Vi som letar häst II

Jag har erbjudande om Goldies son, quarter 3år och han är jättefin men har inte de pengarna hon vill ha. Han har även en kula i buken och det måste opereras först...

Nu dök det även upp ett sto efter en hingst som är SUPERTREVLIG som jag varit medryttare på (min kompis häst). En korsning som är intressant. Bra pris med 🤔
 
Och jag stör mig på folk som annonserar ut hästar och sen inte ens läser meddelandena man skrivit. Annonsen kom ut i april, så de har haft god tid på sig... 🤔 Häst 1

Börjar bli less på konstiga säljare/förmedlare. Har kontakt med en hästförmedlare som inte svarar ordentligt på mina frågor. Jag bad nu senast om telefonnummer så man kan ta det via telefon, men har öht inte fått nåt svar på det. Undrar om ägarna vet hur nonchalanta en del förmedlare är... Häst 2

Och den hästen vi föll för först var bara besiktningen kvar på, när det visade sig att den var översållad med små skavanker... Häst 3

Det värsta är ju att man investerar känslor i de hästar som är aktuella, och det tar längre och längre tid att repa sig efter misslyckande innan man orkar leta efter nån ny.
 
Jag har köpesannons ute, tycker det är bättre. De två jag ska titta på ligger inte ute på annons utan de har svarat på min annons, är nog många gånger enklare även som säljare att kunna välja person som verkar passa ens häst istället för att sålla ut någon bland massa svar.. Nu fick jag ett svar om en superfin fjording som inte heller ligger på annons.
Snygg, ädel modell och väldigt välutbildad.
Den vill jag titta på om jag inte fastnar för någon av de andra två 😊
 
Jag har köpesannons ute, tycker det är bättre. De två jag ska titta på ligger inte ute på annons utan de har svarat på min annons, är nog många gånger enklare även som säljare att kunna välja person som verkar passa ens häst istället för att sålla ut någon bland massa svar.. Nu fick jag ett svar om en superfin fjording som inte heller ligger på annons.
Snygg, ädel modell och väldigt välutbildad.
Den vill jag titta på om jag inte fastnar för någon av de andra två 😊
Du borde kika på Haflinger 👌🏻😍
 
Nu har jag provridit en häst 😁
Det var jättekul, hästen var trevlig och ägaren supernöjd.
Väldigt roligt att höra att hon gillade min ridning. När jag ser filmen känner jag dock mest, ggnnnhhh vad dålig jag är, jag kan ju betydligt bättre än det där 😭
Jag har dock inte ridit på ett år och känner mig riktigt jäkla rostig 😅
Det hjälper inte att man tränar annat, ridning är liksom ridning 🤷🏻
Ny häst imorgon!
 
Ponnyn idag var precis min typ, lite het och känslig 😍
Men tyvärr säger magkänslan att jag inte ska gå vidare.

Jag trodde faktiskt att en lugn och välriden häst var det jag skulle ha nu men uppenbarligen blir det för tråkigt för mig 😆
Vill fortfarande ha en liten vildhjärna om det ska kännas roligt att rida.
 
Ponnyn idag var precis min typ, lite het och känslig 😍
Men tyvärr säger magkänslan att jag inte ska gå vidare.

Jag trodde faktiskt att en lugn och välriden häst var det jag skulle ha nu men uppenbarligen blir det för tråkigt för mig 😆
Vill fortfarande ha en liten vildhjärna om det ska kännas roligt att rida.
Vill du utveckla magkänslan? :)
 
Ponnyn idag var precis min typ, lite het och känslig 😍
Men tyvärr säger magkänslan att jag inte ska gå vidare.

Jag trodde faktiskt att en lugn och välriden häst var det jag skulle ha nu men uppenbarligen blir det för tråkigt för mig 😆
Vill fortfarande ha en liten vildhjärna om det ska kännas roligt att rida.
Finns det något mellanting att hitta? Jag hade t.ex. en fjording i tonåren som alltid var pigg och framåt, men samtidigt var den stabilaste och en av de mest mentalt trygga hästar jag mött. Dvs pigg, men inte känslig på något sätt som kunde leda till någon olycka.

Jag har annars själv varit i lite liknande läge. Jag tycker normalt sett mer om hästar som är lite mer framåt, rör sig snabbt, som kräver väldigt lite skänkel och allmänt lyssnar på väldigt små hjälper. Men jag blev lätt spänd efter en olycka vid inridningen av förra hästen (som gjorde att hon skickades iväg till en inridare och sedan såldes), och när jag letade häst nu senaste var det istället prio att jag skulle känna mig trygg på hästen, och att den inte skulle vara så känslig (även om hästen var väldigt grön).

Hästen jag har nu är definitivt inte en häst som jag valt i tonåren, eller nödvändigtvis den hästen som har den ridkänslan som jag kanske egentligen tycker är roligast att rida. Hon rör sig inte snabbare än nödvändigt, men hon är normalt sett en väldigt snäll och lätt häst i allt. I mitt fall blev det en del krångel en period i och med att hon var så grön (när hon fick mer ork och styrka och kom på att hon kunde hoppa runt, samtidigt som hon just då inte riktigt verkade veta hur hon skulle hantera att det hände saker runt henne), men nu har det lagt sig och hon är jättetrevlig igen. Och jag har helt blivit av med spändheten och oron som jag hade med mig i bagaget från förra hästen. Så jag gick på spåret att inte ha en känslig vildhjärna till (även om det en period blev så), och jag tycker nu ändå att det är roligt att rida henne.
 
Finns det något mellanting att hitta? Jag hade t.ex. en fjording i tonåren som alltid var pigg och framåt, men samtidigt var den stabilaste och en av de mest mentalt trygga hästar jag mött. Dvs pigg, men inte känslig på något sätt som kunde leda till någon olycka.

Jag har annars själv varit i lite liknande läge. Jag tycker normalt sett mer om hästar som är lite mer framåt, rör sig snabbt, som kräver väldigt lite skänkel och allmänt lyssnar på väldigt små hjälper. Men jag blev lätt spänd efter en olycka vid inridningen av förra hästen (som gjorde att hon skickades iväg till en inridare och sedan såldes), och när jag letade häst nu senaste var det istället prio att jag skulle känna mig trygg på hästen, och att den inte skulle vara så känslig (även om hästen var väldigt grön).

Hästen jag har nu är definitivt inte en häst som jag valt i tonåren, eller nödvändigtvis den hästen som har den ridkänslan som jag kanske egentligen tycker är roligast att rida. Hon rör sig inte snabbare än nödvändigt, men hon är normalt sett en väldigt snäll och lätt häst i allt. I mitt fall blev det en del krångel en period i och med att hon var så grön (när hon fick mer ork och styrka och kom på att hon kunde hoppa runt, samtidigt som hon just då inte riktigt verkade veta hur hon skulle hantera att det hände saker runt henne), men nu har det lagt sig och hon är jättetrevlig igen. Och jag har helt blivit av med spändheten och oron som jag hade med mig i bagaget från förra hästen. Så jag gick på spåret att inte ha en känslig vildhjärna till (även om det en period blev så), och jag tycker nu ändå att det är roligt att rida henne.

Jag vill inte ha känslig som i reaktiv och explosiv 😅
Mer känslig för hjälperna, känslig i munnen. het utan att bli stark.
Molnet, min irländare var precis så. Kunde galoppera ute i full sula och aldrig vara rädd för att han skulle sticka eller flyga iväg. Gick fram överallt, helt orädd, trafiksäker och världens enklaste i all hantering. Men väldigt känslig att rida. Han såg nog rätt till enkel ut från marken när jag haft honom några år, inte lika enkel när man satt på men väldigt rolig 😁
Den jag red igår var precis så.
 
Jag vill inte ha känslig som i reaktiv och explosiv 😅
Mer känslig för hjälperna, känslig i munnen. het utan att bli stark.
Molnet, min irländare var precis så. Kunde galoppera ute i full sula och aldrig vara rädd för att han skulle sticka eller flyga iväg. Gick fram överallt, helt orädd, trafiksäker och världens enklaste i all hantering. Men väldigt känslig att rida. Han såg nog rätt till enkel ut från marken när jag haft honom några år, inte lika enkel när man satt på men väldigt rolig 😁
Den jag red igår var precis så.
Så hvorfor ikke kjøpe den fra i går?
Du beskriver akkurat sånn hest som jeg liker og. Nå har jeg en unghest som liker å parkere, men jeg håper at hun skal bli mer selvgående i framtiden🤞
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 260
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 443
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 567
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 242
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp