Vilka ska ni rösta på?

Sv: Vilka ska ni rösta på?

Svar till båda:

"I mer än tolv år har Lundin Petroleum vägrat att svara på de bevis som riktats mot företaget. Fakta som visar att de genom sina aktiviteter kan ha bidragit till de folkrättsbrott som begicks av andra mellan 1997-2003."

Lundin Oil har aldrig anklagats för att själva ha fördrivit människor (mördat, våldtagit, bränt). Däremot har de utan tvivel dragit stor nytta av att andra har gjort det, eftersom det har möjliggjort utvinningen av olja i dessa områden. Dessa har i sin tur tjänat på Lundin Oils verksamhet där.

LBB:
Rapporten jag länkade ligger till grund för den pågående brottsundersökningen. Varför vissa "anklagar utan bevis" kan jag inte svara på och det hör inte hit, för här finns uppenbarligen bevis. Bara att läsa!
Intressant så Bildt ska vara ansvarig för handlingar som L Oil inte har anklagats för? Har jag förstått det hela rätt?
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Nej du har förstått det hela fel som vanligt. Jag misstänker att det är med flit - ett väldigt fult sätt att diskutera på.

Bildt är ansvarig för att ha suttit i styrelsen för ett företag som har dragit stor nytta av och samarbetat med regimer som har fördrivit människor från sina hem genom att mörda, våldta och bränna ner byar, vilket har möjliggjort utvinning av olja för företaget i dessa områden. Ett företag med en VD som syns på bild ihop med barnsoldater.

Även om Bildt inte kan hållas juridiskt ansvarig (oklart än så länge), så har han i mina ögon ett moraliskt ansvar.

Om du fortfarande inte förstår får jag hänvisa till rapporten jag länkade samt debattartikeln av dess författare. Rapporten ligger, som sagt, till grund för brottsundersökningen och talar nog bäst för sig själv.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Nej du har förstått det hela fel som vanligt. Jag misstänker att det är med flit - ett väldigt fult sätt att diskutera på.

Bildt är ansvarig för att ha suttit i styrelsen för ett företag som har dragit stor nytta av och samarbetat med regimer som har fördrivit människor från sina hem genom att mörda, våldta och bränna ner byar, vilket har möjliggjort utvinning av olja för företaget i dessa områden. Ett företag med en VD som syns på bild ihop med barnsoldater.

Även om Bildt inte kan hållas juridiskt ansvarig (oklart än så länge), så har han i mina ögon ett moraliskt ansvar.

Om du fortfarande inte förstår får jag hänvisa till rapporten jag länkade samt debattartikeln av dess författare. Rapporten ligger, som sagt, till grund för brottsundersökningen och talar nog bäst för sig själv.

Först skriver du att L Oil KANha bidragit till folkrättsbrott,det är alltså inte säkert?

Sedan fyller du på med "Lundin Oil har aldrig anklagats för att själva ha fördrivit människor (mördat, våldtagit, bränt)."

Men de har dragit nytta av situationen...ungefär så som Sverige gjorde unde ww2, o Koreakriget då?

Men till slut kommer själva essensen i frågan fram :"Även om Bildt inte kan hållas juridiskt ansvarig (oklart än så länge), så har han i mina ögon ett moraliskt ansvar."Juridiskt sett finns hittills ingenting att anmärka på men du anser att.......;)
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Nej det går inte att jämföra. L Oil utlöste snarare situationen. Hade du läst rapporten och varit ordentligt insatt hade du sluppit fråga.

"Juridiskt sett finns hittills ingenting att anmärka på men du anser att....."

Jo det finns det, därav är under pågående utredning. Tror du att det hade varit det om det vore fastställt att det inte finns något att anmärka på? :D

När jag skrev: "även om Bildt inte kan hållas juridiskt ansvarig (oklart än så länge)" menade jag att det ännu inte är fastställt om han kan det eller inte.

Att han har ett moraliskt ansvar är jag inte ensam om att tycka och om du inte begriper det kan jag bara beklaga. O_o
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka ska ni rösta på?

*kl*

Jag tycker också det är otäckt om en politiker måste ha en oförvitlig historia.

Det som är en stor skillnad i historierna som dragits upp här, är att SD-politikerna inte har en tanke på att sluta med dumheterna. De fortsätter på samma sätt oavsett vad som upptäckts pågår. Det är faktiskt nästan bättre än Comedy Channel.

Det är liksom inte en enstaka historia i det förgångna. Utan pågående tokigheter vecka efter vecka, med en grund i en otäckt skev människosyn och en grundläggande avsaknad av normalt förnuft.

Vi får nog överlåta till väljarna att bedöma om det är lämpligt att skicka skogstokiga, människofientliga, rasistiska och bakom-flötet människor till kommunala och nationella maktposter. Hittills verkar ungefär 10% tycka att det är en ganska god ide, vilket är skrämmande.

Men, skulle man införa mitt negativa röstsystem (1 positiv och 1 negativ) skulle vi äntligen kunna få min dröm-mitten-regering. Min tanke är att man framförallt röstar ned extrema partier, så då slipper vi dem.
 
Sv: Vilka ska ni rösta på?

Kollade på det nu! Väldigt intressant.

Jag tycker inte att filmen visar en bild som motsäger rapporten. Filmskaparna har ju inte tänkt sig att det som sägs ska tas för sanningar, för Ian torde filmen snarare vara ganska problematisk. Resterande intervjuer visar för det mesta på en stor komplexitet i konflikten och företagens och militärens relation till befolkningen, och det är väldigt svårt att bedöma trovärdigheten i det som sägs kring detta.

Ian säger (upprepar) precis vad man hade förväntat sig, varken mer eller mindre. Dessutom samtidigt omgiven av beväpnade barnsoldater som är anställda för att skydda hans verksamhet. Och på vilket sätt skulle "vakta oljefältet" vara en generalisering? Helt obegripligt.

Absolut intressant, men trovärdigheten i rapporten som formell källa är ju högre.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 889
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 816
Senast: bollen__
·
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
15 610
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 608
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp