Vilken Person är bättre.

Vem är bättre än dessa två är bättre eller tycker du bäst om

  • Den som håller en varm dryck

    Röster: 58 75,3%
  • Den som håller en kall dryck

    Röster: 19 24,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    77
  • Omröstning stängd .
Oj vilka reaktioner! Jag har läst lite om forskningen på det här ämnet och "rätt" svar är den som håller i en varm dryck.

Den här tråden demonstrerar väl varför man hittar sådana svar genom monadiska tester, d.v.s. att hälften av urvalet försökspersoner får läsa en beskrivning, andra hälften läser en annan. Den enda skillnaden mellan beskrivningarna är temperaturen på drycken. (Och så är beskrivningarna lite längre än så här, så att man inte förstår vad som undersöks. ;)) Sen får de betygsätta den som beskrivs, och då syns det att varm dryck leder till högre betyg.

Men jag tror inte att det handlade om att vara bäst, utan om att vara mer eller mindre sympatisk eller omtyckt?
 
Oj vilka reaktioner! Jag har läst lite om forskningen på det här ämnet och "rätt" svar är den som håller i en varm dryck.

Den här tråden demonstrerar väl varför man hittar sådana svar genom monadiska tester, d.v.s. att hälften av urvalet försökspersoner får läsa en beskrivning, andra hälften läser en annan. Den enda skillnaden mellan beskrivningarna är temperaturen på drycken. (Och så är beskrivningarna lite längre än så här, så att man inte förstår vad som undersöks. ;)) Sen får de betygsätta den som beskrivs, och då syns det att varm dryck leder till högre betyg.

Men jag tror inte att det handlade om att vara bäst, utan om att vara mer eller mindre sympatisk eller omtyckt?
... fast nu när jag googlar så verkar skillnaden ha varit om de som uttalar sig om någon annan själva har hållit i en varm eller kall dryck under mötet? Måste tyvärr släppa det här och börja jobba. Men min poäng om monadiska tester kvarstår!
 
Röstade på kall pga vansinnigt irriterad på alla dessa människor som vimsar runt på stan med sina j-la muggar från diverse kaffeställen, lämnar kopparna precis överallt, skräpar ner, de ställs ifrån och glöms bort och så växer det mögel som luktar huggorm, kopparna är engångs och ingen använder dem mer än en gång, det spills överallt och dessutom går folk med dessa koppar alltid så vansinnigt långsamt. :rage:
 
Jag tog varm dryck pga känns som en varmare person. Föreställde mig två personer där en håller en kopp te och en ett glas kallt vatten och kände instinktivt för personen med te! Tycker inte det var en så konstig fråga faktiskt!
 
Generellt försöker jag att inte döma min omgivning (även om jag givetvis inte lyckas alltid) men ALDRIG att jag delar in någon som bättre eller sämre människa.

Jag vet att det går att se frågeställningen som lättsam men den ger mig oerhörda obehagskänslor.
Jag kör ett enklare resonemang 😄

I min värld är jag just nu kall. Jag vill gärna ha något varmt. Skulle någon komma med varm dryck skulle jag bli glad.
= Jag väljer människan som kan hålla drycken varm.
 
Ja ja jag testar ett påstående och vill veta vad ni tycker.
Premissen två personer lika på alla sätt,
Vem är bättre än dessa två är bättre
Ok jag tänker inte rösta men spekulerar hej vilt för att du vill det och det är lite kul.

Så låt säga att vi är på kontoret och det erbjuds kaffe till ett möte. Att tacka ja till något kan verka socialt och trevligt och den som erbjöd känner att den fick kontakt. Det erbjuds ofta kaffe och om kaffet då är klart blir alla glada om någon säger -ja gärna till kaffet och alla går till mötet. Om kaffet inte fanns klart så kanske den som tackade ja till kaffe däremot känner sig besvärlig (men inte nödvändigtvis uppfattas så, den som erbjöd kanske ville ha en förevändning för att göra och ta kaffe själv och blir glad).

Då tar vi alternativet vatten, det är ju fortfarande ett ja, och det finns ofta en kanna och glas vatten på bordet, alla glada.

Men låt säga att det är kaffe hos tant Agda och man ber om vatten, och man plötsligt sticker ut, här handlar det ju om att det inte är varm/kall dryck utan även en tekopp kommer att sticka ut och verka besvärlig o tant Agda blir lite orolig över att inte vara generös nog och inte ha saft, eller mineralvatten för vatten känns inte lika generöst. Om man verkligen verkligen inte vill sticka ut antar jag att man helt enkelt kan lida och ta emot en kopp kaffe och smila upp sig, smutta lite, och sedan ställa ned den framför sig och dricka vatten istället. (så har jag lärt mig dricka kaffe... notera att det inte heller noteras på något vis om man knycker småkusinernas julmust också, så länge man tog kaffet och höll klaffen.)

Men då kommer vi till personen som håller i varm eller kall dryck ståendes någonstans och som någon då möter. Gissningsvis som någon sa ovan så om personen håller i en drink (med eller utan alkohol, det vet ju ingen) (om man inte säger något så antar alla -med, och det är så jag undvek att avslöja mig som gravid när jag inte ville, likaså verkade ingen notera om du drack ditt vin -dvs om vin försvann ur glaset, de noterade bara om du tackade nej eller inte höjer glaset nära munnen om du skålar...) så verkar personen vara i sammanhanget om det är party med drinkar men lite udda om det är på jobbet.

Om det är en ruggig höstdag på jobbet så verkar kanske då personen med en mugg istället för ett glas vara mer i sammanhanget. Men ingen kommer ju som någon sa ovan att glida fram med en termometer och kolla. Så om man då tror att personer tycker olika om personer i detta sammanhang med varm eller kall dryck och därmed känner sig olycklig med sitt glas vatten och inte kan njuta av situationen utan att känna sig utanför så är kanske lösningen helt enkelt att hälla sitt vatten i en mugg och låtsas att det är varm dryck som kallnat lite. (det är dock svårare om man vill ha kaffe när alla andra dricker drinkar :) men lösningen är då ev en Irish Coffee utan irish, o kanske även utan grädde :p.)

(bara för att spekulera vilt om någonting jag aldrig tidigare tänkt på)
 
Senast ändrad:
Denna går att svara på, vem har du mest sympati för?
Om du syftar på vad jag tror så är grunden att du tycker bättre om en person om -du håller i en varm dryck- än om du håller i en kall. Studien gjordes vid vad deltagarna trodde var en anställningsintervju, där de i hissen upp fick hålla en mugg åt en främling. Om de fick hålla en varm dryck tyckte de generellt bättre om den som intervjuade, än om de höll i en kalld dryck.

(Källan anges i Malcolm Gladwells bok "Blink")
 
Nej, grunden är att du tycker bättre om en person om -du håller i en varm dryck- än om du håller i en kall. Studien gjordes vid vad deltagarna trodde var en anställningsintervju, där de i hissen upp fick hålla en mugg åt en främling. Om de fick hålla en varm dryck tyckte de generellt bättre om den som intervjuade, än om de höll i en kalld dryck.

(Källan anges i Malcolm Gladwells bok "Blink")

Men även där är det ju en skillnad jämfört med trådstarten. Vilken person jag tycker bättre om är ju något annat än vilken person som ÄR bättre. Att det påverkar hur en människa uppfattas köper jag direkt, men inte att det skulle påverka ens faktiska egenskaper/potential :p

(säger alltså inte emot dig på något sätt)
 
Men även där är det ju en skillnad jämfört med trådstarten. Vilken person jag tycker bättre om är ju något annat än vilken person som ÄR bättre. Att det påverkar hur en människa uppfattas köper jag direkt, men inte att det skulle påverka ens faktiska egenskaper/potential :p

(säger alltså inte emot dig på något sätt)
Nej, jag ändrade lite i mitt inlägg för att förtydliga; jag tror TS har missuppfattat upplägget. Eller så tänker jag på nått helt annat 😅
 
Om jag måste välja tycker jag att en person som håller en varm dryck är mer inbjudande. Kall dryck kan innebära alkohol vilket för mig är motsatsen till inbjudande.
 
Det beror ju fasligt på vad för dryck det är och hur den dricks.

Jag får självklart olika tankar och förhållningssätt till någon som sitter bredvid mig på tåget om den halsar vodka ur en flaska eller om den har hämtkaffe från apdyra innestället. Men det beror ju inte i första hand på dryckens temperatur. (och som redan påpekats gäller det inte att klassa någon som bättre eller sämre människa)

Å andra sidan om tio personer kommer in till ett möte så gör det nada om de har något varmt eller kallt i sina identiska muggar, i många fall så kommer jag inte ens att veta det.

Visserligen finns det situationer där temperatur är mer direkt relevant. Är en på skidutflykt t.ex. så vill en hellre bli bjuden på varm saft än kall. Då kommer jag se det som att någon är lite mer socialt konform och har grepp om vad som förväntas beroende på vad som finns i termosen. Medan om jag fick varm saft efter jag dragit runt gräsklipparen och svetten rinner så skulle jag tänka det var ett märkligt val.
Men någon generalisering av det ena eller andra som genomgående bättre känns bara konstigt att tänka sig. Det handlar mer om en viss människas interaktion med en viss situation.
 
Känner att jag snöar in mig alldeles för mycket om jag börjar försöka tänka i de här banorna, så låter bli. Måste ha lite hjärna kvar till jobbet... :rofl:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 885
Senast: Gunnar
·
Fritid Nu är det dags för ytterligare ett favoritprogram. Stjärnorna på slottet drar i gång! Precis som i Så mycket bättre så vet man lite...
Svar
4
· Visningar
445
Senast: Lilla
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 813
Senast: TinyWiny
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
533
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp