Bukefalos 28 år!

Vilka skydd behöver unghästen vid löshoppning?

F

Francess

Har en ungponny (2½), welsh av cobtyp (sekt C) och tänkte introducera löshoppning för henne. Vilka typ av skydd behöver man? Både fram och bak eller bara ena eller andra? Har aldrig löshoppat förr...
 
Hmm, jag är inte alls hemma i skydds-djungeln, så du får gärna förtydliga! Vad är korta skydd?
 
Kör neopreneboots istället, mjukare.

Hon har korta bak för att hon stryker sig ibland och det är lätt hänt när man löshoppar för det är så ROLIGT :bump: :bump:
 
Angående boots är faktiskt neoprenebootsen outstandning.
Lite dyrare än gummiboots kan tyckas, men i gengäld slipper du eventuella skavsår i karleden, sen är de betydligt mjukare och lättare att sätta på än iaf hela gummiboots.

Rekommenderas :bow: :bow:
 
Mina unghästar löshoppas med senskydd fram, bakstrykkappor och boots runt om. Varför inte förebygga skador om man kan.

Höga skydd bak rekommenderas INTE
 
Tack för alla svar och info m länkade bilder!!! :bow:

Ska köpa neoprenboots, helt klart.

En annan fråga: vad är damasker??? Tycker de ser ut som nån slags senskydd???
 
Oh, föresten. Behöver man linda benen efter löshoppningen? Har aldrig lindat...
 
Nej, damasker är inte senskydd. De har den hårda delen in mot det andra benet för att skydda mot strykningar. På senan har de endast mjukt material som inte skyddar tillräckligt.

Linda efter behöver du inte. Men om du väljer att kyla benen efter hoppningen ska du linda efter för att få igång cirkulationen.
 
Tack för förklaringen!

Igårkväll var vi på Eko i Halmstad och köpte senskydd fram, kotskydd bak och boots fram. Allt i neopren + förstärkning. Minns inte vilket märke. Men lyckades i alla fall hitta allt i rätt storlek (vilket inte var lätt) och samma färg (blått). Köpte även ett fleecetäcke i beige med guldkant, som verkade ordentligt sytt, att lägga över efteråt när vi åker hem. Idag ska jag sätta på grejorna! På söndag är det löshoppningsträning inför Talangjakt i löshoppning för tvååriga ponnyer i Tvååker den 23/11. Puh!!! Det blir spännande!!! :banana:
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 011
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 647
Senast: MML
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 593
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 055
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp