Bukefalos 28 år!

Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

CallMeAce

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska göra. Ska helklippa min häst snart och mitt stall byter inte pyjamas, de lägger bara på täcke på morgonen, alltså måste hon ha stalltäcke + utetäcke på sig i hagen. Vad för tjocklekar under vilka väderförhållanden tar man till då?

Hur gör ni andra med era hästar som måste gå med pyjamas på sig ute?

Just nu har jag två 200-grams fodrat och ett 400-grams fodrat utetäcke o ett ofodrat regntäcke. Vilken tjocklek på stalltäcke borde jag behöva köpa och hur ska jag kombinera detta med mina utetäcken?

Stallet är ett vanligt litet stall med 11 hästar, blir nog ändå relativt varmt på natten men vet inte temperaturerna :D

hjälp :D
 
Sv: Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

Nu är det många som hävdar att antal gram inte spelar någon som helst roll. Men om jag var du, för att känna att min täckessamling var komplett skulle jag vilja ha:
fleecetäcken
200gramstäcke
300gramstäcke
400gramstäcke
några ofodrade utetäcken.
Kanske ett 200grams utetäcke att ha över fleecetäcke eller 200grams stalltäcke.
det tror jag du klarar dig med även de kallaste dagarna!

Jag är tacksam, i "mitt" stall får vi kombinera täckesbytena precis som vi själva vill:D
 
Sv: Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

Jag har haft häst i massor av år och aldrig ägt så många täcken som du listade! :rofl:

Min häst går naken när det är runt noll grader eller över.
Regntäcke vid halvkasst väder och fodrat vintertäcke när det är KALLT!
 
Sv: Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

Jag tror du klarar dig ganska långt med de innetäckena du har.

Så länge det inte blir flera minusgrader räcker nog ett 200 grams täcke med regntäcket utanpå.

Blir det nedåt 15-20 minusgrader funkar det nog bra att lägga 400-grams täcket utanpå ett 200 grams täcke.

Möjligen skulle kanske ett 350-400 grams innetäcke behövas att kombinera med regntäcket, men prova dig fram innan du handlar ett.

Jag tror inte att man behöver dutta med en massa täcken i olika tjocklekar och byta upp sig så fort det blir 5 grader kallare. Det blir bara dyrt och bökigt att bestämma vilket täcke som ska användas när. Oftast är det ju kallare på morgonen när hästarna går ut, och så blir det istället för varmt om solen skiner på eftermiddagen. Ska man gå ut och byta täcke under dagen då?;)
 
Sv: Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

Skillnaden mellan 200/300 samt 300/400 gramstäcken är rätt marginell, varför ha så många täcken?

TS: Jag skulle satsat på att ha något fleecetäcke och ett "lagom fodrat" termotäcke för stall. Sen ett ofodrat regntäcke att lägga över på morgonen. Regn+fleece kanske blir lagom på hösten, termotäcke+regntäcke lagom på vintern. Det där får du ju prova dig fram vid vilak temperaturer hästen behöver vad.
Min erfarenhet är också att ett 200grams stalltäcke med ett 200grams utetäcke inte automatiskt värmer som ett 400g-täcke. Tycker mest det blir tungt och osmidigt. Då skulle jag föredra ett tjockt stalltäcke och återigen bara ett ofodrat regntäcke ovanpå.
 
Sv: Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

Pja, det känns inte komplett för mig helt enkelt om jag inte har ett av varje, minst:angel:
 
Sv: Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

nej men frågan är väl vad man verkligen behöver ;) jag har massor med täcken men använder väldigt få av dom.
 
Sv: Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

Grejjen med vårt klimat på västkusten nära stranden är att det lätt blir jäkligt blåsigt i våra hagar. Regnar eller snöar de då med tillsammans med blåst blir det jäkligt kallt. Hon fryser lätt när det blir såna förhållanden. Tror det lutar åt att jag köper mig ett 200-grams innetäcke, har kollat på ett från Shires.

Blir bara så rädd att hon ska frysa inne :D Dörren brevid hennes box måste stå lite på glänt nämligen för hennes boxgranne på andra sidan gången är hosthäst. Jäkla bra med frsik luft iofs men tänk när blåsten o rusket kommer...

Jag tror jag är lite daltig kanske hehe
 
Sv: Vilka täckestjocklekar o hur ska jag kombinera dom?

Jag har massa fleecetäcken o sånt men behöver ett typ termostalltäcke...

Jag vill gärna också ha många att kombinera med även om jag i bakhuvdet ändå har en aning om att det inte behövs egentligen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 162
Utrustning Jag vet, jag vet. Jag skulle sluta noja om täcken :o Men nu har jag EN fråga till. Sen har alla pållarna täcken de (med all...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: Elisha
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 456
Senast: Camigween
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför...
2
Svar
26
· Visningar
4 731
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp