Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Stort GRATTIS!!! Och lycka till på nästa tävling. Vi håller tummarna.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Återkommer med det imorgon när jag orkar ;) (Trött och frusen)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

KL

På begäran kommer här siffrorna!

Vi fick 173.5p. 4e placering.

Han gick riktigt illa... flamsade och var över hela planen mellan momenten. Någon nämnde att hundarna kan störas av blåsten och det var i det närmaste orkan. Domaren var ojämn i sitt dömande. Han ville hellre "fria än fälla" verkade det som då han kunde ge en hund som gick runt och nosade i rutan innan den stannade upp en 10 samtidigt som en hund som rusade in, tvärnitade och stod stilla samma.

Vinnare för dagen blev en långhårig collie med stiliga 183.5p :D

Resultatet:

Platsen 10 (Vi fick dessutom lägga om. Det var en hund som reste sig och började härja runt med andra hundar)

Fritt följ 7 - Pos. HH. Vid

Läggande 5 - FF. Sätter sig

Inkallande 9.5 - Vid F

Rutan 10 :D

Apportering 8 - (jag ser inte vad det står i bedömningen)

Hopp 10

Fjärren 8 - Sätter sig (från första ligg-sitt satte han sig före kommando)

Helhetsintryck 6.5 - (ser inte heller vad det står, men han var över hela jävla planen mellan momenten så jag förstår varför)


Jag är missnöjd eftersom vi kan bättre. Han hade noll fokus och jag kunde inte rädda läget, men men....
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Grattis .-)

Jag har sett att olika domare dömer väldigt olika och vissa nollar för sådant en annan domare sätter en 7 på , som rutan .

Ex: Om hunden inte inte går in i rutan på första skicket utan valsar omkring lite framför rutan och efter ett antal kommenderingar går in i rutan , är det en 0 eller en 7 som jag såg en annan domare sätta.

Ska man i det läget kalla tillbaka hunden och skicka om eller är det värt något att upprepa kommandot för att med lite tur få en hund som går in i rutan? Samma sak för en hund som springer in i rutan men hamnar med 2 tassar utanför, värt att kommendera om?

En annan fråga: om man är anmälde till en tävling men måste avanmäla sig, hur snart innan tävling kan man göra det utan att resultatet 0 registreras ?

Om man bryter en tävling ex för att hunden ändå nollar läggandet, blir resultatet då 0 ?
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Grattis .-)

Jag har sett att olika domare dömer väldigt olika och vissa nollar för sådant en annan domare sätter en 7 på , som rutan .

Ex: Om hunden inte inte går in i rutan på första skicket utan valsar omkring lite framför rutan och efter ett antal kommenderingar går in i rutan , är det en 0 eller en 7 som jag såg en annan domare sätta.

Ska man i det läget kalla tillbaka hunden och skicka om eller är det värt något att upprepa kommandot för att med lite tur få en hund som går in i rutan? Samma sak för en hund som springer in i rutan men hamnar med 2 tassar utanför, värt att kommendera om?

?

Det här fick jag tyvärr idag svar på, på tävling.

Fendi sprang in i rutan med bra fart men hamnade med två tassar precis utanför, jag mitt dumma nöt kommenderade om ett par gånger varpå hon visserligen gick in helt och stod men som gav en 0.
Efteråt fick jag veta att hade jag låtit henne stå där hon stod hade jag fått en 7, vilket gett oss ett förstapris.
Surt :-(
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Trist!

Jag bestämde mig efter lite velande att stanna kvar i tvåan med jappen och ta ett LP nu när det är synlig förare i platsen. Så idag gjorde vi comeback på tävlingsbanan efter nästan ett år.

577983_10150691036336984_745211983_9536939_2118960144_n.jpg


172,5 p och klassvinst :bump:
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Hejsan!
Nu hoppar jag in här :)

Hund: Eurasier snart 3 år

Lite bakgrund: Vi har tränat själva, aldrig gått någon kurs eller så.
Vi har tävlat i 1:an och har nu fått LP1.
Tänkte försöka oss på 2an, vore lite extra kul då vad jag vet det bara är 1 enda eurasier i sverige som ens har startat i 2an.

Klass: 2

Tränar mest på: Apporteringen och fjärrdirigeringen

Kortsiktigt mål: Att överhuvudtaget starta 2:an

Delmål: Få ett 1:a pris

Långsiktigt mål: Bli eurasier nr 2 att klara att ta LP2 :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Hur har ni andra här tränat in fjärrdirigeringen?

Är det någon här som har haft en hund som inte vill apportera?
Isf hur har ni löst det?

Dom 2 momenten det absolut svåraste för oss, så är bra med andras tips och ideer!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

KL:
Nu börjar det dra ihop sig för tävling i tvåan för oss. Fjärren börjar arta sig och de andra momenten har vi sedan tidigare (även om man alltid behöver finputsa på allt). Behöver få till lite träning med kommendering och även lägga plats några gånger för att känna mig trygg i momenten.
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Kl

Vi jobbar nu för fullt för att få ordning på tvåans moment för att förhoppningsvis komma till start i juni!
De flesta moment börjar arta sig, rutan börjar lossna och apporteringen går sakta framåt. Apporten har vi dock långt kvar innan den blir bra, hon tycker fortfarande inte att det är direkt kul så det är glädjen vi jobbar på där.
Fjärren är ok men bytena kunde vara betydligt snabbare, några tips hur jag får upp tempot i skiftena? Framför allt från ligg till sitt.. Positiva är att hon iaf inte flyttar sig en mm!
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

kl

Är inte riktigt klara med ettan än men hoppar in här då vi har börjat träna tvåan och siktar mot start till hösten.


Bakgrund: Startat LK1 två gånger, 159 resp 167 po. Inte helt nöjd med våra prestationer, har anmält till två tävlingar till, siktar på LP1, och högre poäng. Förhoppningsvis blir det våra två sista starter i ettan : )


Tränar mest på: Alla moment som inte är med i ettan än så länge: ) Flera moment kommer ju igen, så våra helt nya moment är ju apportering (jobbar på fina ingångar och få bort tugg), rutan (har precis börjat med tasstarget, vilket går kanon) fjärrdirigering (jobbar på tempot) hoppet (jobbar på att få hunden längre ut från hindret, börjar bli bättre)

Sen är vår största utmaning att få henne mer störningssäker, ffa eftersom man nu har en hund som jobbar mer ifrån en, vill inte ha en hund som lämnar planen pga störning av annan hund utanför plan. Körde rutan igår på klubben mitt bland alla tränande ekipage vilket gick bra.
Har blivit stor skillnad på henne under den senaste månaden, känns så himla skönt att det verkligen är på rätt väg!

Kortsiktigt mål: Start till hösten, och givetvis är målet att norpa en förstaplacering direkt. Känns inte som ett särskilt stort steg från ettan till tvåan, blir nog tuffare senare : )

Långsiktigt mål:
Förstapris i elit ligger en bit bort men så länge hon fortsätter att bli säkrare med störning så tror jag absolut att det är realistiskt, hon är bara två år så hon har framtiden för sig :)


Fördelar : Lättlärd
Nackdelar: Störningskänslig, uthållighet
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Vi tog LPI igår så nu satsar vi stenhårt på tvåan med debut redan nästa helg!
Mest för att känna av hur vi ligger till tävlingsmässigt, momenten är inte helt 100 än. Får hårdträna denna veckan ;)
De vi har redan är: ff, inkallning, läggandet.
Förhoppningsvis platsen. Apporten tjuvar hon på och har inte världens snyggaste avlämning, rutan hänger på om hon fattar att sticka ut, det blir bättre och bättre. Fjärren skiter hon ibland i mitt sittkommando ;)
Alla moment är bara finslip och stadga kvar så vi testar :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Har dju glömt att skriva men förra helgen var det ny tävling i lk2 och trots första 9,an på platsen ( nosade lite) en 6.5 på apporten ( kunde inte låta bli att tugga och bolla lite på vägen in ) och en 0 !!!! På helhetsintrycket ( blev lite kissnödig innan apporteringen !!! ) så fick vi ihop 172 poäng vilket räckte till ett 1 pris och uppflytt till lk3 och en 2 plats på pallen, tjoho!!!!! :-)

Poäng

platsen 9
fritt följ 9
läggande 9.5
inkallning 10
rutan 9
apport 6.5
hopp 10
fjärr 10
helhet 0 !!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Nu hör jag absolut inte hemma här än men har en fråga, kollade på tävlingar på youtube igår och blev förvånad över en sak: Att man får ge hunden så pass många kommandon på rutan? Det va en golden som tävlade Lk3 och hon sa rutan två gånger samt stanna och ligg = 10 poäng. Jag trodde att man bara fick säga rutan och att hunden själv skulle till rutan och lägga sig?

En sak till hon gjorde va att hon sprang från hunden på momentet läggande under gång. Hade jag ingen aning om att man fick? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
167 006
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i klass 3 och Elit. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
18 871
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
160 054
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp