Bukefalos 28 år!

viktbärande ponny?

C

Chaandyy

Tråden ligger säkert jättejättefel, menmen..

Jag är ca 150 cm lång, och väger ungefär 36 kg, och min kompis är väldigt stor, hon är ca 180 cm lång och väger ca 60 kg.
Vi funderar på att skaffa en foderponny tillsammans.
En d-ponny typ, för den ska orka min kompis, och inte vara för stor för mig :)
men..vad ska vi leta efter för ras?? :)
Ingen islandshäst! :)
 
Sv: viktbärande ponny?

Jag vill inte vara negativ, men jag är rädd att 180cm blir för långt även på de flesta D-ponnyer. Vikten lär inte vara något problem, men längden som sagt. Det gäller att ryttaren har en jäkla balans för att inte störa hästen då, jag brukar jämföra med flaggstångar - de vajar längst upp trots att de sitter förankrade ordentligt i marken. Hade de varit lägre hade de inte gjort det.

Det bästa för er hade nog varit att ha varsinn häst/ponny, just pga. att ni är så olika storleksmässigt. Ska ni trots allt ha en ponny tillsammans får ni nog satsa på en fjording eller annan grov ras, en ponny som drar mycket längd helt enkelt.
 
Sv: viktbärande ponny?

60 kg är inte speciellt mycket, speciellt inte för en välmusklad häst som rids korrekt. Ni kan ju titta på t.ex. Welsh Cob, fjordingar, små nordsvenskar, kraftig new forrest, kraftig connemara, korsningar osv osv.
 
Sv: viktbärande ponny?

skulle inte rekommendera, inte kul att vara för lång på ponny + att man inte använder rätt hjälper. Kanske liten häst kan vara något? :)
 
Sv: viktbärande ponny?

Att vara 180 cm lång och rida D ponny är inte helt omöjligt. Jag är det själv och rider min ponny på 146 cm, grövre rätt lång connemara och vi tävlar upptill LA dressyr och startat upptill 110 cm hoppning. Jag har väldigt långa ben, Pikeur lång 36 slutar strax nedanför halva vaden, så fötterna är något nedanför magen i dressyrläder men det är inget större problem för oss. Har tyvärr ingen bild, men har inte fått några kommentarer, varken från tränare, personer omkring eller dressyrdomare att jag ser för lång ut, så än så länge funkar det.

Vikten är som sagt inga problem med, men har du kortare ben är risken stor att flaggstångseffekten kan besvära er och då är en mindre häst att rekommendera.
 
Sv: viktbärande ponny?

Tack för era svar!! :D
Ja..de va det enda problemet, våran storleksskillnad.
Men tar vi en liten häst, är inte risken att jag blir för liten då? :/
Vi vill helst dela på en foderhäst, för då delar ju båda på kostnaderna, och då kommer vi definitivt ha råd, med alla kostnader som en egen häst för med sig.
Jaja..vi får kolla runt och åa och testa lite storhästar, och kanske nån/några d-ponnyer :)
 
Sv: viktbärande ponny?

Ni får väl titta runt och provrida - se hur det känns.

Men man ska inte vara rädd för en lite större häst. Jag är 1.57, rider hästis på 1.70 respektive träningshäst på 1.75 - det funkar fint. :)

Det är nog viktigare för er att få en juste och vänlig häst än att den stämmer exakt i höjd. Bättre med en lugn häst på 1.60 än en tramspotta på 1.45. Titta på lite grövre hästar som tar upp mycket skänkel - det finns halvblod som är grova i kroppen, liksom kallblod. Jag tycker personligen det är lättare att rida större hästar än små, men det är såklart en vanesak.

Lycka till med hästletandet. :)
 
Sv: viktbärande ponny?

Tråden ligger säkert jättejättefel, menmen..

Jag är ca 150 cm lång, och väger ungefär 36 kg, och min kompis är väldigt stor, hon är ca 180 cm lång och väger ca 60 kg.
Vi funderar på att skaffa en foderponny tillsammans.
En d-ponny typ, för den ska orka min kompis, och inte vara för stor för mig :)
men..vad ska vi leta efter för ras?? :)
Ingen islandshäst! :)

Vad har ni tänkt göra med hästen? Tävla? Hur gamla är ni?

Jag själv är 174 cm och har en Welsh Cob som är 150 cm. Hon passar mig ypperligt. Hon har ett rejält djup i bålen. De amerikanska raserna (paint, quarter etc) ligger inte sällan kring ponnymått men är oerhört kraftiga. Spelar ingen roll om man är kort eller lång själv ;) .
 
Sv: viktbärande ponny?

Tack för era svar!! :D
Men tar vi en liten häst, är inte risken att jag blir för liten då? :/

det är bättre med en liten storhäst för båda antar jag, man lär sig rida stora hästar ganska snabbt, vet många som är korta på stora hästar och det enda där är att de måste jobba mer.
och en smäcker häst känns också mindre än en grövre, så ni behöver ju inte ta en överviktig häst med super rund mage så du inte når runt att driva :D.
tänk inte på höjden när ni letar häst, utan hur den är att rida. din kompis ska inte känna sig för stor och du ska känna att du kan rida den.
 
Sv: viktbärande ponny?

Jag tror att du utan problem skulle kunna rida en liten storhäst och även en större storhäst beroende på hur mycket du kan och vad du känner dig bekväm med. Jag själv är 165cm lång och väger runt 55kg, jag har en rejäl fullblodsvalack på 171cm. Trots att jag har långa ben till min kropp så ligger mina skänklar en bit upp på sidorna på honom, men vi har inga som helst kommunikationsproblem för att matte råkar vara liten (eller ja, han stor snarare) och jag känner mig väldigt bekväm på honom. Hade nog inte varit några problem om han var 10cm högre heller, det enda som blivit svårare hade väl varit att komma upp :angel:

Så jag tycker inte att du ska vara rädd för att prova större hästar. :)
 
Sv: viktbärande ponny?

tack, härligt att ni svarar så trevligt!
ja..min kompis är inte så jätte erfaren, hon är ungefär på framdelsvändningsstadiet, men hon har inte lärt sig hur hon tex. får en häst i form, och inte hoppat några högre höjder.
Jag själv, rider LB dressyr, och hoppar runt 1 m
Det är väldigt sällan jag ger mig, så de skulle nog inte vara några problem att rida hästen rätt ( i form ) för jag hade nog kämpat på, envis som en jäkla åsna tills det gick :D :angel:
 
Sv: viktbärande ponny?

Är det en orutinerad person som inte rider hästen i balans skulle jag inte sätta upp en 180 cm lång person på en ponny.
 
Sv: viktbärande ponny?

hur gamla är ni? det kan juh faktiskt va ganska roligt att få ha en "ponny" tid också. Ska ni tävla? Om inte så spelar de kanske ingen roll om den är 148 eller 150 ;) En stor dponny åt det lite grövre hållet tror jag funkar alldeles utmärkt. Red själv i ungdomens dagar en ponny på 145, grövre än "vanliga", paint korsning, till mina 176cm och 63kg. Hon är ju smal din kompis. gick hur bra som helst, har en del blå/gula rosetter som visar att de gick helt okej också (i dressyr, lägre nivå). Men ändå :) Det är lite vana sak faktiskt. Hade jag satt mig på en ponny i dagsläget hade jag känt mig STOR.

Vad vill ni ha ut av hästen? inriktning?
mvh mixess :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 440
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 111
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: Johannna1
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 708
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp