Vilken bil löser mina behov?

Jag tillhör ju team Skoda, och SEAT antar jag. Det jag vill lägga till det som skrivits här i tråden är att jag haft en relativt klen framhjulsdriven Yeti och ofta fått kommentaren att det inte känts som om släpet varit med när jag åkt med sällskap i bilen. Om det beror på köregenskaper, föraren eller lätt lätt UME-släp låter jag vara osagt. Den ska bytas ut nu vid 35000 mil till en fyrhjulsdriven för det inte riktigt funkat vintertid där jag kanske kommer bo. Gissar dock att jag inte kommer ha samma låga bränsleförbrukning 0,42 utan släp och 0,7 med (Diesel). Planerar en Skoda Karoq eller en SEAT Ateca, de byggs i samma verkstad men den sistnämnda är inte lika känd ännu så de är typ 30 billigare. Känner ingen som dragit släp med en så det behövs undersökas.

Det finns många olika storlekar på motorer så jag får nog provköra lite... Såg att det klagas på att de är klena i tråden, det beror nog på vad som menas med klen men jag har inget behov att att gasa iväg hastigt med släp på ändå..

Fotnot: Skoda Karoq, Seat Ateca och Volkswagen Tiguan är ”samma” bil, och Skoda/Seat-varianterna byggs på samma fabrik på samma band. Sedan skiljer det lite åt när det gäller utseende, utrustning och inredning, men inte särskilt mycket.
 
För mig räcker 140 hk mer än väl för att dra en transport med två normalstora halvblodshästar. Mycket större betydelse har hur stadig bilen är, framförallt i bakändan.
Ah ok. Jag har inget begrepp i frågan men var tvungen att kolla min bil som jag är jättenöjd med som dragbil. Har ca 140 (103kw) och tycker jag klarar mig bra på det. Är SÅN skillnad jämfört med min gamla Saab 9-5 som jag DÅ tyckte var bra att dra med 😁
 
Hur kör man egentligen med hästtransporten om man behöver en stark motor?

Pratar vi bensin eller diesel? Ganska stor skillnad.

Det går dra med det mesta, men en för klen motor med för dåligt vrid kommer påverka negativt i tex långa eller branta backar, när det blir sämre omständigheter osv. Om det sen påverkar körningen eller ej beror ju helt på hur, var och med vilka krav man kör.

Jag har ju dragit med Seat Leon, det är 105 hästkrafter. En diesel dock så bättre och ffa tidigare vrid än motsvarande hk bensin. Men den är inte en bra dragbil. Som sagts innan så på sommarväg eller vinterväg med grepp är den nada problem drag 1400 kg med. Den tuffar på snällt och fint, backe upp och backe ner, tar sig upp i hastighet fint etc etc. Och en mycket låg bränsleförbrukning även med släp (0.7-0.8 beroende på sommar el vinter)
Så den kan dra. Absolut. Men jag skulle aldrig kalla den dragbil. Det är en bil som kan dra. Men lämnar mycket att önska, och så fort det blir minsta utmanande eller är vinter lämnar den mycket övrigt att önska och det är inte alls så självklart att den kan dra..

För mig ska dock en dragbil kunna dra året om och dit jag vill helt enkelt. Utan att fastna på den modiga grusvägen, utan att man ska åka baklänges om man måste stanna i isigt uppförslut och utan att... Du fattar.

Därför jag tycker det finns dragbilar och så finns det bilar som kan dra, och det är en skillnad mellan dem.
 
Pratar vi bensin eller diesel? Ganska stor skillnad.

Det går dra med det mesta, men en för klen motor med för dåligt vrid kommer påverka negativt i tex långa eller branta backar, när det blir sämre omständigheter osv. Om det sen påverkar körningen eller ej beror ju helt på hur, var och med vilka krav man kör.

Jag har ju dragit med Seat Leon, det är 105 hästkrafter. En diesel dock så bättre och ffa tidigare vrid än motsvarande hk bensin. Men den är inte en bra dragbil. Som sagts innan så på sommarväg eller vinterväg med grepp är den nada problem drag 1400 kg med. Den tuffar på snällt och fint, backe upp och backe ner, tar sig upp i hastighet fint etc etc. Och en mycket låg bränsleförbrukning även med släp (0.7-0.8 beroende på sommar el vinter)
Så den kan dra. Absolut. Men jag skulle aldrig kalla den dragbil. Det är en bil som kan dra. Men lämnar mycket att önska, och så fort det blir minsta utmanande eller är vinter lämnar den mycket övrigt att önska och det är inte alls så självklart att den kan dra..

För mig ska dock en dragbil kunna dra året om och dit jag vill helt enkelt. Utan att fastna på den modiga grusvägen, utan att man ska åka baklänges om man måste stanna i isigt uppförslut och utan att... Du fattar.

Därför jag tycker det finns dragbilar och så finns det bilar som kan dra, och det är en skillnad mellan dem.
Bilen fastnar inte för att motorn är för svag. Visst i uppförsbackar med tungt släp får man sänka hastigheten ganska mycket med en svagare motor men vad gör det liksom, en minut längre körtid kanske om det är en monsterbacke typ Hallandsåsen.

Vridmomentet har inte heller så stor betydelse tycker jag, det gör det kanske bekvämare att köra även om det mycket är en vanesak men vridet (accelerationen) känns också rejält om man provar att åka i transporten och jag tror hästarna känner samma.

Vi hade en Volvo 240 med 80 hk när jag var liten och efter att fjädringen byttes ut till kraftigare och med nivåreglering var det en bra dragbil, inte i nivå med en del idag som har 4wd och är tyngre men fullt tillräcklig för att dra en vanlig hästtransport. Den hade dessutom hög markfrigång så det gick att köra i hagar med den också.
 
Senast ändrad:
Bilen fastnar inte för att motorn är för svag. Visst i uppförsbackar med tungt släp får man sänka hastigheten ganska mycket med en svagare motor men vad gör det liksom, en minut längre körtid kanske om det är en monsterbacke typ Hallandsåsen.

Vridmomentet har inte heller så stor betydelse tycker jag, det gör det kanske bekvämare att köra även om det mycket är en vanesak men vridet (accelerationen) känns också rejält om man provar att åka i transporten och jag tror hästarna känner samma.

Om bilen är för orkeslös har den inte en sportkepa dra loss ett släp eller få med sig det på is.

Vridmoment är inte enbart acceleration, hur tänker du då? Hästarna uppskattar garanterat ett bra grunddrag på låga varv före sämre drag och först på höga varv.

Det gör rätt mycket om man måste växla ner och sackar fart och stör övrig trafik i backar tycker ju jag. Att komma fram lite senare stör mig inte dock.

Jag tror vi har helt olika krav på dragbil :) Jag undrar dock om du någon gång dragit med en bil med ordentligt vridmoment redan från låga varv?
 
Om bilen är för orkeslös har den inte en sportkepa dra loss ett släp eller få med sig det på is.

Vridmoment är inte enbart acceleration, hur tänker du då? Hästarna uppskattar garanterat ett bra grunddrag på låga varv före sämre drag och först på höga varv.

Det gör rätt mycket om man måste växla ner och sackar fart och stör övrig trafik i backar tycker ju jag. Att komma fram lite senare stör mig inte dock.

Jag tror vi har helt olika krav på dragbil :) Jag undrar dock om du någon gång dragit med en bil med ordentligt vridmoment redan från låga varv?
Det förstår jag inte, det beror på utväxlingen och på is är det däckens grepp och då spelar motorstyrkan ingen roll. Starkare bil kräver dessutom bredare däck och det är ju en klar nackdel på snö och is.

Att man stoppar upp trafiken något i uppförsbackar är sant men det gör ju lastbilar och inte minst traktorer och andra lgf också.

Jag trodde också det att bra vridmoment gjorde att det blir lugnare i transporten men tänkte om helt efter att jag själv åkte i den, det var helt annorlunda än när man åker i bilen. Det beror såklart på föraren men bra vrid i kombination med hög motorstyrka känns om man inte kör försiktigt.
 
Vridmoment är inte enbart acceleration, hur tänker du då? Hästarna uppskattar garanterat ett bra grunddrag på låga varv före sämre drag och först på höga varv.
Vridmomentet är faktisk lika med accelerationen. Vridmomentet är den vridande kraften och Newtons andra lag ger att kraft är lika med acceleration. Med en bil som har högt vridmoment även vid låga varv är det lätt att man accelerar lite väl snabbt om man kör med hästar, man behöver såklart inte göra dte men det är lätt hänt för man känner inte av det inuti bilen.

Med andra typer av släp än djurtransporter är det såklart trevligt med bra bottenvridmoment i motorn, det gör behagligare att köra. Och jag har inte frågat någon häst så det är bara min tro att de upplever det lika som jag gjorde när jag åkte i transporten :)
 
Senast ändrad:
Jag har en Volvo v 40 -16 och gjorde en snabb sökning på blocket, så finns det några runt 5000 mil runt 200’.

Bensin, awd och 1445kg på b-kort. 190hk gör den rolig att köra och den drar utan problem mitt UME b-60 (lastat med en ponny på 450kg då) även i vinterväglag. Jag har BE men max släpvagnsvikt är 1500kg så nån regelrätt dragbil - såklart inte. Men den duger bra.
 
Jag har en Volvo v 40 -16 och gjorde en snabb sökning på blocket, så finns det några runt 5000 mil runt 200’.

Bensin, awd och 1445kg på b-kort. 190hk gör den rolig att köra och den drar utan problem mitt UME b-60 (lastat med en ponny på 450kg då) även i vinterväglag. Jag har BE men max släpvagnsvikt är 1500kg så nån regelrätt dragbil - såklart inte. Men den duger bra.

Mina grannar köpte i stil med ovanstående för att dottern skulle kunna dra hästsläpet själv (hon har B-kort) och de var nöjda.
 
Det förstår jag inte, det beror på utväxlingen och på is är det däckens grepp och då spelar motorstyrkan ingen roll. Starkare bil kräver dessutom bredare däck och det är ju en klar nackdel på snö och is.

Att man stoppar upp trafiken något i uppförsbackar är sant men det gör ju lastbilar och inte minst traktorer och andra lgf också.

Jag trodde också det att bra vridmoment gjorde att det blir lugnare i transporten men tänkte om helt efter att jag själv åkte i den, det var helt annorlunda än när man åker i bilen. Det beror såklart på föraren men bra vrid i kombination med hög motorstyrka känns om man inte kör försiktigt.
Jag har köpt bra dragbil för att kunna köra försiktigt. Det är sån skillnad nu när jag kan smygköra på sämre underlag än innan då jag behövde ta sats för att komma fram/upp/inte köra fast.

Jag har alltid försökt köra försiktigt med häst bakom men det ÄR jätteskillnad på random familjebil med dragkrok och nuvarande dragbil.
 
Det förstår jag inte, det beror på utväxlingen och på is är det däckens grepp och då spelar motorstyrkan ingen roll. Starkare bil kräver dessutom bredare däck och det är ju en klar nackdel på snö och is.

Att man stoppar upp trafiken något i uppförsbackar är sant men det gör ju lastbilar och inte minst traktorer och andra lgf också.

Jag trodde också det att bra vridmoment gjorde att det blir lugnare i transporten men tänkte om helt efter att jag själv åkte i den, det var helt annorlunda än när man åker i bilen. Det beror såklart på föraren men bra vrid i kombination med hög motorstyrka känns om man inte kör försiktigt.

Jag tror vi får vara ense om att vara oense. Det känns inte som någon idé diskutera.

Jag har en Volvo v 40 -16 och gjorde en snabb sökning på blocket, så finns det några runt 5000 mil runt 200’.

Bensin, awd och 1445kg på b-kort. 190hk gör den rolig att köra och den drar utan problem mitt UME b-60 (lastat med en ponny på 450kg då) även i vinterväglag. Jag har BE men max släpvagnsvikt är 1500kg så nån regelrätt dragbil - såklart inte. Men den duger bra.

Jag har fått upp noll Volvo under hela tiden Jag haft min sökning. Provade söka igen nu specifikt och fick då upp 2 st V40 som båda låg mellan 210 och 220 000. Så kanske ojämnt utbud?
Men ska kolla upp!

(Jag söker btw bara annonser från handlare och är inte beredd åka till Skåne för en bil. Men det borde ändå inte ha så short utfall)
 
Jag har köpt bra dragbil för att kunna köra försiktigt. Det är sån skillnad nu när jag kan smygköra på sämre underlag än innan då jag behövde ta sats för att komma fram/upp/inte köra fast.

Jag har alltid försökt köra försiktigt med häst bakom men det ÄR jätteskillnad på random familjebil med dragkrok och nuvarande dragbil.

Men precis. Det är därför man vill ha högt vridmoment och från låga varv. Så man lugnt och fint kan smyga iväg. Och sen kan man lugnt och jämnt accelera sig upp i målhastighet. Och när det blir en uppförsbacke går det lika jämnt vidare.

Jämfört med ta sats, växla ner och varva upp osv.
 
Jag tror vi får vara ense om att vara oense. Det känns inte som någon idé diskutera.



Jag har fått upp noll Volvo under hela tiden Jag haft min sökning. Provade söka igen nu specifikt och fick då upp 2 st V40 som båda låg mellan 210 och 220 000. Så kanske ojämnt utbud?
Men ska kolla upp!

(Jag söker btw bara annonser från handlare och är inte beredd åka till Skåne för en bil. Men det borde ändå inte ha så short utfall)
Nej de va inga mängder och jag vet inte vart du bor. Finns säkert andra bilar som är mer lättillgängliga, men jag tror det är en bil som uppfyller dina krav, om du hittar en inom rimligt avstånd till rätt pris såklart 👍🏻
 
Jag tror vi får vara ense om att vara oense. Det känns inte som någon idé diskutera.
Kanske inte, men jag kan ändå som slutord visa vridmomentskurvan för en diesel jämfört med bensin (Volvo D2 vs T4), som du ser är det ingen skillnad i vridmoment vid start. Det som skiljer är att dieseln tappar vridmoment väldigt snabbt från 2500 varv.
CDCN3_v70ii-t4-d2-diagram.jpg
 
Tycker du Subaru XV är för liten suv? Såg annars en trevlig i Västerår som fyller dina krav.
Subaru är ju bra dragbilar, men just XV kan jag inget om (annat än att jag tycker den är snygg ;)).
 
Kanske inte, men jag kan ändå som slutord visa vridmomentskurvan för en diesel jämfört med bensin (Volvo D2 vs T4), som du ser är det ingen skillnad i vridmoment vid start. Det som skiljer är att dieseln tappar vridmoment väldigt snabbt från 2500 varv.
CDCN3_v70ii-t4-d2-diagram.jpg

Turbomatade bensinmotorer minskat skillnaden ja. Jämför du med en icke turbomatad blir kurvan helt annorlunda.

Så åter. Vrid och hk spelar roll för hur en bil drar. Om man tycker det är viktigt eller inte är individuellt.
 
Tycker också vridmomentet och hk gör mycket. Det är dessutom det jag tittar på vid köp. Förutom automat då. Enorm skillnad, vill ha minst 160 hk och vridmoment uppåt 400. Kan säga vilken enorm skillnad det blev med mina olika bilar, V50 drog bra men vridmomentet dåligt så det var ”svårt”. V70 hade färre hk (163) men bättre vridmoment, lite jobbigt att komma upp på Hallandsåsen. Nuvarande v60 har bra vridmoment samt 205 (eller om det är 215 hk) och det är en fröjd att dra släp med, även på hallandsåsen (jag bor på hallandsåsen).

hade väl inget att tillföra TS precis :laugh:
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 972
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 780
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp