Vilken blir er nästa ras ??

I vår flyttar det in en cirneco dell'etna här :love:! Jag har väntat, längtat och planerat så mycket och länge att jag snart blir tokig!

Jag ska ha en hane då de generellt är mer lyhörda och lättränade. Dock blir det nog en tik också, så småningom :D.

Det känns verkligen som om cirnecon är rasen för mig! De är urhundar, med allt vad det innebär, men är ändå mer lättränade än de andra ur- och vinthundarna. De har ett underbart temperament och älskar att gosa med sin familj. De är lagom i storlek (42 till 50 cm) och är släthåriga (inga mer långhåriga hundar för min del!).

Jag kommer att träna lure coursing, agility och lydnad med min cirneco. Ställas ut kommer vovven också att göra :).
 
En Staffordshire bullterrier, hane.
Vill ha en hund som är ganska lik vår dvärgpinscher, men som behöver/vill jobba lite mer. Och är lite mer människokär. Vill ha en relativt förarvek men ändå tuffhund. Och inte för stor.
Ett plus för båda raserna är att dom inte är för förtjusta i väta och kyla. ;) Doris får man tvinga med på promenad när det är dåligt väder. :D
Det blir en hane därför att jag inte vill ta en så stor risk att den inte ska gå ihop med Doris. Hon är inte så förtjust i tikar, speciellt inte jämnårig. Och eftersom hon bara är 2 år och jag inte vill vänta för länge på en staff så verkar det säkrast med en kille.
Det var nog allt. :)
 
Lutar mest åt en silken, en vinthund. Nåt sällskapsvariant ska det bli. Eftersom Det troligaste är att Janni(dobermannen) dör först (hon är snart 10) och då har jag fortfande Brutus(3år,rottweiler) kvar.
Har jag sen fått tillbka min täninglust när brutus kommer upp i åren blir det ny doberman efter *mkt väl valda linjer.
 
Många glömmer ju hälften när ni svarar :smirk:

Det är inte en fråga om vilken hund rent utseendemässigt ni skulle vilja ha, utan verkligen den ras som passar er och motivera svaret. samt kön och vad ni skall använda hunden till.
 
Jag skulle nog skaffa en belgare igen, terv igen eller kanske en grönis istället. Har även funderat på en mindre hund med liknande egenskaper och i så fall en pyréneisk vallhund.

Varför?
Jag vill ha en aktiv hund att träna lydnad och agility med och som gillar att vara med ute i skog och mark. Jag gillar vallhundarnas sätt; arbetsvilja och will to please (nåja, inte belgare i alla lägen ;)). Men temperamentet är väldigt viktigt hos de raserna; jag skulle inte köpa en ny belgare/pyréne utan att vara säker på att den är bra i temperamentet, arbetsvillig utan att vara stressad och definitivt inte nervös. Den jag har nu är väl inte hundra i lynnet... :p
Jag tror att det blir en hane nästa gång, men vi får väl se.

Har även funderat på en staffe, men våra hundar är ute ett par timmar om dagen även på vintern och då känns det inte så lämpligt med en korthårshund.
 
Jag har tre stycken så nu får det vara bra för ett tag framöver tror jag... :crazy: Dessutom har jag en gratis whippetvalp att hämta någon gång i framtiden, pga kryptorchism hos en jag har nu. Kanske jag skulle vilja byta ras en vacker dag, men det är inget jag törs uttala mig bestämt om nu iom att det kommer att dröja ganska länge till ett nytt hundköp.

ps. nu har jag whippets.
 
Kände tidigare att Schäfer var en hund som jag inte alls ville ha. Nu har vi en (hade två) och hittar man bara rätt typ av Schäfer igen så kan jag absolut tänka mig en till. :)
 
ojoj vilken fråga, finns så många underbara raser jag skulle vilja ha....

en fralla (fransk bulldog)
curly coated
golden
labbe


men det får nog dröja, två små troll får räcka så länge :D
 
ok en labbe får det bli, älskar deras inställning till livet, de är lagom stora och vackra. det är också lite lagom sprutt i dom, massor med arbetsglädje men utan att det drar åt nervositet. jag har börjat få upp ögonen för spår och sök så det är väl det den ska användas till :), förutom att vara bebissurrogat och gosedjur!
 
Utan att vara allt för påläst i alla raser kommer här en möjlig motivering till varför vi kanske väljer ras enligt följande:

Aussie: Allround hund som ev kan anv till vallning.
W Kelpie: Till vallning.
Lapphund: Allround, till sällskap.
B. Sennen: Som gårdshund, vakt och sällskap.
Malinois: Till vakthund och för bruksträning.
Rottis: Samma som ovan.
Schäfer: Samma som ovan.
Cairn: Sällskap, agility?
Tollare: Jakt, ev agility.
Hovawart: Till vakthund och för bruksträning.

Kom på ett par till raser som kanske kan bli aktuella:
Sheltie: Till sällskap och agility kanske?
Ggroenendael: Vakt och bruks.
Flat: För att jag tycker dom är fina och skulle kunna tänka mig en till sällskap och ev agility, spår eller nåt annat. Ev jakt om man hittar rätt linjer.

Beroende på hur vårt liv, boende, arbete så kommer vi att välja en hundras som passar våra behov som gäller då. Samtliga hundraser har egenskaper som passar i hop med vår 'krav-spec' och önskelista på hund. Men beroende på vad vi har 'behov av' och intresse av vid den tidpunkten så kommer detta att styra valet av hundras.

Som tillägg kan jag infoga att oavsett ras, så kommer den hunden att få ett 'arbete' av något slag. Vi är av den åsikten att en hund måste aktiveras ganska så mycket för att må riktigt bra. Åtminstone under sina mest intensiva/aktiva år.
 
ska utveckla mitt svar så du inte slår mig :p
en fralla (fransk bulldog) - verkar vara underbara som sällskapshundar!!!!
curly coated - fäller ej hår, skäller ej och går att ha till allt möjligt.
golden och labbe, dom verkar vara fina trevliga allroundhundar....

Och jag gillar hanhundar men skulle kunna tänka mig tik om jag tog någon av de större raserna, allt beroende på om jag har kvar mina nuvarande gubbar då ny hund är dags.
 
Ytterligare tllägg...

Hane eller tik spelar mindre roll. Båda har sina för/nackdelar.
 
Schäfer säger jag ju :devil:
För att den rasen passar oss..

Vi har nu en två-årig schäferhane och har tänkt att skaffa
en ytterligare av samma ras om något år.
Varför:
För att vi är intresserade av bruks, främst skydd/BHP
Och räddningssök, och till skyddet tycker jag att schäfern
är den ultimata rasen.jag tycker att rasen är väldigt mångsidig och klarar av de flesta grenarna, sedan är den
gosig,lugn när det behövs,har mkt motor, arbetsvillig
mm mm.... :)
Andra raser som jag tycker mkr bra om: Rottis (en vacker, trevlig, arbetssam hund)Malle (samma anledningar som schäfern)
Jag tror att det blir en hane till om sambon får bestämma,
personligen gillar jag "tjejdjur", och kommer oftast bäst överens med dem :smirk:
Vi tränar idag lite BHP och har precis påbörjat en kurs
i räddningssök efter att han blev godkänd på inträdesprovet.
Nästa hund blir det nog samma grenar med, tror jag.. :smirk:
 
Det blir nog en schnauzer :love:, en trevlig, glad, pigg hund till sällskap och myyyycket spring och lek i skogen och även lite agility möjligtvis! Men även en som kan vara lugn och den fäller inte så mycket. Kön vet jag inte riktigt, spelar faktistk inte så stor roll.=)

kram lollo
 
Det ska bli en Grosser Schweizer Sennen hund. De verkar vara helt underbara. Stora, snälla och dreglar ej. Tyvärr är de ju ganska svåra att få tag på men det kanske är bättre om 5-10 år då det är dags för våran nästa hund.
 
Garanterat en grand danois!:love:
Vart TOTALT hänförd när jag såg en heltigrerad hanne på en utställning för ett par år sedan! :D

Förutom att dom är så oerhört vackra och stora så har jag ju läst på lite o dom och de verkar passa utmärkt.

Har haft stor hund större delen av livet och trivts super med det.. vill dock ha något som hårar mindre än våra pyrenéer och leonberger.. :smirk: :D

:banana:
 
Jag har vuxit upp i familj som har haft Afghan, Labrador, Saluki, Briard, blandis Leonberger/Pyrenée och Collie. Själv har jag helt klart varit mest såld på vallhundarna. Briarden var absolut roligast att hålla på med, snacka om att han var inspirerande att jobba med! :) Men tyvärr lite för nervös och liiite väl stor. Jag skulle dock vilja ha en vallhund igen på grund av att jag uppskattar deras följsamhet och att dom är roliga att arbeta med, men är inte helt säker på vilken ras... Funderar mycket på Schapendoes, men känner ingen sån personligen. Australian Shepherd är bara SÅ vackra, men jag har hört att dom har ungefär samma psyke som en Border Collie, och är nog lite för aktivitetskrävande för mej. Har även funderat lite på Pudel faktiskt. Vill ha en pigg och glad inte för stor följsam sällskapskompis som gärna följer med på lite lydnad och kanske spår eller andra aktiviteter....
 
Du kommer bli nöjd med rasen :)
Kom ihåg bara att hanarna ofta är vassa i psyket( sneglar ner på min egen :smirk: )

Där är han på bild

<-----
 
Efterträdare till min beauceron och dobermann är en whippet. Jag gillade väldigt mycket pälsen på dobbisen men har nu inte lika mycket tid. Träffade en whippet en gång och förstod direkt att det var min typ! Det spelar inte så stor roll om det är tik eller hane, båda har sina för- och nackdelar.

Whippeten ska jag ha mest som sällskapshund, men det för mig innefattar typ bruks också för att det är kul och att det ger en lydigare hund.

Är du nöjd med svaret ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 271
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp