Bukefalos 28 år!

Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

11 år, två års ridvana.

Två års ridvana är verkligen inte särskilt mycket... Har hon ridit en gång/vecka på ridskola, eller har hon ridit och skött hästar dagligen i två år? Jag håller med övriga, din dotter behöver en lite äldre och mer utbildad häst. Självklart är det kul med en ponny med lite fart i, men det kan lätt skrämma också om något går lite snett.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Kan din dotter verkligen rida med ett stångbett?

Ett stångbett är inte ett vanligt bett och handens signaler ska, egentligen, skickas på ett annat sätt, dvs tygeltagen skall göras på andra sätt.

En bra första egen ponny ska kunna ridas på ett rakt gummibett utan att vara för slö eller för het. Det anser åtminstånde jag.

nej, det tror inte jag heller.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Två års ridvana är verkligen inte särskilt mycket... Har hon ridit en gång/vecka på ridskola, eller har hon ridit och skött hästar dagligen i två år? Jag håller med övriga, din dotter behöver en lite äldre och mer utbildad häst. Självklart är det kul med en ponny med lite fart i, men det kan lätt skrämma också om något går lite snett.

Hon har ridit en gång i veckan på ridskola, och ibland har vi hyrt favoriten, även några gånger och tävlat LC. Hon är väldigt framåt och orädd. Ponnyn vi söker ska vara framåt, inte en studshäst.
Tex när man rider på ett hinder ville jag själv i alla fall ha en häst som man måste hålla i lite, inte smacka och skänkla sig blå på.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

11 år, två års ridvana.
Hej, har följt tråden här.
Ärligt talat så blir jag väldigt orolig. En 11-årig flicka med två års ridvana där du ens funderar på en häst där man bör använda pesoa-bett. Två års ridvana är inte mycket alls om hon gått en ggn i veckan på ridskola. Hur lång erfarenhet har hon av att hoppa?
Jag skulle aldrig våga köpa en sådan häst till mina barn.

Du kan få en fin häst med lagom motor men som ändå är trygg i alla situationer. Även om din dotter har stora ambitioner, så är det bästa att ge henne en sk. läromästare. Tycker du ska fortsätta att leta, du ska se att drömhästen kommer. Det ska kännas bra i magen direkt när ni ser och provrider hästen.

Undrar lite hur stor erfarenhet du själv har? Du måste ju ändå ta ansvaret för att det blir rätt sorts häst till din dotter. Annars kanske det finns någon duktig på ridskolan som kan följa med och provrida?

Lycka till /Jezz
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

En trygg läromästare vore bättre (behöver ju inte vara gammal för det) låter som det ultimata. Då kan hon utvecklas tillsammans med ponnyn. Även om den kanske inte har världens glöd när ni provred första gången så finns det kanske och plocka fra med rätt ridning och tränarhjälp? Ska hon utvecklas rätt ska hon ha en stadig ponny, då blir resultatet bäst. Både för häst och ryttare.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Hej, har följt tråden här.
Ärligt talat så blir jag väldigt orolig. En 11-årig flicka med två års ridvana där du ens funderar på en häst där man bör använda pesoa-bett. Två års ridvana är inte mycket alls om hon gått en ggn i veckan på ridskola. Hur lång erfarenhet har hon av att hoppa?
Jag skulle aldrig våga köpa en sådan häst till mina barn.

Du kan få en fin häst med lagom motor men som ändå är trygg i alla situationer. Även om din dotter har stora ambitioner, så är det bästa att ge henne en sk. läromästare. Tycker du ska fortsätta att leta, du ska se att drömhästen kommer. Det ska kännas bra i magen direkt när ni ser och provrider hästen.

Undrar lite hur stor erfarenhet du själv har? Du måste ju ändå ta ansvaret för att det blir rätt sorts häst till din dotter. Annars kanske det finns någon duktig på ridskolan som kan följa med och provrida?

Lycka till /Jezz

trodde faktiskt inte att pessoabett var så "skarpt" som det låter här. Flera hästar på ridskolan har det. Själv har jag haft tre hästar själv, från jag var 11 till 19 år, så jag har en del erfarenhet. Sista hästen jag hade var för 14 år sen, så det är ett tag sen.
Lånade en häst en gång i veckan för ett år sen, var dock tvungen att sluta pga diskbråck.

Vi har tänkt att provrida den ponnyn med lite mer motor en gång till och se hur det funkar. Har då tänkt att longera henne i början för att se hur det funkar.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

En liten fråga.
Har ni bråttom att hitta häst?

Är det inte bättre att vänta med hästköpet och få Rätt häst från början istället för att köpa första bästa som passar nästan och få fel häst?



En sak du bör tänka på är att din dotetr måste utbilda Hästen om du köper en unghäst eller en stressad häst, hon ska inte utbilda en häst, hon ska utbilda sig själv.
Hur stor naturtalang hon än är, så är hon inte nog bra att utbilda en häst vid 11 års ålder, med 2 år på ridskola 1 ggr/vecka.
Tyvärr.
Lägg pengarna på en bra häst istället, låt din dotter få utbilda sig själv.
Även om en unghäst är "billigare" så får ni i slutändan betala mer för all extra utbildning, sådan ni inte behövt betala för om ni köpt en läromästare.
Givetvis ska ni fortsätta att låta henne rida för instruktör, men med en läromästare är det hon som lär sig saker.

Och om man köper en äldre men lite skvättig häst är det samma sak som att köpa en unghäst, hon måste utbilda den att ine bli rädd.
Varför lägga ner den tiden när ni kunde vänta en månad längre, eller två eller tre, och sedan få den perfekta ponnyn som är framåt, stabil och pålitlig.


Gör inte samma misstag som så många andra föräldrar, som väldigt ofta slutar i att barnet inte passar med hästen, egentligen...
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Jag hade satsat på en lugn och stabil ponny om hon inte har mer ridvana. Det är så lätt att det händer något som gör att hon blir rädd eller tappar sugen. Med lite utbildning, bättre kondition och ändrad foderstat är jag ganska säker på att ni kan få fart på ponnyn om det skulle behövas. Själv fick jag en oinriden 4-årig hingst som förstaponny. Vet inte om det var det idéala direkt. Men han skars, blev faktiskt lugn, red in honom för "instruktör". Det tog alltså evigheter för mig att lära mig rida på riktigt. Jag hade helt klart satsat på en lugn läromästare så hon kunde komma ut och tävla så snabbt som möjligt på en häst som visste vad den skulle. Hon kommer att utvecklas som ryttare mycket snabbare. Bara för at hästen är lugn och behaglig behöver det inte betyda att den är tråkig att rida.
Och som det har nämnts tidigare, det är inte färgen man rider på. Lyckligtvis! Som jag tillexempel, är inte speciellt förtjust i fuxar med mycket vitt och skimlar. Så är det bara. Men nu till våren ska jag ut och leta häst igen, och jag kommer faktiskt inte kolla alls på färgen. Vem vet, jag kanske kommer att tycka att skimmel är världens vackraste färg för att den sitter på världens underbaraste häst ;).

Jag tycker ni ska leta efter en ponny som kan ridas på vanligt hederligt bett, utan inspänningar, martingaler och allt vad som finns att tillgå. 2 år är inte lång ridvana..
Leta vidare ni och lycka till!
Ullrika
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

En liten fråga.
Har ni bråttom att hitta häst?

Är det inte bättre att vänta med hästköpet och få Rätt häst från början istället för att köpa första bästa som passar nästan och få fel häst?



En sak du bör tänka på är att din dotetr måste utbilda Hästen om du köper en unghäst eller en stressad häst, hon ska inte utbilda en häst, hon ska utbilda sig själv.
Hur stor naturtalang hon än är, så är hon inte nog bra att utbilda en häst vid 11 års ålder, med 2 år på ridskola 1 ggr/vecka.
Tyvärr.
Lägg pengarna på en bra häst istället, låt din dotter få utbilda sig själv.
Även om en unghäst är "billigare" så får ni i slutändan betala mer för all extra utbildning, sådan ni inte behövt betala för om ni köpt en läromästare.
Givetvis ska ni fortsätta att låta henne rida för instruktör, men med en läromästare är det hon som lär sig saker.

Och om man köper en äldre men lite skvättig häst är det samma sak som att köpa en unghäst, hon måste utbilda den att ine bli rädd.
Varför lägga ner den tiden när ni kunde vänta en månad längre, eller två eller tre, och sedan få den perfekta ponnyn som är framåt, stabil och pålitlig.


Gör inte samma misstag som så många andra föräldrar, som väldigt ofta slutar i att barnet inte passar med hästen, egentligen...

Bråttom och bråttom, det är ju klart att man gärna vill hitta den där hästen som är rätt. Så är det väl alltid att man inte vill vänta. Men givetvis går vi inte och köper en häst som inte känns bra. tittade på en unghäst till som inte kändes bra, den var endast 4 år, och en så ung häst vill vi inte ha. Vet att det ska vara en häst som hon inte behöver utbilda själv. Det skadar väl inte att kolla en andra gång, det kanske funkar kanon denna gången?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Varför åker man och kollar på hästar man redan innan bestämt är fel? Hur kul är det att va den som ska sälja i det läget?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Varför åker man och kollar på hästar man redan innan bestämt är fel? Hur kul är det att va den som ska sälja i det läget?
Instämmer. Fel färg och fel ålder... Varför överhuvudtaget uppta säljarnas tid när det ändå är fel?

Hur länge har ni egentligen letat efter en ponny?
Hur långt är du beredd att köra för att titta på en ponny som verkar passa?
Hur många ponnys är du beredd att åka och titta på innan ni hittar den rätte?
/Jezz
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Instämmer. Fel färg och fel ålder... Varför överhuvudtaget uppta säljarnas tid när det ändå är fel?

Hur länge har ni egentligen letat efter en ponny?
Hur långt är du beredd att köra för att titta på en ponny som verkar passa?
Hur många ponnys är du beredd att åka och titta på innan ni hittar den rätte?
/Jezz

Det var faktiskt så att en säljare hade mer än en häst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

har tittat på 8 st och kan tänka mig att ca 15 st är lagom att kolla på. omkring 20-25 mil kan jag åka
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Varför åker man och kollar på hästar man redan innan bestämt är fel? Hur kul är det att va den som ska sälja i det läget?

Det var faktiskt så att en säljare hade mer än en häst, dessutom var färgen rätt på båda hästarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det var inte färgen jag syftade på, du hade ju bestämt att inte köpa unghäst och åker ändå och tittar på en 4 åring.

Väldigt vad du är färgfixerad?
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Hejsan. jag skall skriva av en egen erfarenhet jag har, som jag väldigt gärna skulle vilja dela med mig. Jag skulle köpa ponny, ut å tävla i hoppnig. Vi var och kolla på massor av hästar men inte nån "stämde"
så hittade jag drömponnyn. Svart, Pigg och lite halvgalen. jag red henne och hon var väldigt pigg och busig. men jag hade många års ridvana och jag bestämde mig för att köpa denna hästen. tyvärr är man inte heller alltid lika duktig som man tror.det första månaderna gick det bra, hon stegra lite då och då men jag vann alltid. tyvärr utvecklades en ny sida hoss henne. Hon blev helt galen. jag voltade säkert 3 gånger i veckan med henne när det var som värst och min vän fick hämtas med ambulans efter hon ridit henne.
jag sålde henne till en familj där båda föräldrarna var tränare. 4 dagar efter köpet voltar dem och hästen får 7 benbrott från nacken till manken. Jag var då väldigt glad att det inte var min häst längre.

Jag har nu köpt en väldigt högt utbildad läromästare som lär mig allt! och det är dem underbaraste ögonblicken som finns, känslan av att hästen du sitter på är din tränare.

Jag tycker verkligen du skall börja fundera över detta och kanske prioritera färgen sist? Lycka till // Linnea
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Nu är det ju inte jag som ska köpa ponny, vi har 4 st, antar att du svarade Jennie 73.
 
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Det var inte färgen jag syftade på, du hade ju bestämt att inte köpa unghäst och åker ändå och tittar på en 4 åring.

Väldigt vad du är färgfixerad?

Säljaren hade ju som jag sagt 2 hästar att sälja, en 8 åring och en 4 åring.

Har alltid haft en dröm om att ha en mörk häst, min ponny var brun, min stora häst var fux och min fölunge var oxå brun.

förstår egentligen inte varför man inte får bestämma sig för vilken färg hästen ska ha, den hästen man letar efter finns nånstans, det är bara det att det tar lite mer tid att hitta den.

Om du tycker bäst om röda bilar, åker du väl inte och kollar på en gul?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet inte vilken ponny vi ska välja!

Vad är det för prisklass du har tänkt dej?

Jag hade helt klart satsat på en läromästare. En välriden häst som dottern kan lära sej på och ha kul med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp