Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Men skryt på! Gör det! Strö salt i mina sår! Jag vill oooockså vara klar nu :banghead:

Men grattis till dig! :D

Det var i sista sekund och förmodligen blev det fel :angel:
Men men, det får det vara värt! Jag tänker njuta av att vara ledig imorgon!

KL

Hej.
Vad duktiga alla är!

Jag pluggar till sjuksköterska på distans på heltid, samtidigt som jag är föräldraledig till två små kottar samtidigt. På tisdag skriver jag prov i klinisk mikrobiologi. Kursen är vara på 3 hp men innehåller mycket som vi ska kunna till provet, många infektionssjukdomar, teknik för diagnostisering mm. Kul och intressant.
Sitter och pluggar nu.

Har läst klart halva utbildningen nu, varit hemma med två bebisar samtidigt under studierna. Börjar termin 4 av 6 om några dagar. Tiden går så fort!

kl

Måste beklaga mig lite, här verkar vara ett passande ställe ;)

Köpt kurslitteratur för 1800 kr(!) till kommande termin, inte ens hälften av böckerna enligt litteraturlistan och samtliga är begagnade. Galet dyrt ju! Hur mycket brukar ni lägga på litteratur och vad läser ni? Jag ska läsa juridik denna termin på socionomprogrammet.

kl

Ultimat tentaplugg; kaffe, choklad och sagan om konungens återkomst. Effektivt? Nopp.. :p

Jävlar vad frustrerande! Höll på att råka ut för i stort sett samma sak inför förra vårterminen. Hade dock tur i oturen då jag fjärrlånat alla böcker jag var i behov av, så det kostade mig inte mer än bibblans avgift per fjärrlån. Däremot så innebar det att jag inte hann få hem de korrekta böckerna i tid till kursstarten och hamnade således efter redan från början.

Tycker inte alls att det är acceptabelt när det går till på det viset! Apropå kurslitteratur så finns det ännu en sak som grinds my gears, och det är när de envisas med att ha med böcker som i stort sett inte går att få tag på annat än via antikvariat. Ytterligare en störande sak är när det är ett tjugotal böcker med på listan, men som bara ska läsas ca tjugo sidor av.

OJ! Såg nu att du störde dig på att det inte ens var hälften av vad som fanns med på listan, jag uppfattade som att listan var felaktig :O

Men LotR i bakgrunden tycker jag funkar bra att plugga till! Kanske skulle slå på en av filmerna själv :D

Hur mkt plugg ska du åstadkomma ikväll?

Hade tänkt att hinna med lite diskussionsfrågor, går faktiskt rätt bra eftersom det är svårt att bli uttråkad. ;)
Har hunnit med 5-6 (av 28...) frågor och de tar rätt lång tid även utan film.

Hur gick det för dig?

Kl.

Puh, jag är helt död. Den här stressen tar livet av mig. :D Inatt var jag så trött att jag drog ner byxorna när jag egentligen skulle borsta tänderna :D Och nu under förmiddagen så var jag så stressad att jag spydde.

Nu är uppsatsens skelett klart iaf, framsida, sammanfattning, abstract, innehållsförteckning, inledning, själva analysen och avslutningen. Nu ska jag "bara" dryga ut texten med en jävla massa sidor.

Nu är jag redo (nä, förresten, illa tvungen? ;)) att börja plugga igen. Har suttit ett par timmar och ögnat igenom det jag gjorde innan lovet, nu är jag klar för dagen men i morgon börjar allvaret igen. O_o Med en hemtenta, urk!

Fast jag håller med dig på dina synpunkter ändå! De kurser vi läst innan har det alltid varit böcker på litteraturlistan som är slutsålda och inte ska tryckas igen... Nu på juridiken så ska det (enligt lärarna) vara den senaste upplagan på allt som har med lagar och liknande att göra, man kan ju bevaka dom och hoppas man får dom innan kursstart... Men det blir ju helt galet dyrt!

Vi har haft böcker där vi ska läsa 10-12 sidor, tror dom på riktigt man lägger ut 500 spänn på en sån bok? Visst kan böckerna vara bra att ha även när man är färdigutbildad, men då är dom ju oaktuella igen...

kl

Här är det också plugg som gäller. Har gjort en del under ledigheten så jag känner mig nöjd, men har lite kvar innan jag har gått igenom allt på en grundläggande nivå. Sen är det dags att djupdyka lite för att kunna mer än grunderna, där har jag lite att göra kan man säga :p

Nu är jag redo (nä, förresten, illa tvungen? ;)) att börja plugga igen. Har suttit ett par timmar och ögnat igenom det jag gjorde innan lovet, nu är jag klar för dagen men i morgon börjar allvaret igen. O_o Med en hemtenta, urk!

Låter jobbigt! Sist jag hade hemtenta var i 1an på gymnasiet men då var det inte så svårt :p

KL

Upptäckte nyss på schemat att omduggan ligger på onsdag och inte på torsdag som jag trodde. Orkar inte ens bli nervös, det löser sig säkert.

Men nu har jag lyckats kombinera icke nervositet med att faktiskt kunna plugga också. Så det är skönt!

Nu är det bara plugg dygnet runt fram till den 18e känns det som. All tid som jag inte pluggar ska enbart spenderas med att sova, äta, laga mat, dricka kaffe, duscha, borsta tänderna och ptja, andra nödvändigheter. Ingen TV, inga böcker och ABSOLUT inga serier.

Here we go! Första tenta-pn är officiellt inledd! (Även om jag mysstartat lite under jullovet och försökt plugga 2-4 timmar dagligen.)

Det är nog olika vad man föredrar... Jag och en av mina studiekamrater gillar salstentor mest, men resten av vår klass verkar föredra hemtentor ;) Det går nog att göra hemtentor precis hur enkla eller hur svåra som helst, precis som med salstentor...

Lycka till med tenta-p! Min kompis som också har sådär stora tentor på läkarlinjen här går också helt under jorden under sina tentaperioder. Hör inget av henne alls under 2-4 veckor, jag skulle nog bli halvt galen. Jag KAN inte koncentrera mig på effektiva studier mer än max 8 timmar per dag alltså. Som absolut max! Så jag är imponerad :)

Det är nog olika vad man föredrar... Jag och en av mina studiekamrater gillar salstentor mest, men resten av vår klass verkar föredra hemtentor ;) Det går nog att göra hemtentor precis hur enkla eller hur svåra som helst, precis som med salstentor...

Ja jag kan tänka mig det! Får ni ta hjälp av varandra eller är det sagt att ni inte ska prata om hemtentorna?

Lycka till med tenta-p! Min kompis som också har sådär stora tentor på läkarlinjen här går också helt under jorden under sina tentaperioder. Hör inget av henne alls under 2-4 veckor, jag skulle nog bli halvt galen. Jag KAN inte koncentrera mig på effektiva studier mer än max 8 timmar per dag alltså. Som absolut max! Så jag är imponerad :)

Tack :)

Nå vi får väl se hur det går, har aldrig pluggat hela dagar förut. Men förhoppningsvis ska väl nåt fastna!

kl

Köpt kurslitteratur för 1800 kr(!) till kommande termin, inte ens hälften av böckerna enligt litteraturlistan och samtliga är begagnade. Galet dyrt ju! Hur mycket brukar ni lägga på litteratur och vad läser ni? Jag ska läsa juridik denna termin på socionomprogrammet.

Behöver ni böckerna på tentorna?
Jag köper nästan inga böcker alls, jag spanar möjligtvis i någon klasskompis bok om det är inlämningsuppgifter ur boken. Annars kör jag extentor :cool:

Min ena klasskompis har å andra sidan alla böcker, men han får också dem gratis..
Pluggar teknisk fysik, det är förmodligen lättare för mig att skippa böcker än för många andra eftersom kurserna ser ut som de gör. :)

Jag pluggar lika mycket under hela terminen, lägger ingen extra tid inför tentorna förutom i undantagsfall. Jag ser till att göra mina 35-40 timmar i veckan, det brukar räcka. :)

Ja, en del verkar tro att litteratur är den enda utgiften man har..
Mina första tre år köpte jag en bok. Den kostade 1500 och är inaktuell nu. Eller ja, den går ju använda men är inte up to date. Kommer en ny utgåva varje eller varannat år.

Nuförtiden måste jag köpa massor med böcker känns det som. Senaste kursen gick typ ut på att sammanfatta den ena boken i ett "projektarbete" :meh:

Tror jag ska avvakta med att köpa litteratur till nästa kurs och se om man inte klarar sig ändå. Fast om föreläsningarna håller samma kvalitet som sist, huuga!

kl

Jag läser på juristprogrammet och till kommande termin har jag hittat ungefär tre fjärdedelar av litteraturen begagnad, totalt kommer det landa på runt 4 000 kr plus lagbok. Den sistnämnda kan ersättas av specifika författningssamlingar, men jag har insett att jag gillar den där tegelstenen. :D

Den kommande terminen är den dyraste hittills, men under 3 000 kr per termin har jag inte landat hittills. Och vi läser i princip varje bok pärm till pärm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 482
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 111
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 949
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka