Vikttråden 2015

@Pilot klarar du ditt matschema utan mellanmål? Jag hade nog överätit vid måltiderna. Men du kanske har mera karaktär. Just nu jobbar jag med portionsstorleken vilka jag tycker på ngt sådär omärkligt sätt har svävat ut lite. Därav min lilla uppgång.

Ja det gör jag. :) Äter första målet vid tolv- ett sedan vill jag ha nästa mål rätt tätt inpå. Redan efter en- två timmar om jag äter tre måltider. Jag har inga problem med att gå hungrig så länge jag slipper blodsockerfall, vilket jag lätt får, men med lite GI- tänk så funkar det bra.

Idag blir det lite över vad gäller maten. Vi ska faktiskt dela på en flaska vin och det tycker jag att jag är värd efter allt elände sista tiden, har inte druckit vin (alkohol) sedan i oktober och innan dess inte sen i somras så det ska bli gott. Till det blir det bakad potatis med hemmagjord räkröra. Mums. Lite svullardag fast kollar man kalorierna så är det ungefär vad jag ska äta för att behålla vikten så det är ju egentligen som en normal "icke-bantar-dag".

Senaste två dagarna har min studentkropp fått sig en chock, fått hoppa in och jobba, 9-16.45 igår sen direkt jag kom hem vid sex (1 Tim resväg) var det bara att hoppa i ridkläder för att åka ut till stallet och ha ridlektion som blev på ca 1.5 timme. Idag blev det jobb 8-14.45, helt mör i kroppen och sjukt mycket träningsvärk i rygg axlar armar och bröst. Både efter jobb och ridningen (Jobbat med städning, bla torka väggar på typ 4 meter i höjd...).
Har nog förbränt en hel del extra mot pluggande ;)
Idag visade vågen 85 kg, vilket innebär -3 kg sen starten :banana: inte riktigt ett kg i veckan men nästan! -5 cm på magen (mätte nu på kvällen) på precis 4 veckor vilket känns riktigt härligt :grin:

Härligt @Trott, 3 kg är ju toppenbra! :up:

----------

Min matdag var jättebra tills kvällen kom. Jag föll återigen i samma grop, problemet jag har att lösa och anledningen till att vikten tickade uppåt från första början. Jag älskar att småäta. Jag gör det inte för att döva någon ångest eller så, jag gör det för att jag verkligen gillar att sitta och mysa i soffan och tugga på någonting samtidigt som jag surfar eller kollar på nån tv-serie. Själva grejen att äta, det gillar jag. Oftast går det bra att äta normala mål mat och sen är jag nöjd, men vissa dagar kan jag gå och plocka i skåpen och äta tills det sprutar ur öronen. Det behöver inte vara godis, det kan vara knäckebröd eller salta kex, torkad frukt, småkakor, skorpor...

Såklart har jag försökt komma ifrån det här genom att inte köpa hem nämnda matvaror. Men förra helgen bakade sambon till jobbet och det blev en massa grejer över... Jag sa till honom att han antingen fick ta med det till jobbet eller gömma det men det har inte blivit av. Och idag gick jag lös på det såklart. Jag har ingen ångest nu, har inga såna tendenser men jag känner bara att det är jäkligt onödigt. Det handlar inte om viktnedgång per se, jag är normalviktig och vill mest gå ner några kilon av fåfänga skäl, men det handlar om ett beteende som jag inte trivs med. Jag blir bara så trött på mig själv ibland.

Så, nu har jag blottat mina problem för hela buke :o Men dels vill jag skriva av mig och kanske få några råd. Dels vill jag också säga att resan är inte över för att man har nått sin målvikt. Jag har gått ner 12 kilo och lärt mig mycket om mig själv och min kropp, men jag måste hela tiden passa mig för att inte trilla dit. Hårt arbete krävs för att tappa kilona men det krävs fanimej nästan mer för att hålla sig på målvikten.

Idag blir det lite över vad gäller maten. Vi ska faktiskt dela på en flaska vin och det tycker jag att jag är värd efter allt elände sista tiden, har inte druckit vin (alkohol) sedan i oktober och innan dess inte sen i somras så det ska bli gott. Till det blir det bakad potatis med hemmagjord räkröra. Mums. Lite svullardag fast kollar man kalorierna så är det ungefär vad jag ska äta för att behålla vikten så det är ju egentligen som en normal "icke-bantar-dag".

Låter jättegott! :d Njut av vinet, det tycker jag absolut att du är värd! Kikar lite på föräldraforumet ibland och är jätteimpad över att du verkar ta allt så bra och får till träning och matvanor och allt trots all skit. Viktigt att passa på att njuta litegrand emellanåt också! :up:

Dessutom tror jag att det är viktigt att ha såna där dagar när man faktiskt äter som en normal "icke-bantar-dag" så att man faktiskt får in i systemet vad som är "normalt" och inte ;) Hur som helst, hoppas ni får en trevlig kväll! :)

----------

Min matdag var jättebra tills kvällen kom. Jag föll återigen i samma grop, problemet jag har att lösa och anledningen till att vikten tickade uppåt från första början. Jag älskar att småäta. Jag gör det inte för att döva någon ångest eller så, jag gör det för att jag verkligen gillar att sitta och mysa i soffan och tugga på någonting samtidigt som jag surfar eller kollar på nån tv-serie. Själva grejen att äta, det gillar jag. Oftast går det bra att äta normala mål mat och sen är jag nöjd, men vissa dagar kan jag gå och plocka i skåpen och äta tills det sprutar ur öronen. Det behöver inte vara godis, det kan vara knäckebröd eller salta kex, torkad frukt, småkakor, skorpor...

Såklart har jag försökt komma ifrån det här genom att inte köpa hem nämnda matvaror. Men förra helgen bakade sambon till jobbet och det blev en massa grejer över... Jag sa till honom att han antingen fick ta med det till jobbet eller gömma det men det har inte blivit av. Och idag gick jag lös på det såklart. Jag har ingen ångest nu, har inga såna tendenser men jag känner bara att det är jäkligt onödigt. Det handlar inte om viktnedgång per se, jag är normalviktig och vill mest gå ner några kilon av fåfänga skäl, men det handlar om ett beteende som jag inte trivs med. Jag blir bara så trött på mig själv ibland.

Så, nu har jag blottat mina problem för hela buke :o Men dels vill jag skriva av mig och kanske få några råd. Dels vill jag också säga att resan är inte över för att man har nått sin målvikt. Jag har gått ner 12 kilo och lärt mig mycket om mig själv och min kropp, men jag måste hela tiden passa mig för att inte trilla dit. Hårt arbete krävs för att tappa kilona men det krävs fanimej nästan mer för att hålla sig på målvikten.

Säger bara: kål! Vitkål, blomkål osv. :D Kan gå och knapra på det som godis. Morotsstavar och liknande är ju också gott, men det måste man ju liksom förbereda, ibland vill man bara ha något att plocka av.

Egentligen förstår jag väl att det bästa vore att jobba bort beteendet, men det har jag själv problem med, så jag tycker att det näst bästa är att hitta något man själv tycker är gott att gå och knapra på men som ändå är bra för en och sedan alltid se till att ha det (och inte allt det där andra) hemma.

Ush står och stampar nu på ca -24kg. Segt. Måste ta itu med maten så det blir något vättigt av det.
Ett annat problem nu är ju att drar 3 veckor på semester lär ju inte bli mycket tillbaka hållande där inte =(

Sorry whine whine

Idag har det gått bra, ligger ca 40 kcal över målet, så helt okej. En chipspåse ligger och frestar mig, men jag är stark, eller hur?!
Jag har inte rört mig alls idag, suttit helt stilla i soffan som en potatis, så jag räknar väl inte med någon jätte resultat.. men har ju i alla fall hållit mig bra till kcalmässigt.

Låter jättegott! :d Njut av vinet, det tycker jag absolut att du är värd! Kikar lite på föräldraforumet ibland och är jätteimpad över att du verkar ta allt så bra och får till träning och matvanor och allt trots all skit. Viktigt att passa på att njuta litegrand emellanåt också! :up:

Dessutom tror jag att det är viktigt att ha såna där dagar när man faktiskt äter som en normal "icke-bantar-dag" så att man faktiskt får in i systemet vad som är "normalt" och inte ;) Hur som helst, hoppas ni får en trevlig kväll! :)

Riktigt gott vin var det *sitter och smuttar*.

Det känns inte som det varit så mycket att välja på, jag brukar försöka se saker från den positiva sidan även om det denna gången inte var helt lätt men att gräva ner sig brukar sällan bli bra. Det blir lite deppiga stunder men träning och att hålla sig sysselsatt har varit bästa medicinen :).

Idag har det gått bra, ligger ca 40 kcal över målet, så helt okej. En chipspåse ligger och frestar mig, men jag är stark, eller hur?!
Jag har inte rört mig alls idag, suttit helt stilla i soffan som en potatis, så jag räknar väl inte med någon jätte resultat.. men har ju i alla fall hållit mig bra till kcalmässigt.

Duktig du är. Men jag hade nog gömt den där chipspåsen om jag varit sugen så man slipper se det. Jag brukar be sambon att gömma om vi har något gott hemma som jag inte vill gå och småäta av, det funkar bra. Har kort minne så ser jag det inte så glömmer jag oftast bort det :p

@zassoo jag tror vi är många som känner igen oss i det här att det är trevligt att gå och små äta. Först får man ställa sig frågan hur viktigt är viktnedgången? (Väldigt viktig är rätt svar! :p)
Sedan får man antingen planera sin matdag så att man har möjlighet med "utsvävning" alternativt hitta nyttigare alternativ. Grönsaker med dippa eller lite nötter och en nötknäckare så får man med "pillet" också. Solrosfrön med skal är himla fint. :up: Edammebönor med lite flingsalt på och två ätpinnar så är man sysselsatt.
Jag tror att en del beteenden är bra att jobba bort medan vissa är lättare att hitta ersättare till. :)

Säger bara: kål! Vitkål, blomkål osv. :D Kan gå och knapra på det som godis. Morotsstavar och liknande är ju också gott, men det måste man ju liksom förbereda, ibland vill man bara ha något att plocka av.

Egentligen förstår jag väl att det bästa vore att jobba bort beteendet, men det har jag själv problem med, så jag tycker att det näst bästa är att hitta något man själv tycker är gott att gå och knapra på men som ändå är bra för en och sedan alltid se till att ha det (och inte allt det där andra) hemma.

@zassoo jag tror vi är många som känner igen oss i det här att det är trevligt att gå och små äta. Först får man ställa sig frågan hur viktigt är viktnedgången? (Väldigt viktig är rätt svar! :p)
Sedan får man antingen planera sin matdag så att man har möjlighet med "utsvävning" alternativt hitta nyttigare alternativ. Grönsaker med dippa eller lite nötter och en nötknäckare så får man med "pillet" också. Solrosfrön med skal är himla fint. :up: Edammebönor med lite flingsalt på och två ätpinnar så är man sysselsatt.
Jag tror att en del beteenden är bra att jobba bort medan vissa är lättare att hitta ersättare till. :)

Nyttiga alternativ är såklart bra :) Men jag pratar inte om att äta något gott till filmen, jag pratar om att trycka i sig ett helt paket salta kex på ett bräde utan att fundera på om det är gott eller inte :crazy: Det känns ganska viktigt att jobba bort. Även om jag inte får ångest precis så mår jag inte bra av det.

Jag tror att en stor bov i dramat är att jag inte haft möjlighet att träna ordentligt på länge. Jag har mer tid över och jag blir rastlös. Sitter på häcken i soffan mer ;) Men nu har jag i stort sett fått klartecken att köra på så det ska jag göra. Mindre tid i soffan --> mindre tid att äta utöver måltiderna.

Och ge sjutton i att köpa hem sånt som triggar mig, såklart ;)

Nyttiga alternativ är såklart bra :) Men jag pratar inte om att äta något gott till filmen, jag pratar om att trycka i sig ett helt paket salta kex på ett bräde utan att fundera på om det är gott eller inte :crazy: Det känns ganska viktigt att jobba bort. Även om jag inte får ångest precis så mår jag inte bra av det.

Jag tror att en stor bov i dramat är att jag inte haft möjlighet att träna ordentligt på länge. Jag har mer tid över och jag blir rastlös. Sitter på häcken i soffan mer ;) Men nu har jag i stort sett fått klartecken att köra på så det ska jag göra. Mindre tid i soffan --> mindre tid att äta utöver måltiderna.

Och ge sjutton i att köpa hem sånt som triggar mig, såklart ;)

Precis då man ska ha typ kål som ligger i kylen, bara att gå och bryta av en bit istället för att ta ett kex. Ska man göra i ordning typ grönsaksstavar (vilket jag gärna gör till en film) blir det ju helt plötsligt lättare att ta ett kex, så jag försöker styra mina impulser till enklast möjliga nyttiga alternativ.

Sen har jag börjat koka kaffe också. Så att jag kan ta en kopp av det istället för att äta något. :banghead: Men det är ju inte direkt något jag skulle rekommendera :angel:

Blä, 61,3 kg idag. Men vi åt sent igår och alkohol kanske inte är det bästa för matsmältningen. Nåväl, hoppas den går åt rätt håll imorgon.

Idag blir det ridning iaf.

102.2 8/9 flytstart
100.1 13/9
98. 20/9
97.0 27/9
95.5 1/10 operationsdag
*inlagd, ingen uppgift* 4/10
91.8 11/10
90.2 18/10

89.5 25/10
88.2 1/11
87.3 8/11
85.9 15/11
85.2 22/11

83.4 29/11
82.6 6/12
81.7 13/12
79.5 20/12

78.7 27/12
78.5 4/1
77.0 10/1
76.4 17/1
74.9 24/1

74.2 31/1
73.5 7/2

Vågen har betett sig mycket underligt hela veckan. Vägde mig tre gånger i morse och samma alla tre så jag måste ju lita på det.

Mår fortfarande illa rätt mycket och har haft en del huvudvärk, får se om jag blir sjuk nu när jag kan sova ordentligt.

Imorgon fyller mormor år så då blir det tårta :d

weight.png

Jag har justerat slutmålet till 50% av toppnoterad vikt. Skiljer ett och ett halvt kilo från originalmålet.

----------

Jag fattar vad du menar, men ett tips är att dricka något varmt te eller kaffe, det brukar dämpa det där suget för mig på kvällarna. Jag dricker alltid en stor kopp te då har jag nåt att stoppa i munnen så att säga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur