Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har bra koll på det här med CSN och fribelopp, vad jag förstått är fribeloppet borttaget under hela 2020 ? Behöver man göra något aktivt eller kommer de bara låta bli att kolla ens inkomst under 2020?
 
Jag har 218hp. Hur kan det ens vara 218? Så vitt jag vet har jag inga kurser med inlämnade delpoäng. Och jag har bara läst kurser om 15 eller 7,5hp.

Jaja, de ökar iaf :rofl:
 
Har överlevt min första tenta 😬 den är bara 4 poäng och jag kunde vad som efterfrågades, men är rädd att jag skrivit på fel sätt/inte tillräckligt... det var mindre läskigt än jag trodde iaf :p

Jag skrev en i mitt tycke jättekort analys till en av tentorna i sommarkurserna. Men det blev finfint. Så länge man får med det som är viktigt så är det lugnt :D
 
Idag har jag lagt iaf 4 h på att göra en power point presentation med ljud och grejer för en uppgift vi fick eftersom vi inte kunde åka på exkursion i sthlm. Uppdaterar uppgiftssidan nu inför inlämning och upptäcker ny text. "This assignment does not count towards the final grade" :meh:
 
Blev lite trött när studiehandledningen säger att vi ska diskutera på seminariet och när jag loggar in efter helgen så står det att vi ska göra ett grupparbete till torsdag. Det seminariet som jag inte kan närvara på. 😫 Nu löste det sig med att en grupp var tre och en av dem kunde ta min plats och jag struntar i att göra något arbete men läser in mig på texterna. Men suck vilket strul, hade jag vetat innan så hade jag kunnat sagt till att inte dela in mig i någon grupp. Jag har dessutom frågat om det är obligatorisk närvaro vilket det inte var.
 
Blev lite trött när studiehandledningen säger att vi ska diskutera på seminariet och när jag loggar in efter helgen så står det att vi ska göra ett grupparbete till torsdag. Det seminariet som jag inte kan närvara på. 😫 Nu löste det sig med att en grupp var tre och en av dem kunde ta min plats och jag struntar i att göra något arbete men läser in mig på texterna. Men suck vilket strul, hade jag vetat innan så hade jag kunnat sagt till att inte dela in mig i någon grupp. Jag har dessutom frågat om det är obligatorisk närvaro vilket det inte var.
Det verkar vara strul överlag i skolvärlden :crazy: Jag väntar på filer för att att komma vidare med ekonomin, de skulle ha kommit i torsdags men idag fick vi meddelande om att canvas (plattformen) har slut på lagringsutrymme så det måste fixas innan vi får allt :banghead:
 
Jag har en riktigt dålig pluggdag. Kan inte fokusera alls! Sov på soffan två timmar på eftermiddagen och blev lite piggare. Men plugga känns inte så roligt just nu. Tappade sugen helt efter praktikkursen i sommar och examinatorns mail om att min praktik inte är godkänd eftersom jag var borta en dag. Det står i riktlinjerna att man ska göra 150 timmar för att bli godkänd, jag har gjort 161,5 så jag är med råge godkänd alltså. Människan svarar inte på mail där jag har påtalat detta.

Jag förstår liksom inte varför man beter sig så. Det står klart och tydligt att 150 timmar behövs, inte tusan kan hon kräva att jag ska göra 170 timmar då. Jag vet ju att jag kommer få rätt i detta, men ska man verkligen behöva bråka om det?

Jag tappar sugen totalt. Jag funderar på att skita i kursen, det är ju inte som att jag behöver poängen egentligen. Jag har iaf kontaktat kåren och de är helt på min sida. De skulle höra med programstudierektorn och av det jag har upplevt av honom så tror jag att det kommer lösas kvickt, han har alltid verkat vara tillmötesgående och enormt trevlig. Jag hoppas iaf att jag kan få en annan examinator för det känns inte alls bra att hon ska bestämma över om jag är godkänd eller inte.

Hon underkände allt jag lämnade in. Ena pga upplägget, ett upplägg som jag hade frågat henne om ifall det var ok eller inte. Varpå att hon svarade att det var helt ok och inte var så noga. Tyvärr så skedde detta muntligt så jag kan inte bevisa något. Jag fick inte blanda fakta och reflektioner skrev hon och hänvisade till instruktionen, men det står inget om det i instruktionen? Men men, jag kan göra om uppsatsen, det är ju inte så svårt att bara klippa ut reflektionerna och klistra in under en egen rubrik. Den muntliga redovisningen godkändes inte heller. Den muntliga redovisningen vill hon att jag gör skriftligt istället. Känns lite småknepigt, jag har ju redan gjort uppsatsen som i stort sett skulle innehålla samma sak? Men men, copy, paste funkar säkert där med så det är nog snabbt gjort. Hon tyckte att jag bara hade tagit upp egna reflektioner, vilket inte stämmer. Sedan att jag hade väldigt mycket kritik som det märktes att hon tog illa upp av så att hon bara kom ihåg den biten är ju inte mitt fel.
Jag skalade ner de andra delarna lite eftersom vi var tre st som skulle redovisa om samma ställe. Jag frågade innan om det var ok att göra så, eftersom det annars blir rätt tråkigt att lyssna på. Jag kan ju tycka att det hade varit lämpligt av henne att protestera där och då. Men jaja. I sak har hon rätt att vissa bitar saknades, så det är bara att bita ihop och skriva ihop ett A4 med de punkter som hon vill ha med. Det tar ju inga tider när man väl orkar ta tag i det. Det är bara jobbigt att behöva göra.

Ugh, behövde skriva av mig lite här. Tung dag idag.
 
Börjar bli aningen less på att min första rapport inte är rättad än. Fick lämna in på nytt då de inte var nöjda med mitt upplägg, mailade in det den 19e men alltså inte hört nåt än :banghead: . Känns som att jag behöver veta om mitt upplägg är godkänt innan jag gör likadant på resterande laborationer och därmed behöver göra om alla.
 
Kul att jag har en riktigt seg dag idag, då vi fick vår första hemtenta idag. Det är inga svåra frågor sådär som är överväldigande, men nu känns det som all kunskap jag lärt mig har försvunnit typ. Vet inte hur jag ska formulera mig, blir osäker på om det jag skriver är rätt och känner mig allmänt trögstartad... boken som ger fakta till första frågan är svårläst och det gör mig inte heller motiverad, kanske får börja på en annan fråga först... ugh! Önskar jag hade superwoman-energi idag!!
 
Vi har haft krismöte om vår metodkurs, rektorn kallade oss. Höll med allt som sas, denna kurs funkar verkligen inte och från att ha varit peppade på att skriva uppsats känner nu alla mest att det är helt omöjligt. Det är verkligen kaos. Men det är för sent att göra något åt nu tyvärr, bara försöka överleva tentan och sen lägga det bakom sig.

Jag har iallafall börjat läsa boken jag fick tips om härifrån, så förhoppningsvis kan jag bygga en egen grund iallafall inför C-uppsatsen, även om den nog blir något instabil 😅
 
Tenta på lördag. Är trött och ofokuserad men jag försöker få ihop det ändå. Det blir nog bra i slutändan. Ska lämna in en skriftlig uppgift (på fredag) om typ 2 a4, som jag inte hittat inspiration till ännu. Men det är ju bara tisdag!
 
Jag skriver på mitt exjobb. Första veckorna skrev jag inledning osv. Därefter hade jag några veckor med "ingenting" att göra. Nu är det dags för provtagning och därefter kan jag räkna ihop statistik och börja med resultat och diskussion. Men efter det blev några veckor med "ingenting" att göra så har skrivlusten helt försvunnit. motivationen är lika med NOLL. Men jag har en kompis som lovat hjälpa mig igång med statistiken, jag hoppas att diskussion med henne får igång mig igen.. Någon som känner igen sig?
 
Plan- och bygglagen...
Denna del av kursen ger mig huvudvärk, smått panik och ett självförtroende som åker i botten för jag förstår ingenting och undrar om jag verkligen har hjärnan för att jobba med detta 🙃

Ibland gillar jag verkligen inte juridikens upplägg med att "lära genom tillämpning" ( eller vad det heter, tappar ordet). Detta hade jag velat ha ingående föreläsningar om innan jag behövt arbeta med fallen.
 
Plan- och bygglagen...
Denna del av kursen ger mig huvudvärk, smått panik och ett självförtroende som åker i botten för jag förstår ingenting och undrar om jag verkligen har hjärnan för att jobba med detta 🙃

Ibland gillar jag verkligen inte juridikens upplägg med att "lära genom tillämpning" ( eller vad det heter, tappar ordet). Detta hade jag velat ha ingående föreläsningar om innan jag behövt arbeta med fallen.

Kurserna jag läser via Lund är definitivt uppbyggda på föreläsningar med förståelsekrontroll och genomgång av fall från lämplig hög rättsinstans och med "mindre komplicerade" exempel.
 
Första hemtentan är nu färdig! (Eller känner man någonsin att man är "klar"?). Inlämning imorgon kl 15:00, ska nog hålla den tills lunch imorgon innan jag skickar in den och titta igenom den någon gång till innan inskick. Sen efter det får vi se om det går bra eller åt helsike :o Läskigt! :nailbiting:
 
Fick äntligen svar och godkänt på första uppgiften igår. Lämnade in andra idag och väntar bara på svar på den så ska jag lämna in tredje också.
Ska göra klart fyra och fem imorgon är planen, sen de två sista nästa vecka.
 
Växttenta kl 9. 200 lignoser och 30 sommarblommor som jag ska kunna på svenska och latin. Och känna igen dem också... Jag pluggar och pluggar men kan inte allt.
 
Växttenta kl 9. 200 lignoser och 30 sommarblommor som jag ska kunna på svenska och latin. Och känna igen dem också... Jag pluggar och pluggar men kan inte allt.

Hu jag som tycker vi hade många begrepp den här gången. Inte ens i närheten! Jag hade nog kunnat knö i namnen men inte para ihop dem med rätt växt :eek: Jag är imponerad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 703
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 329
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp