Vilken blir er nästa ras ??

Calazirya

Trådstartare
Sitter hemma ensam och har lite tråkigt.
Vet att en likande tråd var uppe för inte så länge sedan men denna är något annorlunda.

Vilken ras har ni funderat på att skaffa nästa gång ni blir med hund? Motivera varför just den rasen skulle passa er och vad ni skall ha den till samt vilket kön ni vill ha !

Jag själv( + sambo ) har länge funderat mellan två raser.
1) Grand Danois
2) Bullmastiff

Men jag ( vi ) har nog kommit fram till att Bullmastiff är den ras som jag ( vi ) tror skulle passa mig och min sambo utmärkt.

Varför rasen:
En hund med så låg jaktinstinkt som möjligt är vad jag letar efter och bullmastiffen har föga intresse för vilt.

Jag vill ha en stor och lugn ras som jag kan träna/tävla lydnad med ( på låg nivå ) inte "för" vass i psyket.

Jag vill ha en tik som jag även vill ställa ut ( dock ska den vara rastypisk, ingen "smalis" ) Går det bra och om hon får bra meriter skulle jag gärna vilja ta en kull med vaplar .

Så nästa man till rakning ( eller kvinna ) :)
 
Jag skulle vilja ha en Australian Sheperd eller en KH Collie. Dels tycker jag att de är så vackra! En Blue Merle vill jag allt ha!

Vallhundar båda två, de är alltså lite trognare mot sin flock än vad (F)Labbarna är.

Det går utmärkt att både ställa ut de och jobba med de. De är inte så uppdelade som Labradorerna är.

KH Collie har ingen HD, hur det är med Aussie vet jag faktiskt inte. Har inte börjat undersöka det änu eftersom att det kommer att ta många år innan det är dags för nästa vovve här...
 
Jag har precis gjort ett 'rasbyte'.

Min första hund är en Jack Russellterrier. Han är jätteduktig på massor av sätt och vis. Jag :love: :love: :love: honom men han är en terrier med allt det positiva och negativa.

Så nu har jag precis köpt mig en vallhund, en Kelpie. Han är en cool prick.

Jag vet inte om jag kommer hålla mig till dessa raser eller om jag kommer att prova något annat.
 
Mina Nästa hundar blir: :D

Boxer
Irländsk Varghund
Schäfer

Har för tillfället en Flat coated retriver. Heeeelt underbar :love:

Ha d!

/Frida
 
Det blir en Rottweiler till, men denna gång av mer utpräglade brukslinjer. Jag gillar rottisen och ser ingen anledning att byta. Nästa hund blir påläggskalven som det ska satsas stort med.

Hane eller tik är oväsentligt så länge jag hittar rätt individ.
 
Jag har alltid haft hund, munsterländer, Afghan, kinesisk nakenhund, just nu har jag en mellanpudel, han är helt underbar :love: så det blir nog Pudel igen fast en Stor då tror jag.
Fluff
 
Min nästa hund kommer att vara en eng. cocker :love:

Cockern är en glad,sportig hund som passar till det mesta. Den har en storlek som passar mig. Könet har ingen speciell betydelse för mig utan jag vill ha en hund som kan följa med på det mesta. Dessutom är cockern vacker att se på :)
 
min nesta ras skall bli en typ jag hadde för några år sedan,
en sibirian husky,
orsaken är att det var den mest perfekta hund jag nån gång har haft,tyvärr dog den som ett åring pgr av njur svikt.
men det kommer bli en ny sådan ras.
 
Har nu en havanais men om jag nu skulle skaffa en ny hund någon gång i framtiden skulle det nog bli en schnauzer (dvärg eller mellan) eller en norwich terrier.
 
Jag kommer att hålla mig till blandraser...mina nuvarande(sch/collie/BC och sch/BC) finns inge trevligare hundar...lättsamma, lättlärda och vill inget annat än vara till lags
OM jag skulle få mycket tid till förfogande skulle jag vilja ha en ren vallhund, kanske kelpie, eller en normalt funtad BC.....
 
antagligen en eng. cockerspaniel
vill kunna tävla agility och lite lydnad och så utställning... för det är min stora passion. :D
Men skulle även kunna ha en till eng. setter... kanske om ja har tur får ja en till snart :)
 
kommer att fortsätta med labbar, skulle hemskt gärna vilja ha en chokladbrun... fast efter att ha sett fler bilder på pinschern hobbe så är jag lite osäker :smirk:. men jag älskar labbens temprament, så det blir nog en sån, trots att de inte är lika söta :crazy:
 
jag har "alltid" haft terriers, men min nästa hund blir en långhårig weimaraner. (som levereras om 3 veckor :love:)

Anledningen till detta är att jag vill ha en hund som gärna jobbar, som inte ifrågasätter allt och som är allsidig. Jag gillar teriers, de är väldigt personliga, men jag vill försöka satsa och då väljer jag något annat...

Kraven var att hunden skulle vara stor och slank, vacker, smart och arbetsvillig med bra hälsostatus. Jag vara noga med att välja en något tuffare ras eftersom jag själv är van vid terriers, en labbe hade antagligen irriterat ihjäl mig.

Weimaranern blev det eftersom den passade in på alla mina önskemål, dessutom råkade jag hitta en bra uppfödare där "kemi" uppstod. Dessutom tilltalar den mig utseendemässigt, men framförallt i sitt sätt att vara. Både pappan och mamman gjorde stort intryck på mig, framförallt pappan som var helt otrolig.

Min lilla tik ska användas till framförallt eftersök, sedan blir det en hel del lydnad och antagligen lite agility eftersom jag håller kurser i det. Det blev en tik eftersom jag redan har två tikar, enklast alltså.

Om jag sedan stannar hos weimaranern, det är en annan fråga, antagligen blir det fler terriers i framtiden (antagligen tysk jaktterrier), säkert också någon retriver. Som jägare är det bra att ha ett lite varierat bestånd, så en drivande hund, en retriver och en fågelhund (som eftersökshund) hade passat mig utmärkt.

//E
 
Antagligen en Cane corso eller Douge de bordeaux :love:

För jag vill ha en mellan-stor hund som kan arbeta men inte är av mer krävande slag utan klarar av att även ligga hemma och slappa...sen skall dom självklart vara korthåriga också och gärna vaktinstingt.

Men har även senare blivit tokförtjust i både amstaff och ambull :angel:
 
Jaa....frågan är uppe för diskussion lite nu och då hemma hos oss. Våra vovvar börjar bli till åren och då börjar man ju naturligtvis undra över nästa hund.

Vi har inte alls bestämt inriktning eller så utan vi får se vad vi har för behov/önskemål/värderingar den dagen det blir aktuellt.

Raser som kanske är tänkbara:
Australian Sheperd, Working Kelpie, Lapphund, Berner Sennen, Malinois, Rottis (blir nog inte nästa, men kanske näst-nästa), Schäfer, Cairn Terrier, Tollare, Hovawart, m fl...

Allt beror som sagt på vad vi har för önskemål och behov då det blir aktuellt. P g a småbarn så tror jag inte att det blir aktuellt än på åtminstone ett år.
 
Troligen en Svenk lapphund som jag har nu och haft förut.För dom är bara så underbara :love: :love: :love:
Jag har haft terv,grönis och schäfer.Belgarna blir gärna för nerviga,finns iof många bra uppfödare med mycket bra hundar(känner två).Schäfrar är inte det jag vill ha nej.Vet inte varför det bara är så.
MVH Rex
 
En Eng. Springer Spaniel eller en Eng. Cocker Spaniel... tror jag att det blir. Men det är klart, får man slira iväg i drömmarna så visst, en Rottis vore spännande, en Afgan vore vackert, en Berner vore mysigt och en Flat vore kul!!
:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 344
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 273
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp