Vilka ska ni rösta på?

Sv: Vilka ska ni rösta på?

Men du tycker alltså inte att det är ett problem att Bildt har varit med i styrelsen för Lundin som stått anklagade för folkrätts brott (under en period när Bildt varit insyltad) och trots detta är vår utrikesminister?
Återigen, har han begått några brott som utrikesminister?
Återigen, det är en viss skillnad med att vara anklagad och bli fälld i en domstol

Jag ser det som mycket problematiskt i t.ex fallet Persson och Shibbye, men återigen - det kanske inte är ett problem eftersom han heter Carl Bildt och inte, låt oss säga, Jonas Sjöstedt?
I fallet med de två journalisterna så kanske det var en fördel att Bild hade kontakter. Vad det gäller journalister så är det ju ett typexempel på ett planerat vinstgivande projekt som gick snett men som av yttre omständigheter räddades och nu ger en hyfsad avkastning.
Jag tycker det är problematiskt, punkt. Även om de inte blir fällda någon gång, så anser jag att utrikesminister med kopplingar till ett så stort företag med tveksamt rykte INTE är en bra kombination - lika lite som andra tveksamma fall är särskilt lyckade att ha i styrande positioner i samhället. Men du tycker helt uppenbart att det är okej att göra lite vad som, oavsett hur det påverkar förtroendet, så länge en tillhör Alliansen (eller iaf inte är KOMMUNIST! :eek: ). Så tolkar jag dig eftersom din argumentation mest verkar bygga på att nedvärdera och missförstå och då är det lite svårt att få grepp om vad du annars tycker.

Ja jag anser att en människa som inte står under kontrakt ska ha rätt att satsa sin tid o kunskap på i stort sett vad som helst. Så länge det inte är brottsligt.
Och hittills har jag inte sett ngr fakta som skulle leda till det som brottslig verksamhet brukar leda till, nämligen rättsligt efterspel.
Men nu har du chansen, anmäl Bildt, ta fram dina fakta och få honom fälld, det skulle väl bli en skaplig skalp....:D:D
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag tycker iofs att det är stor skillnad mellan att köra för fort och att anlita svart barnvakt gentemot att sitta med i en styrelse för ett företag som är anmälda för folkrättsbrott och därefter ha en väldigt framträdande roll i den svenska politiken. Det handlar inte om att alla ska vara fläckfria på något sätt, utan om att faktiskt kunna vara något sånär representativ för den rollen en har och då är det svårt att förena vissa saker.

Så det jag menar är, i diskussionen om att vänstern är så himla dåliga på att hantera sina puckon, så är de inte ensamma på något sätt om att stundtals agera tveksamt. Men i diskussionen som förs, så verkar många andras agerande vara förlåtligt och det tycker jag är uppåt väggarna. Jag menar inte på att V är fläckfritt, men jag håller fast vid att de inte är ensamma om att hantera situationer knepigt och att de därför inte skulle vara lämpliga att sitta i en riksdag.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag tycker iofs att det är stor skillnad mellan att köra för fort och att anlita svart barnvakt gentemot att sitta med i en styrelse för ett företag som är anmälda för folkrättsbrott och därefter ha en väldigt framträdande roll i den svenska politiken. Det handlar inte om att alla ska vara fläckfria på något sätt, utan om att faktiskt kunna vara något sånär representativ för den rollen en har och då är det svårt att förena vissa saker.

Han satt med i styrelsen, blev minister och därefter startade utredningen om folkrättsbrott. Det finns fortfarande inga bevis för att någon i styrelsen hade sådan kännedom om vad som hände i Sudan under de aktuella åren att de bär något personligt ansvar.

För att lämna Sverige lite så är väl ingen i Nintendos styrelse politiker men jag har inte hört något om att Nintendo ska utredas för brott mot folkrätten. Ändå är de det enda företag som inte vidtagit en enda känd åtgärd för att undvika konfliktmineraler från det krigshärjade Kongo i sina produkter. :yuck:
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag tycker iofs att det är stor skillnad mellan att köra för fort och att anlita svart barnvakt gentemot att sitta med i en styrelse för ett företag som är anmälda för folkrättsbrott och därefter ha en väldigt framträdande roll i den svenska politiken. Det handlar inte om att alla ska vara fläckfria på något sätt, utan om att faktiskt kunna vara något sånär representativ för den rollen en har och då är det svårt att förena vissa saker.

Så det jag menar är, i diskussionen om att vänstern är så himla dåliga på att hantera sina puckon, så är de inte ensamma på något sätt om att stundtals agera tveksamt. Men i diskussionen som förs, så verkar många andras agerande vara förlåtligt och det tycker jag är uppåt väggarna. Jag menar inte på att V är fläckfritt, men jag håller fast vid att de inte är ensamma om att hantera situationer knepigt och att de därför inte skulle vara lämpliga att sitta i en riksdag.

Jag råkar ha kontakter med folk som arbetade i Berlin under 70 o 80 talet.
Den tid då storföretag som IKEA lät straffångar göra jobb åt dem och höga xxx;are åkte ner och levde lyxliv, med spa-bad massage och god mat o dryck.
Jag ska inte nämna några namn men...DDR var långt framme när det gällde problem o behandling av diabetes...alkoholrelaterad..

Samma politiker som med harm i rösten talade om folkens frihetskamp varje 1;a maj.

Naturligtvis ska vi följa upp och agera på anklagelser riktade mot Bildt.Men de är ännu bara anklagelser och tills dess att bevisen ligger på bordet så stannar det vid anklagelser.Men du har ju bevis för ev. kriminalitet..hosta upp dem nu och lägg fakta istället för dösnack!:D
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Han satt med i styrelsen, blev minister och därefter startade utredningen om folkrättsbrott. Det finns fortfarande inga bevis för att någon i styrelsen hade sådan kännedom om vad som hände i Sudan under de aktuella åren att de bär något personligt ansvar.

För att lämna Sverige lite så är väl ingen i Nintendos styrelse politiker men jag har inte hört något om att Nintendo ska utredas för brott mot folkrätten. Ändå är de det enda företag som inte vidtagit en enda känd åtgärd för att undvika konfliktmineraler från det krigshärjade Kongo i sina produkter. :yuck:

Samtidigt borde kanske ett korrekt agerande, sett ur ett trovärdighetsperspektiv, varit att låta Bildt ta en paus då under tiden som utredningen pågår. Jag menar fortfarande att hade personen hetat något annat och fått sådan kritik som Bildt har fått på grund av sina förehavanden så hade de med största sannolikhet fått ta en time out eller liknande. Men så är det inte i Bildts fall utan han kan fortsätta göra märkliga saker, vilket skadar trovärdigheten något enormt. För det är ju knappast bara Lundin Oil som Bildt varit engagerad i som varit tvivelaktigt. Och därför menar jag, återigen, att hanteringen av puckon inte bara är märklig inom vänstern utan även på andra håll inom politiken.

Trevligt företag :eek: (alltså, inte trevligt alls om de har den inställningen)
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Utredningen började för tre år sedan och pågår fortfarande. Att då tycka att Bildt ska ta time out trots att misstankarna inte riktar sig mot honom personligen tycker jag är rätt magstarkt. Du får gärna precisera vad det är för andra tvivelaktiga saker han gör som är så allvarliga att han inte är lämplig i politiken, förresten.

Jag tror inte att Bildt blir mildare behandlad. Det är ju många politiker i olika partier som gjort väldigt tveksamma saker, fått valsa runt i pressen men ändå sitta kvar på höga positioner.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Men du tycker alltså inte att det är ett problem att Bildt har varit med i styrelsen för Lundin som stått anklagade för folkrätts brott (under en period när Bildt varit insyltad) och trots detta är vår utrikesminister? Jag ser det som mycket problematiskt i t.ex fallet Persson och Shibbye, men återigen - det kanske inte är ett problem eftersom han heter Carl Bildt och inte, låt oss säga, Jonas Sjöstedt?

Jag tycker det är problematiskt, punkt. Även om de inte blir fällda någon gång, så anser jag att utrikesminister med kopplingar till ett så stort företag med tveksamt rykte INTE är en bra kombination - lika lite som andra tveksamma fall är särskilt lyckade att ha i styrande positioner i samhället. Men du tycker helt uppenbart att det är okej att göra lite vad som, oavsett hur det påverkar förtroendet, så länge en tillhör Alliansen (eller iaf inte är KOMMUNIST! :eek: ). Så tolkar jag dig eftersom din argumentation mest verkar bygga på att nedvärdera och missförstå och då är det lite svårt att få grepp om vad du annars tycker.

Håller med helt och hållet :bow:

KL
Är inte överförtjust i att diskutera med folk som inte klarar av att göra det utan diverse härskartekniker och rena argumentationsfel så tack för mig.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Men jag antar att du inte anser att t ex Björn von Sydow är lämplig att inneha en ministerpost om oppositionen vinner valet? Han satt ju faktiskt med i en regering som inte bara var misstänkt för utan faktiskt i ett prejudicerande uttalande av FN:s Tortyrkommission ansågs ha brutit mot Tortyrkonventionens artikel 3.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Trist att jag inte kunde få något svar om folkpartiet och deras ursprung i rösträttsrörelsen först men ok.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Då tycker vi helt enkelt olika - för jag tycker inte att det är lämpligt att inneha en sådan viktig ministerpost om ens namn figurerar i brott mot folkrätten (det är liksom inte riktigt samma kaliber på det som att t.ex "slarva" lite med tv-avgift och därmed borde det också få större konsekvenser).

Här står en hel del som jag håller med om och som jag anser är viktigt att poängtera i fallet Bildt och som de har uttryckt betydligt bättre än vad jag kan göra.

Senast i raden av tveksamma saker som Bildt har för sig, är hans kommentarer efter Sharons död.

Hans roll i Bosnienkriget känns inte heller helt klockrent:
"Efter Bildts utnämning till EU:s särskilda sändebud till Jugoslavien gick Tom Warrick från Coalition for International Justice till skarp kritik mot Bildt som beskrevs som "farligt felunderrättad om sin egen arbetsbeskrivning" och i stort sett okunnig om regionen. The New York Times kritiserade Bildt för en nonchalant inställning till massakern i Srebrenica där över 8 000 bosniaker dödades, och beskrev honom som att vara belastad med ett rykte om att acceptera serbiska påståenden om gott uppförande utan bevis och se mellan fingrarna gällande angrepp mot civila"
http://www.nytimes.com/1995/12/17/opinion/mr-bildt-s-responsibility-in-bosnia.html?ref=carlbildt (och från den fina källan Wikipedia ;))

Hans fd innehav av aktier i Vostok Nafta/Gazprom som sätter honom (och regeringen i förlängningen) i en konstig situation. Både rent generellt eftersom deras investeringar påverkar den europeiska energimarknaden men även etiskt på grund av företaget, som enligt en folksamrapport varken tar hänsyn till mänskliga rättigheter eller miljö, och Gazprom, som också är ett miljöhot enligt kritikerna.

Hans medlemskap i RAND Corporation som jobbar bland annat mot det amerikanska försvaret.

Hans inställning till Irak-kriget och hans samröre med Committe for the Liberation of Iraq tycker jag också är problematiskt.

Så ja, jag tycker att Bildts ministerpost är allt annat än bekväm och att hans förflutna/privata intressen kanske inte är så bra att kombinera med hans roll i regeringen.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Då tycker vi helt enkelt olika - för jag tycker inte att det är lämpligt att inneha en sådan viktig ministerpost om ens namn figurerar i brott mot folkrätten (det är liksom inte riktigt samma kaliber på det som att t.ex "slarva" lite med tv-avgift och därmed borde det också få större konsekvenser).

Här står en hel del som jag håller med om och som jag anser är viktigt att poängtera i fallet Bildt och som de har uttryckt betydligt bättre än vad jag kan göra.

Senast i raden av tveksamma saker som Bildt har för sig, är hans kommentarer efter Sharons död.

Hans roll i Bosnienkriget känns inte heller helt klockrent:
"Efter Bildts utnämning till EU:s särskilda sändebud till Jugoslavien gick Tom Warrick från Coalition for International Justice till skarp kritik mot Bildt som beskrevs som "farligt felunderrättad om sin egen arbetsbeskrivning" och i stort sett okunnig om regionen. The New York Times kritiserade Bildt för en nonchalant inställning till massakern i Srebrenica där över 8 000 bosniaker dödades, och beskrev honom som att vara belastad med ett rykte om att acceptera serbiska påståenden om gott uppförande utan bevis och se mellan fingrarna gällande angrepp mot civila"
http://www.nytimes.com/1995/12/17/opinion/mr-bildt-s-responsibility-in-bosnia.html?ref=carlbildt (och från den fina källan Wikipedia ;))

Hans fd innehav av aktier i Vostok Nafta/Gazprom som sätter honom (och regeringen i förlängningen) i en konstig situation. Både rent generellt eftersom deras investeringar påverkar den europeiska energimarknaden men även etiskt på grund av företaget, som enligt en folksamrapport varken tar hänsyn till mänskliga rättigheter eller miljö, och Gazprom, som också är ett miljöhot enligt kritikerna.

Hans medlemskap i RAND Corporation som jobbar bland annat mot det amerikanska försvaret.

Hans inställning till Irak-kriget och hans samröre med Committe for the Liberation of Iraq tycker jag också är problematiskt.

Så ja, jag tycker att Bildts ministerpost är allt annat än bekväm och att hans förflutna/privata intressen kanske inte är så bra att kombinera med hans roll i regeringen.

Då är det ju lämpligt att gör bruk av din röstsedel i höst..så det hela löses på ett korrekt o demokratiskt sätt ;)
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Men jag antar att du inte anser att t ex Björn von Sydow är lämplig att inneha en ministerpost om oppositionen vinner valet? Han satt ju faktiskt med i en regering som inte bara var misstänkt för utan faktiskt i ett prejudicerande uttalande av FN:s Tortyrkommission ansågs ha brutit mot Tortyrkonventionens artikel 3.

Jag kan se vissa problem om han skulle vara med i en regering som minister efter det ja.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Då är det ju lämpligt att gör bruk av din röstsedel i höst..så det hela löses på ett korrekt o demokratiskt sätt ;)

Varför skulle jag låta bli? Det har jag inte antytt någonstans, så sluta försöka förminska och förlöjliga folk i diskussionen.

Eller, du kanske vill vara lustig och försöka antyda att jag tycker att vi ska göra REVOLUTION? HAHA säger jag isåfall..
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag kan se vissa problem om han skulle vara med i en regering som minister efter det ja.

Jag förutsätter att du kallar honom "kriminell". ;)

Skämt åsido, OM det kommer fram något som tyder på att Bildt hade kännedom om folkrättsbrotten som förekom i samband med oljeindustrin i Sudan DÅ kan jag definitivt tycka att det är lämpligt att han avgår. Men än så länge pågår bara en utredning där så vitt jag vet ingen, vare sig företag eller person är ens är namngiven - och då tycker jag det är lite overkill att kräva ens en time-out.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Varför skulle jag låta bli? Det har jag inte antytt någonstans, så sluta försöka förminska och förlöjliga folk i diskussionen.

Eller, du kanske vill vara lustig och försöka antyda att jag tycker att vi ska göra REVOLUTION? HAHA säger jag isåfall..

Efter som det hittills inte framkommit några olagligheter som kan kopplas direkt till personen i fråga, så är väl det enda verkliga alternativet just att folk använder sin röstsedel...
Revolution i Sverige? knappast, det är vi för mycket kapitalister för ..:D
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Det har skrivits mycket sedan jag var här sist ser jag nu och Dentaku har svarat dig mycket bra ang. denna fråga. Jag håller med i allt hen skriver. Känner inte att jag har så värst mycket mer att tillägga och erkänner dessutom att just Carl Bildts förehavanden i Sudan inte är något jag har satt mig in i mer än gemene man.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

KL

Har så svårt att hålla mig borta :D

http://www.ecosonline.org/reports/2010/^index.html/UNPAID_DEBT_fullreportweb.pdf.html

“We work without regard to political risk. It is so difficult to make large oil- and mining discoveries that, if you also limit yourself to countries which are politically secure you would not have a chance. It is like starting a marathon with a broken leg. The only thing that is important for us is that what we are looking for can be really big.”
Adolf Lundin, Chairman of Lundin Oil AB, August 1996.

http://www.dn.se/ekonomi/lundin-oil-kopplas-samman-med-krigsherre-i-sudan/

"Människorättsorganisationen Human Rights Watch anklagar Matip för att ha utfört en etnisk rensning för att underlätta för oljebolagen att utvinna olja."

"En dokumentärfilm från 2001 visar Lundin Oils ordförande Ian Lundin på bild. Han är omgiven av beväpnade barn i soldatuniformer."

http://debatt.svt.se/2012/03/21/nu-...ota-fakta-och-lata-offren-i-oljekriget-horas/

Det är mycket möjligt att Carl Bildt inte kan dömas för något brott, men Lundin Petroleum är internationellt kända för att borra olja i konfliktområden, och har under många år kritiserats av diverse människorättsorganisationer (bland annat HRW och amnesty) och FN, och jag tror knappast att Carl Bildt är korkad, tvärtom. Han är en skicklig politiker med enormt mycket kontakter och tillgång till information.

Situationen i Sudan var väl känd för honom (och de flesta andra), och självklart var han (som de flesta andra) medveten om att företaget han själv satt i styrelsen för utvann olja där. Det räcker för att jag personligen (och många, många andra) ska tycka att det är problematiskt och olämpligt att han har den position han har, oavsett om han döms eller ej.

Att det hela är problematiskt, som Killaloe skrev, tror jag inte ens att Bildt och Reinfeldt själva nekar till. Bildt verkar ju inte särskilt road av att svara på frågor eller kommentera saken i media utan att håna och förminska journalisterna.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

KL

Har så svårt att hålla mig borta :D

http://www.ecosonline.org/reports/2010/^index.html/UNPAID_DEBT_fullreportweb.pdf.html

“We work without regard to political risk. It is so difficult to make large oil- and mining discoveries that, if you also limit yourself to countries which are politically secure you would not have a chance. It is like starting a marathon with a broken leg. The only thing that is important for us is that what we are looking for can be really big.”
Adolf Lundin, Chairman of Lundin Oil AB, August 1996.

http://www.dn.se/ekonomi/lundin-oil-kopplas-samman-med-krigsherre-i-sudan/

"Människorättsorganisationen Human Rights Watch anklagar Matip för att ha utfört en etnisk rensning för att underlätta för oljebolagen att utvinna olja."

"En dokumentärfilm från 2001 visar Lundin Oils ordförande Ian Lundin på bild. Han är omgiven av beväpnade barn i soldatuniformer."

http://debatt.svt.se/2012/03/21/nu-...ota-fakta-och-lata-offren-i-oljekriget-horas/

Det är mycket möjligt att Carl Bildt inte kan dömas för något brott, men Lundin Petroleum är internationellt kända för att borra olja i konfliktområden, och har under många år kritiserats av diverse människorättsorganisationer (bland annat HRW och amnesty) och FN, och jag tror knappast att Carl Bildt är korkad, tvärtom. Han är en skicklig politiker med enormt mycket kontakter och tillgång till information.

Situationen i Sudan var väl känd för honom (och de flesta andra), och självklart var han (som de flesta andra) medveten om att företaget han själv satt i styrelsen för utvann olja där. Det räcker för att jag personligen (och många, många andra) ska tycka att det är problematiskt och olämpligt att han har den position han har, oavsett om han döms eller ej.

Att det hela är problematiskt, som Killaloe skrev, tror jag inte ens att Bildt och Reinfeldt själva nekar till. Bildt verkar ju inte särskilt road av att svara på frågor eller kommentera saken i media utan att håna och förminska journalisterna.

Visst, men jag har en känsla av att den absoluta majoriteten av dem som anklagar utan bevis gör det främst av politiska skäl.

För att tala jägarlatin, det vore en kapital trofe att hänga på väggen..;)
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Svar till båda:

"I mer än tolv år har Lundin Petroleum vägrat att svara på de bevis som riktats mot företaget. Fakta som visar att de genom sina aktiviteter kan ha bidragit till de folkrättsbrott som begicks av andra mellan 1997-2003."

Lundin Oil har aldrig anklagats för att själva ha fördrivit människor (mördat, våldtagit, bränt). Däremot har de utan tvivel dragit stor nytta av att andra har gjort det, eftersom det har möjliggjort utvinningen av olja i dessa områden. Dessa har i sin tur tjänat på Lundin Oils verksamhet där.

LBB:
Rapporten jag länkade ligger till grund för den pågående brottsundersökningen. Varför vissa "anklagar utan bevis" kan jag inte svara på och det hör inte hit, för här finns uppenbarligen bevis. Bara att läsa!
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 613
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 889
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 816
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp