Vikttråden 2014:2

@lil-sis Heja dig! Har följt lite olika trådar i tysthet och måste bara säga att du är så jädra grym! De som säger quick fix om någonting som rör viktnedgång har ingen insikt i den styrka som krävs för att gå den vägen du går.

Jag tar mig friheten att starta en ny vikttråd, eftersom den gamla är uppe i 2000 inlägg! Har haft en bra vecka och gått ner ungefär ett kilo, även om en del nog var vätska. Men det har gett en positiv känsla, kroppen känns fräsch och tight och det känns som om jag är på gång!

(-1,6 = 12 kvar)

Törs inte väga mig, äter inte lysande (men inte helt katastrofalt), försöker få ett magsår eller något att läka. Men jag har i alla fall sprungit två gånger denna vecka!

Snälla vågen! Förra fredagen stod vågen på 59.7 kg. Tog mig då tyvärr ett återfall med pizza( som var ok) men även med mer godis än vad jag mådde bra av (lite hetsät) Hade klarat lagom i fem veckor så lite ledsen blev jag. Just lagom är en kamp för mig. Men tog nya tag direkt. I tisdags fyllde jag år och syster hade gjort supergod kycklinggryta och pasta som jag åt mycket av! Plus Brio när jag kom hem.
På onsdag hade jag min härligast löprunda någonsin.
Har motionerat varje dag i och för sig men ändå nöjd med att vågen sa 59.4 kg i morse.

På sätt och vis är det lite intressant hur svårt "lagom"är, tror jag. Många har någorlunda lätt för att för att följa en ganska strikt diet, och lätt för att äta för mycket.

5:2 är väl en diet där man drar nytta av det. (Särskilt då på de 2 dagarna.) Nu vill jag inte äta på det viste, jag VILL äta lagom, men som exempel på det svåra med lagom känns 5:2 nästan övertydlig.

Blev vägning idag och vågen visade +0,9 räknat från lägsta vikten jag hade innan jag blev sjuk. Helt ok med tanke på vilken katastrofal kosthållning jag haft.
Började ju i onsdags strikta upp maten igen och är i alla fall i början på ketos med en bit kvar till optimal.
Att jag är extremt stressad över massa saker just nu är inte bra, så jag tror inte på några större minus på vågen. Men gör så gott jag kan.
Målet att byta tiotal-siffra innan 1 oktober känns en bit bort tyvärr, men som sagt jag kämpar på

På sätt och vis är det lite intressant hur svårt "lagom"är, tror jag. Många har någorlunda lätt för att för att följa en ganska strikt diet, och lätt för att äta för mycket.

5:2 är väl en diet där man drar nytta av det. (Särskilt då på de 2 dagarna.) Nu vill jag inte äta på det viste, jag VILL äta lagom, men som exempel på det svåra med lagom känns 5:2 nästan övertydlig.

Jag är definitivt en antingen/eller person.

Vågen ville inte starta i morse så jag har ingen aning om resultatet men jag tar det som ett tecken på att jag ska vänta med att väga mig till nästa vecka.

Nu har vi verkligen kommit igång med träningen och tränar absolut minst 3 gånger i veckan oftast 4 eller 5 gånger.
Det känns som att kroppen börjar bli lite fastare och lite mindre gropar i låren osv.

Vågen fortsätter tack och lov nedåt.
Får lätt lite hjärtklappning vid aktivitet nu men mitt kcal-intag är väldigt lågt. Bortsett från det så mår jag rätt bra. Gjorde EKG igår och det var enligt SSK som tog det av allt att döma normalt. Med tanke på att det i juni också var normalt så hade jag blivit förvånad annars ;)

Det är svårt att förklara det här med tankarna. De svänger mellan "är du inte riktigt klok i huvudet" och "det här blir bra". Jag försöker att i möjligaste mån radera ut bakverk, läsk osv ur alternativlistan för fortsatt liv i fortsättningen. Jag är rätt övertygad om att det är den vägen jag måste gå för att det här ska bli bra i längden.

Men det gör också att jag minst en gång om dagen tvekar och känner att det inte är värt det. Eller gör upp alternativa planer för hur jag ska kunna göra det utan att må dåligt.

Om något så är det här en resa i hjärnan och kommer nog vara betydligt tuffare på psyket än på kroppen. Största skräcken är trots allt att det inte ska hjälpa. Förstå vad värdelöst att både göra fler hål i magen, stympa kroppen OCH fortsätta vara tjock... Jag bekymrar mig över att inte kunna gå ut på restaurang och äta, vilket vi för det första sällan gör och för det andra kommer att fungera utmärkt på sikt.

Sen oroar jag mig för att faktiskt bli gravid sen och gå upp massor i vikt igen. Och så velar jag konstant mellan om jag verkligen vill göra det eller inte. Som om jag var tvungen att bestämma mig nu.

All den här röran i huvudet gör mig alldeles mentalt slut, så jag sover ganska mycket. Vilket också får tiden att gå...
Idag ska jag utmana mig lite fysiskt genom en tömkörningslektion för Anders Eriksson tillsammans med min jätteponny :D

Har bestämt mig för att byta vägdag; äter bättre och mer regelbundet under veckan så resultatet kanske blir jämnare. Började bra i alla fall!

18/8 71,4 kg.
25/8 68,7 kg (-2,7 kg)
1/9 71,5 kg (+2.8 kg)
8/9 71,4 kg (-0,1 kg)
15/9 71,8 kg (+0,4kg)
19/8 69,1 kg (-2,7 kg)

Vad duktiga ni är här. Själv så har jag tappat greppet till en del....
Kämpar varje dag mot sockersuget.
Har i kväll tyckt synd om mig själv och har nu stoppat i mig massa saltakex med ost på :o
Har börjat få ordentliga magsmärtor om jag slarvar med maten, så jag äter mest hela tiden nu känns det som. Inget bra.
Har funderat på hur man lägger in kort här men inte fattat :idea:
Men har ett instagramkonto som jag heter jogga_mer på! Där finns det lite bilder på min träning och kampen med kilona om någon vill se.
Nu ska jag strax lägga mig då jag har två tolv timmars pass på jobbet framför mig efter en hel dagtidsvecka....
Måste bara berätta att jag har beställt lektion nästa vecka på islandshäst :D Ska bli så kul att komma upp på en häst igen, även om den inte är så stor!

Vad duktiga ni är här. Själv så har jag tappat greppet till en del....
Kämpar varje dag mot sockersuget.
Har i kväll tyckt synd om mig själv och har nu stoppat i mig massa saltakex med ost på :o
Har börjat få ordentliga magsmärtor om jag slarvar med maten, så jag äter mest hela tiden nu känns det som. Inget bra.
Har funderat på hur man lägger in kort här men inte fattat :idea:
Men har ett instagramkonto som jag heter jogga_mer på! Där finns det lite bilder på min träning och kampen med kilona om någon vill se.
Nu ska jag strax lägga mig då jag har två tolv timmars pass på jobbet framför mig efter en hel dagtidsvecka....
Måste bara berätta att jag har beställt lektion nästa vecka på islandshäst :D Ska bli så kul att komma upp på en häst igen, även om den inte är så stor!

Kanske en släng av magkatarr?
När min bråkar så el aldrig blir nöjd kör jag en kur omeprazol.

Det är samma för mig som för @lil-sis. Ofta när jag har en känsla av ett ständigt sug och att jag inte blir mätt så har jag magkatarr. Det brukar dock ta någon dag eller två innan polletten trillar ner och jag kommer på att jag bör ta magmedicin istället för att äta.

Hejsan. Jag hoppar in här eftersom jag tagit itu med min vikt nedgång igen. Jag väger just nu 74 kilo till mina 164 cm och har gått ned cirka 6 kilo de senaste två månaderna. Jag har som sikte att gå ned runt 0,5 kg per vecka och räknar kalorier via Myfitness appen, brukar väga mig (och mäta mig) cirka varannan vecka. Nuvarande målet är 65 kg.

Här hemma äter vi 5:2 vilket jag tycker funkar bra (och då inte bara ifrån viktminskningsperspektivet, jag har blivit mindre sötsugen och tycker att det är enklare att planera mitt ätande bättre) och jag försöker att träna cirka 6 timmar i veckan på gym (både styrka och kardio) och utöver det ett par rejäla promenader och ibland ett par yogapass hemma utöver det. Jag äter framförallt växtbaserad mat och även om det slinker ned lite mejerivaror och ägg (oftast max 10% av mitt energiintag på en vecka), så blir det ytterst lite kött/kyckling/fisk (kanske 6-10 gånger om året totalt).

Just den här veckan har kosten varit hyfsat horribel och motionen obefintligt med först en flerdagars migrän och nu har jag drabbats av halsont och förkylning :( Jag som vill gå till gymmet och träna :cry:.

Liten fråga bara:
Brukar ni "kompensationsäta" de brända kalorierna efter träning? Jag ligger på runt 4300 kcal underskott i veckan utan träning och brukar äta mer de dagarna jag har bränt mer men äter sällan upp hela summan (litar inte riktigt på beräkningarna).

Liten fråga bara:
Brukar ni "kompensationsäta" de brända kalorierna efter träning?

Nej, hela idén med träning förutom att bli starkare är ju att bränna lite mer kalorier så att kompensationsäta upp dem är rätt poänglöst om man inte är på en sån hög nivå att kroppen behöver extrema mängder för att bygga ännu mer muskelmassa och där befinner sig inte majoriteten av de som tränar för att gå ner i vikt.

Liten fråga bara:
Brukar ni "kompensationsäta" de brända kalorierna efter träning? Jag ligger på runt 4300 kcal underskott i veckan utan träning och brukar äta mer de dagarna jag har bränt mer men äter sällan upp hela summan (litar inte riktigt på beräkningarna).

Jag kompenserar nästan all energiförlust med energiintag eftersom jag inte tränar för att gå ner i vikt. Därför går jag också ned i vikt väldigt långsamt. Ungefär ett kilo har jag gått ner på två månader. Jag brukar dock ligga på ett rätt jämnt energiintag varje dag oavsett om jag har tränat eller inte, så det är inte så att jag medvetet äter extra mycket om jag har tränat och extra lite om jag inte har tränat. Men det reglerar sig själv rätt bra. Jag brukar landa på ca. 1800-2200 kcal per dag.

Senast ändrad:
Hejsan. Jag hoppar in här eftersom jag tagit itu med min vikt nedgång igen. Jag väger just nu 74 kilo till mina 164 cm och har gått ned cirka 6 kilo de senaste två månaderna. Jag har som sikte att gå ned runt 0,5 kg per vecka och räknar kalorier via Myfitness appen, brukar väga mig (och mäta mig) cirka varannan vecka. Nuvarande målet är 65 kg.

Här hemma äter vi 5:2 vilket jag tycker funkar bra (och då inte bara ifrån viktminskningsperspektivet, jag har blivit mindre sötsugen och tycker att det är enklare att planera mitt ätande bättre) och jag försöker att träna cirka 6 timmar i veckan på gym (både styrka och kardio) och utöver det ett par rejäla promenader och ibland ett par yogapass hemma utöver det. Jag äter framförallt växtbaserad mat och även om det slinker ned lite mejerivaror och ägg (oftast max 10% av mitt energiintag på en vecka), så blir det ytterst lite kött/kyckling/fisk (kanske 6-10 gånger om året totalt).

Just den här veckan har kosten varit hyfsat horribel och motionen obefintligt med först en flerdagars migrän och nu har jag drabbats av halsont och förkylning :( Jag som vill gå till gymmet och träna :cry:.

Liten fråga bara:

Eftersom du går ner i vikt så pass mycket som du gör så tycker jag att du ska fortsätta på det spåret och äta lite mer de dagar du har tränat. Det verkar passa dig. Du orkar träna och du går ner i vikt som planerat. Det är ju toppen!

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 781
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 381
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 513
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka