Vilken ser avskräckande ut?

Håller med flera om att det är mer attityd hos ägare och hund som gör att man går omväg än någon form av hundtyp. Men sen är det klart. Möter jag en stor hund/hund av muskeltyp som är otrevlig håller man ju mer koll än om man möter en liten otrevlig. Blir helt enkelt större skador. Och ägaren har lättare att hålla en liten.

Hundar som är tysta och stirrar reagerar mina mer på än om hunden skäller. De verkar ta skällandet som ett "aja du är osäker och dig kan jag ignorera". Stirrandet ser de mer hotfullt och hanen iaf blir mer osäker då.
 
Mandy har svart for vissa som gor utfall ... medan andra ignorerar hon utan problem. Jag har insett att det formodligen handlar om vilka som gor utfall utav osakerhet och vilka utfall som bottnar i agressivitet.
 
American Akita. Enligt mig den absolut vackraste hundrasen, men de exemplar jag har träffat är väldigt, väldigt intensiva. Deras kroppsspråk och uttryck gör att de ser så "på" ut, som att de är beredda på fight om det skulle behövas.

Sedan, som någon annan nämnde, hundar med kuperade öron uttrycker inte lugn och stabilitet direkt. Mest på grund av att ägaren uppenbarligen tycker att det är en prio så till den grad att de importerar kuperade hundar alternativt köper av en uppfödare som gör det olagligt. Och en sådan ägare tror jag därmed inte fokuserar på rätt saker i hundens uppfostran.
Håller även med den som nämnde Golden-hannar. De är STORA och starka, folk missar nog att ta med det i beräkningarna när de ska köpa sin söta sällskapshundvalp.
 
När min gammelman var unghund, inte ens året, så stod det några och pratade längre fram på stigen, med en pitbull och en rottis. Plötsligt tittade de upp mot oss och gjorde stora ögon, kortade upp kopplen och klev undan så långt det gick. Jag gick förbi med kopplet hängande mellan mig o vovven i vanlig ordning, nickade vänligt och funderade på vad i all världen...? Sen slängde jag en blick ner på hunden och fick se raggen som stod upp över hela ryggen. :laugh: Han tyckte det var lite busäckligt och spännande att gå förbi och hade blåst upp sig lite för säkerhets skull, lillplutten. :love:
Han har fortfarande den effekten på människor när vi kommer och går; men nu är det lite mer förklarligt. Han är en imponerande vovve.

Vad var det för hund du hade nu igen??
 
Utan tvekan amstaff (och korsningar med amstaff). I området där vi bor finns det på tok för många felhanterade hundar av den typen som hänger i strypkopplet med desperation i blicken. I andra änden av kopplet befinner sig regel en man mellan 20 och 40 år i mjukisbyxor och med en cigg mungipan.
 
Skräckinjagande för allmänheten och skräckinjagande för någon som kan mer än 150 raser by name etc, etc, etc. Är ju lite annorlunda. Har klasskompisar som tycker att alla kamphundar borde förbjudas utan att veta några mer raser av "kamphund" än pitbull (som ju i princip inte finns i Sverige) de tycker säkert att staffar, amstaffar, lurcherstaffar, labbestaffar, colliestaffar and so on hade varit minst lika kamphundiga "pitbulls". Jag vidhåller att självständiga boskapshundar är läskiga, fluff som ofluff har de det utseendet byter jag gata/trottoar.

Finns ett par som har två stora amstaffhistorier som de är ute och går med i stan ibland, hundarna tycks inte tycka om varandra, eller andra hundar för den delen och ägarna kan inte hålla hundarna. Detta ekipage är ju inget man vill möta direkt, men med tanke på hur många amstaffhistorier som finns så är det nog bara en promille som är något att undvika.
 
Det finns en hel del som tycker att min lilla "tont" ser mycket imponerande ut. For mig ar det svart att se henne som bade imponerande och skrackinjagande. Hon ar en liten "tont fia"

IMG_2238_zpslfxp3b5x.jpg
 
Hastflicka: såå otroligt söt tjej du har!!

För att svara vad jag tycker är läskiga hundraser så är det kamphundar jag tar en omväg för, istället för att behöva mötas. Men annars så försöker jag läsa av den mötande hunden oavsett ras och hundägaren, och ser jag en hund som ser ut att vilja göra utfall så tar jag en omväg oavsett ras.
 
Hastflicka: såå otroligt söt tjej du har!!

Tack! :) Hon skulle bli nasta nationella, och kanske internationella ocksa, champion, var det tankt. Istallet har hon underbett (vilket ar ett diskvalificerande fel) och ar aldeles for liten for utstallningar. Hon ar dock en riktigt super atletisk liten tjej som kan jobba hur lange som helst da hon ar latt i kroppen och gillar att rora sig. Bara fordelar i min bok.:p
 
Jag är inte rädd för någon speciell hundras heller, men har respekt för hundar jag inte känner.

Lösa hundar som uppför sig hotfullt/vaktande mot mig, helst när ingen ägare finns inom synhåll heller är dock ingen favorit.
 
Amen Guuud vilken sötpropp... Å se blicken lite snett nedifrån. Vill bara krama och gosa med hennes runda goa kinder... :love::love:

Sa ser hon ut nar hon staller sig upp mot mig. Hon far inte gora sa ... men vem kan motsta den blicken och konsekvent saga, "Go Away!"? Ibland sager jag till henne att, "neeejjj ... du VET ju battre" ... med uppgiven rost. Men oftast far hon en kram och puss forst. :p
 
Hastflicka:
Ja friskhet och välmående kommer före utseende. Men guud såå söt hon är! Förstår att du delar ut pussar å kramar till henne när hon har den blicken! :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 610
Senast: Brie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 492
Senast: LiviaFilippa
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 314
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 070
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp