Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, vi har krig i min grupp. Förmodligen slipper jag vara i gruppen mer efter detta. Arbetet ska in idag. Texten var för lång igår så den skulle kortas ner flera sidor. En del av det vi tog bort stämde inte källorna och det var inte mer än en liten del som kändes relevant. Personen som hade texten gick inte att nå för att själv korta ner den. Personen i fråga loggade in för att kolla sent på kvällen. Då startade personen krig för att vi hade klippt i dennes text utan att fråga (håll i er nu) IRL! Det låter som att vi klippte allt hen skrev men nej, så är inte fallet. Det fanns betydligt mer och fullt relevant text så jag förstår inte vad hen började tjafsa om. Det finns liksom inte tid att åka och banka på dennes dörr för att få klartecken att radera lite text. Det tar mig 2 timmar att komma dit och ännu längre att leta upp adressen :grin:

Jag kollade igenom texten lite, hittade meningar jag inte förstod pga grammatikfel och meningar som jag förstod trots grammatikfel. Jag rättade det jag kunde, kommenterade resten. Kommenterade även den arga personens som letade upp min text, och kommenterade ALLT. När jag har visat det för människor har de inte sett några fel dock. Vad är det för jäkla människa? Kan hen inte ta att jag kommenterar meningar som inte går att förstå? Jag fattar ingenting. Hoppas innerligt att jag slipper den där resten av utbildningen.

Nu är gruppuppgiften färdig, äntligen!

Vi har vår första tenta om ett par veckor lite drygt. Helt nytt för mig. Det sista som var ens i närheten är prov på gymnasiet för en sådär 9-10 år sedan. Vad behöver jag veta, förutom svaren på frågorna då :p

Vi har också problem i vår grupp. Minst sagt. Det är intressant. Jag orkar inte engagera mig och har ställt in mig på att korrigera det hela i slutänden. Jag väjde för väggen igår tror jag, och väljer att inte vara arg. Jag vill helt enkelt inte slösa min energi på det. För första gången på tre år ska inte alla gruppmedlemmar få stå med på arbetet, och det är inte bara en som blir bortplockad.

Men det sägs att detta är sista grupparbetet, om det stämmer så ska jag fira!

Och förresten, jag blev kallad på intervju till mitt drömjobb! :nailbiting::D

Vi har också problem i vår grupp. Minst sagt. Det är intressant. Jag orkar inte engagera mig och har ställt in mig på att korrigera det hela i slutänden. Jag väjde för väggen igår tror jag, och väljer att inte vara arg. Jag vill helt enkelt inte slösa min energi på det. För första gången på tre år ska inte alla gruppmedlemmar få stå med på arbetet, och det är inte bara en som blir bortplockad.

Men det sägs att detta är sista grupparbetet, om det stämmer så ska jag fira!

Och förresten, jag blev kallad på intervju till mitt drömjobb! :nailbiting::D
Kul med intervju! Håller tummarna!

Ja fy för grupper. Jag hörde att vi kanske får välja grupper själva år 2, då är det bara nästan ett år kvar innan vi slipper att tussas ihop med märkliga människor.

Intressant att se vad som sker när ni tar bort människor från gruppen :p börjar nytt grupparbete på måndag men med annan grupp. Jag gjorde klart från början att jag är tvåbarnsförälder, jag har mina 9-17 som planerad pluggtid. Vill man något är det i huvudsak då jag är tillgänglig och så ska jag skapa mer distans till det hela. Även om jag säkert sitter någon timme till på kvällen iom att tiden borde vara 8-17 är det mina 9-17 som gäller för detta. Det skulle nog spara mig en massa stress.

Jag skrev ett jättelångt svar till dig @Amha , men jag blev så irriterad på en person i min grupp när jag skrev så jag tog bort det :meh: I alla fall, jag lägger inte alls så mycket tid på skolan som jag kanske borde, jag pluggar som max mellan typ 9-14 när jag pluggar hemma. :o Dessutom jobbar jag typ 50%, och har småbarn. Så det är inte ens alla dagar jag pluggar som jag kanske borde. Men det beror nog mycket på vad det är man läser och hur lätt man har för ämnet. Jag får nog räkna med att lägga mer tid när jag ska skriva min första tenta på över ett år här om några veckor i alla fall. :cautious:

Detta är första gången vi fått välja grupper, och det blev ju pannkaka. Inte ens under ett helt år, när min grupp var någon form av socialt experiment så blev det så illa som nu. O_o Aja, det är ju utvecklande med konflikter på alla sätt och vis, även om det tar otroligt mycket energi. :grin:

Jag gjorde sista praktikdagen igår och har nu tagit studieuppehåll. Det har känts väldigt bra under de här senaste dagarna när jag faktiskt hade bestämt mig. Idag är första dagen som jag inte går i skolan längre och det känns lite tomt. Lite "jaha, nu då?"-känsla. Hoppas att det inte blir att kännas jobbigare än nu. Jag ska nog försöka att inte känna efter så mycket. Jag fortsätter plugga lite på egen hand för skojs skull. Neuroanatomiboken i sista kursen för terminen såg bra ut, jag tror jag ska köpa den kursboken och läsa vidare.

Men nu antar jag att prio ett är att prata med mitt gamla jobb och säga upp min studielägenhet...

@trazel Jag har lite kort arbetsminne som en följd av sjukdom så jag brukar försöka vara noga med att läsa allt jag borde inför föreläsningar osv för att underlätta. Sen är det viktigt för mig att det går bra med skolan. Det skulle kännas tufft att få kompletteringar vid sidan av heltidsplugg just för att det blir mycket att göra.

Konflikter är säkert utvecklande, ja. Om inte annat lär man sig att kommunicera bättre tänker jag.

@Retina skönt att du har kommit till en lösning. Hoppas att det går bra för dig :)

@trazel Jag har lite kort arbetsminne som en följd av sjukdom så jag brukar försöka vara noga med att läsa allt jag borde inför föreläsningar osv för att underlätta. Sen är det viktigt för mig att det går bra med skolan. Det skulle kännas tufft att få kompletteringar vid sidan av heltidsplugg just för att det blir mycket att göra.

Absolut! Jag menade absolut inte att du inte skulle lägga tid, utan jag menade mer att det beror nog väldigt mycket på vad man pluggar. Jag tänker att inom mitt ämne är det väldigt mycket reflektion och egna tankar som premieras, ännu bättre om man sätter de i relation till någon litteratur. :p Det är fortfarande lite "flum" över socialt arbete, vilket gör att jag i en inlämningsuppgift i princip kan slå upp ett uppslag i en bok med relevant ämne och skriva utifrån två sidor i boken. Behövs mer är bara att ta ett nytt uppslag och reflektera över typ. Det fungerar ju inte om man har en salstenta (vilket jag haft tre stycken under alla år), eller om man pluggar ett ämne som är mer teoretiskt inriktat.

Min hjärna har härdsmälta just nu, hoppas jag får fram vad jag vill få fram i alla fall. :o

Absolut! Jag menade absolut inte att du inte skulle lägga tid, utan jag menade mer att det beror nog väldigt mycket på vad man pluggar. Jag tänker att inom mitt ämne är det väldigt mycket reflektion och egna tankar som premieras, ännu bättre om man sätter de i relation till någon litteratur. :p Det är fortfarande lite "flum" över socialt arbete, vilket gör att jag i en inlämningsuppgift i princip kan slå upp ett uppslag i en bok med relevant ämne och skriva utifrån två sidor i boken. Behövs mer är bara att ta ett nytt uppslag och reflektera över typ. Det fungerar ju inte om man har en salstenta (vilket jag haft tre stycken under alla år), eller om man pluggar ett ämne som är mer teoretiskt inriktat.

Min hjärna har härdsmälta just nu, hoppas jag får fram vad jag vill få fram i alla fall. :o
Det kanske är ett socialt ämne jag skulle ha siktat på alltså. Det låter ju enkelt :p det här är ju teoretiskt. Första kursen var det mycket bekant. Den här verkar vara lite luddigare och inte så mycket bekant. Då går det lite trögt bitvis.

Tentaplugg här. Första tentan om ett par veckor och av tidigare tentor att döma ska den inte vara raketforskning så det känns ok. Ungefär samma frågor på de två jag har vilket stämmer bra med vad vi har pratat om och arbetat med.

Tenta nr 2 ska in om ett par veckor och jag får totalt bryt på min grupp. Mer än hälften har inte ens masat sig in i gruppen än för att organisera arbetet, detta trots att vi fick uppgiften för över en vecka sen.

Känner mig trött och less på att alltid alltid alltid vara den som får styra upp folk. Den ständiga jävla projektledaren. Men men - jag vill ju bli godkänd så då är det bara att ligga på antar jag.

Mvh så jävla less

Jag ska skriva en vg-tenta i kemi på fredag och så en "riktig" tenta i statistik fredagen efter.. O_o den i statistik är jag lite rädd för!

Vi hade tenta idag, det gick antingen helt okej eller käpprätt åt helvete. Vem vet, inte jag!

Nu sitter jag och går igenom nästa del av kursen som innebär grupparbete (där jag nog snarast är slackern, i jämförelse med kursarna) och avslutas med en ganska tung individuell uppgift (om jag inte missminner mig). Vi har en ganska tung termin med flera parallella moment och kurser men lyckligtvis så är vi lite lagom curlade från lärarna så det flyter på ganska bra med minimala egna ansatser till planering. Terminen har tidigare ofta refererats som den tyngsta på utbildningen men det flyter på bra än så länge.

Jag är fruktansvärt studietrött efter 5 år på universitetet. Ändå pluggar jag på 200%. Försöker bli klar med min masteruppsats i litteraturvetenskap samtidigt som jag pluggar 4 andra kurser i avancerad litteraturvetenskap. Nu har jag precis haft hemtenta angående en tolkningsteori (fruktansvärt tråkigt) och nästa vecka är det handledning av uppsatsen. Ärligt talat fattar jag inte hur jag hinner eller om jag verkligen kommer att klara allt till våren.

MEN i vår har jag sökt till en folkhögskollärarutbildning på ett år i Linköping. Ny stad, nya möjligheter, bara ett år kvar av studier och studier på endast 100%! Snälla håll tummarna med mig för att jag kommer in! Är såå nervös! :nailbiting:

Jag är fruktansvärt studietrött efter 5 år på universitetet. Ändå pluggar jag på 200%. Försöker bli klar med min masteruppsats i litteraturvetenskap samtidigt som jag pluggar 4 andra kurser i avancerad litteraturvetenskap. Nu har jag precis haft hemtenta angående en tolkningsteori (fruktansvärt tråkigt) och nästa vecka är det handledning av uppsatsen. Ärligt talat fattar jag inte hur jag hinner eller om jag verkligen kommer att klara allt till våren.

MEN i vår har jag sökt till en folkhögskollärarutbildning på ett år i Linköping. Ny stad, nya möjligheter, bara ett år kvar av studier och studier på endast 100%! Snälla håll tummarna med mig för att jag kommer in! Är såå nervös! :nailbiting:
Håller tummarna! Linköping är en mysig stad :)

Vi har grupparbete igen. JAG ÄR SÅ LESS!! Det var 4 pers som lagt in texter när jag gav upp runt 16. Vi är 7. Förhoppningsvis blir vi klara i morgon. Vi ska ses och fixa diskussion och då kommer väl en slutsats också. Sen får vi väl se hur många som står med på arbetet när det skickas in... :devil:

Vi fixade faktiskt ihop vårt grupparbete i fredags också. Vi opponerar på en annan grupp, och i jämförelse så är vi inte helt värdelösa i alla fall. :o:angel: Det blev bara ett namn som inte fick vara med, och den personen har helt enkelt inte gått att nå på något av alla de kontaktsätt vi försökt. Det finns en irritation bland övriga gruppmedlemmar på en specifik annan gruppmedlem också... Men den har gjort det den blivit ombedd att göra, så den får väl vara med (sen att uppgiften antagligen skulle vara bättre utan personens del bortser vi från)... Bara presentation och opponering kvar i denna kurs innan hemtenta under v. 44! Sen är det bara sista kursen på universitet. :nailbiting::banana:

(Får jag jobbet som jag vill ha kommer det dock krävas vidareutbildning på masternivå om ett år, men det blundar jag för ett tag nu) :cautious::angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 861
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
891
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
855
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 515
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet