Vilken ras kan passa min mor?

Ja, en doodle kan ju se ut lite hursomhelst. Vet några som har en som funderar över om det är en irländsk varghund de fått :D
Ja jag har träffat ett fåtal irl. Men tycker pälsen varit sjukt ful. Jag är van vid mina pudlar med tjock krullig päls med starkt pigment. Labradoodles jag träffat har haft skumma nyanser och lite sträv gles päls ungefär som en kastrerad hane som fått riktiga biverkningar på pälsen.
 
Tack för svar. Då kanske det lutar åt en labrador i alla fall. Någon som har erfarenhet av korsningen labrador-pudel a.k.a labrapoodle?
Jag har! Fast det är länge sedan och ingen som talade om labradoodle på den tiden. Jag hade aldrig hört det i alla fall. Vi skojade ibland och kallade henne för en pudrador. Det var en tjuvparning mellan en labbetik och en mellanpudel. Såg ut som en riktig gatukorsning, raggig som Lufsen. Jättesöt och bästa hunden jag haft!
 
Jag har haft en del doodlar (och andra pudel-nånting-med-namn-som-gör-dem-dyrare) på kurs och den enklaste beskrivning jag kan ge är väl att det är inte en ras. Helt enkelt. De är väldigt olika varandra till både utseende och mentalitet, jag kan nog inte peka på en enda sak som gör dem identifierbara som "designerrasen".
 

Bifogade filer

  • 99EB7D2B-4F92-425C-A0B3-A2735CD8D537.jpeg
    99EB7D2B-4F92-425C-A0B3-A2735CD8D537.jpeg
    42,9 KB · Visningar: 12
Jag har! Fast det är länge sedan och ingen som talade om labradoodle på den tiden. Jag hade aldrig hört det i alla fall. Vi skojade ibland och kallade henne för en pudrador. Det var en tjuvparning mellan en labbetik och en mellanpudel. Såg ut som en riktig gatukorsning, raggig som Lufsen. Jättesöt och bästa hunden jag haft!
För tydlighets skull: Jag rekommenderar alltså inte att skaffa en labradoodle!

Min hund var en förstagenerations tjuvparning som sagt, ingen medvetet avlad ”multigeneration” eller vad de kallar dem. Och hon kostade 3000 kr, inte 30 000.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 324
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 357
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 594
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp