Bukefalos 28 år!

Vikt, kropp, hälsa och barn

äh nu blir jag tråkig igen, men det verkar som att internationellt sett är föräldrar dåliga på att bedöma vikt på sina barn Can You Tell If Your Child Is Overweight? Most Parents Can't, Study Finds (forbes.com)



Vilket å andra sidan kanske är lika bra för tydligen tenderar barn tydligen gå upp i vikt om föräldrarna tror att de är överviktiga.
If parents see kids as overweight, they're more likely to be - CNN



Det hela är så totalt snurrigt och knasigt.
Men strunta i det här inlägget förresten. Det är nog något amerikanskt/australiensiskt fenomen.
 
Jag vet inte riktigt hur detta relaterar till vad jag skrev. Jag är fullt medveten om att det vikthetsas både av skolsköterskor och av kompisar - desto större anledning då att föräldrar står för motvikten, och fokuserar på att en ska älska sig själv och sin kropp och inte ständigt känna att kroppen är nåt slags projekt som ska förbättras och förändras.
Nej precis, det kändes bara som att när en användare kom in och pratade om kurvor så började folk fokusera på att det var fel att prata om kurvor och jämförelser mellan klasskamrater. Vilket det självklart är.

kn: Så det är nog svårt att vara en motvikt utan att ämnet tas upp, om det redan ligger på bordet, burdust framlagt inför barnet av skolsköterskan, menar jag. Med jämförelser, kurvor, sundhet och allt.

Men mycket lättare att vara det om skolsköterskan inte lagt något på bordet. Men ändå lika viktigt att inte få dit det.

Så det är nog olika vilka barn som får upp det på bordet såklart. Dvs färre som är helt på alla sina kurvor än som inte är det.
 
Senast ändrad:
Nej precis, det kändes bara som att när en användare kom in och pratade om kurvor så började folk fokusera på att det var fel att prata om kurvor och jämförelser mellan klasskamrater. Vilket det självklart är.

kn: Så det är nog svårt att vara en motvikt utan att ämnet tas upp, om det redan ligger på bordet, burdust framlagt inför barnet av skolsköterskan, menar jag. Med jämförelser, kurvor, sundhet och allt.

Men mycket lättare att vara det om skolsköterskan inte lagt något på bordet. Men ändå lika viktigt att inte få dit det.

Så det är nog olika vilka barn som får upp det på bordet såklart. Dvs färre som är helt på alla sina kurvor än som inte är det.
Jag tycker att man kan prata på ett balanserat sätt med kurvor, om nu tex skolsköterskan har introducerat det. Typ ”alla följer sin egen kurva och det är inget konstigt”. Alla kroppar är bra kroppar.
 
Håller med. Jag tror överlag att man mår bra av att träna på att inte behöva förklara sig alltid, även om viljan drar i en. Jag vill kunna äta en godispåse på jobbet utan att ursäkta mig likväl som att jag vill kunna tacka nej till en fikabulle dagen därpå utan att ursäkta mig. Jag vill kunna skippa alkoholen en fest utan att ursäkta mig och öppna en flaska på en tisdag om jag känner för det utan att ursäkta mig. Min fästman är mer aktiv än jag, han vill sporta och hitta på saker på helgerna och jag vill ofta få lite tid för mig själv och vila. När han sticker iväg med sina kompisar och frågar vad jag ska hitta på så svarar jag ofta något i stil med att jag är så himla trött efter den här arbetsveckan och skulle verkligen behöva vila lite. Jag tränar på att svara att jag ska göra absolut ingenting för att jag helt enkelt inte känner för det.

Det kommer alltid finnas personer som är mer aktiva, äter nyttigare, tycker saker, tror sig veta osv. och jag tycker att det är rätt hardcore att svara "Japp, gott!" om någon kommenterar att man äter godis en vardag. Folk som bara "Man borde ju inte men det är ju så gott..." när de sträcker sig efter en bulle ger mig allergiska utslag. "Man borde inte ursäkta sig som ett jävla mähä nej" känner jag för att fylla i deras mening med.

Ja, nu rantar jag vidare om nåt helt annat och allt det här vet du såklart redan. Det var mest ett pepp-talk :D (och apropå barn så hör ju de ursäkterna också, och tolkar dem)

Felet är inte att de ursäktar sig. Felet är att de äter det de anser att de inte borde äta.
 
Jag vet inte riktigt hur detta relaterar till vad jag skrev. Jag är fullt medveten om att det vikthetsas både av skolsköterskor och av kompisar - desto större anledning då att föräldrar står för motvikten, och fokuserar på att en ska älska sig själv och sin kropp och inte ständigt känna att kroppen är nåt slags projekt som ska förbättras och förändras.

Lika viktigt är det som förälder att vänja sitt barn vid en hälsosam livsstil som gör att barnet får normalvikt.
 
Felet är inte att de ursäktar sig. Felet är att de äter det de anser att de inte borde äta.

Enligt mig (du ser, jag inleder lite ödmjukare eftersom jag vet om att jag inte sitter på definitiva sanningar och är redo att så generöst dela med mig av dem till omvärlden) är felet att högst normalviktiga och fysiskt aktiva personer anser att det är fel att äta en bulle.
 
Enligt mig (du ser, jag inleder lite ödmjukare eftersom jag vet om att jag inte sitter på definitiva sanningar och är redo att så generöst dela med mig av dem till omvärlden) är felet att högst normalviktiga och fysiskt aktiva personer anser att det är fel att äta en bulle.

Tillägger att jag också anser det fel att kräkas ur sig sina egna tankar om sin kost och kropp hela tiden. Jag är så oändligt trött på att höra om folks dieter och borden och inte borden. Det skapar ett ätstört samhälle och triggar personer som är eller har varit sjuka i ätstörningar. Det triggar mig också. Jag vet att många vill flika in i tråden och säga att ”men alla får inte ätstörningar” och det är sant, men vi är rätt många (alltså sjukt jävla många) normalviktiga och fysiskt hälsosamma människor vars tankar ändå varit ockuperade av våra kroppar hela livet. Nej jag är inte ätstörd, men jag har varit smärtsamt medveten om varenda millimeter av min kropp sedan unga tonår. Slöseri med liv, har det varit.

Rant over. Nu ska jag gå till gymmet eftersom ja.. ovan beskrivet fängelse. Men jag har i alla fall vett nog att hålla klaffen om det på fikarasterna i hopp om framtida normförskjutning.
 
Nej precis, det kändes bara som att när en användare kom in och pratade om kurvor så började folk fokusera på att det var fel att prata om kurvor och jämförelser mellan klasskamrater. Vilket det självklart är.

kn: Så det är nog svårt att vara en motvikt utan att ämnet tas upp, om det redan ligger på bordet, burdust framlagt inför barnet av skolsköterskan, menar jag. Med jämförelser, kurvor, sundhet och allt.

Men mycket lättare att vara det om skolsköterskan inte lagt något på bordet. Men ändå lika viktigt att inte få dit det.

Så det är nog olika vilka barn som får upp det på bordet såklart. Dvs färre som är helt på alla sina kurvor än som inte är det.

Det går utmärkt att försöka vara en motvikt både om kurvor diskuterats och om de inte gjort det. Barn får ju påverkan utifrån hela tiden, så jag tänker att även barn som följer sina egna kurvor kommer att råka på vikthets och smalhetsfokus och fettfobi eftersom de träffar kompisar, ser på tv och hör vuxna prata om kroppar på ett negativt sätt.
 
Det går utmärkt att försöka vara en motvikt både om kurvor diskuterats och om de inte gjort det. Barn får ju påverkan utifrån hela tiden, så jag tänker att även barn som följer sina egna kurvor kommer att råka på vikthets och smalhetsfokus och fettfobi eftersom de träffar kompisar, ser på tv och hör vuxna prata om kroppar på ett negativt sätt.
Absolut, jag bara reflekterade över att för merparten barn är det lättare att kompensera utan att nämna sådant jämfört med barn som direkt konfronteras med det genom att skolhälsovården finner orsak att vilja påverka. Även om det såklart ändå är svårt.

En intressant fråga är ju förresten om man tex ska försöka undvika vikthets genom att försöka undvika att introducera tjejtidningar och flicktidningar innan barnet uttryckligen ber om dem och inte ha sina damtidningar framme.
 
Absolut, jag bara reflekterade över att för merparten barn är det lättare att kompensera utan att nämna sådant jämfört med barn som direkt konfronteras med det genom att skolhälsovården finner orsak att vilja påverka. Även om det såklart ändå är svårt.

En intressant fråga är ju förresten om man tex ska försöka undvika vikthets genom att försöka undvika att introducera tjejtidningar och flicktidningar innan barnet uttryckligen ber om dem och inte ha sina damtidningar framme.
En reflektion.
Inga av de yngre tjejer jag känner läser tidningar.
De lever livet på sociala medier.
 
Ah, såklart! Det kan ju vara både bättre och sämre.
Ja. Intrycken blir ju inriktade på det som fångar ens intresse på något vis.
Sen när man fått en viss inriktning på det som kommer upp blir ju intrycket att alla i hela världen har eller gör eller ser ut på ett visst sätt. Inte bara några i en tidning utan alla tusen klipp man tittar på...
Om jag googlar träning så kommer det ju snart vara det enda som poppar upp i annonser och klickar jag vidare är det snart lätt att tro att alla- ALLA tränar.
Eller som i vår familj- ALLA har minst två ponnies och märkesschabrak...
 
Har inte läst alla inlägg men pratar absolut inte om mat i samma mening som vikt. mat är gott och bra energi. Godis är inte så bra energi och ger hål i tänderna därför begränsas det. Men undviker samtidigt att göra det till lördagsgodis eller nån slags belöning.

Sen skiljer vi på vikt och person. Man är inte sin vikt, vissa är större och vissa är smalare. Precis som vi föräldrar skiljer oss åt. Och försöker undvika värderingen i det.
 
Har inte läst alla inlägg men pratar absolut inte om mat i samma mening som vikt. mat är gott och bra energi. Godis är inte så bra energi och ger hål i tänderna därför begränsas det. Men undviker samtidigt att göra det till lördagsgodis eller nån slags belöning.

Sen skiljer vi på vikt och person. Man är inte sin vikt, vissa är större och vissa är smalare. Precis som vi föräldrar skiljer oss åt. Och försöker undvika värderingen i det.

Om barn blir överviktiga är det enbart föräldrarnas fel. Barn är inte feta av naturen. De blir hälsosamma om inte föräldrarna förstör dem.

Folk kan göra vad de vill om de är vuxna. De är fria att förstöra sina egna kroppar men barnens borde de låta vara.
 
Jag tycker att man kan prata på ett balanserat sätt med kurvor, om nu tex skolsköterskan har introducerat det. Typ ”alla följer sin egen kurva och det är inget konstigt”. Alla kroppar är bra kroppar.

Fast om man inte följer sin kurva (den kurvan man kan anta barnet ska följa) utan avviker. Om man förklarar det med att alla kurvor är bra kurvor aå kanske man kan skippa dessa mätningar, vägningar och uppföljningar?
 
Jag tror man kommer långt genom att förhålla sig positiv till sin egen kropp som förälder. Inte prata allt för mycket om träning, kost, komplex osv.
sen är väl sociala medier en stor bov i dagens samhälle. Man följer influenswrs som är utseendemässigt påfallande vackra, alltid snygga, vältränade osv. De lägger inte upp bilder med flötigt hår när man sitter nersjunken i soffan 4 timmar en fredag och är klippt slut efter en veckas jobb/skola.
 
Jag tror man kommer långt genom att förhålla sig positiv till sin egen kropp som förälder. Inte prata allt för mycket om träning, kost, komplex osv.
sen är väl sociala medier en stor bov i dagens samhälle. Man följer influenswrs som är utseendemässigt påfallande vackra, alltid snygga, vältränade osv. De lägger inte upp bilder med flötigt hår när man sitter nersjunken i soffan 4 timmar en fredag och är klippt slut efter en veckas jobb/skola.

Varför inte prata om träning? Finns ju vissa som har det som ett jättestort intresse? Känns ju ytterst konstigt om man ska smussla med det inför sitt barn?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 321
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: Skin
·
Kropp & Själ Har sen jag var tonåring alltid velat ha barn när jag är vuxen. Då jag varit singel i stort sett hela mitt vuxna liv så tänkte jag länge...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 262
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp