Vet inte vilken ponny vi ska välja!

J

Jennie73

Har stora bekymmer känner jag:crazy: , letar c-ponny till dottern. Har önskemål om en ponny som är ädel i typen och ganska framåt.

Kollade först på en korsning på 139 cm, han är 8 år gammal och har hoppat t om Lb, ingen placering ännu. Han var pigg och framåt och supersnäll och gosig. Men priset är ca 15 000:- för högt. Sen vill dottern helst ha en mörk häst (mig gör det inget heller) denna var isabellfärgad. Vet att man kanske inte ska bestämma sånt i förväg, men det kan inte hjälpas, vi har drömmen om en mörk häst så är det bara.;)

Nästa häst var ett mörkt sto på 8 år som kom från Danmark för 1 1/2 år sen. 138,5 cm. Till en början när min tjej red henne gick det bra, men i galoppen tappade hon båda stigbyglarna, och hästen som aldrig varit med om det blev orolig och ökade galoppen. Dottern blev lite skraj och höjde sina händer så hästen fick upp huvudet och hon fick inte stopp på den. Efter några varv fick hon tag i hästen och den saktade ner. Denna hästen är en smäcker häst med mycket fullblod i sig, men även denna är jättesnäll.
Stallet som hästen stod i gav ett "tattigt" intryck, skitiga boxar, långa hovar. Tror ni att en martingal skulle hjälpa, att hon blir lättare att "hålla i"? Hon var väldigt mjuk i munnen och välriden i övrigt.

Nästa häst vi funderar på är det underbara stoet :love: som troligtvis har kronisk hosta. Hon är oxå 8 år och 138,5 cm hög. Kolsvart med stjärn som övergår i strimbläs. Så underbar och väldigt smäcker. Hon passade min dotter perfekt, älskade att hoppa, inga problem att hålla i när de galopperat på lite. Helt enkelt perfekt, förutom att hon hostar lite grand när man rider igång henne. Denna häst är den vi fastnade för direkt, men vet inte om vi vågar chansa att hon inte får värre problem. En hel del fullblod i henne oxå.

Nr 4 var vi och kollade på idag. En newforest valack på 6 år, mörkbrun och lite grövre model. 139 cm hög. Jättetrevlig och jättesnäll. När dottern red tyckte jag att han var lite seg, inget riktigt ös, eller hur man ska förklara det. Det är ju ingen häst som studsar sa de. Det är inte det vi vill ha, men man vill ju att de ska svara ordentligt på hjälperna. Detta kanske beror på att den är så ung, men vi blev inte "förälskade" i denna hästen helt enkelt.


Ja, känner mig något förvirrad, men det är ju visserligen ingen panik det kommer ju fler ponnysar till salu. Men nu när vi börjat leta vill vi hitta en NU.
imorgon ska jag ringa vet som behandlat det svarta stoet och höra vad som sagts, ringer även till försbolag för att kolla att den gäller om det skulle bli tråkigheter.
Har en perfekt stallplats, som har öppet längst upp på väggarna så det ventilerar bra.
Tror ni att en "hosthäst" med lindriga symtom kan klara av att rudas normalt och även tävlas en del i hoppning?

ha det gott!!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

En fråga bara, varför tittade ni på den isabellfärgade hästen om den både kostade för mycket och var "fel färg"? Annars låter ju den perfekt. Måste ju vara bättre med en frisk häst i "fel färg" än en sjuk häst i "rätt färg"... Ibland MÅSTE man välja med hjärnan och inte med hjärtat - mitt råd.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

En fråga bara, varför tittade ni på den isabellfärgade hästen om den både kostade för mycket och var "fel färg"? Annars låter ju den perfekt. Måste ju vara bättre med en frisk häst i "fel färg" än en sjuk häst i "rätt färg"... Ibland MÅSTE man välja med hjärnan och inte med hjärtat - mitt råd.

först var det meningen att vi skulle ha en på foder, inte köpa nån. De med den isabellfärgade ville ha hyra på 800:- i mån, och då kände jag att det blev för dyrt. den hästen är ju oxå till salu och de begär som sagt 15000:- för mycket.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Leta vidare, det finns ju hur mycket ponnyer som helst till salu!

Du ska inte kunna få ut några uppgifter från försäkringsbolaget om inte hästägaren gett sitt tillstånd, de har sekretess.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Leta vidare, det finns ju hur mycket ponnyer som helst till salu!

Du ska inte kunna få ut några uppgifter från försäkringsbolaget om inte hästägaren gett sitt tillstånd, de har sekretess.

jag uppger inte mitt namn.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Vare sig behandlande veterinär eller försäkringsbolaget får ge ut uppgifter till någon annan än ägaren. Så du kan inte ställa frågor om speficik häst. Du måste fråga ägaren. Sedan kan du naturligtvis göra en egen veterinärbesiktning.

Jag överlät förra året min häst till en vän. Hon är alltså hans nuvarande ägare, men hon kan inte få ut hans journaler från de kliniker där han har behandlats. Vi gjorde så att jag ringde och begärde ut journalerna sedan skickade jag dem till henne. För jag vill naturligtvis att hon ska ha tillgång till hans sjukdomshistoria, men trots att hon äger hästen nu kan hon inte få ut journalerna.

Så strikt är det, så om veterinär eller försäkringsbolag berättar något för dig gör de fel.

Spontant känner jag att jag aldrig skulle köpa en häst där det finns saklig grund att misstänka kronisk hosta.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Min ponny hostade lite när jag provred henne, ägarna ville inte göra en klinik bes. (antagligen för att kronisk hosta skulle konstateras och priset behöva sänkas) men vi övertalade dem och hon hade en "förklning" eller ngt. Tog ett tag innan den gick bort men nu hostar hon aldrig längre :)
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag tycker ni ska leta vidare. Eftesom ni har en så bestämd bild av vad ni vill ha så kommer ni bara att fundera vidare om ni köper en av dessa.
Nr 1 låter ju jättebra men uppenbarligen inte för dottern, går alltså bort. Nr 2 skulle inte jag köpa, risken är att dottern blir rädd om hon inte klarar av ponnyn och tröttnar. Nr 3, hosta - är ni jätteintresserade så visst gör en klinikundersökning, men för mig ringer det många varningsklockor iom att hästen är så pass ung, det kan bli mycket värre. Nr 4 hade nog jag köpt, en 6-åring kan utvecklas mycket, både i känslighet och fart.

Att köpa en häst man vet har problem är ju någonting man måste gå in i med öppna ögon. Man måste vara beredd att ta det där hemska beslutet om det går åt fel håll, och det ska inte ett barn behöva vara inställd på från början på det sättet tycker jag. Det är mycket problem och risker att ha häst ändå.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag tycker ni ska leta vidare. Eftesom ni har en så bestämd bild av vad ni vill ha så kommer ni bara att fundera vidare om ni köper en av dessa.
Nr 1 låter ju jättebra men uppenbarligen inte för dottern, går alltså bort. Nr 2 skulle inte jag köpa, risken är att dottern blir rädd om hon inte klarar av ponnyn och tröttnar. Nr 3, hosta - är ni jätteintresserade så visst gör en klinikundersökning, men för mig ringer det många varningsklockor iom att hästen är så pass ung, det kan bli mycket värre. Nr 4 hade nog jag köpt, en 6-åring kan utvecklas mycket, både i känslighet och fart.

Att köpa en häst man vet har problem är ju någonting man måste gå in i med öppna ögon. Man måste vara beredd att ta det där hemska beslutet om det går åt fel håll, och det ska inte ett barn behöva vara inställd på från början på det sättet tycker jag. Det är mycket problem och risker att ha häst ändå.

Du har helt rätt, hosthästen vill vi helst ha, men det är inte rätt mot min dotter att göra så. Har inte lyckats få tag i vet än men ska försöka få tag i förra ägaren och be dem om journalkopior.
Nr 2, tror ni inte att hon kan klara av den med martingal och ev skarpare bett. Min tjej är absolut inte rädd av sig. När hon red hästen tappade hon som sagt båda stigbyglarna och höjde händerna. Hästen fick då dubbla budskap, när något slår utefter sidorna ska man springa fortare samtidigt som min dotter försökte hålla in hästen. Tror nog att det skulle funka för henne, man behöver ju inte skicka ut dem i skogen direkt. till att börja med kan man longera henne.

När det gäller 6 åringen, menar ni att den kan bli piggare med tiden? Min första ponny var 5 år när jag köpte den och den blev absolut inte piggare, tvärtom!
Om hästen är pigg och framåt, finns det inte i den från början, är det något som kommer sen?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Tycker inte att man ska köpa en häst som man måste sätta martingal och skarpare bett på för att kunna rida.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det spelar liksom ingen roll om du säger ditt namn eller inte, de får inte lämna ut uppgifter iaf...
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Håller med.

Att sätta på ett skarpare bett och en martingal förändrar inte hästen. Och det utvecklar inte ryttaren.
Hon borde ha en häst hon kan rida ut på och ha kul.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det spelar liksom ingen roll om du säger ditt namn eller inte, de får inte lämna ut uppgifter iaf...


jag berättar givetvis inte vilken häst det gäller, bara frågar rent allmänt på försäkringsbolaget hur försäkringen gäller. Har pratat med dem nu och den ska gälla. Hos vet tror jag inte jag får några uppgifter, får dem hos säljaren stället.
men tyvärr är hästen sämre nu så jag tror inte det blir nåt köp.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Har stora bekymmer känner jag:crazy: , letar c-ponny till dottern. Har önskemål om en ponny som är ädel i typen och ganska framåt.


[
QUOTE]Nästa häst var ett mörkt sto på 8 år som kom från Danmark för 1 1/2 år sen. 138,5 cm. Till en början när min tjej red henne gick det bra, men i galoppen tappade hon båda stigbyglarna, och hästen som aldrig varit med om det blev orolig och ökade galoppen. Dottern blev lite skraj och höjde sina händer så hästen fick upp huvudet och hon fick inte stopp på den. Efter några varv fick hon tag i hästen och den saktade ner. Denna hästen är en smäcker häst med mycket fullblod i sig, men även denna är jättesnäll.
Stallet som hästen stod i gav ett "tattigt" intryck, skitiga boxar, långa hovar. Tror ni att en martingal skulle hjälpa, att hon blir lättare att "hålla i"? Hon var väldigt mjuk i munnen och välriden i övrigt.
Sådär går det ofta när barn ska provrida, varför inte ge ponny o barn en chans till, de kanske passar utmärkt ihop efter ett tag.

Nästa häst vi funderar på är det underbara stoet :love: som troligtvis har kronisk hosta. Hon är oxå 8 år och 138,5 cm hög. Kolsvart med stjärn som övergår i strimbläs. Så underbar och väldigt smäcker. Hon passade min dotter perfekt, älskade att hoppa, inga problem att hålla i när de galopperat på lite. Helt enkelt perfekt, förutom att hon hostar lite grand när man rider igång henne. Denna häst är den vi fastnade för direkt, men vet inte om vi vågar chansa att hon inte får värre problem. En hel del fullblod i henne oxå.

Tänk på att man inte får medicinera tävlingshästar, det är lång karens på vissa mediciner.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Håller med.

Att sätta på ett skarpare bett och en martingal förändrar inte hästen. Och det utvecklar inte ryttaren.
Hon borde ha en häst hon kan rida ut på och ha kul.

det är ingen sån häst som studsar! när hon provred blev det så dumt att hon tappade stigbyglarna och blev lite skraj, höjde därför händerna och hästen fick upp huvudet och kunde öka. Den har troligtvis aldrig varit med om att ha stigbyglar som slänger och dänger på sidorna förut, när något slår på sidorna betyder det att man ska springa fortare. med hjälp av en martingal och ev pessoabett kan hon rida hästen lugnt och lära känna den. Efterhand som de lär känna varandra kanske man kan byta bett. Nästan alla rider ju med martingal.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

[Sådär går det ofta när barn ska provrida, varför inte ge ponny o barn en chans till, de kanske passar utmärkt ihop efter ett tag.


Precis vad jag oxå tycker, det kanske inte funkar första gången. Det var uruselt väder, nästintill storm (ja kanske inte riktigt, men det blåste jättemycket), hade regnat i flera dagar och en jättegeggig ridbana. Sedan blev det kanske inte bättre av att ägaren skrämde upp min dotter lite genom att påpeka flera gånger att hon måste "hålla i" hästen. efter att hästen lugnat sig i galoppen skrittade och travade de och det var inga problem, det funkade perfekt.
Om vi köper denna ska hon få rida i ridhus första gångerna och jag ska även longera hästen när hon sitter på.



Tänk på att man inte får medicinera tävlingshästar, det är lång karens på vissa mediciner.

tyvärr har hästen blivit sämre så jag tror inte jag vågar chansa, vi får se vad vet säger.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

det blev visst dubbla inlägg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Nu vet ju inte jag exakt vad det är för ponny du letar till dottern.

Men jag resonerar som så, att till barnen vill jag ha ponnier som de klarar av i grund på vanlig standardutrustning, dvs träns med vanligt bett och inga extragrejer. Sen kan man visst behöva martingal en viss tid eller till kanske hoppning eller liknande. Men att sätta på det till vardags, nej. Inte heller ett skarpare bett tycker jag är lämpligt till vardags.

Jag tycker också att barnen i första hand ska ha en ponny de klarar av själva och som de kan ha roligt med, som "tål" lite. Dvs den ska inte gå i taket om stigbyglar flyger eller så. Men detta krav kanske man får släppa lite på idag om man letar tävlingsponny, eller har en begränsad budget. Beror ju också på hur duktigt barnet är och vad det vill ha ut av sin ridning.


Min erfarenhet är att många ponnier kan bli piggare med åren, alltså om de är lite sävliga som unga. men jag har ju inte sett denna. Däremot är i regel NF:arna ganska självgående och trevliga och stabila att ha att göra med. Men så smäckra är de ju inte....
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Nästan alla rider med martingal?? Så kan man ju också se på problemet:angel:

Om jag får säga min mening så tycker jag att ni ska leta vidare efter en ponny som ni fastnar för direkt så som den med hosta. Det finns garanterat en kanonponny som stämmer in på era förväntningar där ute.

Att köpa en häst som hostar skulle jag inte rekommendera. en bekant till mig gjorde det och den hästen är knappt ridbar nu eftersom den hostar stortsett hela tiden trots bra foder, behandlingar och lösdrift!

Ponnyn som körde upp huvudet och ökade farten skulle jag heller inte rekommendera. jag får känslan av att din dotter inte är så jättegammal? bästa lösningen är inte att sätta skarpare bett och martingal på ponnyn det första man gör. det ska känns bra redan från början och man ska klara av hästen ordentligt tycker jag. sen spelar det ingen roll vad hästen är van och inte van vid när man tappar stigbyglarna.

isabellen verkar inte heller lämplig till din dotter eftersom priset ändå var högre än ni hade tänkt så går den också bort. att dessutom ta ut hyra för att låna ut en häst tycker jag är oförskämt!!

ponnyn som var seg kan ju visserligen bättra sig. kanske var riden redan innan ni provred den?

vore jag ni så skulle jag inte ge upp än och köpa första bästa. det är ju ändå en kompis man ska ha ett bra tag framöver och då ska det kännas bra när man ridit den första gången.det viktigaste är ju att man ska trivas och fungera bra ihop.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Fråga: Om hästen är känslig i munnen som du sa, men blev rädd för stigbyglarna som slog mot sidorna på den - exakt hur skulle ett skarpare bett och martingal fungera bättre? Genom att tillfoga den så mycket smärta i munnen att den glömmer bort att vara rädd för stigbyglarna? Eller var tanken att dottern skulle känna sig tryggare genom att ni sätter på skarpare bett och martingal? Jag förstod inte riktigt logiken.

Om hästen är lugn när man inte tappar stigbyglarna kan man väl provrida hästen lugnt utan skarpare bett och se till att inte tappa stigbyglarna (eller rida utan)? Om ryttaren behöver skarpare bett för att klara av en häst som andra rider på tränsbett även med stigbyglarna kvar på fötterna så tycker nog jag (som förvisso är ganska fundamentalistisk med att inte betsla upp) att man ska leta efter något annat. Men om ni är sugna på hästen tycker jag definitivt att ni ska ge den en chans till! Men som andra redan har sagt - det finns ju massor av ponnys till salu. Ofta brukar man hitta ponnyn med stort P, som hela familjen känner direkt att den är rätt, men ibland får man leta lite. :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 244
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
33
· Visningar
3 013
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp