Vilken barnvagn ska man ha?

De flesta av våra vänner har haft olika generationer av Britax Smile och älskat den, den verkar funka fint både på grusvägar och i stan + blir rätt liten ihopfälld. Smile 2 i bra skick brukar dyka upp på blocket för runt 5000 (+/- 1000kr) så den är prisvärd :up:

Vi kollade på Emmaljunga NXT90, Britax Smile 3, Cybex Priam och Bugaboo Fox 2/3. Emmaljungan gick bort direkt för oss då den kändes tung att köra på ett plant butiksgolv utan barn i och lär då bli tung att lyfta in i bilen också. Det var väldigt jämnt mellan de andra tre men det kommer bli en Fox 3 för oss då det är den vi tycker är snyggast :angel:

Jag ångrar väl lite att vi valde Fox2 nu när 3an kommit, men den skulle komma först när vi hade bf sa de i vår butik. Så vågade inte chansa. Betalade därmed förmodligen överpris för vår fox2n🤷
 
Jag ångrar väl lite att vi valde Fox2 nu när 3an kommit, men den skulle komma först när vi hade bf sa de i vår butik. Så vågade inte chansa. Betalade därmed förmodligen överpris för vår fox2n🤷
Jag hade inte heller chansat och väntat på 3an då. Vi velade rätt länge mellan 2 & 3 men eftersom jag har BF i mitten av april så känns det som vi kan ha nytta av att liggdelen är mer ventilerad på 3an.
Ni lyckades inte köpa er vagn när typ alla körde 15% rabatt? :(
 
Jag hade inte heller chansat och väntat på 3an då. Vi velade rätt länge mellan 2 & 3 men eftersom jag har BF i mitten av april så känns det som vi kan ha nytta av att liggdelen är mer ventilerad på 3an.
Ni lyckades inte köpa er vagn när typ alla körde 15% rabatt? :(

Jo, ish. Vi köpte med rabatt iaf. 😁
 
Vad tvungen att googla lite. 😂


62x60x29 är måtten på chassit ihopfällt på Buggan om jag lyckats kolla rätt.

52x61,5x80,5 på Britax Go Big, om det stämmer. Enbart chassit då.

Måtten stämmer med det är med sittdelen på också. Så måtten är inte helt jämförbara. Med liggdel på bli det ju såklart större oavsett.

Och både är ju mindre än att få in en Emmaljunga som ts jämförde med :)
 
Måtten stämmer med det är med sittdelen på också. Så måtten är inte helt jämförbara. Med liggdel på bli det ju såklart större oavsett.

Och både är ju mindre än att få in en Emmaljunga som ts jämförde med :)

Okej, stod att det måttet på Britaxen var bara chassit dock. Hur som såg det ut så här i vår bil (går ej stänga), medan foxen går in hur lätt som helst. 🤷

20210809_143634.jpg


Och Emmaljunga måste ju spela roll vilken modell? Nxt60 exempelvis är la rätt liten om jag inte är ute och cyklar 😊
 
De flesta av våra vänner har haft olika generationer av Britax Smile och älskat den, den verkar funka fint både på grusvägar och i stan + blir rätt liten ihopfälld. Smile 2 i bra skick brukar dyka upp på blocket för runt 5000 (+/- 1000kr) så den är prisvärd :up:

Vi kollade på Emmaljunga NXT90, Britax Smile 3, Cybex Priam och Bugaboo Fox 2/3. Emmaljungan gick bort direkt för oss då den kändes tung att köra på ett plant butiksgolv utan barn i och lär då bli tung att lyfta in i bilen också. Det var väldigt jämnt mellan de andra tre men det kommer bli en Fox 3 för oss då det är den vi tycker är snyggast :angel:

Jag känner också flera som är nöjda med Smile. Enda är att den är ganska liten i sittdelen och barnen då växer ur dem fort. Men å andra sidan kanske man ändå byter till en enklare sittvagn då. För mig faller den på att jag tycker den är för plastig. Det var var jag saknade med vår kronan när vi hade bugaboo.
 
Okej, stod att det måttet på Britaxen var bara chassit dock. Hur som såg det ut så här i vår bil (går ej stänga), medan foxen går in hur lätt som helst. 🤷

Visa bifogad fil 78389

Och Emmaljunga måste ju spela roll vilken modell? Nxt60 exempelvis är la rätt liten om jag inte är ute och cyklar 😊

När du fäller ihop Big så är den högsta delen (på måttet som är 52 cm) handtaget. Sitter sittdelen på ryms den inom det måttet. Det blir alltså samma oavsett om om det är enbart chassi eller med sittdel. Jämfört med en vagn där du har sittdelen bredvid chassit.

Nxt60 är chassit 85 x 58 x 25, och sen sittdelen som inte går att vika ihop ovanpå det. Fast det var iofs med flatsittdelen. Ergo kanske blir mindre iofs, eller ja en mindre sittdel ovanpå.
 
Jag ångrar väl lite att vi valde Fox2 nu när 3an kommit, men den skulle komma först när vi hade bf sa de i vår butik. Så vågade inte chansa. Betalade därmed förmodligen överpris för vår fox2n🤷

Men var väl inte så stor skillnad rent funktionsmässigt på fox 2 och 3? (om man inte tycker 3an har snyggare färger såklart :D) Hade också valt att inte chansa. Med vårt första barn kom barnet några veckor innan vagnen. Inte helt praktiskt även om det gick det med :p
 
Men var väl inte så stor skillnad rent funktionsmässigt på fox 2 och 3? (om man inte tycker 3an har snyggare färger såklart :D) Hade också valt att inte chansa. Med vårt första barn kom barnet några veckor innan vagnen. Inte helt praktiskt även om det gick det med :p

Nä, jag tänker mer att tvåan borde bli billigare när trean kom... 🤷
 
När du fäller ihop Big så är den högsta delen (på måttet som är 52 cm) handtaget. Sitter sittdelen på ryms den inom det måttet. Det blir alltså samma oavsett om om det är enbart chassi eller med sittdel. Jämfört med en vagn där du har sittdelen bredvid chassit.

Nxt60 är chassit 85 x 58 x 25, och sen sittdelen som inte går att vika ihop ovanpå det. Fast det var iofs med flatsittdelen. Ergo kanske blir mindre iofs, eller ja en mindre sittdel ovanpå.

Men om man skiter i att ha en del på, jag pratar ju om bara chassit. Blir den så stor ändå?

Hur som - stor skillnad på fox2 enbart chassi och go big enbart chassi eftersom den ene, men inte den andre går in i vårt bagage 🤷

Antar att min chef fällde ihop den till minsta lilla då hon ju ville att vi skulle köpa den 🤷😂
 
Men om man skiter i att ha en del på, jag pratar ju om bara chassit. Blir den så stor ändå?

Hur som - stor skillnad på fox2 enbart chassi och go big enbart chassi eftersom den ene, men inte den andre går in i vårt bagage 🤷

Antar att min chef fällde ihop den till minsta lilla då hon ju ville att vi skulle köpa den 🤷😂

Ja det blir den ju, men min poäng var att de måtten du skrev inte var helt jämförbara eftersom du behöver lägga till sittdelen på fox men inte på big eftersom sittdelen ryms inom måtten.

Ja alltså jag försöker ju inte övertala dig att big är mindre eller att du borde ha köpt en sån :D
 
Ja det blir den ju, men min poäng var att de måtten du skrev inte var helt jämförbara eftersom du behöver lägga till sittdelen på fox men inte på big eftersom sittdelen ryms inom måtten.

Ja alltså jag försöker ju inte övertala dig att big är mindre eller att du borde ha köpt en sån :D

Nej men vad är måtten utan sittdelen på Big då? Det var mest att du skrev att det inte kunde skilja så mycket, men jag har ju sett båda vagnarna (utan sittdel/liggdel) i mitt bagage och tycker skillnaden är milsvid. Därför får jag inte ihop det 😂

Haha, du hade inte kunnat övertala mig även om det hade varit ditt mission, eftersom bagageluckan inte gick att stänga. 😂😁
 
Vad jag läst mig till är det i princip bara Bugaboo fox 2(/3) som går in i ett normalstort bagage bredvid hundbur.

Vi har lite samma krav, går mycket i skogen och har hundbur i bagaget, och vi har landat i att köpa Fox 3. Nu kostar ju de lite över 10 000, men Fox 2 borde gå att hitta begagnat för runt det priset, lite beroende på var man bor då.

Vi har i alla fall konstaterat att det blir billigare att lägga lite mer på en barnvagn som tar mindre plats, än att uppgradera till en bil där en billigare barnvagn får plats utöver hundburen. :D
 
Vad jag läst mig till är det i princip bara Bugaboo fox 2(/3) som går in i ett normalstort bagage bredvid hundbur.

Vi har lite samma krav, går mycket i skogen och har hundbur i bagaget, och vi har landat i att köpa Fox 3. Nu kostar ju de lite över 10 000, men Fox 2 borde gå att hitta begagnat för runt det priset, lite beroende på var man bor då.

Vi har i alla fall konstaterat att det blir billigare att lägga lite mer på en barnvagn som tar mindre plats, än att uppgradera till en bil där en billigare barnvagn får plats utöver hundburen. :D

Haha, så tänkte vi också.
Maken bara "vi kanske får byta bil?"
Jaaa, eller köpa en annan vagn 😅🤷

Vi köpte vagnen ihop med Babyskydd och adaptrar - så det blev dyrt, men får va värt! Något fint ville vi allt unna oss.
 
Haha, så tänkte vi också.
Maken bara "vi kanske får byta bil?"
Jaaa, eller köpa en annan vagn 😅🤷

Vi köpte vagnen ihop med Babyskydd och adaptrar - så det blev dyrt, men får va värt! Något fint ville vi allt unna oss.
Haha nu har vi visserligen planer på att byta bil också, men av andra anledningar. Vi inledde med att kolla just bagagestorlek, men ihop med övriga krav blir det onödigt dyrt och kan därför hålla nere priset på bilen om vi istället väljer en vagn som får plats i ”alla”. Kommer också köpa med babyskydd och adaptrar, så klart det blir en liten kostnad, men låg i jämförelse med vad den dyrare bilen hade kostat. :D
 
Hej! Jag letar efter en barnvagn men det är ju ta mig fasiken omöjligt. Jag kan ingenting. Vill att det ska vara stabil nog att ha på hundpromenader men även skapligt smidig att packa in i bilen när jag ska iväg på hundträning.
Min vardag: -bor i lägenhet. Halvtrappa upp. Ingen hiss. Vagnen får stå i cykelrummet.
- bor i en mindre stad. Nära till skog och grusväg.
-har brukshund som jag ofta är på brukshundsklubben med ( bebis kommer följa med).
-Vill kunna få in vagnen i bilen relativt enkelt.
-går en del på grusvägar i skogen.

Vill inte betala mer än 10 000 för en vagn ( gärna mindre). Har kollat på olika modeller av babyjogger, både city elite men även city mini gt. Britax har ju bäst i test på många sidor som recenserar barnvagnar men vet inte om det är mer en ” Stadsvagn”. En kompis har en Emmaljunga men kommer inte ihåg vilken modell. Det är skön att köra men det ser så jobbig ut att få in och ut ut bilen. Sen finns det ju vagnar som kostar betydligt mindre. Skiljer det mycket i kvalitet? Det är en djungel ju.

Hade lite samma förutsättningar som du när vi köpte vagn, förutom att vi bor på andra våningen utan hiss o måste få med vagnen upp.. Den första blev en britax smile 2 och vi har varit otroligt nöjda med den! Lätt att lyfta, fälla ihop, plan sittdel som känns rymlig på bredden, bra kvalitet överlag, lättkörd i all terräng (och då har jag alltså kört den i djup snö, på knöliga skogsstigar etc), tar hyfsat lite plats. När lillasyster kom köpte vi en bugaboo Donkey begagnat och även den har väldigt trevliga köregenskaper, man kör den utan problem fullastad med bara en hand. Men jag är inte imponerad av kvalitén jämfört med smile. Tycker britax känns rejälare. Inför vårt val av förstavagn kikade vi även på Emmaljunga Viking, men den föll pga för tung. Syrran rullade Emmaljunga ntx med sina barn men den var tungkörd jämfört med smile och donkey så jag hade inte valt den eftersom skogspromenader är viktiga för mig.

Så med det sagt vill jag helt klart slå ett slag för britax smile :) förhållandevis billig men man får mkt för pengarna! Och uppdaterade 3:an är ju väldigt snygg..
 
Vi har en Volvo xc60 och en artfex medium-bur, vi får in vår Stokke Trailz bredvid, både chassit och liggdelen. Dock måste vi klicka av hjulen men det är sjukt enkelt. Trailz är dock stor som en pansarvagn uppfälld och modellen utgår nu, men deras Xplory ser väldigt behändig ut. En sån hade jag kunnat tänka mig om vi hade köpt ny nu.
 
Nej men vad är måtten utan sittdelen på Big då? Det var mest att du skrev att det inte kunde skilja så mycket, men jag har ju sett båda vagnarna (utan sittdel/liggdel) i mitt bagage och tycker skillnaden är milsvid. Därför får jag inte ihop det 😂

Haha, du hade inte kunnat övertala mig även om det hade varit ditt mission, eftersom bagageluckan inte gick att stänga. 😂😁

Det är det jag uppenbarligen inte är tillräckligt pedagogisk för att förklara 🙈 Måttet på Big är samma för bara chassit och för chassi med sittdel på eftersom sittdelen viks ihop "innanför" chassit. Att jämföra med en vagn där sittdelen hamnar ovanpå chassit och måttet är bara för chassit.

När vi jämförde så tyckte vi inte att skillnaden var så stor, även om det absolut är så att Big är större. Men om det blir så att den ena går in i bilen men inte den andra så blir ju skillnaden enorm oavsett! :)

Vi har inte hund så behöver inte oroa oss för hundbur. Däremot ska vi få in i bilen tre barn så om ett halvår sisådär blir det en framåtvänd och två bakåtvända stolar, en vagn i bakluckan och sen kanske lite packning någonstans. Har alltid tyckt att vår bil (Superb) är jättestor men kommer kanske omvärdera det snart :laugh:
 
Okej, stod att det måttet på Britaxen var bara chassit dock. Hur som såg det ut så här i vår bil (går ej stänga), medan foxen går in hur lätt som helst. 🤷

Visa bifogad fil 78389

Och Emmaljunga måste ju spela roll vilken modell? Nxt60 exempelvis är la rätt liten om jag inte är ute och cyklar 😊

Hade du knäppt av det övre framhjulet/och eller bakhjulen (superlätt) så hade det kanske gått att stänga? Konstigt att hon som hade den inte visade det.

Fördelen med Britax är att när man har sittdelen så viks den ihop i inuti chassit och tar ingen plats utöver chassit. Har förstått att inte alla vagnar viks på det sättet utan att man med vissa märken får två delar som ska packas.

Men de flesta småbarnsföräldrar jag har träffat har varit nöjda med sina vagnar oavsett märke och modell. Man anpassar sig ju.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 859
Senast: Anemone
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 078
Senast: ako
·
  • Låst
Äldre Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig...
45 46 47
Svar
921
· Visningar
33 857
Senast: LenaH
·
Övr. Barn Hej. Nu halvvägs in i graviditeten börjar jag fundera mer på barnvagn, vilken man ska ha. Har köpt stor kombi och varit och provkört...
2
Svar
37
· Visningar
2 817
Senast: Rund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp