Vilken hundras?

Bukefalos 30 Är!

Oliver628585

TrÄdstartare
Hej alla! 😃

Har under nÄgra Ärs tid letat efter rÀtt hundras för mig utan att lyckas sÄ nu ber jag om era tips och rekommendationer.

Har levt med hund hela livet sĂ„ har gott om erfarenhet och hundintresset Ă€r vĂ€ldigt stort. Söker en vovve (hane) som alltid kan vara vid min sida och kan hĂ€nga med pĂ„ allt frĂ„n heldags vandring till heldag pĂ„ kontoret. Viktigt Ă€r alltsĂ„ att kunna vara lugn och inte krĂ€va för mycket aktivering/stimulans inne nĂ€r jag jobbar men energi nog för att hĂ€nga med pĂ„ alla aktiviteter i ett aktivt liv och promenera 5-10 km/dag. GĂ€rna lite arbetsvilja dĂ„ jag tĂ€nkt gĂ„ kurser och trĂ€na. Han behöver gĂ„ bra ihop med hundar och barn men inte Ă€lska alla utan fĂ„r gĂ€rna vara lite vaktande/reserverad mot frĂ€mmande. Önskar minimalt med jakt dĂ„ jag vill ha honom lös sĂ„ mycket som möjligt, framförallt i skog och natur. Helst max ca 25 kg och inte för hög i mank, med minsta möjliga pĂ€lsvĂ„rd/fĂ€ll. Sist men viktigast av allt, söker en sĂ„ frisk ras som möjligt.

Stort tack pĂ„ förhand och trevlig lördag 😃

Hej alla! 😃

Har under nÄgra Ärs tid letat efter rÀtt hundras för mig utan att lyckas sÄ nu ber jag om era tips och rekommendationer.

Har levt med hund hela livet sĂ„ har gott om erfarenhet och hundintresset Ă€r vĂ€ldigt stort. Söker en vovve (hane) som alltid kan vara vid min sida och kan hĂ€nga med pĂ„ allt frĂ„n heldags vandring till heldag pĂ„ kontoret. Viktigt Ă€r alltsĂ„ att kunna vara lugn och inte krĂ€va för mycket aktivering/stimulans inne nĂ€r jag jobbar men energi nog för att hĂ€nga med pĂ„ alla aktiviteter i ett aktivt liv och promenera 5-10 km/dag. GĂ€rna lite arbetsvilja dĂ„ jag tĂ€nkt gĂ„ kurser och trĂ€na. Han behöver gĂ„ bra ihop med hundar och barn men inte Ă€lska alla utan fĂ„r gĂ€rna vara lite vaktande/reserverad mot frĂ€mmande. Önskar minimalt med jakt dĂ„ jag vill ha honom lös sĂ„ mycket som möjligt, framförallt i skog och natur. Helst max ca 25 kg och inte för hög i mank, med minsta möjliga pĂ€lsvĂ„rd/fĂ€ll. Sist men viktigast av allt, söker en sĂ„ frisk ras som möjligt.

Finsk lapp kanske? Standardpudel? Men dÀr skiter det sig kanske pÄ pÀlsvÄrden och jakten.

Titta pÄ Shellti (Shetland sheep dog)
Har mycket pÀls men den Àr inte sÄ krÀvande utan tvÀrt om smuts verkar inte fastna i den.
MÄngsidig och lÀttrÀnad hund i behÀndig storlek.
Jag har sjÀlv trÀningskompisar som trÀnar, nosework, specialsök, rallylydnad och en som Àr godkÀnd rÀddningshund. SÄ den fungerar till det mesta.

Hej alla! 😃

Skulle absolut funka med pumi! Livliga, arbetsvilliga, men har ocksĂ„ en avknapp. Blir ofta en bĂ€sta kompis 💖
FĂ€ller inte, men behöver hĂ„llas tovfri (det fixar man i soffan pĂ„ kvĂ€llen) och klippas en gĂ„ng i mĂ„naden. Det fixar man sjĂ€lv pĂ„ en halvtimme 😊

Fundera pÄ en hund helt utan vakt istÀllet sÄ slipper du mycket bekymmer kring det.
Du vill ha en hund som funkar med barn hundar och vara med pÄ kontor att skaffa en reserverad ras Àr bara att skaffa sig extra jobb.
En glad och social hund Àr sÄ mycket lÀttare :)

Hej alla! 😃

Åt vilket hĂ„ll gĂ„r ditt intresse för kurser och trĂ€ning? TĂ€nker att det kan pĂ„verka om du vill trĂ€na bruks eller agility eller nĂ„t helt annat?

Finsk lapp kanske? Standardpudel? Men dÀr skiter det sig kanske pÄ pÀlsvÄrden och jakten.
Tack! Ska titta nĂ€rmare pĂ„ finsk lapp men kĂ€nns som en heldel pĂ€ls/fĂ€ll. Även pudeln mycket pĂ€ls men mindre fĂ€ll sĂ„ hade funkat att lĂ€mna in pĂ„ klipp med jĂ€mna mellanrum, mellan Ă€r dock mer rĂ€tt storlek.

Skulle absolut funka med pumi! Livliga, arbetsvilliga, men har ocksĂ„ en avknapp. Blir ofta en bĂ€sta kompis 💖
FĂ€ller inte, men behöver hĂ„llas tovfri (det fixar man i soffan pĂ„ kvĂ€llen) och klippas en gĂ„ng i mĂ„naden. Det fixar man sjĂ€lv pĂ„ en halvtimme 😊
Tack! KĂ€nns som lite mycket pĂ€lsvĂ„rd men ska titta nĂ€rmare 😃

Åt vilket hĂ„ll gĂ„r ditt intresse för kurser och trĂ€ning? TĂ€nker att det kan pĂ„verka om du vill trĂ€na bruks eller agility eller nĂ„t helt annat?
Åt bruks har alltid varit tanken men kĂ€nns som att det kan bli svĂ„rt att hitta en ras för det som Ă€ven passar oss bra. Har du nĂ„got förslag? 😃

Har tidigare varit inne pÄ följande raser: mellanpudel(hel del pÀlsvÄrd), norsk buhund(mycket pÀls?), schnauzer(inte jÀtteglad i andra hundar?), pinscher(för frusen pÄ vintern).

Har tidigare varit inne pÄ följande raser: mellanpudel(hel del pÀlsvÄrd), norsk buhund(mycket pÀls?), schnauzer(inte jÀtteglad i andra hundar?), pinscher(för frusen pÄ vintern).
Det finns ju tÀcken ;) Har sjÀlv dobermann och upplever inte vintrarna som ett problem.

Men kelpie annars om du ville trÀna aktivt?

Det finns ju tÀcken ;) Har sjÀlv dobermann och upplever inte vintrarna som ett problem.

Men kelpie annars om du ville trÀna aktivt?
Tack! Skulle verkligen en kelpie kunna och vilja ligga och ta det lugnt dagtid pÄ tex jobbet? KÀnns som att den behöver lite mer aktivering.

Tack! Skulle verkligen en kelpie kunna och vilja ligga och ta det lugnt dagtid pÄ tex jobbet? KÀnns som att den behöver lite mer aktivering.
Det Àr nog inga problem om man aktiverar den tillrÀckligt i övrigt. @Milosari Àr dock experten.
Men jag hade med min förra dobbis pÄ arbetet, handlar mest om passivitet och aktivering utanför arbetet imo.

Bedlington? Visst, en del borstande, men gĂ„r ju hĂ„lla kortklippt. Vissa grenar har mer jakt/vakt Ă€n andra. VĂ„r första sa aldrig pip eller drog efter nĂ„tt, men moderns nuvarande Ă€r destĂ„ mer terrier 😅 men vĂ€ldigt lĂ€mpliga i storlek och sĂ„..jĂ€dra..skönt..att dom inte fĂ€ller đŸ˜Č luktar knappt ens hund 😁

Åt bruks har alltid varit tanken men kĂ€nns som att det kan bli svĂ„rt att hitta en ras för det som Ă€ven passar oss bra. Har du nĂ„got förslag? 😃
TÀnker att det beror mycket pÄ vad du gillar för typ av hund ocksÄ. Ska de vara Ät det lugnare hÄllet, eller gillar du hundar med mycket fart (med utmaningen att i vissa raser verkar fart gÄ ihop med stress)? Mycket energi kan de ha oavsett, om man med energi menar ork och vilja att arbeta.

Vad Àr det som gör att du inte vÀljer en bruksras?

20250503_193046.webp

Dansk-svensk gÄrdshund?
Liten men naggande god, hÀnger mer Àn gÀrna med pÄ tur och min Àr iaf bra pÄ att koppla av inne.

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/trĂ€nare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn frĂ„n sagor?

HĂ€strelaterat