vem FÅR rida din häst

Sv: vem FÅR rida din häst

kompisar får testa henne om jag är med.
Sen får alla som har något att tillföra (alltså dom som är duktigare än mig ^^) rida henne som pappa, min tränare, en kompis osv.

Men ALDRIG utan att jag är med:O:O :D
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Min häst har vissa fått åka på, typ brorsdottern två år och dotterns pojkvän när jag har lett dem.
Dottern har suttit på henne en stund ibland för att prova sadlar men det är bara jag som rider henne.

Jag har ingen andledning att låna ut min häst och jag vill inte att hon blir riden av andra heller då jag har format/lärt henne efter mina handikapp och jag är rädd att hennes extrema känslighet försvinner om någon annan skulle rida henne, jag vill inte ha henne så okänslig igen som hon var när jag köpte henne.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag lät andra personer som jag litade på att rida min förra häst. Första gången var jag alltid med. Bla så hade jag en tjej som tränade och tävlade lite hoppning. Själv e jag dressyr tönt. Tycker det kan vara kul att få se hästen ridas av andra. Sen underlättar de om man blir sjuk eller ska åka bort att veta att de fungerar att låta andra rida. Sen hände de att tränare satt upp, och de har jag inget emot. Var superkul att se en tränare testa att göra byten i varje, vilket jag själv var alldeles för långsam för. Men kul att se att hästen kunde och sen vågade jag själv försöka. Självklart kastar man inte upp vem som helst. Lista på vem som inte skulle få rida är längre än lista på de som får…....
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag lånar helst inte ut min häst. ska jag bort mer än en dag så finns det några som kan få rida på henne..

Tror man kan låta "vemsomhelst" rida henne, men jag vill ändå inte ha hästen förstörd genom att låta folk som rider med handen rida henne.
Men jag föredrar att rida henne själv. Var ju därför jag köpte henne :p
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag kan tänka mig att låta någon annan rida min häst om det är en person som tillför något i hästens utveckling, samt även om det är för motionens skull om jag inte skulle ha möjlighet att rida själv på längre tag, även där gäller att det är ryttare som kan tillföra något. :)
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Åh vad glad jag blev när jag läste ditt svar. :bow: Det är förresten helt ömsesidigt och du vet att du gärna får rida mina hästar oavsett ålder och utbildningsnivå. Annars är det inte jätte många som jag tillåter rida mina hästar. Det var annorlunda tidigare då jag hade en äldre häst som var mindre känslig för nya ryttare och hittade ytterst sällan på hyss som skulle kunna resultera i en olycka. Nu har jag en unghäst som ena dagen kan vara världens tryggaste för att nästa dag vara en virvelvind och befinna sig överallt och ingenstans. Med tanke på hennes unga ålder och orutin låter jag därför i regel ingen annan rida henne, iaf. inte i dagsläget. Än så länge är det bara jag och min syster (som rider på samma sätt som mig) som har ridit på henne och Donnatello hade gärna fått prova om hon bara hade fått tummen ur och besöka mig någon gång! Jag har även en ponny på 4år som vi sponsrar en duktig tjej med så den rider jag knappt något själv. Dock är det en känslig individ och skall inte behöva gå med många olika ryttare. Men är det en duktig liten tjej/kille som rider mjukt och är balanserad så ser jag ingen fara i att låta någon annan rida henne då hon är världens snällaste och hittar inte på några dumheter.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Min tränare får mer än gärna rida min häst. Hennes man får även han göra det. Jag har nog även någon vän som jag skulle kunna låta göra det om jag först får förklara hur de ska hantera honom lite.
Jag har en häst som är utdömd för psykprob och skulle slaktas då jag fick honom. Då var han helt oridbar. Han litar inte på människor, är stundtals både rädd och agressiv med alla utom mig och min tränare. Då kan han bli rent farlig under ryttare.
Det i kombination med att han är 26 år och har dålig fysik som måste gymnasticeras dagligen på rätt sätt för att hållas mjuk och fin gör att jag rider honom själv i stort sett varje dag. För det första vill jag inte riskera andras hälsa och för det andra så spänner han sig så mycket att även riktigt duktiga ryttare måste rida en lång stund innan han mentalt släpper till ridning och arbete med dem. Och det sliter bara på en så gammal häst.

Jag hade gärna tagit ledigt ibland. Så nästa häst ska vara en mentalt sund, lugn och stabil sak som man kan låta någon duktig ryttare rida lite då och då utan att oroa sig över att de ska stryka med.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

När min häst är klar med sin inridning (2 år nu) och man kan börja rida lite mer(runt 3-4) så kommer endast jag och min närmsta vän få rida henne. Jag är OTROLIGT petig och denna dam är en riktig "mammahäst" och lyssnar bara riktigt bra på mig. :love::grin: Eventuellt att min tränare kan få hoppa upp o testa henne om det skulle behövas.

Kan hända att jag tar in en medryttare (har en tjej som jag redan nu har "valt ut") och antagligen kommer en riktigt duktig ryttare att ta upp henne i klasserna också! (Lite lääängre fram när testerna börjar osv) :D

Totalt då: 5 pers typ! :p:p (Syrran också men hon får vänta tills Amazing är äldre och inte så grön, A är en RIKTIG gummiboll och tar i med hela kroppen när hon busar och jobbar)
 
Senast ändrad:
Sv: vem FÅR rida din häst

Ingen annan än jag och dottern. Tycker att många små ryttare (vi har c- och d-ponny) rider rent ut sagt uselt här ute på landet. Ingen tar lektioner utan alla är självlärda genom att ha tuffat turridningar hos byns hästguru. Så det är hårda skänklar och ett evigt plockande i munnen.

Så jag rider in och till och när det behövs, min 7-åriga dotter rider och tränar. Skulle det bli panik får hästskötaren skritta ut på lång tygel. Annars åker maken ner och tar en promenad med hästarna.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

om jag vet hur personen i fråga rider så brukar det inte vara några problem att låna min ponny.

Är man lite rädd och nervös är han en klippa. Kan man lite mer kräver han lite mer.

De ända jag INTE släpper upp på min häst är de som TROR att de är så bra. För då blir min ponny bara odräglig och kastar av ryttarna som sitter och sliter o bankar för det är ju *så man gör"

Eftersom jag pluggar på annat håll så:
Rider 2 kompisar till mig, det går kalas.
Och stallägaren och hennes dotter får låna han när de vill.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Min är under inridning så just nu förutom jag själv är det mina två döttrar som får rida henne. Den äldsta på egen hand och den yngsta som inte rídit så länge under uppsikt av mig(inte så populärt dock). Sedan är det ok att min sambos döttrar sitter upp och åker häst. När det gäller att plocka med tygeln och lägga till hårda skänklar så tycker jag att det många gånger är så barnen får lära sig på ridskolan. Detta ständiga böjande och ställande;)

En tjej i stallet har frågat om hon får testa och det är helt ok, eftersom jag vet att hon är duktig, men det har bara inte blivit av ännu.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag låter ingen annan rida mina hästar. Av den anledningen att det är mina hästar, de är mitt allt och jag vill inte att det ska hända dem något.:D

Varmblodet som är min/lillsyrrans häst rider vi ju tillsammans självklart. Har låtit mina andra syskon & bästa vän fått rida lite på honom, någon enstaka gång oxå.

Unghästen har jag aldrig låtit någon annan rida. Någon gång i framtiden ska dock lillsyrran få prova att sitta på honom, bara för att få känna hur högt upp det är.:p
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Jag är oftast den som får ta hand om andras hästar men min egen lånar jag väldigt ogärna ut. Jag är en hönsmamma åt min häst, men hon är fortf unghäst och jag vill helst rida själv eller åtminstone övervaka ridningen.:)
Kan tillägga att min dressyrtränare har fått hoppa upp på henne en gång och en kompis till mig som är betydligt bättre än mig, annars har det hänt 2 gånger på lika många år att någon annan har fått ta en skrittur i skogen.
 
Senast ändrad:
Sv: vem FÅR rida din häst

Just nu är det bara jag som rider min häst, jag sätter inte upp någon annan frivilligt.
Just för att hon är en unghäst som jag började rida in för ett år sen, men som nu inte ridits på 6 månader (skada + sadelbrist).
Och hon är lite speciell, så jag vill få lite pli på henne först :p

Jag kan komma på tre som skulle kunna få rida henne i framtiden; en tjej i stallet samt två kompisar.
Två av dessa skulle bara få rida under uppsikt, en skulle jag utan att blinka överlåta min häst till.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Ingen rider min häst utan att jag är med + väldigt uttråkad eller i behov av en självförtroendeboost av att se att ja, han ÄR svårriden! :angel:
Men egentligen skulle jag inte säga "svår" heller, lätt att misstolka. Han är väldigt snäll men blir stressad/spänd när han inte förstår vad ryttaren vill. Han är väldigt mycket riden enligt inställningen att man i första hand justerar med sitsen, och då ska man ju veta hur han svarar på sitsen också vilket är i princip omöjligt att lära ut - jag lär mig fortfarande och det jag kan har jag lärt mig genom att testa mig fram och lyssna på hästen tills det räcker med känslan.
Så när någon annan sitter upp och ska dressyra blir han spänd och svår att inverka på, till den grad att han är svårstyrd, svår att reglera tempo/gångart på och svårstoppad. Ute litar jag inte ett dugg på att folk känner honom tillräckligt väl för att reagera "rätt" utifrån hur jag sen vill ha honom att rida ut på.


Nä - min häst är en enmanshäst och jag är för "ägande"/överpluttinuttig av mig för att det skulle funka! :p Men när brorsdöttrarna vill åka omkring får man offra sig, och enstaka gånger som kompisar vill rida under övervakning. Dom brukar inte vilja rida fler gånger ändå, särskilt om dom ändå kan en del sen innan iom att det brukar kännas pinsamt att sitta där och känna sig som en nybörjare! :rofl:
Tränare brukar inte sitta upp på kusen. En har det men då blev han tokspänd så jag utgår ifrån att det inte skulle ge så mycket ändå om man inte har väldigt tur att personkemin stämmer och denne har perfekt inverkan på hästen. Det spelar inte mig någon roll ändå för jag är som sagt hyfsat övertygad om att man inte kan lära någon rida min häst - man måste lära sig hans knappar så i slutändan är det ändå jag själv som får ansvara för den egna utvecklingen. Sen märks det väldigt väl ändå vilka tränare som kan lägga upp bra övningar och coacha tillräckligt bra (utan att inverka negativt vilket tyvärr de flesta gör för att de vill lägga sig i för mycket detaljer och göra saker på sitt sätt istället för hästens...).
 
Senast ändrad:
Sv: vem FÅR rida din häst

I och med att jag är rädd om min häst och jag vet att det är inte alla som kan rida honom på rätt sätt då han är rätt så svårriden. Så är det bara mina systar och min brorsdotter som få rida honom och jag då såklart. Om det är någon kompis som vill rida honom så rider jag honom alltid först och känner efter hur han är i sitt humör osv. Sen får kompisen rida med en stor övervakning från mig, haha.
Jag är som sagt rädd om min häst och även ryttaren som rider. Men i paddock och ridhus är han snäll men kan bli fruktansvärt het på gröten och det är då man måste veta vad man ska göra..I skogen får bara mina systrar rida honom(förutom mig då) Min brorsdotter får endast skritta ut och små trava lite om han känns lugn.
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Nu är vi inte så många i stallet längre så det blir mestadels jag och mamma. Men kommer det någon som vill testa på så är det okej, på egen risk :devil:
Haha när men någon med stilla händer och en mjuk ridstil är mer än välkommen att rida hur mycket dom vill :idea:
 
Sv: vem FÅR rida din häst

hur har du det? låter du andra rida på din häst/ponny?

varför/varför ej

jag har själv en hjälpreda om jag inte kan pga jobbet. hon tar ca 2 dagar i veckan.

har en i reserv om inte min medhjälpare kan, var främst i somras, kanske 5 gånger på hela sommaren. oftast ser dock denna person bara till min häst om jag inte kan komma.

syrran brukar rida nån gång per år. hon har flyttat pga studier. bor 400 km bort utan möjlighet till häst.

sedan har några enstaka personer fått testa på, tex fd sambons familj tog ett varv runt ridplan när de var med till stallet och tittade. o fd stallägarens 10 åriga son fick skritta av henne en gång, men mig som ledare. han hade tråkigt, blev jätteglad

men då har jag ju förstås en häst som gått nybörjarlektioner på ridskola. hon kan vara lite sur vid uppsittning, men ursnäll att rida (åka på)

om inte jag kan rida/köra, så rider/kör skötaren
 
Sv: vem FÅR rida din häst

knapp

Mitt varmblod (fd travare) som nu springer på Trappalandas gröna ängar, var det bara jag och min bästa vän (Hola_) som fick rida på.. Dels för att jag höll på att få upp kondis och muskler, och skola henne efter ett långt uppehåll av att bara "skrota i hagen", och sen för att hon var lite speciell (Men hon var väl egentligen mer optimal att lära sej rida på för mamma då hon inte har så lustigt steg som kallblodet har, men det hade hon inte vågat pga hennes små idéer.. :p).

Kallblodet (också fd travare) håller mamma och lär sej rida på, även ovanstående kompis får rida på honom, sedan när jag var bortrest så hade hon med en kompis ut för att båda mina hästar skulle få komma ut.
Jag tycker väl inte direkt om att inte veta hur de rider mina hästar, men min bästa vän känner denna människa sedan länge och jag har sett henne rida, så det fick väl gå bra.

Men i runda slängar så är det bara min bästa vän som får rida mina hästar (har ingen betydelse vilken häst jag än skulle äga) utan min uppsyn, själv.

Kallblodet skulle väl egentligen vem som helst kunna rida då han är otroligt snäll och lyssnar, men han är av en stark kaliber och är väl 'svår' för att han är så pigg. Och han rids nästan enbart med röst, vilket inte många ryttare gör även om jag säger det till dom.. :angel: Men när jag är med och rider/går bredvid så går det bra, då jag kan instruera!
 
Sv: vem FÅR rida din häst

Varför skulle jag låta andra rida min häst undrar jag?

Medryttare har jag haft och har inte kännt att det funkar.
Trots att jag jobbar mycket rider jag nu 2 hästar regelbundet samt pysslar med och tömkör shettisen.

Sambon får självklart om han vill, tyvärr är han inte så sugen :mad::D
Har en kompis som gärna får rida med mig ut om hon vill, även hennes döttrar får rida (när vi håller i) på nordis, det brukar de uppskatta!

Men för övrigt har jag ingen ridskola.
Har någon gång ibland låtit andra prova nordis men de kan inte rida henne rätt. Hon är välutbildad och så men det är ändå en stor häst, mycket att rida ihop och jag vill inte att hon släpar bakbenen efter sig.

Quartern är ny för mig och henne vill jag inte låna ut, hon ska lära känna mig och inte ha massa andra på ryggen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 529
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år. Jag har ridit i ca 7 år. Jag har alltid velat ha en häst men inte riktigt fått klartecken från mina föräldrar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 069
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp