Vilken bil löser mina behov?

Jag har en Kia Sorento som jag bara älskar. Den får inte dra några 1400 kg totalvikt på b-kort, men vilka suvar får det? Får en crv det? Tänker den lilla modellen Kia suv Sportage med bensinmotot får ju "bara" dra 1310 kg på b-kort.

Är det inte värt att ta utökat då? Eller e-kort?

Crv av årsmodeller mellan iaf 2015 - 2018 drar 1425 kg på B-kort ja. Äldre drar mer. Halväldre mindre.

Nej det är inte värt att ta utökat B eller BE.
 
Jag har en passat 4wd diesel (tycker inte alltrack är värd de extra pengarna för 4 cm) och den är faktiskt rätt käck men du får inte dra några 1400 på b-kort med den, den är alldeles för tung.

Då skulle jag satsa på Golf isf.

Fast Golf alltrack bensin t ex årsmod 2016 drar 1460 kg på Bkort. Tog en I högen nyss och slog på. Är passaten så mycket tyngre? Mest nyfiken :)
 
Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner lika snabbt som de kommer ut de som är inom min budget och mina krav.

Tanken med crv var i princip att köpa en bra dragbil och även bra för att pendla på dåligt plogade vägar-bil, och ta att den är lite bökig i stan. Men nu när det inte verkar gå så bra med det har jag tänkt tanken att vända på det. Att köpa en stadsanpassad mindre 4wd men som till nöds kan dra om det behövs. Men då vet jag inte alls vad man ska kika efter?

Jag kör för närvarande mest korta sträckor så det ska inte vara en diesel. Måste kunna dra 1400 kg på B-kort. Max ca 200 k, max ca 5000 mil. Hög säkerhet så Dacia Duster är inte aktuell.
Får alla nyare Volvo dra för lite?
Jag har en äldre v50 awd som iaf jag är mkt nöjd med. Får dra just 1400.
Hör hört en del som inte verkar tycka Volvo drar bra iofs. Men jag förstår inte vad de menar faktiskt. Kanske har de dragit med 2wd, inte vet jag.
Har haft V70 med för den delen, och har en V40 utan awd som jag drar med på sommaren..
 
Jag tillhör ju team Skoda, och SEAT antar jag. Det jag vill lägga till det som skrivits här i tråden är att jag haft en relativt klen framhjulsdriven Yeti och ofta fått kommentaren att det inte känts som om släpet varit med när jag åkt med sällskap i bilen. Om det beror på köregenskaper, föraren eller lätt lätt UME-släp låter jag vara osagt. Den ska bytas ut nu vid 35000 mil till en fyrhjulsdriven för det inte riktigt funkat vintertid där jag kanske kommer bo. Gissar dock att jag inte kommer ha samma låga bränsleförbrukning 0,42 utan släp och 0,7 med (Diesel). Planerar en Skoda Karoq eller en SEAT Ateca, de byggs i samma verkstad men den sistnämnda är inte lika känd ännu så de är typ 30 billigare. Känner ingen som dragit släp med en så det behövs undersökas.

Det finns många olika storlekar på motorer så jag får nog provköra lite... Såg att det klagas på att de är klena i tråden, det beror nog på vad som menas med klen men jag har inget behov att att gasa iväg hastigt med släp på ändå..
 
Nej jag vet. Men den är ändå på nåt vis roligare? Antagligen bara för det är en suv jag tycker det ;) och det bär lite emot köpa en "bah" bil för 200 k. Men de fyller ju specen om den drar bra.

Men frågan är också - är det skillnad på passat och golf alltrack?
Vet du hur priset på service ligger för den?

Haha, kanske 😁
Jag gillar ju suv eftersom jag ser mycket bättre och tycker det är lättare att köra så på så vis blir det roligare.

Har dålig koll på priser och som någon nämnde så kanske passaten blir för tung med b-kort.
Sambon har en vanlig Golfkombi, pigg och glad liten bil 😁
 
Jag har en Kia Sorento som jag bara älskar. Den får inte dra några 1400 kg totalvikt på b-kort, men vilka suvar får det? Får en crv det? Tänker den lilla modellen Kia suv Sportage med bensinmotot får ju "bara" dra 1310 kg på b-kort.

Är det inte värt att ta utökat då? Eller e-kort?
Min cr-v från 2006 får dra 1500 kg på b-kort.
 
Jag tillhör ju team Skoda, och SEAT antar jag. Det jag vill lägga till det som skrivits här i tråden är att jag haft en relativt klen framhjulsdriven Yeti och ofta fått kommentaren att det inte känts som om släpet varit med när jag åkt med sällskap i bilen. Om det beror på köregenskaper, föraren eller lätt lätt UME-släp låter jag vara osagt. Den ska bytas ut nu vid 35000 mil till en fyrhjulsdriven för det inte riktigt funkat vintertid där jag kanske kommer bo. Gissar dock att jag inte kommer ha samma låga bränsleförbrukning 0,42 utan släp och 0,7 med (Diesel). Planerar en Skoda Karoq eller en SEAT Ateca, de byggs i samma verkstad men den sistnämnda är inte lika känd ännu så de är typ 30 billigare. Känner ingen som dragit släp med en så det behövs undersökas.

Det finns många olika storlekar på motorer så jag får nog provköra lite... Såg att det klagas på att de är klena i tråden, det beror nog på vad som menas med klen men jag har inget behov att att gasa iväg hastigt med släp på ändå..

Jag drar med min Seat Ateca, diesel manuell 4drive , med ”bara” 150 hästkrafter. Supernöjd. Hittade den nyare begagnad förra året. Men jag drar ett lätt släp på B-kort, så det spelar roll hur tungt man tänkt dra.

Tar sig fram på ovårdad vinterväg galant. Inte så hårt prövad än dock, det blev ganska få tuffa vinterdagar i våras.
 
På andra ställen än plan asfalt.

Jag kör väldigt lugnt och fint men kan jag välja har jag helst en rejäl bil att dra med. Är Land Rovern hel tar jag inte Audin (som är en bra bil). Men jag har ett stort släp.
En rejäl bil förstår jag och håller med om men många hästkrafter har jag aldrig behövt oavsett hur backigt det varit.
 
Får alla nyare Volvo dra för lite?
Jag har en äldre v50 awd som iaf jag är mkt nöjd med. Får dra just 1400.
Hör hört en del som inte verkar tycka Volvo drar bra iofs. Men jag förstår inte vad de menar faktiskt. Kanske har de dragit med 2wd, inte vet jag.
Har haft V70 med för den delen, och har en V40 utan awd som jag drar med på sommaren..

Ingen aning men Volvo är utanför budget dessvärre
 
På andra ställen än plan asfalt.

Jag kör väldigt lugnt och fint men kan jag välja har jag helst en rejäl bil att dra med. Är Land Rovern hel tar jag inte Audin (som är en bra bil). Men jag har ett stort släp.

Jag håller med. Min V40 är helt ok att dra med... men går inte att jämföra med jobbets King Cab. Med King Caben ska det mycket till innan jag ens känner att jag har släp på (dvs det är så tungt att jag ändå inte får dra på mitt B-kort).
 
När blir hästkrafterna "många"?

För mig blir det för många när existensen av dem påverkar förbrukningen för vanliga landsvägsmil utan släp för mycket. Gillar starkt att bilen konsumerat bara 0,5 liter per mil. Drar bara släp 2-3 procent av total körd sträcka. Drar man släp majoriteten av milen är kanske inte den prioriteringen så stark.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 972
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 780
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp