Vi som inte möblerar med sprillans nytt

Jag tycker att det är synd att second hand är så bökigt ofta. Vi skulle köpa en bedside crib begagnat och den första säljaren drog sig ur samma dag och den andra började förhandla om pris i sista minuten. Så tröttsamt. Transport är en annan del i det, men nu har jag hört många som använt sig av Tiptapp och varit väldigt nöjda. Hoppas att jag ska få lite bättre koll och rutiner på detta. Vi ska ju som bekant flytta till större om något år och jag skulle gärna fylla det med äldre möbler, men det kräver ju lite mer tid i både research och planering. Vår lilla bil kan ju tyvärr inte ta så stora saker.
 
@Fraggel_Tess Är det så? Jag tycker det känns som klicken som vill ha retro-möbler är ganska liten, men jag baserar det bara på min magkänsla (inte alltid så tillförlitlig 🙃). Tycker det finns jättemycket teakgrejer ute på t.ex. Auctionet som knappt har några bud alls, ett rejält skrivbord för några ynka hundralappar liksom. Vilka kap!
 
@Voeux Att köpa och sälja privat har jag nästan helt slutat med, folk kan vara så himla krångliga! De slutar höra av sig, dyker inte upp, är oärliga med att beskriva skick och diverse andra tråkigheter.

Men auktionsfirmorna, de är himla proffsiga! Däremot kan frakten variera väldigt mycket. Men visst tar det tid om man är ute efter nått speciellt eller en större uppsättning av något...
 
Det är synd att inte fler inser det. Jag har ett gammalt 60-tals soffbord i teak som är för stort för vårt gästhus men auktionsfirmorna vill inte ta emot det p.g.a. av bristande marknadsintresse, och ingen har nappat på Marketplace heller. Då är det ändå en namngiven designer och en modell som vunnit pris på sin tid.

Det är bra mycket stadigare och kommer hålla sig fint bra mycket längre än random Mio/Ikea-bord 😔
Bild? Hur stort är det?
Jag har ett gammalt soffbord som iofs duger alldeles utmärkt och som jag köpte av brorsan i mitten på 80-talet, men ska det bytas ut vill jag ha något annat begagnat.
 
Har mestadels nytt av allt, bor litet så får ju inte plats med så många möbler men har en del jag inte köpt själv men inget så där antikt och fint, bara vanliga saker som jag själv kanske inte skulle haft råd att köpa eller som följt med på köpet. Tv-bänken är ärvd och kanske egentligen lever på övertid för den är trasig men jag låtsas inte om det fast det stör mig varje gång jag tittar på den, soffbordet är ärvt och det är jätte fint och precis min stil.

I sovrummet och hallen är garderoberna ärvda och båda jätte fula och varav den i hallen faktiskt tappade en stor spegeldörr i helpersonsstorlek förra veckan så nu hänger allt på sniskan:rofl: Försöker just nu laga den men vi är tre som försökt och det vill sig inte bara, så finns en risk att den behöver bytas ut. Men vi kommer inte ge oss utan en fight. Men lyckas vi inte får det bli nytt för det är i en alkov som man i princip får mäta på centimetern. Men hade gärna haft något äldre, i vitt och lite ljusgrönt och lite krusiduller.

Jag är nog motsatsen till det ljusa annars, jag har bara vita väggar med inget på dom. Färgsätter med blommor och lampor och ljus. Men alla möbler förutom garderoberna är svarta. Jag gillar kontraster, det svarta mot dom vita väggarna.
 
Visa bifogad fil 82024

Jag blandar gammalt med nytt. Älskar 50- och 60-tal men tycker att det blir lite för mörkt när allt är i teak, så jag blandar upp med vitt. Nästan allt nytt vitt är dock köpt begagnat.

Jag gillar dina stolar. Sa har gjorde jag nar mina stolar vid matbordet ute (under tak) blev flackiga och fula.:)

IMG_0861.JPG
 
Jag bor ju i en etta
Dock enorm sådan på 63 kvm
Men har det ändå rätt mysigt.
Behöver inte mer nu.
Men vill göra lite omstrukturering så att jag får plats att städa.
Har en snygg bokhylla som jag skulle kunna tänka mig att sälja och få plats med kallaxen där istället.
Tyvärr vill ingen köpa hyllan
20211218_144342.jpg
 
Vi har några nya saker, men flest fådda eller sådant som är köpt begagnat. Två favoriter är slagbordet som min sambo fick med sig när han flyttade hemifrån och en lampa som jag hittade i en secondhandaffär (det fanns två och jag grämer mig över att jag inte köpte båda).

På lampan hänger en kinesisk knut/lyckoamulett som jag fick i present av en gästdoktorand för ett antal år sedan.

Jag gillar också kökssoffan som min sambos morfar har gjort. Den ska få bli grön så småningom, vilket den var i original.

Visa bifogad fil 82027

Tapeten :love:
 
Jag vill byta min 25 år gamla bokhylla i vardagsrummet mot mer gedigna skåp eller liknande. Men att hitta rätt möbel samt helst någon variant ev vitrinskåp.
Går ju inte!

Blir att börja leta lite mer efter nyår igen
 
Porslin! Älskar porslin och helst secondhand. Kan gå runt som ett barn i en godisbutik i secondhandbutiker. Har liiite för mycket porslin för en person men det är verkligen något jag gillar att köpa så klämmer in det i skåpen på något vis.
 
Jag tycker att det är synd att second hand är så bökigt ofta. Vi skulle köpa en bedside crib begagnat och den första säljaren drog sig ur samma dag och den andra började förhandla om pris i sista minuten. Så tröttsamt. Transport är en annan del i det, men nu har jag hört många som använt sig av Tiptapp och varit väldigt nöjda. Hoppas att jag ska få lite bättre koll och rutiner på detta. Vi ska ju som bekant flytta till större om något år och jag skulle gärna fylla det med äldre möbler, men det kräver ju lite mer tid i både research och planering. Vår lilla bil kan ju tyvärr inte ta så stora saker.
Därför jag bara köper secondhand i butik. Jag har ingen bil så mindre saker kånkar jag hem till fots. Stora prylar finns ingen chans att få hem själv. Allt mitt ärvda kommer från släkten. Men vill köpa något över nätet men det får inte plats i mina föräldrars bil heller med en byrå i den storleken jag vill ha.

Har en kista jag så otroligt gärna vill plocka upp från förrådet. Med en liten tillfixning har den möjlighet att bli något suveränt men jag vet inte var den ska få plats. Den var mormors och jag tror hon ärvde den av sina föräldrar, sen fick mina föräldrar den och nu är den min. I den ligger farmor och farfars bröllopsservis från 1940-talet, komplett servis för en stor bjudning med såssnippa och uppläggningsfat och tallrikar i alla storlekar.

Men nu står den längst in i källaren och är omöjlig att nå. Vet inte hur jag ska få plats heller, har funderat på att ha den som tv-bänk om jag målar om den.

Är det helgerån att måla om en kista som ärvts i fjärde generationen?
 
Är det helgerån att måla om en kista som ärvts i fjärde generationen?
Ja.

Har sett många kistor bli förstörda på det sättet.

Både ja och nej skulle jag säga. Original är ju fantastiskt, och bär på historia. Samtidigt, om man inte gillar utseendet på något så är ju alternativet att det helt enkelt får fortsätta stå gömt i källaren. Tiderna, och folks smak, förändras ju och jag kan tycka att det kan finnas något fint i att kombinera gamla saker med nya tider. Jag har sett många möbler, stolar och vitrinskåp mm. som fått nytt liv genom färg som innan såg bra tråkiga ut. Ditt hem, din smak, dina regler.

Just en sådan generationskista hade jag dock varit försiktig med och tänkt efter noggrant. Tiderna förändras som sagt och det är ett jävla pyssel att återställa en målad möbel (om det ens är möjligt i många fall). Risken är att du ångrar dig, eller att den som ärver efter sig hade velat ha den i orörd. Så fundera på om den kanske inte skulle passa in ändå någonstans, som den är :)
 
Både ja och nej skulle jag säga. Original är ju fantastiskt, och bär på historia. Samtidigt, om man inte gillar utseendet på något så är ju alternativet att det helt enkelt får fortsätta stå gömt i källaren. Tiderna, och folks smak, förändras ju och jag kan tycka att det kan finnas något fint i att kombinera gamla saker med nya tider. Jag har sett många möbler, stolar och vitrinskåp mm. som fått nytt liv genom färg som innan såg bra tråkiga ut. Ditt hem, din smak, dina regler.

Just en sådan generationskista hade jag dock varit försiktig med och tänkt efter noggrant. Tiderna förändras som sagt och det är ett jävla pyssel att återställa en målad möbel (om det ens är möjligt i många fall). Risken är att du ångrar dig, eller att den som ärver efter sig hade velat ha den i orörd. Så fundera på om den kanske inte skulle passa in ändå någonstans, som den är :)
Jag håller med, det beror på möbel! Jag har en fantastisk skänk i ek med massor av detaljer som jag antar att är ganska gammal. Att måla den vore brottsligt! Men jag har också ett vitrinskåp i furu, dessutom säkert en billigare variant som jag fick gratis. Den har jag målat och det blev som en ny möbel!
 
Jag håller med, det beror på möbel! Jag har en fantastisk skänk i ek med massor av detaljer som jag antar att är ganska gammal. Att måla den vore brottsligt! Men jag har också ett vitrinskåp i furu, dessutom säkert en billigare variant som jag fick gratis. Den har jag målat och det blev som en ny möbel!

Rent krasst och kalla mig gärna snobb... men jag anser att måla/luta av gamla möbler (dvs pre-1970 till viss del) är ett satans otyg och har förstört så många möbler. Personligen avskyr jag teak men jag tycker ändå att det inte är ok att måla om den typen av möbler, de är representativa för sin stil och tid.

MEN är det nyare saker a la IKEA eller tydligt massproducerat utan någon specifik stil är det bara att köra på med färg etc. Dvs jag håller helt med om ditt vitrinskåp.

/kryper under min snobbsten och drar en gammal Tidstrandfilt över mig ;)

Edit: Ser gärna bild på skänken :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
928
Senast: Tonto
·
Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
651
Senast: Piaff
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
734
Senast: ptr
·
Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
490
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp