Vi som pluggar del VII

Jag har anmält mig till supertråkiga kurser i höst, vad sägs om Forskningsetik eller Kritisk Granskning av Vetenskapliga Arbeten? Den enda kursen jag verkligen ville gå, Managementtrender i offentlig förvaltning, kommer inte gå, och Högskolepedagogiken vet jag inte om jag får plats på. Men det börjar bli bråttom för mig att få ihop mina poäng, så what to do :p

Forskningsetik är superspännande och jätteviktigt! Bra kursval!
 
Grattis till tjänst och lycka till på ventileringen!

Även om jag inget annat än generellt skulle råda att lyssna på handledaren, så vill bara inflika att man alltid har rätt att gå upp på examination (dvs. ventilering) oavsett vad handledaren säger. Det kan vara bra att nämna eftersom det alltid finns undantag från den generella regeln om att lyssna på handledaren.
Tack snälla!

Handledaren tog upp det i början av examensarbetet men hen avrådde alltid studenter att ”gå emot handledaren”. Vi har haft en handledare som skapat extraarbete och det har tagit musten ur en. Hen har bett oss ändra saker för att sedan kommentera att det var bättre innan ändringen O_o Så jag är bara glad att hen släppte upp oss utan ”vidare krångel”.
 
Hur ser rätten till omexaminationer ut egentligen? Vi har just fått höra att kursen som vi avslutar nu i juni har sitt första omexaminationstillfälle i augusti? Vilket känns helt sinnessjukt eftersom den kursen är avgörande för om vi ska få ut vår lärarlegitimation och därmed kunna få jobb i höst??? Vi har inte någon gång tidigare varit med om det under våra fem års studier utan det har varit möjligt med omexamination en bit in på sommaren. :(
 
Hur ser rätten till omexaminationer ut egentligen? Vi har just fått höra att kursen som vi avslutar nu i juni har sitt första omexaminationstillfälle i augusti? Vilket känns helt sinnessjukt eftersom den kursen är avgörande för om vi ska få ut vår lärarlegitimation och därmed kunna få jobb i höst??? Vi har inte någon gång tidigare varit med om det under våra fem års studier utan det har varit möjligt med omexamination en bit in på sommaren. :(

Det är tyvärr fullt rimligt med omexamination i augusti för kurser som examineras i juni. Det beror på att UKÄ säger att omexamination får ges tidigast tio arbetsdagar (dvs. två veckor) efter det att tentamensresultatet för ordinarie tentamen har meddelats. Det är med andra ord inte möjligt att hinna med både rättning av ordinarie tentamen, två veckors tid mellan, omtentamen och rättning av omtentamen före sommarsemestern.
 
Det är tyvärr fullt rimligt med omexamination i augusti för kurser som examineras i juni. Det beror på att UKÄ säger att omexamination får ges tidigast tio arbetsdagar (dvs. två veckor) efter det att tentamensresultatet för ordinarie tentamen har meddelats. Det är med andra ord inte möjligt att hinna med både rättning av ordinarie tentamen, två veckors tid mellan, omtentamen och rättning av omtentamen före sommarsemestern.
😔 Det är ju helt galet när det är i slutet av ett program. Snacka om att sätta press på studenterna.
 
😔 Det är ju helt galet när det är i slutet av ett program. Snacka om att sätta press på studenterna.

Fast det är ju svårt att ha olika regler beroende på vilken termin på programmet som man läser. Till syvende och sist handlar UKÄ:s rekommendation om studenträttigheter - hur tråkigt det än är när studenträttigheter leder till mindre flexibilitet även för studenterna.
 
Hur ser rätten till omexaminationer ut egentligen? Vi har just fått höra att kursen som vi avslutar nu i juni har sitt första omexaminationstillfälle i augusti? Vilket känns helt sinnessjukt eftersom den kursen är avgörande för om vi ska få ut vår lärarlegitimation och därmed kunna få jobb i höst??? Vi har inte någon gång tidigare varit med om det under våra fem års studier utan det har varit möjligt med omexamination en bit in på sommaren. :(
Jag har bara varit med om att omexaminationerna sker i anslutning till höstterminen, tyvärr. Men extra surt när det är i slutet på ett program:down:
 
Fast det är ju svårt att ha olika regler beroende på vilken termin på programmet som man läser. Till syvende och sist handlar UKÄ:s rekommendation om studenträttigheter - hur tråkigt det än är när studenträttigheter leder till mindre flexibilitet även för studenterna.
Det är nog mest att det är en sån urusel kurs som har noll relevans för utbildningen och seminarieledare som mest önskar att de kunde göra något annat som gör att jag känner en sån enorm frustration. Att sen examinationsuppgiften är luddig och får olika förklaringar varje gång gör inte saken bättre, jag vill bara bli klar 😫
 
Jag synkar verkligen inte med den lärare vi har då den ordinarie har planeringsdag. Nu sitter jag med en uppgift vi fått och jag tycker det är knepigt upplagt (igen). Jag lär mig dåligt med den läraren.
 
Det är tydligen fler än jag som inte fungerar ihop med den lärare vi har som vikarie en gång i veckan. Det har varit mycket diskussioner om det idag. Hoppas att skolan kan lösa det.
 
Hej alla... Jag hoppar ju in här ibland... nu har jag en fundering som jag inte tror att jag frågat förr iaf;

- Är det någon här som också har en C-uppsats som tyvärr aldrig blev klar?

Jag undrar, kan jag skriva en helt ny C-uppsats för att bli klar med utb? Det borde gå va?

Någon som gjort det?
 
Hej alla... Jag hoppar ju in här ibland... nu har jag en fundering som jag inte tror att jag frågat förr iaf;

- Är det någon här som också har en C-uppsats som tyvärr aldrig blev klar?

Jag undrar, kan jag skriva en helt ny C-uppsats för att bli klar med utb? Det borde gå va?

Någon som gjort det?
Ja det borde gå, det enklaste är att prata med den som är ansvarig på skolan för att höra hur du ska göra.
 
Idag hade vi prov på 30 slumpvis utvalda växter av de hundra vi lärt oss. Jag hade två fel vilket jag inte är nöjd med.

För övrigt har jag tagit tag i en surdeg, vilket är att försöka få tag i en praktikplats. Jag fick ett positivt förhandsbesked men butiksägaren skulle kolla i sin kalender först så det inte skulle krocka med andra praktikanter. Tror inte det gör det för de andra praktikanterna kommer från samma skola och vi är inte ute på praktik samtidigt.
 
Idag hade vi prov på 30 slumpvis utvalda växter av de hundra vi lärt oss. Jag hade två fel vilket jag inte är nöjd med.

För övrigt har jag tagit tag i en surdeg, vilket är att försöka få tag i en praktikplats. Jag fick ett positivt förhandsbesked men butiksägaren skulle kolla i sin kalender först så det inte skulle krocka med andra praktikanter. Tror inte det gör det för de andra praktikanterna kommer från samma skola och vi är inte ute på praktik samtidigt.
Håller tummarna för din praktik!
 
Jag som trodde att jag inte fick jobbet började söka CSN och har accepterat kurser. Klart tusan att de ringer idag då och undrar om jag kan börja tisdag nästa vecka 😂

Så jag har sommarjobb i sommar! Som är relevant för min utbildning med! Fasen så kul!

Nu måste jag avregistrera mig och ta bort ansökan om csn. Hur man nu gör det...
 
Jag som trodde att jag inte fick jobbet började söka CSN och har accepterat kurser. Klart tusan att de ringer idag då och undrar om jag kan börja tisdag nästa vecka 😂

Så jag har sommarjobb i sommar! Som är relevant för min utbildning med! Fasen så kul!

Nu måste jag avregistrera mig och ta bort ansökan om csn. Hur man nu gör det...
Ring dom! Jag skickade ett meddelande, de svarade aldrig, betalade ut och ville sen ha igen pengarna med hyfsat rejäl ränta..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 956
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 330
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 574
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp