reserv om inte min medhjälpare kan, var främst i somras, kanske 5 gånger på hela sommaren. oftast ser dock denna person bara till min häst om jag inte kan komma.

syrran brukar rida nån gång per år. hon har flyttat pga studier. bor 400 km bort utan möjlighet till häst.

sedan har några enstaka personer fått testa på, tex fd sambons familj tog ett varv runt ridplan när de var med till stallet och tittade. o fd stallägarens 10 åriga son fick skritta av henne en gång, men mig som ledare. han hade tråkigt, blev jätteglad

men då har jag ju förstås en häst som gått nybörjarlektioner på ridskola. hon kan vara lite sur vid uppsittning, men ursnäll att rida (åka på)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag låter inte så många rida min häst och det beror på att hon är en busig unghäst och jag vill inte att någon ska råka illa ut. Hon har med tiden lugnat sig och jag tror jag inte i framtiden kommer ha några problem att låta vem som helst rida henne. Bara den som rider inte hittar på en massa hyss.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Inte många får rida min häst hur som helst, men jag lånar ofta ut honom om någon av de andra i stallet t.ex. vill rida ut med en inte så hästvan kompis. Han är otroligt klok med vem han har på ryggen så han vet när han kan göra glädeskutt bland annat. Men jag lånar inte ut honom till någon ensam, utan bara om jag eller någon av de andra två i stallet är med.

Kan ju tillägga att min ponny gått på ridskola i nästan 12 år innan han kom till mig
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Det finns 2, 4 pers som jag skulle låta rida min häst utan att jag är med. Annars måste jag vara med och skrika på dem för att de itne kan rida ordentligt utan sitter mest och drar i munnen och misshandlar hästen vid lättridning.

Min kompis som ridit lika länge som mig skulle rida min ponny på en volt jag gjort i en av hagarna. Hon satte sig på hästen och började gå runt i volten, hon skrittade, och skrittade sen sa jag att hon fick rida hru hon ville då tog hon tyglarna lite halvt. Men ALDRIG bytte hon varv. När hon började trava trodde jag att hästens rygg skulle gå av. Hon ställer sig upp med raka ben och nästan ramlar ner i sadlen igen. Mamma avr tvungen att påpeka att hon fick byta varv och då bytte hon xD Sen när hon skulle galoppera fick hon inte in galoppen utan när hon väl fick in den så tog hästen 3 steg sen saktade hon av.
När jag väl fick rida så avr jag tvungen att styla lite för att visa att h'ästen kunde. Det avr ryttaren som inte kunde så jag tog några varv galopp, arbetade henne och gjorde några skenkelvikningar. xD Hon avr sur på mig efteråt haha
 
Sv: vem FÅR rida din häst

INGEN :devil::devil:

Min tränare får givetvis sitta upp eller någon jätteduktig när jag är med, men min häst är baaara min :p
 
Sv: vem FÅR rida din häst

De tre som står i stallet med mej får rida själva, jag litar på dem till 100%. De bruka rida honom när jag är borta eller låna honom om de ska rida med någon kompis. Har också en medryttare som får rida hur hon vill, bara hon säger till om hon har till exempel hoppat så det inte blir samma två dagar i rad :) När jag är med får i stort sett vem som helst rida, igår var mammas kompis döttrar ute och red lite. Så länge de bara 'åker häst' gör det inte mej något, det är när de ska försöka visa sej duktigare än vad de är som jag beordrar ner dem :p Nu är det ju inte alla som vill rida min häst heller, han är lat och sur :angel:
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Inte många faktiskt. Ganska synd då det nog skulle vara bra för både mig och hästen men jag har väldigt svårt för det.
Han är ingen komplicerad häst att rida på men det tar emot väldigt mycket.

Min syster är den ända som får rida honom utan att jag är med. Annars får min mamma sitta på honom, pappa skulle nog också få och brorsan med. Någon enstaka ridkunnig kompis skulle nog få kunna göra det om jag fick vara med och säga till om hur allt skulle gå till. :angel:
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag har en kompis, som jag litar blint på, som får hjälpa mig när jag verkligen behöver hjälp och när hon kan och vill (just nu är hon barnledig och har inte tid). För närvarande har jag min häst uppstallad på helinackorderingsstall på annan plats, pga min rehabilitering efter höfltedsoperation.

I övrigt, får ingen rida min häst, utan MIN uppsikt. Detta pga att min häst inte är en nybörjar- eller go' o rar "handikapphäst", som alla tror. Utan min häst är go' och rar, så länge man inte kräver något utan bara lullar runt. Men om man bestämmer sig för att man VILL jobba, då får man jobba häcken av sig och då måste man veta vad man ger sig in i. För trots sin ålder 25 år ung, är hon en utmaning och ingen lätt häst, som - som sagt - många tror. "Men hon måste ju vara jättesnäll, för till och med Ingela (som BARA har ridit på ridskola, för privattränare, ridit in unghästar och ridutbildat travare i 36 år och med andra ord är ganska okunnig...?), kan ju rida henne..." Har jag hört sägas bakom ryggen många gånger och ja, jag har pga detta låtit andra prova och även erbjudit andra att prova, folk som tackat nej... av någon outgrundlig anledning... :devil:

Och i övrigt, vill jag inte ha massa ryttare i tid och otid, eftersom jag ändå köpt min häst för MIN skull och då är det ändå jag som ska rida och sköta henne i första hand och hon är ingen ridskolehäst, för gratis ridturer (vilken ridskola som nu har gratis ridturer...)

Ibland är det visserligen tråkigt, att jag inte kan få kompisar att rida någon gång när jag är med, eftersom jag tycker att det är lärorikt och roligt att se min häst under annan ryttare.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag låter ingen alls rida min häst :angel:




...fast det beror på att hon inte är inriden än :idea:

:rofl:
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag hade gärna haft hjälp nån gång i veckan med att rida min häst, men har inte hittat någon som ens är intresserad. Mina vänner vill inte hoppa upp. Men jag kräver en viss ridvana och ingen som är överviktig får hoppa upp.
Det krävs lite för hon ska gå bra, men jag hade gärna sett att någon mer kunde ta en tur då och då
 
Sv: vem FÅR rida din häst

jag tror att de flesta skulle kunna rida min häst, han är snäll och trygg, trafiksäker och varken superhetsig eller slö.
fast ska man "få ut" något av det bör man kanske kunna lite, han är relativt svårriden om vi pratar form, kräver mycket ben och säte för att han inte ska bli lång, hård i sidorna och kännas trevlig, men rider men med mycket säte och en mjuk hand är han trevlig och går att påverka med i princip bara sittben och vikt.


ovanstående gör såklart också att vem som helst inte får rida honom, iallafall inte om vi pratar om annat än skritt rakt fram. han är lite ofördelaktigt byggd och jag inbillar mig att han lätt skulle kunna gå sönder om han reds felaktigt eller gick för hårt och på dåliga underlag, därför måste jag lita på personen som rider och han eller hon måste ha ett bevisat gott omdöme :D
(inte för att jag själv är någon os-ryttare, men jag vet om hans svårigheter och hans bakgrund, har varit med och "rehabiliterat" från scratch och har en lång- och kortsiktig plan för att bygga upp honom som jag hela tiden jobbar efter)

dessutom ska man vara snäll och lugn till sättet för att få hålla på med mitt "monster", ingen höjd röst, inget rytande och inga slag/etc., fast det känns förhoppningsvis självklart för dom flesta.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Inte många faktist, jag är himla petig och noga så det måste vara någon som tänker nästintill exakt likadant som mig. Dom som fått rida på riktigt är min tränare, och två av mina bästa kompisar. Sen är hästen min väldigt känslig också, så man måste vara ridvan och själv känslig för att rida henne på det sättet jag vill. :)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Min duktiga stallkompis och henns medryttare, som även ska börja hjälpa mig nån dag i veckan. Och min förra medryttare såklart!!

Innan lånade jag ut henne till barnen/ungdomarna om de var en häst kort nån gång, men nu verkar de knappt ha tid att rida de hästar de har så...:angel:
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Det finns två personer, förutom mig i nuläget som skulle få rida på min häst; min närmaste vän samt min tränare - ingen annan. Funderar ibland på att skaffa en medryttare då tiden är knapp ibland, men i så fall skulle det ställas ganska höga krav.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

*KL*

Har bara 1 kompis som får rida utan att jag är med för till fället, brukar låna ut honom om hon tex ska rida med nån annan elr så.
När jag har varit med har det varit rätt många som har viljat testat att rida, elr ja, åka häst blir det väl när man inte är van, men jag tkr det är ok eftersom min pålle tar det lugnt när han känner att personen på ryggen inte kan rida.
Men tror bara jag har 2 elr 3 kompisar som har ridit "ordentligt" på honom
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Absolut förra ägaren och hennes syster, för de är väldigt duktiga och jag vet att de är väldigt bra hästmänniskor.
Annars är jag faktiskt ganska nojig med sånt. Fjantigt egentligen. Det spelar ingen roll att jag vet att personen är duktig, för de är inte vana vid honom. Till och med när min syster skulle rida honom höll jag på att driva henne till vansinne. "Ta inte så hårt i munnen, driv inte så mycket, sadeln ligger snett, lite mer åt höger, lite till, lite till..." :angel:

Det är ju lite pinsamt, jag är ju ingen stjärna precis, men ändå så är det på nåt sätt jobbigare när någon annan inte rider perfekt på honom.

Men det är väl bristen på kontroll.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Det är inte någon som rider min häst när jag inte kan för jag har ingen som är van att rida henne. Har dock duktiga kompisar som jag skulle kunna låta rida henne om behovet fanns.

Däremot har jag en yngre tjej (17) som ska få prova henne framöver så jag har någon som kanske kan hjälpa till om det behövs när jag ska rida in unghästarna nästa år.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag tror inte någon vill, han är ung och inte helt pålitlig i alla situationer. Min tränare rider honom, men det är bara han och ev min dotter som gör det.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Ingen, utom ett fåtal som har;

Finns en flicka som har hoppat upp och tagit några varv för att jag ska få se hur hon rör sig.
Har haft en ryttare som rider i landslaget uppe på min ponny, för att se om hon och mitt lilla djur passade ihop.
Så att hon i så fall skulle kunnat tävla min ponny åt mig, men min häst tyckte inte det var någon bra ideé :mad:

Min tränare har skrittat på henne...

Sedan så är det några fler, men det är inget som är regelbundet. Det är så här; Har jag inte ork att rida, så får hon vila!


Jag har inget behov av någon som rider min ponny, såvida det inte gäller tävling, men vi har inte hittat
någon som passar ihop med henne.

Träningen kan jag sköta utmärkt själv.
 
Senast ändrad:
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag släpper upp den som törs, haha. Hittills (haft henne sen juli -08) har det väl vart 4 pers. Folk verkar tro att min häst är farlig :p

Hon är inte alls svår, bara pigg. Snäll och glad.

Frågade ett gäng tjejer som satt på läktaren en gång när vi var ett gäng på den "lokala" ridklubben, om nån ville rida, men dom bara tittade hålögt och gapande på mig som jag var sjuk i huvudet. Jag som trodde dom skulle nappa direkt :angel:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år. Jag har ridit i ca 7 år. Jag har alltid velat ha en häst men inte riktigt fått klartecken från mina föräldrar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 069
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Politik i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp