Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som mäter istället för väger; var mäter ni och hur säkrar ni att det blir samma ställe varje gång?
Vaknade lite snuvig idag så det blir inget våg-shoppande på ett tag, får mäta istället :)
 
Ni som mäter istället för väger; var mäter ni och hur säkrar ni att det blir samma ställe varje gång?
Vaknade lite snuvig idag så det blir inget våg-shoppande på ett tag, får mäta istället :)
Jag mäter och väger. Jag gör bara så runt midjan mäter jag det minsta måttet jag kan hitta (andas ut och låter musklerna slappna av). Och över stussen mäter jag det högsta måttet jag kan hitta. Så upplever jag att det ger en bra bild över om man är på rätt väg.
 
Jag mäter och väger. Jag gör bara så runt midjan mäter jag det minsta måttet jag kan hitta (andas ut och låter musklerna slappna av). Och över stussen mäter jag det högsta måttet jag kan hitta. Så upplever jag att det ger en bra bild över om man är på rätt väg.

Tack för tips!
Hade 80 i midjan och 99 runt rumpan.
Men lite missvisande eftersom det mesta av mitt fett sitter som en korv strax under midjan :rofl: Där vågade jag inte mäta. Den har börjat hänga lite över byxkanten nu:angel:
Jaja, nu ser vi hur det här går. Målet är att försöka äta vettiga måltider och frukt/grönsaker som snacks över jul. Och inte öka i måtten. Så tar vi tag i sockerberoendet när allt julsnask är uppätet :D Ett steg i taget...
 
Tack för tips!
Hade 80 i midjan och 99 runt rumpan.
Men lite missvisande eftersom det mesta av mitt fett sitter som en korv strax under midjan :rofl: Där vågade jag inte mäta. Den har börjat hänga lite över byxkanten nu:angel:
Jaja, nu ser vi hur det här går. Målet är att försöka äta vettiga måltider och frukt/grönsaker som snacks över jul. Och inte öka i måtten. Så tar vi tag i sockerberoendet när allt julsnask är uppätet :D Ett steg i taget...
Så är det för mig med, min magbulle sitter också under midjemåttet, funkar ändå bra att mäta runt midjan. :)
Låter som en sund och bra plan! Hejja hejja! :D
 
Jahaja, precis när jag känner att det äntligen är på rätt väg så blir det lingonvecka och vips har jag gått upp 2 kg. Blir spännande att se vad vågen visar när den är över. :nailbiting:
 
Jag har hamnat på en platå nu på slutet, totalt 17-17,5 ner. Några få kilo kvar som inte känns så väldigt viktiga egentligen, men jag vill ändå gärna nå målet!
Sen kommer den stora utmaningen i att hitta en balans så jag inte äter upp mig igen direkt. Jag vill gärna hålla mig runt denna vikt för jag vet att jag ändå trivs bättre. Kläder börjar bli skoj igen och jag kan börja ha på mig det jag vill och framförallt det som finns i garderoben. Även om vissa kläder sitter lite för tight fortfarande ;)
 
Det är verkligen spännande att väga sig varje dag och se långsiktiga trender och mönster. 8-10 dagar efter mensens första dag går jag ofelbart upp 1-1,5kg som håller i sig ett par dagar, därefter blir jag jättekissnödig och kissar ut alltihop igen. Så uppenbart vätska. Ägglossning har jag inte förrän dag 14 men det hänger väl ihop med cykeln på nåt sätt. Kan lägga på mig något kring mens också men inte alls lika tydligt som dag 10.
 
Totalt ner drygt 5kg nu, närmar mig sakta ny förstasiffra vilket skulle kännas mycket tillfredsställande. Snart halvvägs till första delmålet. Målet kring julen är att njuta i rimlig mängd och att underhålla det jag byggt upp under hösten så tas nya krafttag efter nyår. Ska också ha viloperiod från träningen under julhelgen ca 1-1,5v vilket kommer vara välbehövligt då jag börjar bli sliten (men starkare :D).
 
Hoppar in här.
Körde 5:2 efter sista barnet och kände både att det var enkelt för mig och att det gav resultat. Sedan återgick jag till ett jobb där folk antingen hade gått in i väggen eller var på god väg och 5:2 byttes mot stressätning av godis alla jobbdagar 🙄

Nytt jobb sedan 1,5 år men livet kom emellan med jobbiga saker så jag har inte orkat ta tag i det. Nu är jag dock på banan igen. 👍. Började med 5:2 denna vecka och tänkte köra vlcd-shakes och soppor de dagar jag fastar för att göra det enkelt för mig. Har inte vågat väga mig 🙈 utan tänkte vänta tills jag kört en vecka för jag vet att jag är tillbaka på ruta 1.

Andra fastedagen idag iaf och jag har sett fram emot den. Känns så mycket enklare när man kan se det som en dag istället för att såhär ska man göra en längre tid.

Märkte förra gången att jag redan efter 2-3 veckor minskade maten övriga dagar per automatik dvs jag var mindre hungrig och sugen. Hoppas på det denna gången med ☺️

Planen idag är:
Banan/hallonshake till frukost
Potatis och löksoppa till lunch
Chokladshake till eftermiddag
Broccoli och basilikasoppa till middag
 
Jag jobbar 100% hemifrån i höst och har därför enkom använt mjukisbyxor och träningskläder. Igår provade jag byxor och en blus som jag tänkte ha till jul och inte haft på mig de senaste månaderna och oj vad mycket bättre blusen satt än sist! Förra gången satt den åt lite kring magen på ett ickesmickrande sätt men nu satt den helt löst och föll precis som den borde. Såå härligt att se och känna så konkret förändring.
 
Fastedag nr 2 avklarad (ska strax hoppa i bingen). Höll på att missa eftermiddagsshaken för jag var upptagen med annat 🙈 Jag upplever sällan att jag blir hungrig, inte heller har jag varit hungrig idag, utan det är uttråkad-ätandet av småplock som är problemet.
Jag hoppas att fastedagarna då det såklart inte blir ngt mellan målen ska hjälpa mig att inte äta mellan målen annars heller.
Nästa fastedag blir på måndag ☺️
 
Vågen visade på 86 kg idag, skönt att det äntligen börjar kännas som om det går åt rätt håll.

Vecka 45: 91.4 kg
Vecka 46: 93.4 kg
Vecka 47: 88.0 kg
Vecka 48: 88.7 kg
Vecka 49: 88.7 kg
Vecka 50: 87.7 kg
Vecka 51: 86.0 kg

Jag är livrädd för julafton och all julmat, sånt kan få mig att spåra ut tyvärr. Får stålsätta mig helt enkelt.
 
Jag tror det var i den här tråden någon som undrade vad man gör för att bli av med extrem hunger men vet inte vem det var. Säger inte att det är så för alla men det går bli av med den extrema hungern om man äter så mycket som kroppen vill under lång tid och inte slutar fast man går upp mer och mer eller sväller upp. Efter ett tag stabiliserar sig vikten, svullnaden går ner och man hamnar på en "trivselvikt". Trivselvikten kan vara högre än vad du själv trodde du ville ha men det är bättre än att förvägra sin kropp näring under lång tid. Var väldigt aktiv samtidigt som du äter mer, träna, men fortsätt inte ligga på extremt låga kaloriintag, lyssna på kroppen. Det är värt att prova.
 
Vågen visade på 86 kg idag, skönt att det äntligen börjar kännas som om det går åt rätt håll.

Vecka 45: 91.4 kg
Vecka 46: 93.4 kg
Vecka 47: 88.0 kg
Vecka 48: 88.7 kg
Vecka 49: 88.7 kg
Vecka 50: 87.7 kg
Vecka 51: 86.0 kg

Jag är livrädd för julafton och all julmat, sånt kan få mig att spåra ut tyvärr. Får stålsätta mig helt enkelt.

"Börjar gå åt rätt håll"? Du har gått ner ungefär fem kilo på sex veckor. Det är inte lite.
 
"Börjar gå åt rätt håll"? Du har gått ner ungefär fem kilo på sex veckor. Det är inte lite.
Nej det är inte lite nej, men det har varit väldigt upp och ner, pendlade ju 5 kilo från en vecka till en annan t.o.m. Upplevt att det varit svårt att avgöra vad som egentligen händer på grund av det. Kommer kilona tillbaka inom några dagar eller är de borta? Lite så..

Sen är det ju en känsla jag upplever, rent fysiskt. Nu känns det rätt, på rätt väg, det har det inte gjort innan. En cm minus runt midjan märker jag ju av på ett annat sätt än när det försvinner flera från låren tex. Så vad vågen visar behöver inte nödvändigtvis ha så mkt att göra med den känslan heller.
 
Jag tror det var i den här tråden någon som undrade vad man gör för att bli av med extrem hunger men vet inte vem det var. Säger inte att det är så för alla men det går bli av med den extrema hungern om man äter så mycket som kroppen vill under lång tid och inte slutar fast man går upp mer och mer eller sväller upp. Efter ett tag stabiliserar sig vikten, svullnaden går ner och man hamnar på en "trivselvikt". Trivselvikten kan vara högre än vad du själv trodde du ville ha men det är bättre än att förvägra sin kropp näring under lång tid. Var väldigt aktiv samtidigt som du äter mer, träna, men fortsätt inte ligga på extremt låga kaloriintag, lyssna på kroppen. Det är värt att prova.
Är du säker på att det stabiliseras? Alltså att det ens är värt att prova den vägen? De flesta med övervikt har gått just den vägen och funnit att vikten i allmänhet bara ökar och ökar. Ju större man blir dess mer mat behöver man för att möta hungern då en större kropp vill ha mer näring.

Jag menar inte att det inte stämmer någon gång, men jag skulle akta mig för att prova. Allt för många har blivit överviktiga på det viset.
 
Är du säker på att det stabiliseras? Alltså att det ens är värt att prova den vägen? De flesta med övervikt har gått just den vägen och funnit att vikten i allmänhet bara ökar och ökar. Ju större man blir dess mer mat behöver man för att möta hungern då en större kropp vill ha mer näring.

Jag menar inte att det inte stämmer någon gång, men jag skulle akta mig för att prova. Allt för många har blivit överviktiga på det viset.
Nej bra att du påpekade det och som sagt säger jag inte att det är så för alla, det finns säkert de som det inte stabiliseras för och det är väldigt viktigt att man också är fysiskt aktiv och tränar för att det ska fungera. Säger bara vad jag har sett men alla är ju olika. Du kan absolut ha rätt i att det finns en risk i att prova och om man redan lider av fetma är det nog ingen idé. Men om man har skurit ned kalorier extremt och känner extrem hunger kan det kanske vara så att man har näringsbrist och kan äta mer för att kroppen ska hamna i balans. Då kanske det är träningen man ska justera och inte maten. Men bra att vara försiktig, absolut.
 
Nej bra att du påpekade det och som sagt säger jag inte att det är så för alla, det finns säkert de som det inte stabiliseras för och det är väldigt viktigt att man också är fysiskt aktiv och tränar för att det ska fungera. Säger bara vad jag har sett men alla är ju olika. Du kan absolut ha rätt i att det finns en risk i att prova och om man redan lider av fetma är det nog ingen idé. Men om man har skurit ned kalorier extremt och känner extrem hunger kan det kanske vara så att man har näringsbrist och kan äta mer för att kroppen ska hamna i balans. Då kanske det är träningen man ska justera och inte maten. Men bra att vara försiktig, absolut.
Denna tråden handlar om att banta så de flesta som skriver här och frågar om tips är förmodligen redan överviktiga och har alltså redan fallerat ditt test.
 
Har ätit bra, varm lunch i nästan en vecka nu, och nyttig frukost i form av hemgjord müsli. Inga mackor eller majskakor med massa smör (vilket har varit min basföda innan). Känns bra och magkatarr-känsliga magen mår fint! Idag blev det dock mackor med vegetarisk julskinka till lunch - det är ju ändå jul!

Hur mycket ischoklad jag har ätit utöver nyttiga maten behöver vi inte prata om :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 581
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp