I en tråd på forumet diskuteras det vad som är vila. En del tycker att aktiviteter så som laga mat, baka, gå ut med hundarna och torka av bordet är vila. Det var nog någon som nämnde gräsklippning också som vila. Jag är lite i chock faktiskt. Det där är saker som jag tycker är jobbiga och i min enfald så trodde jag att alla tyckte det. Men inser nu att det finns folk som tycker sådana saker är vila. Inte konstigt då att andra orkar mer än vad jag gör.
 

För mig:

Vila = säng, soffa, hängmatta
Återhämtning = skogspromenad, rida, måla

Diska, klippa gräs, dammsuga, tvätta osv. är numera nödvändiga ont som varken tar eller ger energi men som faktiskt kan vara lite avkopplande om jag samtidigt lyssnar på bra musik eller podcast. Lite som att köra bil. När jag var utbränd och deprimerad tog det dock väldigt mycket energi av mig att bara göra the bare minimum och då skulle det kännas väldigt främmande att kalla det för avkopplande.
 
För mig:

Vila = säng, soffa, hängmatta
Återhämtning = skogspromenad, rida, måla

Diska, klippa gräs, dammsuga, tvätta osv. är numera nödvändiga ont som varken tar eller ger energi men som faktiskt kan vara lite avkopplande om jag samtidigt lyssnar på bra musik eller podcast. Lite som att köra bil. När jag var utbränd och deprimerad tog det dock väldigt mycket energi av mig att bara göra the bare minimum och då skulle det kännas väldigt främmande att kalla det för avkopplande.
Jag längtar tills vardagssysslorna bara känns tråkiga och inte övermäktiga som de gör till och från i dagsläget (Utbränd och på god väg tillbaka men är i en svacka).
Tack att du delar med dig, det känns trösterikt att läsa :)
 
Funderar på varför det här med att diska, dammsuga, plocka undan och laga mat alltid varit så energikrävande för mig. Jag har alltid upplevt att det varit en kamp att klara av dessa saker. Det enda som funkat i hushållet har varit att tvätta.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Funderar på varför det här med att diska, dammsuga, plocka undan och laga mat alltid varit så energikrävande för mig. Jag har alltid upplevt att det varit en kamp att klara av dessa saker. Det enda som funkat i hushållet har varit att tvätta.
Det är intressant, det där. Jag är högpresterande på många områden, men just undanplockning är verkligen hopplöst. Jobba med krävande uppgifter 15 h i sträck - inga problem. Hålla skrivbordet från att bli en sanitär olägenhet - nästan omöjligt.
 
Man brukar ju säga att som man har det i huvudet så har man det på skrivbordet och man vill ju inte ha ett tomt huvud... :p ;)
För mig är det nog tvärt om; allt som inte är viktigt nog att ha i huvudet hamnar i "gör-det-sen-högen" på skrivbordet.
Eller så har jag huvudet fullt med odiskade kaffekoppar, icke-fungerande bläckpennor, halvviktiga papper, opantade pantflaskor och diverse bra-att-ha-saker som inte funnit sin rätta plats, det är ju också fullt möjligt. :laugh:
 
För mig är det nog tvärt om; allt som inte är viktigt nog att ha i huvudet hamnar i "gör-det-sen-högen" på skrivbordet.
Eller så har jag huvudet fullt med odiskade kaffekoppar, icke-fungerande bläckpennor, halvviktiga papper, opantade pantflaskor och diverse bra-att-ha-saker som inte funnit sin rätta plats, det är ju också fullt möjligt. :laugh:

Låter som mitt skrivbord :angel: Dock inte kaffekoppar utan burkar med koffeindricka :D
 
I en tråd på forumet diskuteras det vad som är vila. En del tycker att aktiviteter så som laga mat, baka, gå ut med hundarna och torka av bordet är vila. Det var nog någon som nämnde gräsklippning också som vila. Jag är lite i chock faktiskt. Det där är saker som jag tycker är jobbiga och i min enfald så trodde jag att alla tyckte det. Men inser nu att det finns folk som tycker sådana saker är vila. Inte konstigt då att andra orkar mer än vad jag gör.

Sen är ju saker relativa. För mig när jag hade ett litet barn och nästan aldrig fick vara ensam hemma och pyssla i lugn och ro så var det återhämtning när min man tog henne till simskolan på fredagarna. Då kunde jag i lugn och ro laga maten och ha den redo till när de kom hem. Jag satte ofta på musik och drack nåt gott under tiden. Men nä, vila var det inte. Återhämtning absolut!

Det finns ju både fysisk och mental vila och återhämtning. För den som jobbat fysiskt hårt hela dagen är det mer vila att ligga och ta det lugnt än det är för en vars arbete är av mer mental karaktär. De två behöver troligtvis olika typer av vila och återhämtning.
 
Sen är ju saker relativa. För mig när jag hade ett litet barn och nästan aldrig fick vara ensam hemma och pyssla i lugn och ro så var det återhämtning när min man tog henne till simskolan på fredagarna. Då kunde jag i lugn och ro laga maten och ha den redo till när de kom hem. Jag satte ofta på musik och drack nåt gott under tiden. Men nä, vila var det inte. Återhämtning absolut!

Det finns ju både fysisk och mental vila och återhämtning. För den som jobbat fysiskt hårt hela dagen är det mer vila att ligga och ta det lugnt än det är för en vars arbete är av mer mental karaktär. De två behöver troligtvis olika typer av vila och återhämtning.
Mitt förra jobb var ju av helt annan karaktär än det jag har nu. Men jag har varit likadan oavsett vad jag har jobbat med.
 
För mig är det nog tvärt om; allt som inte är viktigt nog att ha i huvudet hamnar i "gör-det-sen-högen" på skrivbordet.
Eller så har jag huvudet fullt med odiskade kaffekoppar, icke-fungerande bläckpennor, halvviktiga papper, opantade pantflaskor och diverse bra-att-ha-saker som inte funnit sin rätta plats, det är ju också fullt möjligt. :laugh:
Allting är bättre än ett vakuum i skallen. Skrivbordet fullt med saker-->skallen fullt med saker...:banana::banana::banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 247
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 086
Senast: Wingates
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp