Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Bukefalos 30 år!

Jag håller absolut inte med om att att DS inte gillar att leka. De brukar snarare ha ganska mycket kamplust och vilja att ”döda” byten. Det är ovanligt att de inte leker med varken leksak eller boll.

Sen tycker jag väl att TS lika gärna kan köpa en till Dvärgpinscher då, de är ändå rätt lika mentalt (samma ursprung) men hon slipper pälsvården.
Jag säger inte att du har fel (jag har bara haft en dvärgschnauzer och mitt umgänge med rasen har varit hennes kullsyskon), men när vi gjorde bph och kollade diagrammen för både våra enskilda hundar och rasen, sa de att lågt- eller medelstarkt intresse för lek med leksak och dragkamp var typiskt för rasen.
Dock är det väl väldigt få i rasen som gör bph?
Min hund jagar och leker med sork tillsammans med katterna (häromkvällen bet hon för första gången i sitt nioåriga liv ihjäl en) men leksaker och lek med mig går det inte att intressera henne för. Men det är EN hund och endast anekdotisk såklart

Jag säger inte att du har fel (jag har bara haft en dvärgschnauzer och mitt umgänge med rasen har varit hennes kullsyskon), men när vi gjorde bph och kollade diagrammen för både våra enskilda hundar och rasen, sa de att lågt- eller medelstarkt intresse för lek med leksak och dragkamp var typiskt för rasen.
Min hund jagar och leker med sork tillsammans med katterna (häromkvällen bet hon för första gången i sitt nioåriga liv ihjäl en) men leksaker och lek med mig går det inte att intressera henne för. Men det är EN hund och endast anekdotisk såklart
Ungefär hälften av alla DS som mentalbeskrivs gör det via MH och resten BPH. Sen finns det även en det som gör mentaltest och även är korade. Det är en ras som faktiskt har många beskrivna hundar jämfört med hur det är hos andra sällskapsraser.
Jag är inne på min sjätte DS, mina föräldrar har DS och jag har väldigt många uppfödarvänner och överlag många DS i mitt ungänge och alla älskar att kampa och leka med leksaker.
Det vore väldigt trist om rasen tappade det!

Ungefär hälften av alla DS som mentalbeskrivs gör det via MH och resten BPH. Sen finns det även en det som gör mentaltest och även är korade. Det är en ras som faktiskt har många beskrivna hundar jämfört med hur det är hos andra sällskapsraser.
Jag är inne på min sjätte DS, mina föräldrar har DS och jag har väldigt många uppfödarvänner och överlag många DS i mitt ungänge och alla älskar att kampa och leka med leksaker.
Det vore väldigt trist om rasen tappade det!
Jag uttalade mig om nåt jag inte vet tillräckligt mycket om.
Jag vet inget om vad som är rastypiskt än vad de sa när vi gjorde bph.
Hur som helst, jag har en helt fantastisk hund och för alla som vill ha en aktiv, familjekär, en aning utmanande och väldigt vacker liten familjehund. Go dvärgschnauzer’

Senast ändrad:
Inte läst hela tråden, men både amstaff och engelsk staff är ju helt underbara familjehundar som nog skulle passa in jättebra hos er. Amstaffen kanske blir lite stark för barnen att gå ut med själv men det beror även på individ - en mjuk tik t.ex. kan de nog hantera med lite träning. Dessa raser älskar alla människor och har i princip noll vaktinstinkt, de är trygga och självständiga och kan vara både aktiva och lugna och gosiga. Och de har kort päls så är lättskötta på det viset.

Se bara upp för allergier och samkönsaggresion som kan finnas i vissa individ/linjer. Annars brukar det vara friska och sunda hundar, våra amstaff blev 13, 15 och 16 år. :heart

Den rasen jag först tänker på när jag läste trådstarten är Löwchen, nedklippt då. Tycker rasen verkar som en jättetrevlig familjehund som vill vara med på allt familjen bjuder på. Men ja, nedklippt då. Fäller inte. Behöver viss aktivering men tror enklare sökövningar räcker.

https://www.skk.se/hundraser/lowchen/

Jag uttalade mig om nåt jag inte vet tillräckligt mycket om.
Jag vet inget om vad som är rastypiskt än vad de sa när vi gjorde bph.
Hur som helst, jag har en helt fantastisk hund och för alla som vill ha en aktiv, familjekär, en aning utmanande och väldigt vacker liten familjehund. Go dvärgschnauzer’
Tänk vad olika de är - fick hennes bror Frippe välja skulle vi ha dragkamp med allehanda gosedjur hela tiden :-)! Men han är betydligt mer lekfull nu vid 9,5 år än när han var valp. Och jag instämmer i att dvärgschnauzer är en fantastisk hund - lugn inne och aktiv ute och en aning utmanande som sagt :-). (Vi har dock inte lyckats träna bort tillräckligt mycket av skällandet, men det är nog mer vårt fel än hans. Deras pappa skäller tydligen knappt alls.)

Den rasen jag först tänker på när jag läste trådstarten är Löwchen, nedklippt då. Tycker rasen verkar som en jättetrevlig familjehund som vill vara med på allt familjen bjuder på. Men ja, nedklippt då. Fäller inte. Behöver viss aktivering men tror enklare sökövningar räcker.

https://www.skk.se/hundraser/lowchen/
Har Löwchen naturligt mindre mängd päls på bakdelen eller klipper man dem så (och i så fall varför)?

Man klipper, och det är för att dom ska se lejonlika ut eftersom Löwchen betyder "litet lejon". Får pälsen växa ut jämnt över hela hunden blir dom mer lika en Havanais med längre ben.

Såvitt jag vet är det pga av hur de klipps. Dvs de har jämnt med päls.

Tack, man lär sig något nytt varje dag :) Bildgooglade nyss och måste säga att jag föredrar hunden utan "lejonfrisyr", gillar den mer naturliga looken :D

Tack, man lär sig något nytt varje dag :) Bildgooglade nyss och måste säga att jag föredrar hunden utan "lejonfrisyr", gillar den mer naturliga looken :D
Håller absolut med! Nedklippt i mer eller mindre grad gillar jag mycket mer. Lejonfrisyren tycker jag ser lustig ut :laugh:

Här kommer vår, utan lejonfrippa😊

Bifogade filer

• IMG_3724.webp
    IMG_3724.webp
    96,5 KB · Visningar: 1 054
Vill du ha en social familjehund som kan vara ute på tomten utan att ni behöver förstärka staketet så det liknar en fästning - välj då bort basenji! Jag älskar rasen och vill kanske ha en själv i framtiden men de är katter i hundkroppar som är kända för att vara svårtränade 😅

Jag är partisk men hade valt en labbe (ej jakt) och varit noga att kolla hälsa och mentalitet på linjerna. Stora och tunga dock... Så är de för stora för er skulle jag också säga att whippet är en utomordentligt trevlig ras.
Men det passar ju inte alls med önskemålet att hunden ska kunna hanteras av barn?

Jag säger dvärgschnauzer. De har lätt till skall, sägs det, men med vår har det varit lätt att träna så att det håller sig på en helt rimlig nivå.
Frisk och robust. Älskar friluftsliv och vill vara med på allt men får man influensa och måste ligga en vecka så ligger hon bara bredvid och nöjer sig med rastningar.
Tråkigt i en barnfamilj är att de generellt inte är så leksugna. Godissök och spår älskar hon men leksaker och bollar fattar hon inte vad det är för något.
Så jäkla lätt hund att leva med. När vi jobbar är hon hos ett pensionärspar och deras vänner står i kö för att vara hundvakter.
Vår dvärgschnauzer var bara några få poäng från att bli korad på brukshundklubben. Han hade mod, kamplust, jaktlust, var socialt säker. Gubbarna på brukshundklubben var överraskade! Inte var han skällig heller.

Den absolut bästa hund vi haft.

Men det passar ju inte alls med önskemålet att hunden ska kunna hanteras av barn?

Men TS skrev också att storleken inte är viktigast, bara att det är ett plus om det är en mindre eller mellanstor hund? Barnen är väl rätt små än om jag inte fått nåt om bakfoten, så det handlar knappast om hantering som i att dom ska ansvara för nån del av skötsel eller rastning. Mer att det är bra om hunden inte riskerar att välta dom som bowlingkäglor om den får ett glädjeryck?

Jag ser fortfarande inga hinder för en labbe eller golden, om det går att vara flexibel med önskemålen om storlek och fällande. Och det är inte bara för att jag är medlem i labbelobbyn utan för att dom rent objektivt är mycket trevliga familjehundar så länge dom får rätt mängd aktivitet.

Liknande trådar

• En gång *din ras*, alltid...
  • Vilken hundras passar mig?
  • C-höfter i avel?
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat