Vi som förhoppningsvis väntar kull

Här verkar allt gå bra och nu börjar man även ana lite mer mage 😻 Zissi är pigg och glad, äter som en häst och går stadigt upp i vikt. Hoppas att det ska gå bra denna gången ❤️

På söndag flyttar våran nya blivande lilla avelshona hit, väldigt spännande eftersom jag bara sett bild då vi bor så långt ifrån varandra. Men det är en uppfödare jag följt länge så ska bli så kul🤗
 
Kring nyår får jag se om min Biggan väntar smått. Jag tror det 😊

Igår fick också min andra hona Scilla träffa hane. Jag har ju haft en ung hane här i mer än en månad utan att Scilla löpt (hon faller ur löp om man flyttar på henne). Jag trodde hon gått i vinterdvala så förra helgen flyttade hon till min bästa kompis då hon inte går ihop med mina andra tjejer. Det tog typ 5 dagar så började hon att löpa. Hanen har inte hunnit åka hem så igår släppte jag ihop dem. Han är oerfaren så vi får väl se om han lyckas. Scilla är inte helt lättparad heller. Det kan bli en intensiv vår med ev två kullar plus människobebis 😅. Som tur är får Scillas kull i så fall bo hos min kompis, så det blir bara en kull hemma.
 
Kring nyår får jag se om min Biggan väntar smått. Jag tror det 😊

Igår fick också min andra hona Scilla träffa hane. Jag har ju haft en ung hane här i mer än en månad utan att Scilla löpt (hon faller ur löp om man flyttar på henne). Jag trodde hon gått i vinterdvala så förra helgen flyttade hon till min bästa kompis då hon inte går ihop med mina andra tjejer. Det tog typ 5 dagar så började hon att löpa. Hanen har inte hunnit åka hem så igår släppte jag ihop dem. Han är oerfaren så vi får väl se om han lyckas. Scilla är inte helt lättparad heller. Det kan bli en intensiv vår med ev två kullar plus människobebis 😅. Som tur är får Scillas kull i så fall bo hos min kompis, så det blir bara en kull hemma.

Kommer du göra UL på Biggan?
Jag vet inte om jag ska göra det på Kyra eller lita på magkänslan att hon är DR+

Nu har dessutom tredje honan gått i löp - hon som i normala fall bor hos min son i Linköping. Vi struntade i p-pillret förra måndagen och nu löper hon snällt, skönt med en som inte väntar månader på nästa löp. Även honan som bor hos min ena dotter har haft ett bra löp, hon ska åka till Skåne och träffa en hane på nästa löp

Jag har ju hona på besök nu också - hon gick helt klart ur löp, vilket jag misstänkte att hon skulle göra, hon var helt deppad i några dagar men nu är hon glad och har fått ha herrkatten hos sig litegrann, dock mycket svalt intresse ännu
 
Kommer du göra UL på Biggan?
Jag vet inte om jag ska göra det på Kyra eller lita på magkänslan att hon är DR+

Nu har dessutom tredje honan gått i löp - hon som i normala fall bor hos min son i Linköping. Vi struntade i p-pillret förra måndagen och nu löper hon snällt, skönt med en som inte väntar månader på nästa löp. Även honan som bor hos min ena dotter har haft ett bra löp, hon ska åka till Skåne och träffa en hane på nästa löp

Jag har ju hona på besök nu också - hon gick helt klart ur löp, vilket jag misstänkte att hon skulle göra, hon var helt deppad i några dagar men nu är hon glad och har fått ha herrkatten hos sig litegrann, dock mycket svalt intresse ännu
Jag brukar aldrig ultraljuda. Jag brukar tänka att det visar sig så småningom i vilket fall 😊. Jag tycker det är onödig stress att åka iväg till veterinär för att ultraljuda.

Sådär punktlig är aldrig mina honor med löp 😅. En sån ska du hålla hårt i 😊
 
Jag hämtade hem min yngsta hona från parning idag. Förmodligen har det inte tagit men vi får väl se.

Annars har jag lite debackel med ongarna. Mamma katt mådde riktigt tjyvigt för en vecka sedan. Förmodligen hade hon en öppen pyo eller ett rejält avslag. Luktade apa och åt inte men ingen feber. Men det gav med sig, turligt nog.
Men för fem dagar sedan började ena honan att rasa i vikt. Så där blev det stödmatning av arg och ohungrig unge. Nöjd och glad men ville inte gå upp i vikt.
Två dagar sen hängde största hanen på i viktdipp men han äter åtminstone när man nappar.
Jag trodde mjölken sinade men den tredje ungen går upp typ 10-15g om dagen.
Så jag kollade mamman och sex spenar igång och mjölk i alla...
Så vi var hos veterinären idag som trodde på ev bakteriell infektion alt mage (mamman fick ok-stämpel i rompan).
Vi fick vetrimoxin-pasta men jag är ju livrädd att magarna slås ut på de små. Men vi kom fram till att jag provar på den största och kör med diarsanyl på den minsta. För att se vem som svarar på vad och hur.
Jag har noll erfarenhet av penicillin på så små. Någon som har och kan berätta?
 
Det verkar som om Birgitta blev dräktig 🥰. Det har nu gått tre veckor sedan parning och tuttarna är svullna och rödare. Så går allt som det ska blir det bebisar kring alla hjärtans dag här hemma ❤️

@Corax Låter jobbigt för er. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av antibiotika på små, men jag vet att andra uppfödare brukar få väldigt bra effekt av det.
 
Det verkar som om Birgitta blev dräktig 🥰. Det har nu gått tre veckor sedan parning och tuttarna är svullna och rödare. Så går allt som det ska blir det bebisar kring alla hjärtans dag här hemma ❤️

@Corax Låter jobbigt för er. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av antibiotika på små, men jag vet att andra uppfödare brukar få väldigt bra effekt av det.

Grattis och underbart namn på Mammisen 😻 vad har du för ras?
 
Grattis och underbart namn på Mammisen 😻 vad har du för ras?
Tack! Jag föder upp ragdoll 😊

Bild på mamma Birgitta. Hon är från min första kull som föddes 2015 ❤️
FB_IMG_1607452561907.jpg
 
Det verkar som om Birgitta blev dräktig 🥰. Det har nu gått tre veckor sedan parning och tuttarna är svullna och rödare. Så går allt som det ska blir det bebisar kring alla hjärtans dag här hemma ❤️

@Corax Låter jobbigt för er. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av antibiotika på små, men jag vet att andra uppfödare brukar få väldigt bra effekt av det.
Jag kan berätta min korta erfarenhet hittills ang antibiotikan/diarsanylen.
Jag satte ju min största grabb på det och minsta tjejen på diarsanyl. I början gick han upp spikrakt och jag tänkte att jag skulle sätta de andra på det också. Men två dagar efter påbörjade kurer gick inte grabben upp men de andra ökade i stället med raketfart. Så jag tog bort antibiotikan och satte alla på diarsanylen. De har snart kommit igen (ena stod still en dag bara så hon är tjock) till förväntad vikt för åldern.
Skönt!!
De har även börjar utforska utanför boet och man för ju lite över hur gulliga de är när de 'bollar omkring'. 😻
 
Jag kan berätta min korta erfarenhet hittills ang antibiotikan/diarsanylen.
Jag satte ju min största grabb på det och minsta tjejen på diarsanyl. I början gick han upp spikrakt och jag tänkte att jag skulle sätta de andra på det också. Men två dagar efter påbörjade kurer gick inte grabben upp men de andra ökade i stället med raketfart. Så jag tog bort antibiotikan och satte alla på diarsanylen. De har snart kommit igen (ena stod still en dag bara så hon är tjock) till förväntad vikt för åldern.
Skönt!!
De har även börjar utforska utanför boet och man för ju lite över hur gulliga de är när de 'bollar omkring'. 😻
Så skönt att du fick upp dem i vikt 😊👍. Har du kunnat sluta med Diarsanyl nu eller fortsätter du ett tag till?
 
Har en hona som varit skendräktig (med favvohanen som nu är kastrerad :( ) så gick hon hastigt in i löp i helgen och jag har ju löfte om en parning medensuperfin hane i Skåne men det kändes inte bra att åka till Skåne ur flera synvinklar, Covid19 inte minst, så jag chansade och frågade en annan hankattägare som tidigare sagt nej och nu sa hon ja, så istället för Skåne blev det fin-hanen mer i närheten. Lämnad i Söndags hämtad idag, flera parningar har skett så jag har hopp om kattungar med henne också
 
Zissi har spytt i natt 😫 flera gånger. Hon är katten som aldrig spyr annars och sist hon gjorde det slutade det med 4 nätter på evidensia.. Då var det ju precis i början(direkt efter parning) av dräktigheten och berodde på uvi..
Har någon annan erfarenhet av att dom helt plötsligt kan börja spy? Hon är runt dygn 35. Hon har busat mycket med den andra katten senaste dagarna, kan det ha blivit för mycket?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 792
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 236
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 932
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 326
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp