Vi som letar häst II

Den första säljaren var också bosatt i Sverige. Hade annars inte frågat men undrade nu vad det var som skiljde dem två olika svenska förmedlarna åt. Den tredje försäljaren är också svensk.

Så alla tre hästförsäljarna är bosatta i Sverige men skiljer då alltså från 50.000-75.000 kr i pris beroende på vilkan säljare du köper ifrån. Detta var grunden till att jag frågade varför säljare nummer två hade höjt med 25.000 kr. Då säljare nummer ett hade att transporten till Sverige ingick.

Sen tycker jag inte att man beter sig så oavsett om alla hade varit svenska försäljare eller inte. För var inget elakt eller påhoppande i min fråga. Utan bara en fundering. För förstår så klart folk vill tjäna pengar och inte sälja för exakt samma summa dem köper hästar för.

Men när dem dagen innan låg ute för 50.000 var på hästnet och transport ingick. Varför får man nu samma deal men måste betala 25.000 kr mer. Lite det jag tycker är konstigt.
Det satte ju saken i ett annat ljus.

Håller med om att det är ju väldigt otrevligt (och mindre smart) att gå till personangrepp på en fråga. Lite anti-PR för att handla av den säljaren..
 
Men jag förstår inte heller! Om jag ser en annons på en häst som finns i Litauen som kostar 36000 om jag köper den av ägaren så vill jag ju inte betala 42000 för att köpa samma häst av en förmedlare? Samma häst, står på samma ställe, blir samma transportkostnad. Dessutom går jag ju miste om direktkontakten med ägaren som kan berätta mer eller kan var till hjälp efter köpet. Eller vinner jag något på att köpa av den svenska förmedlaren? Något med reklamationsrätt eller nåt? För när jag köpte direkt av denna säljare stod det ju i kontraktet att Litauisk lag gällde.
Säljaren ska ju få de där 36000. Förmedlaren får mellanskillnaden för att göra jobbet.

Ja, det kan finnas både fördelar och nackdelar i respektive lagstiftning som man får försöka ta reda på innan om man inte tänker sig att "köpt är köpt".
 
Hur mycket isis har du ridit? Skulle inte köpa en isis om jag inte behärskade tölten tex (vilket jag inte gör eftersom jag bara ridit isis på tur ett par gånger i mitt liv och för många år sedan). Däremot skulle jag kunnat tänka mig en isis om jag först ridit ett tag på en isis-ridskola för att lära mig, eller om jag stod uppstallad på ett ställe med många andra isisar och tillgång till bra tränare.

Det är ju så svårt att definiera och avgränsa vad man letar efter! Jag själv ville ju först och främst ha en fjording som kunde starta lite lättare dressyr- och hopptävlingar och börja träna lite WE. När inte det fanns började jag titta på annonser på andra kallblod eller lite grövre halvblod, men när det inte funkade med kallblodet jag köpte svängde jag och tänkte att jag ökar budgeten och tittar efter äldre halvblod som kunde funka som läromästare och tanthäst. Misslyckades ändå! Har nu valt att ha en hyrfjording ett tag från hösten, så får vi se om jag snubblar över en egen fjording så småningom!
Jag har bara ridit isis litegrann, har en kompis med en isis och annars en del på tur. Det har gått bra att tölta när jag har provat men där skulle jag ändå ta till isistränare så det blir rätt.

Jag har inte någon starkt definierad favorittyp av häst när det gäller specifik ras och inriktning, jag gillar att rida varierat och vill ha en häst som passar för det så mina sökparametrar har från början varit öppna för olika typer av små storhästar + isis, inom visst åldersspann, som passar för allroundridning för nån som har ambition att träna men inte kanske tävla. Vill mest av allt ha den där individuella hästen som känns rätt för mig och som är en riktig kompis att ha kul med varje dag och utvecklas med tillsammans.

Jag fick också svar från en som skulle hyra ut innan köp och det lät jättebra men den visade sig ha en del skadehistorik så det blir nog inte den.
 
Jag har bara ridit isis litegrann, har en kompis med en isis och annars en del på tur. Det har gått bra att tölta när jag har provat men där skulle jag ändå ta till isistränare så det blir rätt.

Jag har inte någon starkt definierad favorittyp av häst när det gäller specifik ras och inriktning, jag gillar att rida varierat och vill ha en häst som passar för det så mina sökparametrar har från början varit öppna för olika typer av små storhästar + isis, inom visst åldersspann, som passar för allroundridning för nån som har ambition att träna men inte kanske tävla. Vill mest av allt ha den där individuella hästen som känns rätt för mig och som är en riktig kompis att ha kul med varje dag och utvecklas med tillsammans.

Jag fick också svar från en som skulle hyra ut innan köp och det lät jättebra men den visade sig ha en del skadehistorik så det blir nog inte den.
Har inte upplevd problem med tölten när jag ridit Isis och är "vanlig häst ryttare". Om man vill ha en trevlig mysig allround häst och dessutom kan rida för tölttränare så ser jag inget problem att köpa en sådan :) Gå efter vad som känns rätt för dig är mitt bästa tips och ta gärna med en kompis som kan häst eller tränare när du hittat någon du fastnat för
 
Tycka vad man vill om förmedlare men att skriva meddelande till en av dem, utan att ens vara intresserad av hästen, och ifrågasätta vad denne håller på med är för mig ett mycket märkligt beteende.

Antar detta är till mig? Jag var med i säljarens grupp (jag blev inbjuden till när jag letade häst senast) och ställde därmed en fråga i gruppen, då jag ville veta säljarens tanke med prisökningen. Inför då framtida köp.
Inte så att jag såg annonsen på hästnet och skrev.
 
Har inte upplevd problem med tölten när jag ridit Isis och är "vanlig häst ryttare". Om man vill ha en trevlig mysig allround häst och dessutom kan rida för tölttränare så ser jag inget problem att köpa en sådan :) Gå efter vad som känns rätt för dig är mitt bästa tips och ta gärna med en kompis som kan häst eller tränare när du hittat någon du fastnat för
Det är skillnad på underhålla och bibehålla gångarter än att bara prova på det. Jobbet med gångarter är ett evighetsgöra så är man inte intresserad av det skulle jag avråda. De flesta hoppar dessutom uselt och femgångares galopp är ofta betydligt sämre än vilken tregångare som helst. Inte alla femgångare som ens kan gallopera på volt.
 
Det är skillnad på underhålla och bibehålla gångarter än att bara prova på det. Jobbet med gångarter är ett evighetsgöra så är man inte intresserad av det skulle jag avråda. De flesta hoppar dessutom uselt och femgångares galopp är ofta betydligt sämre än vilken tregångare som helst. Inte alla femgångare som ens kan gallopera på volt.
Bra kommentarer, känner mig inte avskräckt men upplyst, jag kommer ha islandshästtränare och vill absolut jobba på gångarterna om jag köper en isis. Och ha en tränare som förstår utmaningarna med dressyrarbete med isis. Såklart måste jag vara noga med den specifika individen jag köper så att det är en som kan ridas och har tränat varierat också i dressyr och lite småskutt. Och det vet jag ju att det finns. Utifrån vad isisägarna jag pratar med just nu har sagt tror jag främst det är en häst som kan vara rätt för mig och den typ av allsidig hobbyridning jag tycker är kul. Verkar bli ett par provridningar inom ett par veckor!
 
Vad tänker man om en 15-årig häst utan försäkring, ägaren står positiv för röntgen och tog upp det själv så jag kan försäkra upp till köpvärde om så önskas. Enligt utsago aldrig skadad, halt eller annat besvär. Kastrerad som 10-åring men helt ”ohingstig”. Hästen är den dyraste och högst utbildade jag tittat på hittills. (Ej islandshäst).
 
Bra kommentarer, känner mig inte avskräckt men upplyst, jag kommer ha islandshästtränare och vill absolut jobba på gångarterna om jag köper en isis. Och ha en tränare som förstår utmaningarna med dressyrarbete med isis. Såklart måste jag vara noga med den specifika individen jag köper så att det är en som kan ridas och har tränat varierat också i dressyr och lite småskutt. Och det vet jag ju att det finns. Utifrån vad isisägarna jag pratar med just nu har sagt tror jag främst det är en häst som kan vara rätt för mig och den typ av allsidig hobbyridning jag tycker är kul. Verkar bli ett par provridningar inom ett par veckor!
Jag har ju själv Islandshäst och älskar det, men jag upplever att få är så allsidiga som du beskriver att du önskar att din framtida häst ska vara. Tycker att många islandshästägare är lite blinda för rasens begränsningar och överdriver dess allsidighet, även om det såklart finns vissa individer som är väldigt allsidiga.

Men lycka till, du vet ju vad du är ute efter så du kommer säkert hitta en bra häst, oavsett ras :)
 
Jag har ju själv Islandshäst och älskar det, men jag upplever att få är så allsidiga som du beskriver att du önskar att din framtida häst ska vara. Tycker att många islandshästägare är lite blinda för rasens begränsningar och överdriver dess allsidighet, även om det såklart finns vissa individer som är väldigt allsidiga.

Men lycka till, du vet ju vad du är ute efter så du kommer säkert hitta en bra häst, oavsett ras :)
Det är kloka ord att ta i beaktande, känner också att det verkar finnas en benägenhet bland hästägarna generellt jag pratat med att överdriva sin hästs förmågor för att få den såld. Eller tex prata mycket om antingen vad hästen gjort för x antal år sedan även då den inte alls är i den formen nu, det eller framtida potential, vilket ju är lite ovisst. Så kan tänka att lite överdriv förekommer bland isissäljare också när de vet att jag letar efter att inte träna strikt isisgrenar.

Sen känner jag mig väl nog att veta att köper jag en isis kommer jag säkerligen snöa in mig på isisträning och allt som hör till isisar och fokusera allt mindre på det “vanliga” jag känner till mer 😁
 
@Cavallo Generellt talat kan alla hästar hobbyridas inom det mesta. Det kan vara värt att påminna sig om. Ska du ha en häst där målet egentligen främst är att vara trygg i olika situationer, o-vass och trevlig kompis, så är det just en personlighet du behöver snarare än någon ras. Kan vara en islandshäst, kan vara ett halvblod, kan vara något annat.

Jag hade själv aldrig köpt mig en islandshäst för jag tycker att det är tillräckligt utmanande med dressyr i tre gångarter ;)
 
@Cavallo Generellt talat kan alla hästar hobbyridas inom det mesta. Det kan vara värt att påminna sig om. Ska du ha en häst där målet egentligen främst är att vara trygg i olika situationer, o-vass och trevlig kompis, så är det just en personlighet du behöver snarare än någon ras. Kan vara en islandshäst, kan vara ett halvblod, kan vara något annat.

Jag hade själv aldrig köpt mig en islandshäst för jag tycker att det är tillräckligt utmanande med dressyr i tre gångarter ;)
Det är väl så jag har tänkt, och därför jag inte haft några sökkriterier som inskränker på ras, sen har jag såklart vad jag föredrar när jag rider. Tex stora halvblod, stora kallblod och travare är inte min grej om jag ska dra några över en kam. Finns säkert undantag men de har gått bort när jag letar. Får oftare bra ridkänsla på mindre mer kompakta hästar med lite krut, snudd på ponny. Sen har jag haft fullblod förut och känsliga hästar passar mig bra också men vill ha en mindre häst nu. Hör ju till saken att jag är liten och kort så jag vill ha en häst i min storlek om jag får välja och det får jag ju när det är jag som köper 😊

Men det handlar definitivt mycket om rätt individ för mig.
 
Senast ändrad:
Det är väl så jag har tänkt, och därför jag inte haft några sökkriterier som inskränker på ras, sen har jag såklart vad jag föredrar när jag rider. Tex stora halvblod, stora kallblod och travare är inte min grej om jag ska dra några över en kam. Finns säkert undantag men de har gått bort när jag letar. Får oftare bra ridkänsla på mindre mer kompakta hästar med lite krut, snudd på ponny. Sen har jag haft fullblod förut och känsliga hästar passar mig bra också men vill ha en mindre häst nu. Hör ju till saken att jag är liten och kort så jag vill ha en häst i min storlek om jag får välja och det får jag ju när det är jag som köper 😊

Men det handlar definitivt mycket om rätt individ för mig.
Jag har en nästan-ponny själv så jag har full förståelse för det! ;)
 
Det är väl så jag har tänkt, och därför jag inte haft några sökkriterier som inskränker på ras, sen har jag såklart vad jag föredrar när jag rider. Tex stora halvblod, stora kallblod och travare är inte min grej om jag ska dra några över en kam. Finns säkert undantag men de har gått bort när jag letar. Får oftare bra ridkänsla på mindre mer kompakta hästar med lite krut, snudd på ponny. Sen har jag haft fullblod förut och känsliga hästar passar mig bra också men vill ha en mindre häst nu. Hör ju till saken att jag är liten och kort så jag vill ha en häst i min storlek om jag får välja och det får jag ju när det är jag som köper 😊

Men det handlar definitivt mycket om rätt individ för mig.
Det var faktiskt storleken som fick in mig på islandshäst. Resten blev roligare och roligare ju mer jag lärde mig :)
 
Det är väl så jag har tänkt, och därför jag inte haft några sökkriterier som inskränker på ras, sen har jag såklart vad jag föredrar när jag rider. Tex stora halvblod, stora kallblod och travare är inte min grej om jag ska dra några över en kam. Finns säkert undantag men de har gått bort när jag letar. Får oftare bra ridkänsla på mindre mer kompakta hästar med lite krut, snudd på ponny. Sen har jag haft fullblod förut och känsliga hästar passar mig bra också men vill ha en mindre häst nu. Hör ju till saken att jag är liten och kort så jag vill ha en häst i min storlek om jag får välja och det får jag ju när det är jag som köper 😊

Men det handlar definitivt mycket om rätt individ för mig.
Jag är vuxen, men köpte mig en D-ponny, bästa jag har gjort, är man kort i rocken finns det egentligen ingen anledning att köpa en större häst. Planerar att tävla honom som storhäst.
 
Det är väl så jag har tänkt, och därför jag inte haft några sökkriterier som inskränker på ras, sen har jag såklart vad jag föredrar när jag rider. Tex stora halvblod, stora kallblod och travare är inte min grej om jag ska dra några över en kam. Finns säkert undantag men de har gått bort när jag letar. Får oftare bra ridkänsla på mindre mer kompakta hästar med lite krut, snudd på ponny. Sen har jag haft fullblod förut och känsliga hästar passar mig bra också men vill ha en mindre häst nu. Hör ju till saken att jag är liten och kort så jag vill ha en häst i min storlek om jag får välja och det får jag ju när det är jag som köper 😊

Men det handlar definitivt mycket om rätt individ för mig.
Är också vuxen och rider d-ponny, en Haflinger. 😍
mycket mer jobb att få till grunderna, ffa styrkan och balansen än om jag köpt ett halvblod. Men nu tävlar vi dressyr bland halvbloden O har debuterat LA och förra året var vi placerade i 4 av 6 starter, de andra 2 var vi första utanför placering 👍🏻
 
Kan vara så att det råkar stå en ny häst i min tomma box 😎:angel:🥰

B2479974-7ED2-48CC-9E55-59FD70AA0AC5.jpeg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 245
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 358
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp