Vilken hundras?

Oliver628585

TrÄdstartare
Hej alla! 😃

Har under nÄgra Ärs tid letat efter rÀtt hundras för mig utan att lyckas sÄ nu ber jag om era tips och rekommendationer.

Har levt med hund hela livet sĂ„ har gott om erfarenhet och hundintresset Ă€r vĂ€ldigt stort. Söker en vovve (hane) som alltid kan vara vid min sida och kan hĂ€nga med pĂ„ allt frĂ„n heldags vandring till heldag pĂ„ kontoret. Viktigt Ă€r alltsĂ„ att kunna vara lugn och inte krĂ€va för mycket aktivering/stimulans inne nĂ€r jag jobbar men energi nog för att hĂ€nga med pĂ„ alla aktiviteter i ett aktivt liv och promenera 5-10 km/dag. GĂ€rna lite arbetsvilja dĂ„ jag tĂ€nkt gĂ„ kurser och trĂ€na. Han behöver gĂ„ bra ihop med hundar och barn men inte Ă€lska alla utan fĂ„r gĂ€rna vara lite vaktande/reserverad mot frĂ€mmande. Önskar minimalt med jakt dĂ„ jag vill ha honom lös sĂ„ mycket som möjligt, framförallt i skog och natur. Helst max ca 25 kg och inte för hög i mank, med minsta möjliga pĂ€lsvĂ„rd/fĂ€ll. Sist men viktigast av allt, söker en sĂ„ frisk ras som möjligt.

Stort tack pĂ„ förhand och trevlig lördag 😃

Hej alla! 😃

Har under nÄgra Ärs tid letat efter rÀtt hundras för mig utan att lyckas sÄ nu ber jag om era tips och rekommendationer.

Har levt med hund hela livet sĂ„ har gott om erfarenhet och hundintresset Ă€r vĂ€ldigt stort. Söker en vovve (hane) som alltid kan vara vid min sida och kan hĂ€nga med pĂ„ allt frĂ„n heldags vandring till heldag pĂ„ kontoret. Viktigt Ă€r alltsĂ„ att kunna vara lugn och inte krĂ€va för mycket aktivering/stimulans inne nĂ€r jag jobbar men energi nog för att hĂ€nga med pĂ„ alla aktiviteter i ett aktivt liv och promenera 5-10 km/dag. GĂ€rna lite arbetsvilja dĂ„ jag tĂ€nkt gĂ„ kurser och trĂ€na. Han behöver gĂ„ bra ihop med hundar och barn men inte Ă€lska alla utan fĂ„r gĂ€rna vara lite vaktande/reserverad mot frĂ€mmande. Önskar minimalt med jakt dĂ„ jag vill ha honom lös sĂ„ mycket som möjligt, framförallt i skog och natur. Helst max ca 25 kg och inte för hög i mank, med minsta möjliga pĂ€lsvĂ„rd/fĂ€ll. Sist men viktigast av allt, söker en sĂ„ frisk ras som möjligt.

Finsk lapp kanske? Standardpudel? Men dÀr skiter det sig kanske pÄ pÀlsvÄrden och jakten.

Titta pÄ Shellti (Shetland sheep dog)
Har mycket pÀls men den Àr inte sÄ krÀvande utan tvÀrt om smuts verkar inte fastna i den.
MÄngsidig och lÀttrÀnad hund i behÀndig storlek.
Jag har sjÀlv trÀningskompisar som trÀnar, nosework, specialsök, rallylydnad och en som Àr godkÀnd rÀddningshund. SÄ den fungerar till det mesta.

Hej alla! 😃

Skulle absolut funka med pumi! Livliga, arbetsvilliga, men har ocksĂ„ en avknapp. Blir ofta en bĂ€sta kompis 💖
FĂ€ller inte, men behöver hĂ„llas tovfri (det fixar man i soffan pĂ„ kvĂ€llen) och klippas en gĂ„ng i mĂ„naden. Det fixar man sjĂ€lv pĂ„ en halvtimme 😊

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Hej! Jag gÄr i valpköparplaner, dock inte förrÀn TIDIGAST nÀsta Är men mest troligt 2027. Det blir i sÄ fall hund nummer tvÄ dÄ jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 730
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras FörlĂ„t för Ă€nnu en hundrastrĂ„d🙈 En kompis till mig letar lĂ€mplig hundras och har frĂ„gat mig vad jag tror. Och Ă€ven om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 288
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade lÀnge pÄ om jag skulle posta hÀr eller inte. Jag har lÀst lite i andra trÄdar och lÀst pÄ om alla möjliga raser sÄ hÀr... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 536
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker ocksÄ att det lÄter som att en kÀck utstÀllnings/sÀllskspsavlad labbe skulle kunna passa din vÀn bra :) Kanske att det gÄr... 2
Svar
36
· Visningar
1 626
Senast: ildiko
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka